Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Algemene schoolzaken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 04-04-2013, 10:10
NeeNooitNiet
NeeNooitNiet is offline
Hallo allen,

Wij zijn studenten journalistiek en we zijn bezig een tijdschrift te maken voor jongeren. Een rubriek van ons tijdschrift is #Durftezeggen. We willen graag jullie mening horen over leraren op social media. Willen jullie je leraren op Facebook zien? En hebben jullie daar al ervaring mee gehad?

Ik hoor graag van jullie ongezouten mening.

Laatst gewijzigd op 04-04-2013 om 11:50.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 04-04-2013, 12:23
NaamInGebruik
NaamInGebruik is offline
Ervaring 1: docent (hbo) heeft een FB profiel waar hij ook studenten als vrienden heeft. Zijn profiel is in eerste instantie afgeschermd en hij deelt naar mijn weten zeer beperkt tot geen informatie via het medium. Hooguit felicitaties voor stages, diploma's en wat voetbal berichtjes.

Ervaring 2: docent (middelbare school) heeft twitter, publiekelijk. Heeft geen direct contact met leerlingen of uitingen over zijn school, werkervaring ed. Naar mijn weten doet hij dat bewust (niet).

Afgezien van dat zie ik ook wel eens docenten die filmpjes (laten) uploaden waarin scholieren de harlem shake doen tijdens de les ed. Opzich denk ik niet dat het een probleem is, het maken ervan duurt een krappe 10 minuten en als de klas er goed voor werkt denk ik niet dat het de les kwaliteit schaad. Denk wel dat veel mensen denken dat het dat wel doet.

Heb er geen bezwaar tegen dat docenten meedoen met twitter en facebook, immers zijn veel docenten ook begin 20. Mijn mening is wel dat het contact professioneel moet blijven en niet buiten school gerelateerde onderwerpen moet gaan. Een docent die een twitter of facebook heeft en algemene (prive) dingen plaats is prima zolang die informatie geen interactie/discussie/chat opbouwd met leerlingen. Als hij uitvalt op bepaalde leerlingen, klassen, docenten of de school gaat het nmi wel te ver. Maar een natuurkunde docent die bijv een artikel van het CERN deelt met leerlingen via fb/twitter en daar een gesprek over heeft lijkt me prima te kunnen.

Als hij gaat coma zuipen of een dronken avond heeft gehad hoort hij dat op social media niet te zeggen als leerlingen die informatie tot hun beschikking kunnen krijgen. Als hij naar Italië op vakantie gaat met zijn vriendin moet hij dat wel gewoon kunnen plaatsen lijkt me.

Hopelijk het idee een beetje duidelijk ^_^.
Met citaat reageren
Oud 04-04-2013, 12:30
NeeNooitNiet
NeeNooitNiet is offline
Citaat:
Ervaring 1: docent (hbo) heeft een FB profiel waar hij ook studenten als vrienden heeft. Zijn profiel is in eerste instantie afgeschermd en hij deelt naar mijn weten zeer beperkt tot geen informatie via het medium. Hooguit felicitaties voor stages, diploma's en wat voetbal berichtjes.

Ervaring 2: docent (middelbare school) heeft twitter, publiekelijk. Heeft geen direct contact met leerlingen of uitingen over zijn school, werkervaring ed. Naar mijn weten doet hij dat bewust (niet).

Afgezien van dat zie ik ook wel eens docenten die filmpjes (laten) uploaden waarin scholieren de harlem shake doen tijdens de les ed. Opzich denk ik niet dat het een probleem is, het maken ervan duurt een krappe 10 minuten en als de klas er goed voor werkt denk ik niet dat het de les kwaliteit schaad. Denk wel dat veel mensen denken dat het dat wel doet.

Heb er geen bezwaar tegen dat docenten meedoen met twitter en facebook, immers zijn veel docenten ook begin 20. Mijn mening is wel dat het contact professioneel moet blijven en niet buiten school gerelateerde onderwerpen moet gaan. Een docent die een twitter of facebook heeft en algemene (prive) dingen plaats is prima zolang die informatie geen interactie/discussie/chat opbouwd met leerlingen. Als hij uitvalt op bepaalde leerlingen, klassen, docenten of de school gaat het nmi wel te ver. Maar een natuurkunde docent die bijv een artikel van het CERN deelt met leerlingen via fb/twitter en daar een gesprek over heeft lijkt me prima te kunnen.

Als hij gaat coma zuipen of een dronken avond heeft gehad hoort hij dat op social media niet te zeggen als leerlingen die informatie tot hun beschikking kunnen krijgen. Als hij naar Italië op vakantie gaat met zijn vriendin moet hij dat wel gewoon kunnen plaatsen lijkt me.

Hopelijk het idee een beetje duidelijk ^_^.
Hartstikke duidelijk. Dank je. Vind je dat er regels moeten komen voor leraren als het gaat om social media?
Met citaat reageren
Oud 04-04-2013, 13:48
Verwijderd
Als ik ze niet wil zien dat zoek ik ze in de desbetreffende social media niet op. Verder kan ik geen enkele reden bedenken waarom zij niet 'mee' zouden mogen doen.
Met citaat reageren
Oud 04-04-2013, 15:25
Verwijderd
Nee, ik wil geen regels daarvoor. Een leraar mag toch gewoon zelf bepalen of hij wel op facebook/twitter wil zitten met leerlingen. Ze kunnen zelf wel oordelen of dat goed is of niet.
Met citaat reageren
Oud 04-04-2013, 17:31
Tink*
Tink* is offline
Ik ben zelf ook lerares en ik heb alles afgeschermd. Mijn privéleven is mijn privéleven. Ik denk dat je als leraar een goede afweging kunt maken in wie je wel of niet toevoegt. Leerlingen hoeven een leerkracht niet op facebook of andere social media omdat ze niet willen dat hij/zij alles van hen ziet en andersom lijkt me dat net zo gelden.
Oud 04-04-2013, 17:38
Verwijderd
Maar Tink*, mijn twitter is openbaar dus mijn school zou mij zomaar kunnen volgen mochten zij dat willen. Ik heb een aantal leerkrachten op twitter, maar die hebben twitter puur voor school. Ze zetten dus linkjes naar naar interessante websites, filmpjes, het huiswerk, beantwoorden vragen. Dat is toch wel handig?

Het privacyaccept maakt dus voor mij niet uit; ik heb twitter al openbaar staan. En als ik leerkrachten op facebook zou hebben, dan zou ik er ook voor kunnen kiezen om niets met hen te delen.
Met citaat reageren
Oud 05-04-2013, 13:53
Verwijderd
ik vind dat het contact zeker in deze tijd tussen leraar en leerling hetzelfde mag zijn als tussen baas en werknemer. Zolang het contact gewoon normaal is waarom niet..

en of dat via facebook of twitter of msn gaat, dat maakt niks uit, als een leerling contact heeft buiten school met een leraar moeten ze zelf weten.

Het word pas erg wanneer zulke personen voorgetrokken worden op school zelf. Maarverder zie ik geen problemen
Met citaat reageren
Oud 05-04-2013, 14:49
NaamInGebruik
NaamInGebruik is offline
Citaat:
Vind je dat er regels moeten komen voor leraren als het gaat om social media?
Ik denk dat regels veel te specifiek zijn, een richtlijn is wellicht veel duidelijker. Ik weet bijvoorbeeld dat accountants geen exacte regels hebben op etische kwestisch: omdat je simpelweg niet alle situaties van te voren kan indenken, laat staan uitwerken. Wel is er richtlijn op hoe te handelen in het kader van hun profesionaliteit, integeriteit etc.

Denk dat iets voor docenten ook veel logischer is. Het imago van docent, als een rol model, als een mogelijk vertrouwenspersoon is cruciaal. Daar kunnen andere beelden bij naast bestaan maar zal nooit tegen die essentie in moeten gaan.

Ik vind het ook foute boel als een docent bij een leerling thuis komt om bijv les te geven; in het bijzonder als de ouders er niet zijn; dat zou immers het idee, het beeld van hoe een docent hoor te zijn (kunnen) schaden.
Met citaat reageren
Oud 05-04-2013, 16:58
Tink*
Tink* is offline
Citaat:
Maar Tink*, mijn twitter is openbaar dus mijn school zou mij zomaar kunnen volgen mochten zij dat willen. Ik heb een aantal leerkrachten op twitter, maar die hebben twitter puur voor school. Ze zetten dus linkjes naar naar interessante websites, filmpjes, het huiswerk, beantwoorden vragen. Dat is toch wel handig?

Het privacyaccept maakt dus voor mij niet uit; ik heb twitter al openbaar staan. En als ik leerkrachten op facebook zou hebben, dan zou ik er ook voor kunnen kiezen om niets met hen te delen.
Ja tuurlijk kan dat, dat is alleen maar nuttig. Alleen dat vind ik anders dan een privéaccount en mijns inziens ging het daar ook vooral om.
Oud 05-04-2013, 19:01
Verwijderd
Ik heb zelf hier en daar een oud-docent op facebook, meer de mensen waar ik wel wat mee had.

Mijn zwager is docent en heeft geen facebook, had vroeger wel hyves, en had de instelling geen leerlingen te accepteren. Nu op facebook krijgen leerlingen het voor elkaar mijn zus toe te voegen.
Met citaat reageren
Oud 06-04-2013, 00:55
Verwijderd
Op mijn school komt het steeds vaker voor dat docenten hun Facebook speciaal voor schooldoeleinden inrichten, of daarvoor een tweede Facebookaccount aanmaken, en ik vind dat gewoon een prima zaak.

Wat docenten in hun privéleven doen, en dus ook of zij Twitter of Facebook hebben, interesseert mij persoonlijk niet - dat moeten ze zelf weten, het zijn immers ook mensen. Wel vind ik dat docenten, die niet hun profiel enigszins afgeschermd hebben, niet moeten klagen wanneer leerlingen hen dan ongewenst toevoegen of ongewenst dingen lezen.
Met citaat reageren
Oud 17-05-2013, 16:28
IWantADonutx
IWantADonutx is offline
Ik vind dar leraren zelf moeten weten met social media. Of ze nou leerlingen toevoegen of niet.

Bij mij op school, heb ik ook een leraar op fb. Hij heeft dit account wel speciaal dit jaar gemaakt (op verzoek van mijn vriendinnen en mij) voor school, maar bij ons is het zo dat we ook gewoon gesprekken voeren enzo. Dood normaal over tv programma's ofzo, maar ik vind dat leraren dat zelf mogen bepalen. Zolang leerlingen indd (al gezegd door iemand) niet in het echt voorgestrokken gaan worden.
Met citaat reageren
Oud 04-06-2013, 14:07
bjornmulder
bjornmulder is offline
mijn mentor heeft een aparte fb pagina (ze heeft ook een pagina voor prive zaken)
ze deelt hierop veel info over toetsen en dagen dat zij afwezig is
ik vind dit vaak heel handig omdat ik elke dag voor school mijn fb pagina check en dan weet wat voor toetsen mijn klas heeft enz enz
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten