Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Lichaam & Gezondheid
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 03-04-2013, 12:06
Sprudel
Sprudel is offline
Ok dit gaat misschien een heel vreemd klinken, maar mijn geheugen laat mij precies de laatste tijd nogal vaak in de steek. Als ik denk "aah ik moet dat gaan doen", dan zet 2 stappen en ben ik al vergeten wat ik moet gaan doen. Ook vergeet ik de namen van men vrienden en zelf mijn buren die ik bijna elke dag zie !!
Weet iemand wat er scheelt ofzo ?
Met citaat reageren
Oud 03-04-2013, 12:09
Verwijderd
Ik heb ook vaak dat ik iets wil doen, en dan even een paar tellen later het alweer vergeten ben en echt even in mezelf moet nadenken wat het ook alweer was.

En dat heb ik ook met dingen vergeten, meestal gewoon in huis, dat ik onbewust mijn telefoon op een tafeltje laat en even later niet meer weet waar ik m had gezet.
Met citaat reageren
Oud 03-04-2013, 16:12
NaamInGebruik
NaamInGebruik is offline
Het menselijk geheugen onthoud eigenlijk bijna helemaal niks. Vaak opzettelijk, nummerplaten van de auto's in de straat, alle gezichten op school. Dat zou teveel informatie zijn. Je hersenen filteren daarom alles en laten alleen door wat belangrijk wordt geacht. Een mooie dame/jonge waarmee je wel een keer wil daten zal je daarom wel onthouden, een gemiddeld iemand in het winkel centrum niet. Daarom merk je de auto van rechts wel scherp op en zie je zelfs wie er achter het stuur zat, maar weet je wellicht niet eens meer de kleur auto die je 30 second geleden tegemoet kwam op de andere rijbaan.

Het is een bekend fenomeen dat mensen de keuken in lopen en denken: crap, wat kwam ik hier nu ook al weer doen?, lopen ze terug naar de kamer en bedenken ze: ojaah, dubbelfris!. 95% van de mensen die na een kort gesprek zegt: 'leuk je ontmoeten' heeft al geen ene clue meer hoe die persoon heet, die 5 zinnen daarvoor waarin hij/zij zijn naam zei wordt niet als belangrijk geacht door de hersenen.

Een vriendin van mij noemt een collega van mij altijd bij zijn bijnaam en wist op een gegeven moment zijn echte naam ook niet meer zo op te roepen. Mijn ouders, opa en oma, collega's draaien altijd mij en mijn broertje om, terwijl we totaaal niet op elkaar lijken. Qua lengte, haar, postuur, taalgebruik zijn we totaal verschillend. Ik kom ook wel eens mensen tegen bij het uitgaan die ik al zovaak eerder gezien heb, waarvan ik ook weet dat ik de naam weet maar er gewoon niet op kan komen. Later die avond gaat het dan van "ojah, duh, dat was Naomi".

Waarschijnlijk scheelt er niet zoveel, het is vrij gewoon. De één zal hier iets meer 'last' van hebben dan de ander. Kan mij voorstellen dat hele dromerige types er meer last van hebben dan hele concrete harde down-to-earth mensen. In essentie heeft iedereen dat 'probleem' met het geheugen, het hoort bij mensen. Mensen twijfelen vaak ook of iets dat gebeurd is een droom was of in het echt gebeurd is.

Het gaat een probleem worden als je ook op langere termijn mensen hun namen niet meer weet, gebeurtenissen niet kan herinneren of bepaalde dingen niet meer (her)kent. Zolang dat niet het geval is, denk ik niet dat er iets is waar je je zorgen om hoeft te maken.
Met citaat reageren
Oud 03-04-2013, 17:36
Verwijderd
Dat heeft iedereen wel, bijvoorbeeld dat je naar boven gaat en niet meer weet wat je moest doen,
en ik weet zeker dat je geheugenverlies niet zomaar uit het niets krijgt.
Met citaat reageren
Oud 03-04-2013, 22:59
Verwijderd
kan verschillende oorzaken hebben

- Druk/stress
- Slecht slapen
- Weinig rust
- Problemen
- Middel/medicijn
Met citaat reageren
Oud 13-04-2013, 17:52
Sprudel
Sprudel is offline
ok merci. Nee aan al die oorzaken ligt het niet. Gewoon moment van het jaar zeker ? Het gaat al beter ondertussen :-).
Met citaat reageren
Reageren

Regels voor berichten