Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Algemene schoolzaken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 15-07-2013, 20:21
faithfully
faithfully is offline
Bij ons op school hoor ik de laatste tijd steeds meer over het belang van de sociale competenties, ook wel 'de achterkant van het diploma' genoemd. Het gaat hier om alle activiteiten die je naast de lessen doet (in de schoolkrantredactie, meedoen aan een uitwisselingsprogramma, in de leerlingenraad, meedoen aan het schoolorkest, juniorcoördinator zijn, enz.). Ik hoor dat dit steeds belangrijker wordt voor selecties van universiteiten. Nu vraag ik me af of jullie daar enige ervaring mee hebben gehad en of er veel universiteiten zijn die daar naar kijken. En heeft het nog enige invloed bij het zoeken van een baan? Nog een vraag: spelen je eindexamencijfers van de middelbare een rol bij het vinden van een baan?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 15-07-2013, 20:34
Verwijderd
Citaat:
Bij ons op school hoor ik de laatste tijd steeds meer over het belang van de sociale competenties, ook wel 'de achterkant van het diploma' genoemd. Het gaat hier om alle activiteiten die je naast de lessen doet (in de schoolkrantredactie, meedoen aan een uitwisselingsprogramma, in de leerlingenraad, meedoen aan het schoolorkest, juniorcoördinator zijn, enz.). Ik hoor dat dit steeds belangrijker wordt voor selecties van universiteiten. Nu vraag ik me af of jullie daar enige ervaring mee hebben gehad en of er veel universiteiten zijn die daar naar kijken. En heeft het nog enige invloed bij het zoeken van een baan? Nog een vraag: spelen je eindexamencijfers van de middelbare een rol bij het vinden van een baan?
Voor zover ik weet kijkt werkelijk geen enkele universiteit in Nederland daarnaar. Alhoewel het prima is als op je cv wat meer staat dan enkel opleidingen, zal een schoolkrantje in elkaar flansen op de middelbare ook echt geen invloed hebben op een baan later. Ik heb redelijk wat solliciteerervaring, en werkelijk nog nooit heeft iemand naar mijn eindexamencijfers gevraagd. Ik heb dat ook nog nooit gehoord bij iemand anders. Dat is ook logisch, want voor de meeste banen, is een opleiding vereist die verder gaat dan de middelbare school.

In het algemeen: als het je leuk lijkt, moet je gerust zoiets gaan doen. Het is natuurlijk inderdaad een manier om bepaalde skills te ontwikkelen. Maar qua vervolgopleiding of baan later zal het niet veel uitmaken of het wel of niet op je cv staat, enkele specifieke gevallen uitgezonderd.
Met citaat reageren
Oud 16-07-2013, 20:43
TheWhiteOwl
TheWhiteOwl is offline
Er zijn inderdaad geen scholen die hier naar kijken. Sommigen hebben het wel in het lesprogramma, maar competentie ontwikkeling is slecht te toetsen. Goed presenteren bijvoorbeeld is lastig te meten. Wat is goed? Is het beter dan het was? Enzovoorts.

Voor je opleiding zal het niet uitmaken. Bij het zoeken van een baan wel. Onderschat niet dat veel brilliante ideeen sneuvelen omdat ze gewoon niet goed gepresenteerd worden. Onduidelijk, om de persoon die ze heeft gewoon knullig overkomt.

Je examencijfers van je middelbare school doen er niet toe. Die zijn alleen voor je vervolgopleiding bij lotingstudies belangrijk. Werkgevers zullen wel bij je vervolgopleiding kunnen vragen naar je cijfers, of bijvoorbeeld wat je voor je afstudeerproject hebt gehaald. Ook dat neemt overigens niet weg dat ze liever iemand zien die ambitie, sociale of commerciele instellingen heeft dan iemand met een net wat nettere cijferlijst. Veel mensen denken: diploma is diploma, al die mensen zijn hetzelfde. Ze moeten zich uitzonderen op hun competenties.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten