Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Studeren
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 02-04-2013, 19:45
Verwijderd
Hallo allemaal,
Ik zit nu in de tweede klas en moet gaan kiezen of ik volgend jaar doorga met Latijn (dat heb ik dit jaar voor het eerst gedaan). Ik weet het nog steeds niet en kan maar niet bedenken wat het leuke aan Latijn is.
Kunnen jullie mij helpen met wat er allemaal handig is aan Latijn, maar ook wat weer nadelen zijn?
Alvast bedankt
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 03-04-2013, 03:42
Verwijderd
Hoi,

Mag ik vragen wat voor school je dan precies doet? Zit je op een school met alleen gymnasium, of een scholengemeenschap? Heb je ook Grieks gehad, of niet?

Ikzelf zit op een gymnasium en heb juist moeten kiezen tussen Latijn en Grieks, na drie jaar, en heb voor Latijn gekozen. Ook als het niet verplicht was had ik dat denk ik gedaan. Ten eerste vind ik de taal zelf wel mooi, dus je moet een beetje feeling daarvoor hebben denk ik.. ik ben zelf wel een taalmens. En ten tweede vind ik dat het heel erg helpt qua inzicht in andere talen: je zal veel woorden in het Frans herkennen die uit het Latijn komen, de naamvallenstructuur in het Duits snapte ik meteen doordat ik ze ook bij Latijn had gekregen. En ten derde is het ook wel handig in de medische en juridische wereld met sommige termen, maar daar hoef je het echt niet per se voor te doen.

Ik zou zelf zeggen: als je er prima voor staat met Latijn, boven de zes ofzo, en je kan er moeite voor opbrengen, dan zou je het moeten houden.
Met citaat reageren
Oud 03-04-2013, 18:36
Verwijderd
Hoi,
Ik zit op een atheneum waar je kan kiezen of je Latijn wil volgen. In de brugklas had je dan nog geen Latijn en dan kon ik kiezen of ik in de tweede klas Latijn wilde en nu moet ik kiezen of ik dat in de derde ook wil.
In ieder geval heel erg bedankt.
Met citaat reageren
Oud 03-04-2013, 22:58
Silvano08
Silvano08 is offline
Voor mij zijn de voordelen:
- Mooie taal
- Je vindt het als onderliggende structuur terug in andere talen
- Je komt wel wat over de tijd en de mensen te weten

Nadelen:
- Wordt soms een behoorlijke sleur

Al met al zou ik het gewoon doen
Met citaat reageren
Oud 04-04-2013, 07:21
Endorsed
Endorsed is offline
Voordeel:

* Ik heb 6 jaar niks gedaan en sta nog steeds een 6?

Nadeel:

* Ik heb 6 jaar niks gedaan omdat het echt heel saai is.

De meeste verhalen boeide mij echt totaal niet gewoon. De Stoische filosofie is wel grappig maar dat hele idee heb je na een paar lesjes ook wel gezien.
Met citaat reageren
Oud 04-04-2013, 14:11
DaanH
DaanH is offline
Hoi Roos,
ik had dezelfde situatie als jij (1ste jaar geen Latijn, tweede jaar wel) en heb toen ook het derde jaar gekozen.
De tweede en derde klas Latijn waren erg leuk! Dus dat zou ik doen. Als je aan het eind van de derde klas moet kiezen voor een profiel zou ik daar nog een keer goed over nadenken of je het dan nog steeds wil volgen.

Ik heb zelf na het derde jaar Latijn gekozen omdat ik geen economie of M&O wilde doen, achteraf gezien niet zo'n hele goede keuze geweest (ik ga nu een studie doen waar beide vakken belangrijk zijn).

Voordelen:
- Je herkent veel structuur van Latijn terug in andere talen (zoals Silvano zei), en dat is vaak handig.
- Het is leuk om over die tijd meer te weten te komen (vooral met KCV erbij) maar dat moet je toch wel liggen.
- Je hoeft geen ander extra vak, zoals Economie of M&O te nemen, en dat is mooi als je goed in talen bent en slechter in exactere vakken.

Nadelen:
- Soms moeilijk om te begrijpen (vond ik, en ik ben aardig goed in talen)
- Sommige onderwerpen zijn totaal niet boeiend

Ik heb er eindexamen in gedaan vorig jaar, en het was behoorlijk pittig.
Als je van talen houdt en de Romeinse tijd interessant vind zou ik het zeker doen. Als je denkt dat je misschien meer hebt aan een ander vak, doe het dan vooral niet.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten