Advertentie | |
|
![]() |
|
Mijn punt is dat bijvoorbeeld Shell alle olie uit Nigeria pompt en daar alle beekjes en riviertjes vervuilt, of dat de EU Afrika doelbewust in armoede laat leven, waarom doe je dat? Geen enkele empathie te bespeuren. Het klinkt heel dramatisch wat ik zeg, maar zo zit het wel.
||
Citaat:
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
||
Citaat:
Maar ik zie niet wat je in deze context bedoelt met "broederschap", zou een gelijkwaardig niet-westers bedrijf wèl rekening houden met de lokale bevolking? Vooral een communistische regering houdt geen rekening met de kleine man, hele dorpen worden verplaatst voor "het grotere goed" Laatst gewijzigd op 30-06-2013 om 19:58. |
![]() |
||
Citaat:
Het enige wat nog invloed kan hebben is de opvoeding en cultuur, maar ik had ergens gelezen dat juist mensen uit een land waar veel corruptie is, zelf sneller misbruik maken wanneer ze macht en een hoge positie hebben.
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
|
Verwijderd
|
Het woord "doelbewust" vind ik ook interessant in die quote, deadlock. Ik kan me nog enigszins voorstellen dat er mensen zijn die vinden dat 'de EU' zichzelf zo rijk mogelijk wilt maken en dat als collateral damage daarvan Afrika arm blijft. Ik ben het daar niet mee eens, maar ik kan me er een voorstelling bij maken. Maar dat iemand denkt dat 'de EU' als doel heeft om Afrika arm te houden... WAAROM??? Welk nut heeft dat voor 'de EU'? Een rijke handelspartner levert over het algemeen meer geld op dan een straatarme.
![]() |
![]() |
|
Die landbouwsubsidies delen we toch vrij doelbewust uit niet? En dan sukkels fair trade producten laten kopen
![]() En @ TS bij de Arische Broederschap zijn we juist heel erg van de saamhorigheid, gezellig met zijn allen een paar traytjes aldibier wegzuipen.
||
Citaat:
|||
Verwijderd
|
Citaat:
Citaat:
|
![]() |
||||
Verwijderd
|
Citaat:
Voorbeeld: als je weet dat op olijven toch een flinke subsidie zit, heb je niet de prikkel om af en toe te overwegen om eens iets anders te gaan verbouwen dan olijven. Door de subsidieverslaving van Europese boeren ligt er voor de Afrikaanse boer een grote kans om in te spelen op markten die de Europeanen laten liggen. Omdat deze producten niet of nauwelijks door Europeanen worden aangeboden, ligt de prijs van deze producten hoger dan hij in een perfect werkende vrije markt zou zijn. Krom gezegd: de EU geeft indirect een subsidie op producten waar het geen subsidie op geeft. En daar profiteren Afrikaanse boeren van. We horen alleen de schrijnende verhalen, de melkproductieis een goed voorbeeld hiervan, maar er zit wel degelijk een andere kant aan, die vaak onderbelicht blijft. Naast dat verhaal, is het natuurlijk nog altijd niet zo dat dit een teken is van doelbewust Afrika arm houden. Citaat:
Citaat:
In het algemeen kun je stellen dat de belangrijkste reden is dat het lijvige en bijzonder inefficiente landbouwsubsidieprogramma van de EU in stand gehouden wordt, de angst is om stemmen te verliezen. Landbouwers zijn een stemvaste en goed georganiseerde groep en zijn helaas niet in staat om in te zien dat ze ook zonder het subsidieprogramma prima kunnen overleven, of zien dat wellicht wel in maar weigeren aan te passen. Het doel van de landbouwsubsidies van de EU is toch niet het arm houden van Afrika? Overigens ook niet het rijk maken van Europa, want het maakt Europa helemaal niet rijker. Het belangrijkste doel is het tevreden houden van een omvangrijke en goed georganiseerde groep kiezers. |
![]() |
|
Verwijderd
|
Wat dat betreft zou het voor de boeren wel goed zijn als er in plaats van subsidie een soort winstgarantie zou zijn. Of een verbod op het verkopen van producten onder de kostprijs oid. Fruit is ook zo'n goed voorbeeld. Fruittelers gaan kapot omdat de supermarkten geen 1 cent per appel extra willen betalen. Die ene cent zou er voor zorgen dat een boer een normale prijs krijgt voor zijn voedsel en wij merken dat in de portemonnee echt niet.
|
![]() |
|
Verwijderd
|
Hunterlife, waarom heb je je bericht weer weggehaald?
![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
|||||
Verwijderd
|
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Enfin. Je wilt egoisme als houding laken. Geheel terecht en gefeliciteerd. Fijn dat er mensen zijn met voeling voor een idee als broederschap. |
Advertentie |
|
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Levensbeschouwing & Filosofie |
Wat is de invloed van de verzorgingsstaat op het individualisme? Verwijderd | 15 | 29-03-2005 12:11 | |
Literatuurbesprekingen Verwijderd | 17 | 15-07-2004 15:06 | |
Verhalen & Gedichten |
Individualiteit sublime | 11 | 18-01-2004 12:36 | |
Verhalen & Gedichten |
individualiteit sublime | 2 | 31-08-2003 11:10 | |
Nieuw 'politiek' systeem,wereldorde, levensbeschouwing. Cooperatieve Anarchie. Isa | 28 | 13-06-2003 20:47 | |
Wat is het beste voor de mens: Conformisme of individualiteit? Optima | 14 | 22-05-2002 12:05 |