Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Nieuws, Achtergronden & Wetenschap
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 03-07-2013, 11:36
Secreet
Secreet is offline
De Amerikaanse kunstenaar Nickolay Lamm heeft een nieuwe versie van de Barbie-pop gecreëerd met verrassend realistische maten.

Foto: AFP De 24-jarige Lamm ergerde zich dood aan de oorspronkelijke afmetingen van Barbie. ''Als we kritiek mogen hebben op magere modellen, moeten we op zijn minst open staan voor de negatieve invloed die de Barbie-pop kan hebben op jonge meisjes'', stelt hij.

Volgens de kunstenaar zou de oorspronkelijke Barbie met een BMI van 16,24 passen bij de criteria van iemand met anorexia. Daarom gebruikte hij de gemiddelde afmetingen van een 19-jarige Amerikaanse vrouw om een 3-D printmodel van de nieuwe Barbie te maken.

Lamm fotografeerde zijn nieuwe pop naast een standaard Barbie-pop om het verschil duidelijk te maken. De fotoreeks met de twee poppen toont volgens hem een even knappe Barbie, maar deze keer mét realistische maten

Onrealistisch lichaam

Met haar lange benen en dunne taille, is ’s werelds beroemdste pop al lange tijd het doelwit van kritiek onder feministen en andere vrouwengroepen. Volgens hen bevordert de pop een ongezond idee van het lichaamsbeeld bij meisjes, meldt Daily Mail.

Lamm kwam er in zijn onderzoek achter dat Barbie-poppen een onrealistische maat van 36-18-33 hebben in vergelijking tot de gemiddelde maat van 32-31-33 onder 19-jarigen. De gemiddelde vrouw heeft veertig centimeter aan heupomtrek.

Kritiek

Sprekend over zijn passie, zei hij: ''Ik heb altijd graag getekend, Ik ging bijna naar een kunstacademie in plaats van de universiteit. Ik combineer kunst en onderzoek samen om boeiende illustraties te creëren.''

De kunstenaar begrijpt de kritiek op zijn eerdere Barbie-projecten totaal niet. ''Mensen beweren dat speelgoed geen kwaad kan doen. Bovendien ziet Barbie er eigenlijk best goed uit in de foto's die ik heb gemaakt. Wat houdt Mattel tegen om er een te maken?''

Door: NU.nl/Kiki Düren

Vinden we dit nu echt beter of kan het kinderen totaal niet schelen?
Oud 03-07-2013, 12:34
De Veroorzaker
De Veroorzaker is offline
De gemiddelde vrouw is te dik dus ik vind het wel prima dat barbie laat zien hoe je eruit zou kunnen zien als je een beetje je best doet. Die kunstenaar zal wel een smerige feeder zijn die van dikke wijven houdt.
Oud 03-07-2013, 13:16
hookee
hookee is offline
Interessante Avatar heb je Secreet...
Met citaat reageren
Oud 03-07-2013, 14:35
Verwijderd
Ik heb behoorlijk wat Barbies gehad als kind en ik heb me daar echt nooit mee vergeleken. Misschien dat het een probleem is voor meisjes die daar gevoelig voor zijn, maar ik kan me niet herinneren dat ik ooit na heb gedacht over het feit waarom ik er niet zo uitzag als Barbie. Het boeide me ook niet zo heel veel hoe ik er uit zag <12, >12 begon me dat meer te interesseren, maar speelde ik niet meer met Barbies en was vooral het gemekker van meisjes van mijn leeftijd een probleem, niet zozeer wat de media of een pop me voorspiegelde.
Wel koos ik het liefst Barbies met andere haar- of huidskleuren. Lichtbruin, donkerbruin, zwart en rood haar, zwarte en Aziatische Barbiepoppen trokken me toch het meest, maar gezien mijn liefde voor 'anders', toen en nu nog steeds, lijkt me dat logisch, iedereen had blonde, ik had 'andere'

Misschien kan het kinderen schelen, mij maakte het dus niet uit, maar ik ben niet bepaald het meest representatieve kind geweest voor mijn leeftijd. Maar als hij dit wil doen, dan vind ik dat prima, van mij mag Mattel het ook uitbrengen, maar ze moeten niet. Het aanpassen van Merida door Disney vond ik wel een tintje erger.
Met citaat reageren
Oud 03-07-2013, 23:52
Vice
Vice is offline
Wat een stom idee. Juist omdat Barbie geen realistisch figuur heeft, worden meisjes daar niet onzeker van. Het is onhaalbaar om er zo uit te zien. Door met een pop aan te komen die de gemiddelde maten heeft, geef je juist aan hoe vrouwen wel eruit horen te zien. Zover ik weet is dat bij de huidige Barbie nooit het doel geweest.
Oud 04-07-2013, 07:43
Verwijderd
Citaat:
Wat een stom idee. Juist omdat Barbie geen realistisch figuur heeft, worden meisjes daar niet onzeker van. Het is onhaalbaar om er zo uit te zien. Door met een pop aan te komen die de gemiddelde maten heeft, geef je juist aan hoe vrouwen wel eruit horen te zien. Zover ik weet is dat bij de huidige Barbie nooit het doel geweest.
Daar heb ik niet eens over nagedacht, klinkt logisch. Ik zat wel te kijken naar die booty van de nieuwe en ik dacht dat die ook wel flinker was dan wat ik het dagelijkse leven voorbij zie komen en dat je dan meisjes zou krijgen die daar weer niet aan kunnen voldoen ^^
Met citaat reageren
Oud 04-07-2013, 09:33
Verwijderd
Voor de luie nieuwsgierigen:

Met citaat reageren
Oud 04-07-2013, 09:51
Verwijderd
Citaat:
(..) De gemiddelde vrouw heeft veertig centimeter aan heupomtrek.
(...)
Door: NU.nl/Kiki Düren
Zo, weer een stukje cutting edge verslaggeving, nu.nl / Kiki Düren! Als dit zo is, dan is de oorspronkelijke barbie veel te dik en komt enkel een Auchwitzlichaampje in de buurt van het gemiddelde. Zou Kiki gemiddeldes berekenen op dezelfde manier als ons aller Joostje?

Waarschijnlijker is dat Kiki denkt dat inches en centimeters hetzelfde zijn. Dat zijn ze niet, Kiki!
Met citaat reageren
Oud 04-07-2013, 09:54
Verwijderd
On topic: het is een stuk speelgoed. Het beoordelen van speelgoed op realisme en verwachten dat speelgoed realistisch is, is nogal dom. Barbie is er toch juist om mooi uit te zien? Voetbalgerelateerd speelgoed bijvoorbeeld wordt toch vooral met plaatjes van de beste voetballers/voetbalclubs er op verkocht, en niet van de "gemiddelde" voetballer/-club?
Met citaat reageren
Oud 04-07-2013, 11:33
Verwijderd
Citaat:
Voor de luie nieuwsgierigen:

[afbeelding]
Veels te dik. Daar trek ik mijn gi-joe nog vanaf.
Met citaat reageren
Oud 04-07-2013, 11:38
Verwijderd
Citaat:
Veels te dik. Daar trek ik mijn gi-joe nog vanaf.
Deze meneer weet er wel raad mee:

OT: Ik kan me niet voorstellen dat het echt zo'n impact heeft op kids, een Barbiepop haar figuur. Maar ik sluit het ook niet uit. Mocht 't wel zo zijn dan ligt de hoofdverantwoordelijkheid toch bij de ouders, naar mijn mening, niet zozeer bij Mattel.
Met citaat reageren
Oud 04-07-2013, 11:50
Verwijderd

Dat is echt wel een flinke bilpartij!
Met citaat reageren
Oud 04-07-2013, 14:24
Verwijderd
Met citaat reageren
Oud 06-07-2013, 11:43
lisanne1994
lisanne1994 is offline
Ik vind het wel goed dat er nu betere barbiepoppen zijn.
Tegenwoordig zijn er nog veel meiden,die zo onzeker over hun zelf zijn.
Met citaat reageren
Oud 06-07-2013, 12:18
Verwijderd
Als je hoe je je voelt over je lijf laat afhangen van barbiepoppen dan verdien je het om dik te worden.
Met citaat reageren
Oud 06-07-2013, 18:02
Verwijderd
Waarom zou Barbie realistisch moeten? Het is Barbie. Bij kinderen maakt het echt geen verschil uit of Barbie dun is of een omtrek heeft van 40 cm. Ik heb zelf heel veel Barbiepoppen gehad en het maakt me niets uit.
Met citaat reageren
Oud 06-07-2013, 19:54
Elin3
Elin3 is offline
Ik vind wel dat Barbie dan ook pluizig haar moet hebben hoor Als we dan toch realistisch bezig zijn.
Oud 07-07-2013, 06:14
Joostje
Joostje is offline
Goed plan hoor. Een neef van me had door te veel met lego te spelen ook een totaal verwrongen beeld van hoe mannen eruit zouden moeten zien. Dit is hem, na talloze operaties .

Oud 07-07-2013, 10:07
Turk February
Turk February is offline
Citaat:
Waarom zou Barbie realistisch moeten? Het is Barbie. Bij kinderen maakt het echt geen verschil uit of Barbie dun is of een omtrek heeft van 40 cm. Ik heb zelf heel veel Barbiepoppen gehad en het maakt me niets uit.
Het gaat er natuurlijk niet om of het kinderen iets uitmaakt, het gaat erom dat meisjes een onrealistisch ideaalbeeld voorgeschoteld wordt.

Maar zoals al gezegd is, je moet gewoon proberen te zorgen dat je kinderen niet op poppen willen lijken.
Oud 07-07-2013, 10:10
Turk February
Turk February is offline
Citaat:
Goed plan hoor. Een neef van me had door te veel met lego te spelen ook een totaal verwrongen beeld van hoe mannen eruit zouden moeten zien. Dit is hem, na talloze operaties .

[afbeelding]
Onzinnige vergelijking. Heel veel meisjes willen op Barbie lijken, vrijwel geen kinderen willen op Lego lijken.
Oud 07-07-2013, 20:10
Swagtacular
Swagtacular is offline
Ik vindt het nog erger dan de echte barbie, het is net een meandertaler.
Weet je het is misschien oneerlijk maar dan nog liever de echte barbie, vroeger trokken we op de basisschol er altijd ledematen er vanaf en dan werden de meisjes helemaal boos!!
Met citaat reageren
Oud 08-07-2013, 08:14
Verwijderd
Citaat:
Onzinnige vergelijking. Heel veel meisjes willen op Barbie lijken, vrijwel geen kinderen willen op Lego lijken.
Ken jij zo'n meisjes dan?
Met citaat reageren
Oud 08-07-2013, 09:39
Verwijderd
Citaat:
Dat werkt natuurlijk niet helemaal op die manier maar is een psychologisch effect. Jongetjes willen wél op Action Man of andere actiehelden lijken bijvoorbeeld. Ze kennen heeft daar niets mee te maken.
Met citaat reageren
Oud 08-07-2013, 10:22
DAH
DAH is offline
Totally Spies... Ze vielen niet.op de onaantrekkelijke mannen. Ze gingen voor gespierde mannen, die op een of andere manier geen onderlip hadden.
Oud 08-07-2013, 10:25
Verwijderd
Citaat:
Dat werkt natuurlijk niet helemaal op die manier maar is een psychologisch effect. Jongetjes willen wél op Action Man of andere actiehelden lijken bijvoorbeeld. Ze kennen heeft daar niets mee te maken.
Het was een serieuze vraag, want ik heb ze destijds niet gekend en ik ken ze nog steeds niet. Ik vroeg me dus af of Turk het wel ooit heeft gehoord of gezien. Ik wilde er zelf niet op lijken, maar als ik naar mijn vriendinnen met Barbies keek, waren zij daar ook niet mee bezig. Wel met actrices in GTST, die met die staartjes had nogal invloed. TV heeft volgens mij meer invloed dan het speelgoed. En willen de jongetjes op hun poppen lijken of op de helden uit de tv-series waar die poppetjes op zijn gebaseerd? En willen ze allemaal specifiek dat gespierde uiterlijk hebben of gaat het meer om superkrachten dan?

Ik denk dat meisjes eerder de lifestyle van Barbie aantrekkelijk vinden, shoppen, paarden, roze campers, strikjes en glitters. Ik zie vaker vrouwen op tv komen die op die manier Barbie (willen) zijn dan die wat zich werkelijk het uiterlijk proberen aan te meten.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 08-07-2013, 14:02
Turk February
Turk February is offline
Citaat:
Nee, ik ken sowieso geen meisjes die met Barbies spelen.
Oud 09-07-2013, 01:41
Vice
Vice is offline
Citaat:
Het was een serieuze vraag, want ik heb ze destijds niet gekend en ik ken ze nog steeds niet. Ik vroeg me dus af of Turk het wel ooit heeft gehoord of gezien. Ik wilde er zelf niet op lijken, maar als ik naar mijn vriendinnen met Barbies keek, waren zij daar ook niet mee bezig. Wel met actrices in GTST, die met die staartjes had nogal invloed. TV heeft volgens mij meer invloed dan het speelgoed. En willen de jongetjes op hun poppen lijken of op de helden uit de tv-series waar die poppetjes op zijn gebaseerd? En willen ze allemaal specifiek dat gespierde uiterlijk hebben of gaat het meer om superkrachten dan?

Ik denk dat meisjes eerder de lifestyle van Barbie aantrekkelijk vinden, shoppen, paarden, roze campers, strikjes en glitters. Ik zie vaker vrouwen op tv komen die op die manier Barbie (willen) zijn dan die wat zich werkelijk het uiterlijk proberen aan te meten.
Ik was met vriendinnen ook nooit bezig om op Barbie te lijken. We kwamen niet eens op het idee. We gingen gewoon GTST naspelen.

Vroeger vond men Barbie te sexy en is Mattel met Skipper en Mitch gekomen.
Oud 09-07-2013, 08:21
Verwijderd
Citaat:
Nee, ik ken sowieso geen meisjes die met Barbies spelen.
Je had misschien zusjes of nichtjes die er tegenwoordig anders mee omgaan dan wij vroeger ^^ Of vriendinnen die hadden opgebiecht dat hun hele beeld van zichzelf naar de knoppen is door het spelen met Barbies vroeger.

Dat ik het niet weet/herken, wil niet zeggen dat het niet kan, daarmee was ik nieuwsgierig of jij daar wel iets over had gehoord.
Met citaat reageren
Oud 10-07-2013, 15:49
Verwijderd
Citaat:
Het gaat er natuurlijk niet om of het kinderen iets uitmaakt, het gaat erom dat meisjes een onrealistisch ideaalbeeld voorgeschoteld wordt.

Maar zoals al gezegd is, je moet gewoon proberen te zorgen dat je kinderen niet op poppen willen lijken.
Dan kun je actionmans en Ninja turtels ook niet voorschotelen, want die zijn ook niet realistisch. Net zoals Disney prinsessen. Zo willen kleine meisjes ook vaak uitzien.

Dus ik snap niet waarom ze er zo'n probleem van maken. Het ligt dan ook aan de ouders hoe ze hun kinderen opvoeden. Als kinderen worden opgevoegd van: Barbie is zoals de meeste mensen zijn. Dan gaan kinderen dat denken en dan gaat het fout. Dat is niet realistisch. Als je kinderen opvoedt van: Barbie is nep, het is speelgoed net als my little pony, dan gaan kinderen denken. Barbie is nep. Anders gaan ze my little pony's nog normaal vinden.
Met citaat reageren
Oud 10-07-2013, 16:07
Turk February
Turk February is offline
Citaat:
Dan kun je actionmans en Ninja turtels ook niet voorschotelen, want die zijn ook niet realistisch. Net zoals Disney prinsessen. Zo willen kleine meisjes ook vaak uitzien.
Ja, en weigerambtenaren moeten ontslagen worden, maar daar gaat het nu niet over.
Oud 10-07-2013, 16:48
De Veroorzaker
Dus jullie willen beweren dat er geen ideaalbeeld is? Dat dik zijn hetzelfde is als knap zijn? Dat je geen moeite hoeft te doen om er een beetje goed uit te zien?
Oud 10-07-2013, 16:53
Turk February
Turk February is offline
Citaat:
Dus jullie willen beweren dat er geen ideaalbeeld is?
Nee.

Citaat:
Dat dik zijn hetzelfde is als knap zijn?
Nee.

Citaat:
Dat je geen moeite hoeft te doen om er een beetje goed uit te zien?
Dat zou ik wel beweren ja (allebei de mogelijke interpretaties van die zin), maar ook die conclusie volgt niet uit wat ik schreef.

Maar goed, jij wil dus beweren dat de borsten van een vrouw alleen interessant zijn als ze zes talen kunnen praten en dat kikkers eigenlijk vruchten zijn?
Oud 10-07-2013, 17:04
Verwijderd
Citaat:
Dus jullie willen beweren dat er geen ideaalbeeld is?
Ik durf zelfs te beweren dat er miljoenen ideaalbeelden zijn.
Met citaat reageren
Oud 12-07-2013, 10:35
De Veroorzaker
Citaat:
Nee.

Nee.

Dat zou ik wel beweren ja (allebei de mogelijke interpretaties van die zin), maar ook die conclusie volgt niet uit wat ik schreef.

Maar goed, jij wil dus beweren dat de borsten van een vrouw alleen interessant zijn als ze zes talen kunnen praten en dat kikkers eigenlijk vruchten zijn?
Dan is het goed, ik dacht heel even dat je erover nagedacht had namelijk!
Oud 12-07-2013, 13:53
Turk February
Turk February is offline
Citaat:
Dan is het goed, ik dacht heel even dat je erover nagedacht had namelijk!
Kun je uitleggen waarom je dacht die conclusies te kunnen trekken uit wat ik schreef?
Oud 12-07-2013, 20:04
Carn
Carn is offline
Oud 13-07-2013, 15:29
Verwijderd
Citaat:
[afbeelding]

Ik heb van de zijkant gezien anders precies zo'n kont
Met citaat reageren
Oud 15-07-2013, 20:55
Vice
Vice is offline
Citaat:
[afbeelding]

Ik vind dat eigenlijk wel meevallen.
Oud 15-07-2013, 23:18
Verwijderd
Dan zijn/kennen jullie allemaal vrouwen met mooie ronde billen, maar over het algemeen zie ik ze hier zo niet rond lopen (laat staan dat ik het zelf zou hebben, maar ik heb daar geen moeite mee ^^).
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten