Het menselijk geheugen onthoud eigenlijk bijna helemaal niks. Vaak opzettelijk, nummerplaten van de auto's in de straat, alle gezichten op school. Dat zou teveel informatie zijn. Je hersenen filteren daarom alles en laten alleen door wat belangrijk wordt geacht. Een mooie dame/jonge waarmee je wel een keer wil daten zal je daarom wel onthouden, een gemiddeld iemand in het winkel centrum niet. Daarom merk je de auto van rechts wel scherp op en zie je zelfs wie er achter het stuur zat, maar weet je wellicht niet eens meer de kleur auto die je 30 second geleden tegemoet kwam op de andere rijbaan.
Het is een bekend fenomeen dat mensen de keuken in lopen en denken: crap, wat kwam ik hier nu ook al weer doen?, lopen ze terug naar de kamer en bedenken ze: ojaah, dubbelfris!. 95% van de mensen die na een kort gesprek zegt: 'leuk je ontmoeten' heeft al geen ene clue meer hoe die persoon heet, die 5 zinnen daarvoor waarin hij/zij zijn naam zei wordt niet als belangrijk geacht door de hersenen.
Een vriendin van mij noemt een collega van mij altijd bij zijn bijnaam en wist op een gegeven moment zijn echte naam ook niet meer zo op te roepen. Mijn ouders, opa en oma, collega's draaien altijd mij en mijn broertje om, terwijl we totaaal niet op elkaar lijken. Qua lengte, haar, postuur, taalgebruik zijn we totaal verschillend. Ik kom ook wel eens mensen tegen bij het uitgaan die ik al zovaak eerder gezien heb, waarvan ik ook weet dat ik de naam weet maar er gewoon niet op kan komen. Later die avond gaat het dan van "ojah, duh, dat was Naomi".
Waarschijnlijk scheelt er niet zoveel, het is vrij gewoon. De één zal hier iets meer 'last' van hebben dan de ander. Kan mij voorstellen dat hele dromerige types er meer last van hebben dan hele concrete harde down-to-earth mensen. In essentie heeft iedereen dat 'probleem' met het geheugen, het hoort bij mensen. Mensen twijfelen vaak ook of iets dat gebeurd is een droom was of in het echt gebeurd is.
Het gaat een probleem worden als je ook op langere termijn mensen hun namen niet meer weet, gebeurtenissen niet kan herinneren of bepaalde dingen niet meer (her)kent. Zolang dat niet het geval is, denk ik niet dat er iets is waar je je zorgen om hoeft te maken.
|