Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Nieuws, Achtergronden & Wetenschap
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 17-06-2013, 17:03
Verwijderd
Lijkt misschien op een hele ludieke titel, dat is het misschien ook. Ik keek net een aflevering van Hoe Durven Ze over Europa.

Welk Europa willen wij? (slecht 8 minuutjes)

http://vimeo.com/66467925

Dit is de vijfde aflevering van de serie. Ik moet eerlijk gezegd bekennen dat ik de rest niet hebt gekeken.

Het discussiepunt: Welk Europa willen wij?
En hoe realistisch is het beeld dat dit filmpje schetst?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 18-06-2013, 10:37
Verwijderd
Geen europa.
Met citaat reageren
Oud 18-06-2013, 12:25
De Veroorzaker
De Veroorzaker is offline
Heb je zelf ook een mening? En hoe realistisch is die?
Oud 18-06-2013, 18:32
HomoSignificans
HomoSignificans is offline
Ik vind dat we een kanaal moeten graven precies op de grens, zodat we ons van de rest kunnen afscheiden.
Oud 18-06-2013, 21:44
Verwijderd
aansluiten bij rusland en op veroveringstocht
Met citaat reageren
Oud 19-06-2013, 16:05
Verwijderd
Citaat:
Heb je zelf ook een mening? En hoe realistisch is die?
Ik weet niet echt wat ik van 'Europa' moet denken. Het is eigenlijk heel ver weg, maar ook heel dichtbij.
Met citaat reageren
Oud 19-06-2013, 16:58
De Veroorzaker
De vraag was toch welk Europa je wil? Je weet vast wel wat je wil toch?
Oud 19-06-2013, 22:26
Joostje
Joostje is offline
Een Europa dat samenwerkt om de economie te versterkt, opkomt voor mensenrechten buiten Europa, en intern transparant en democratisch is.

Of in termen van het filmpke: en Europa van concurrentie en solidariteit.

Laatst gewijzigd op 19-06-2013 om 22:37.
Met citaat reageren
Oud 19-06-2013, 22:58
Verwijderd
Citaat:
De vraag was toch welk Europa je wil? Je weet vast wel wat je wil toch?
Nee, dat weet ik niet. Ten eerste omdat ik me er niet genoeg in hebt verdiept, ten tweede omdat Europa heel erg abstract voor mij is. Wat is 'Europa'? Ik heb werkelijk geen idee wat zij in Brussel doen.

Daarom vraag ik ook jullie mening
Met citaat reageren
Oud 19-06-2013, 23:46
Daantjer
Daantjer is offline
Een Europees samenwerkingsverband met een wekelijkse meeting van afgevaardigden van de regeringen van de Europese landen in een centraal gelegen land, waarvoor de afgevaardigden hun kosten moeten verantwoorden in hun respectievelijke thuisland. Geen voltijd-parlementariërs, maar gewoon een wekelijkse vergadering ā la 'Eerste Kamer'.
Oud 20-06-2013, 16:07
De Veroorzaker
Ok, ik wil gratis geld, zoveel mogelijk gratis geld
Oud 09-07-2013, 19:24
Verwijderd
Ik heb de hele rits gekeken op hoedurvenze.be. Eenvoudige uitleg. Aanrader. Het Europa dat ik wil? Volledige autonomie voor individuele lidstaten (ook monetair) en verder wel een nauwe samenwerking.
Met citaat reageren
Oud 09-07-2013, 19:25
Verwijderd
Citaat:
Ok, ik wil gratis geld, zoveel mogelijk gratis geld
Relateer het nog even aan de topicvraag, wil je?
Met citaat reageren
Oud 09-07-2013, 20:30
Schrödinger
Schrödinger is offline
Citaat:
Ik heb de hele rits gekeken op hoedurvenze.be. Eenvoudige uitleg. Aanrader. Het Europa dat ik wil? Volledige autonomie voor individuele lidstaten (ook monetair) en verder wel een nauwe samenwerking.
Weet je wat "autonomie" betekent?
Met citaat reageren
Oud 09-07-2013, 21:06
Verwijderd
Citaat:
Weet je wat "autonomie" betekent?
Ik dacht het te weten. En toen ik het voor de zekerheid opzocht bleek dat ik het woord op de juiste manier kende:

1 bevoegdheid om zichzelf wetten te geven
Met citaat reageren
Oud 10-07-2013, 06:38
Schrödinger
Schrödinger is offline
En je denkt dat "nauwe samenwerking" mogelijk is met louter vrijblijvende, niet-bindende akkoorden?
Met citaat reageren
Oud 10-07-2013, 06:46
Verwijderd
Waarom zijn er mensen die denken dat Nederlandse politici de boel beter regelen dan Europese? En welk voordeel denken jullie dat monetaire autonomie biedt?
Met citaat reageren
Oud 10-07-2013, 09:05
Verwijderd
Citaat:
En je denkt dat "nauwe samenwerking" mogelijk is met louter vrijblijvende, niet-bindende akkoorden?
Akkoorden kunnen ook bindend zijn. Sterker nog: meestal zijn ze bindend. Daarom worden ze gesloten. De samenwerking met landen als GB, de Scandinavische landen en Zwitserland loopt prima bijvoorbeeld. Voordeel is wel dat ze ontbonden kunnen worden. Je zit niet als een Siamese tweeling aan mekaar vast.

Citaat:
Waarom zijn er mensen die denken dat Nederlandse politici de boel beter regelen dan Europese?
Omdat ze meer inzicht hebben in wat er speelt in Nederland en daarop dan ook gemakelijker kunnen inspelen. Ik ben voorstander van decentralisatie, ook verder nog op nationaal niveau.

Citaat:
En welk voordeel denken jullie dat monetaire autonomie biedt?
Je kunt de uitgave van je eigen munt reguleren en je monetaire beleid op de specifieke nationale situatie afstemmen.

Laatst gewijzigd op 10-07-2013 om 09:06. Reden: Taalfoutje
Met citaat reageren
Oud 10-07-2013, 09:35
Verwijderd
Citaat:
Akkoorden kunnen ook bindend zijn. Sterker nog: meestal zijn ze bindend. Daarom worden ze gesloten. De samenwerking met landen als GB, de Scandinavische landen en Zwitserland loopt prima bijvoorbeeld. Voordeel is wel dat ze ontbonden kunnen worden. Je zit niet als een Siamese tweeling aan mekaar vast.
Euh, waar heb je het over. GB, Zweden en Denemarken zijn gewoon EU lid. Zoals al vaker gezegd; Voor Noorwegen en Zwitserland geldt dat ze wel vaak mee moeten doen met verdragen om economische redenen maar dat ze veel minder te zeggen hebben over de totstandkoming van die verdragen. Zie bijvoorbeeld Schengen.

Citaat:
Omdat ze meer inzicht hebben in wat er speelt in Nederland en daarop dan ook gemakelijker kunnen inspelen. Ik ben voorstander van decentralisatie, ook verder nog op nationaal niveau.
Dooddoener. Concreet voorbeeld graag.

Citaat:
Je kunt de uitgave van je eigen munt reguleren en je monetaire beleid op de specifieke nationale situatie afstemmen.
Oh dan zouden we dus vaker dan twee keer per jaar de beeltenis op de 2 euromunt mogen wijzigen ofzo? De EMU is één grote geīntegreerde economie en verschillende munteenheden zijn dan niet handig.
Met citaat reageren
Oud 10-07-2013, 09:36
Verwijderd
Citaat:
Omdat ze meer inzicht hebben in wat er speelt in Nederland
Waarom is dat relevant? Waarom is "Nederland" de eenheid die goed bestuurd moet worden, en niet "Europa" of "Maastricht-west"? Ik vind het altijd een rare arbitraire keuze om te doen alsof Nederland wel een homogene eenheid is die perfect bestuurd kan worden en Europa niet.

Citaat:
Ik ben voorstander van decentralisatie, ook verder nog op nationaal niveau.
Waarom? Gemeentes moeten lekker hun eigen munteenheid instellen, eigen inkomsten- en vermogensbelasting heffen en eigen infrastructuurbeleid (dus geen rijkswegen etc meer!) hebben?

Citaat:
Dit is geen antwoord op de vraag (ik lees geen voordelen) en je eindigt met iets wat ik hierboven al aankaart, waarom zou de nationale situatie beter beheersbaar en homogener dan Europa zijn?
Met citaat reageren
Oud 10-07-2013, 09:41
Verwijderd
Citaat:
Waarom is dat relevant? Waarom is "Nederland" de eenheid die goed bestuurd moet worden, en niet "Europa" of "Maastricht-west"? Ik vind het altijd een rare arbitraire keuze om te doen alsof Nederland wel een homogene eenheid is die perfect bestuurd kan worden en Europa niet.
Raar en arbitrair? Vind ik niet ver genoeg gaan. Ronduit bizar. Alsof er opeens geen lagere overheden zijn die vergunningen verlenen voor het openen van een bakker maar dat dat ook nog naar Brussel zou moeten.
Met citaat reageren
Oud 10-07-2013, 10:01
Verwijderd
Citaat:
Raar en arbitrair? Vind ik niet ver genoeg gaan. Ronduit bizar. Alsof er opeens geen lagere overheden zijn die vergunningen verlenen voor het openen van een bakker maar dat dat ook nog naar Brussel zou moeten.
Als ik onze visionair Leonart goed begrijp, is hij voorstander van een tegenovergestelde beweging: lokale overheden moeten ALLES regelen een paspoort van de Maastrichtse Autonome Legaliserende Linkeroeverstaat Europavrij Rechthebbend en Democratisch lijkt me wel wat We leggen ook wel zelf die tunnel aan om de A2 dwars door de stad te vervangen, dat dat een slordige 25000 euro per inwoner van Maastricht-oost kost, maakt niets uit

ik kan nergens terugvinden wat die tunnel nou precies kost dus ik gok maar wat qua kosten
Met citaat reageren
Oud 10-07-2013, 10:22
Verwijderd
Kosten lopen richting een miljard op dit moment.
Met citaat reageren
Oud 10-07-2013, 10:22
Verwijderd
Ze doen een Noord-Zuidlijntje.
Met citaat reageren
Oud 10-07-2013, 10:23
Verwijderd
Ik ging serieus reageren maar zie daar na die laatste post vanaf. Succes met de discussie verder.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 10-07-2013, 10:27
Verwijderd
Citaat:
Ze doen een Noord-Zuidlijntje.
Nou ja, de Noord-Zuid-lijn kent duisent vertraging, volgens mij gaat de aanleg van de A2-tunnel vooralsnog prima qua schema. Qua kosten zal het wel gierend uit de klauwen lopen ja
Citaat:
Ik ging serieus reageren maar zie daar na die laatste post vanaf. Succes met de discussie verder.
Met citaat reageren
Oud 10-07-2013, 11:49
Verwijderd
Citaat:
Omg
Met citaat reageren
Oud 10-07-2013, 13:43
HomoSignificans
HomoSignificans is offline
Citaat:
Omg
Je had het misschien nog niet door, maar zo gaat dat met bijna elke nieuwe forumer hier.
Oud 10-07-2013, 13:52
Verwijderd
Ja, nieuwelingen kunnen niet tegen grapjes?
Met citaat reageren
Oud 10-07-2013, 14:06
Schrödinger
Schrödinger is offline
Citaat:
Akkoorden kunnen ook bindend zijn. Sterker nog: meestal zijn ze bindend. Daarom worden ze gesloten.
Inderdaad. En dan geef je dus voor een deel autonomie op.
Met citaat reageren
Oud 11-07-2013, 16:55
Verwijderd
Citaat:
Je had het misschien nog niet door, maar zo gaat dat met bijna elke nieuwe forumer hier.
Wellicht een idee om bij het forumreglement een waarschuwing toe te voegen dat mensen het weleens met je oneens kunnen zijn.
Met citaat reageren
Oud 12-07-2013, 08:21
Verwijderd
Citaat:
Inmiddels heb ik dat door. Een naar kliekje dat het forum als hun territorium ziet. Ze houden het maar want ik heb het niet nodig.

@Reverent: Je wordt te oud voor dat imago. Als je 15 bent ben je stoer ermee. Op je 25ste...niet meer.

Gewoon een eerlijke tip.

Doei.
Met citaat reageren
Oud 12-07-2013, 08:28
Verwijderd
Op zich jammer dat je geen enkel argument voor je standpunten hebt genoemd. Maar als je dit al naar gedrag vond, dan ben ik blij dat je weg bent tot binnenkort, als je een nieuwe account hebt aangemaakt!
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten