Advertentie | |
|
![]() |
||
Citaat:
![]()
||
Citaat:
Het probleem wat jij voorstelt is ingewikkelder dan je het hier voorlegt. In Nederland is een straf tweeledig: het is een straf en het is een re-integratie in de maatschappij. Met andere woorden: niet alleen opsluiten, maar ook voorkomen dat iemand nog een keer in de fout gaat (los van of dit effectief is!). Dit is op de lange termijn goedkoper en eerlijker voor de dader, want niet elke misdadiger heeft 'recht' op levenslang. De vraag die een rechter dus ook probeert te beantwoorden is: wat voor straf moet iemand hebben en wat moet het Nederlandse recht doen om te zorgen dat het niet meer gebeurt. Jij geeft hier de voorstelling van iemand die bij zijn volle verstand is met zware mishandeling na 1 jaar weer vrij en vrolijk is. Dit is denk ik een sterk overdreven beeld dat vooral door incidentele gebeurtenissen. De doodstraf heeft een groot probleem: Wat als je het fout hebt? Bij levenslang kan je iemand vrijpleiten. Denk aan Lucia de B. die 8 jaar ten onrechte heeft vastgezeten. In andere landen was ze dood geweest. Onomkeerbaar. En ontzettend duur. Duurder dan levenslang.
|
Hoe bedoel je, laag? Nederland heeft meer mensen in de gevangenis zitten (percentueel) dan Duitsland, Frankrijk, Italie, Belgie, Oostenrijk, Griekenland, Zweden, Zwitserland, Noorwegen, Slovenie, en ga zo maar door. Kijk hier maar.
||
Citaat:
Je zou kunnen zeggen dat als je meer mensen opsluit dat je dan minder last hebt van criminaliteit. De vraag is echter of je ook hier niet gewoon te maken hebt met een rudimentair 'supply and demand' systeem. Iedereen voor altijd voor de minste misdaad opsluiten zou misschien werken, maar uitvoerbaar is het niet. Je zult toch altijd hebben dat mensen na het uitzitten van hun straf weer op straat komen. Misschien druk je voor het eerste jaar de criminaliteit een beetje de kop in, maar na een tijdje komt de status quo terug (mensen zitten alleen langer vast). Dus: langere straffen zorgen er niet voor dat minder mensen misdaden begaan. Ze zitten misschien langer vast, maar uiteindelijk krijg je toch de rotonde van vrijheid en gevangenis. Je moet het argument ook zo bekijken: In landen waar meer mensen vast zitten, is er niet persé een lagere criminaliteit. Er zitten alleen meer mensen in de gevangenis. Misschien geen sluitend argument, maar dit is wat ik altijd heb gelezen er over.
||
Verwijderd
|
Citaat:
Daarnaast is criminaliteit in Nederland vaak ook een soort 'luxe'. Met name opgepakte jongeren zouden prima rond moeten kunnen komen met wat ze verdienen/krijgen, maar begeven zich op het criminele pad omdat ze de nieuwste kleren willen hebben. Zet daar wat meer tegenover dan 2 weken propjes prikken of bordjes afwassen en ik denk dat zelfs die domme groep hun prioriteiten gaan heroverwegen. Ik zeg niet dat hogere straffen de oplossing zijn, maar de royale behandeling die je krijgt in NL bij een overtreding lijkt me op geen manier te helpen. |
![]() |
|
http://www.gooieneemlander.nl/region...eld?lref=vptop
Toch denk ik dat dit meisje nergens last van had gehad als ze die gasten in augustus voor een jaar of 10 hadden opgesloten. Maar misschien dat deze jongens nu wel een belangrijke les leren, is ook wat waard. Snapt dat meisje ook wel.
||
Citaat:
En ik zou zo graag willen dat elk woord van het bovenstaande sarcastisch en zwaar overdreven was, maar zo redeneert men tot bepaalde hoogte echt in politie- en strafrecht-land. Kijk naar de vrijspraak voor de Utrechtse wegpestzaken 'omdat de daders niets zouden leren van straf'. Onbegrijpelijk. Betekend dat als je homo's maar genoeg haat, dat je ze ongestraft mag mishandelen omdat je van straf 'niks zou leren'. Überhaupt is Hilversum niet veilig doordat bepaalde allochtone bendes vanwege wat voor reden dan ook min of meer met immuniteit mogen opereren. Zowat elk weekend kun je wel dit soort krantenkoppen brengen (en die zijn er dan ook). Beetje de Groest en het gebied daar omheen. Je hebt er ook Tokkies rondlopen, sure, maar die zijn minder extreem gewelddadig, ongewapend en zoeken minder naar problemen. De enige manier is om met een groep te zijn die ook bereid is om direct collectief terug te vechten als je van dat racistische lastigvallen krijgt dat de opmaat is naar een bende-aanval, dan maak je nog een kans. Anders eindig je vrij zeker op de intensive care.
|
Je hoort vaak dat de meeste Nederlanders vinden dat er te laag wordt gestraft in Nederland. Het is ook logisch dat men zo denkt, want bij misdaad komt veel emotie kijken. Veel mensen identificeren zichzelf met het slachtoffer en voelen een zekere woede en machteloosheid wanneer zij iets horen over een bepaalde misdaad. Geen straf kan op dat moment hoog genoeg zijn voor de door emoties overmande burger.
Er is onderzoek gedaan naar dit fenomeen. Een aantal burgers kreeg een aantal strafzaken voorgelegd. Zij kregen daarbij de beschikking over het gehele dossier. Nadat de burgers het dossier gelezen hadden moesten zij bepalen welke straf zij zouden geven aan de verdachte. Wat blijkt? De burgers kwamen tot een straf die ongeveer overeen komt met de straf die rechters eerder aan de daders gegeven hadden! Het blijkt dus zo te zijn dat als je de burgers het gehele dossier laat inzien, zij tot ongeveer dezelfde straf komen als de rechter. In Nederland mag jij je spullen ook beschermen tegenover een inbreker. Je moet dit wel met 'gepast geweld' doen. Je mag een inbreker dus wel tegen de grond werken, maar je mag hem niet direct dood steken. Bij het invoeren van de doodstraf vind ik het kwalijke dat het onherroepelijk is. Er zijn genoeg voorbeelden van mensen die jarenlang onschuldig in de gevangenis hebben gezeten. Stel dat die mensen de doodstraf hadden gekregen? Dat zou vreselijk zijn. Je kunt jezelf afvragen waarom je het zou willen invoeren. Er wordt gezegd dat het in Amerika beter is, omdat daar de doodstraf bestaat en mensen indringers soms gewoon mogen doodschieten. Toch kun je niet zeggen dat er in Amerika minder misdaad is dan in Nederland. |
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
![]() Ik voel ook helemaal niks voor minimumstraffen bijvoorbeeld. Gelukkig is Geert Wilders zelf al terug gekomen op zijn belachelijke voorstel om rechters die volgens hem te laag straffen te laten ontslaan. Als hij op andere onderwerpen m.b.t. strafrecht ook iets realistischer wordt dan kan ik met nog meer overtuiging op de PVV stemmen. Oh en bedankt voor het compliment ![]() |
![]() |
|
Verwijderd
|
Omdat ons gevangenisstelsel ingesteld is op rehabilitatie van de crimineel ipv het 'boeten'.
"Zwaarder straffen" en weet ik veel wat is zo'n populistische kutuitspraak, net als dat het Nederlandse gevangeniswezen een verblijf in een hotel is. Dan trek ik overigens wel even een verschil tussen lichtere vergrijpen en geweldsdelicten, maar feit is dat 'ons' stelsel toch echt wel beter is dan een 'hard justice' manier. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Daarom, zeggen dat hogere straffen lijden tot minder criminaliteit is net zo veel speculatie als zeggen dat het niet zo is. |
![]() |
||
Citaat:
||
Citaat:
Of zoiets, er is vast wel een betere scheidingslijn dan de rivieren. |
![]() |
||
Citaat:
![]() |
![]() |
|
Verwijderd
|
Straffen heeft maar beperkt zin. De vraag is hoe doelmatig je straf is en of je je niet alleen laat leiden door wraakfantasieën (ja honderdduisent jaar op water en brood!!11). Mij lijkt een combinatie van zo min mogelijk recidive en een passende vergoeding voor eventuele slachtoffers de beste combinatie. Notoire criminelen mogen wat mij betreft wel de werkkampen in, of medisch onderzoek of amusement op de kermis.
|
![]() |
||
Citaat:
||||||
Citaat:
Citaat:
Citaat:
http://www.telegraaf.nl/binnenland/5...nbreker__.html Citaat:
Ben je principieel wel voor de doodstraf? (dus niet komen met praktische dingen als, je kunt een onschuldige doodmaken) Citaat:
Wat gebeurt er overigens met die getallen als je corrigeert voor het feit dat je in Amerika al een misdrijf pleegt waar je levenslang voor kunt krijgen als je met een beetje drugs rondloopt? Want dat is hier geen misdaad.
Laatst gewijzigd op 25-09-2012 om 16:15. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
||
Citaat:
Wagenaar, W.A. (2008). Strafrechtelijke oordelen van rechter en leken. Bewijsbeslissingen, straffen en hun argumentatie. Research Memoranda, Nr. 2, jaargang 4, 2008. |
![]() |
||
Citaat:
Conclusie: Nederland wil zwaardere straffen.
||
Citaat:
![]() http://www.telegraaf.nl/binnenland/1...bewoner__.html
||
Citaat:
||
Citaat:
Overigens staat ook in dat rapport uit 2011: "... is het dus geenszins mogelijk eventuele verschillen eenduidig toe te schrijven aan eventuele fundamentele verschillen in strafpreferentie tussen rechters en burgers". |
![]() |
||||
Citaat:
Citaat:
Citaat:
||||
Citaat:
![]() Citaat:
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd op 25-09-2012 om 17:51. |
![]() |
|||
Citaat:
![]() Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
Daarvoor hebben we juist het systeem van de parlementaire democratie, waarbij we volksvertegenwoordigers een mandaat geven om die beslissingen en afwegingen namens ons te maken. Zwaardere straffen kunnen (hypothetisch) ook slecht uitpakken voor de maatschappij, ook al heerst de opinie dat straffen niet streng genoeg zijn. Moet je het dan toch doen? Emotionele argumenten kunnen of moeten misschien wel een rol in de besluitvorming spelen, maar een beslissing om de strafmaat aan te passen (of om wat dan ook te doen), moet net zo goed op rationele argumenten en feiten gestoeld kunnen worden. Ter verduidelijking: ik weet of claim niet of zwaardere straffen goed danwel slecht zijn voor de maatschappij, maar om ze in te voeren (of niet!) puur omdat 'Nederland' het wil (zonder andere argumenten, terwijl je niet weet wat de effecten zijn op de maatschappij), vind ik geen goed idee.
Laatst gewijzigd op 25-09-2012 om 18:13. |
![]() |
|
![]() |
Over dat onderzoek uit 2011: ik weet niet of het dit onderzoek betreft, maar de conclusie luidt:
"Globaal zijn burgers in twee groepen onder te verdelen: een grote groep die niet veel verschilt van rechters als het gaat om de zwaarte van een straf en een andere, eveneens grote groep burgers die veel strenger wil straffen dan de rechter. De onderzoekers kunnen dan ook niet concluderen dat de Nederlandse bevolking als geheel veel strenger zou willen straffen dan de rechter."
|
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap |
Onderwijzer moet procederen voor verklaring van goed gedrag Kitten | 40 | 06-03-2009 12:36 | |
[STELLING] De nadelen van een verzorgingsstaat zijn groter dan de voordelen. Verwijderd | 110 | 21-09-2006 00:04 | |
Armen in Amerika net zo slecht af als in Zweden Verwijderd | 39 | 13-09-2006 19:14 | |
Verhalen & Gedichten |
De laatste keer.. PooW | 83 | 02-12-2005 14:36 | |
Verhalen & Gedichten |
Plaats hier gedichten die je mooi vindt van bekende dichters. Dreamerfly | 106 | 28-12-2004 21:45 | |
Hoger straffen werkt wel. Verwijderd | 81 | 27-06-2004 20:12 |