Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Studeren
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 16-07-2013, 16:51
Sobiii97
Sobiii97 is offline
Beste mensen,
ik ben een leerling uit 3 gymnasium. en ben overgegaan naar de vierde
Ik ben er erg tevreden mee. Wat mijn probleem is: Ik mag geen ng-profiel kiezen omdat ik gemiddeld voor alle profielvakken van ng geen 7 sta. en mijn droom is geneeskunde. (en ik heb alle vertrouwen in mezelf dat ik het ook gewoon kan,. Maar mijn school staat mij gewoon niet toe om een ng-profiel te kiezen wegens de profieleisen. . blijven zitten en dan nog een keer een jaartje doen om wel ng te kunnen doen is heel erg deprimerend. Maar mijn school wil mij niks anders dan een cm profiel geven. Dus ik mag gewoon simpelweg geen ng profiel. Dus moet ik 4e met cm doen terwijl ik daar helemaal geen interesse in heb. . .......
Wat moet ik nou doen volgens juliie?

Laatst gewijzigd op 22-12-2013 om 13:41. Reden: het klopte niet helemaal
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 16-07-2013, 22:00
Pluis
Pluis is offline
Als jij echt graag dokter wil worden, dan zeg ik go for it. Je hebt nu eigenlijk 2 opties
1. Door met een C&M profiel en na je eindexamen zorgen dat je de betavakken erbij krijgt (wat je dus waarschijnlijk een jaar gaat kosten)
2. Toch blijven zitten en dan proberen je cijfers op te halen zodat je volgend jaar een NG profiel kunt doen.

Dat ene jaar verlies je sowieso, en hoewel het nu kut voelt maakt het op de langere termijn (als je eenmaal studeert) geen bal meer uit. Er zijn namelijk genoeg studenten die pas later beginnen (bijvoorbeeld door uitloten of een tussenjaar of dat soort dingen).
Persoonlijk zou ik voor optie 2 gaan, zeker omdat je goede cijfers wil halen om je kans om geplaatst te worden (decentraal of loting) zo groot mogelijk te maken. Als je alle vakken in 1 jaar moet doen is dat toch een stukje lastiger.
Oh en voordeel van 18 zijn op de middelbare school is dat je je eigen absentiebriefjes mag schrijven..
Oud 18-07-2013, 20:08
Schrödinger
Schrödinger is offline
Je kan prima NG doen, maar dan moet je dus een jaar blijven zitten. Als je zeker weet dat je het kan en je dit jaar gewoon te lui bent geweest, dan is dat de beste optie.
Met citaat reageren
Oud 19-07-2013, 16:10
Silvano08
Silvano08 is offline
Ik wist niet eens dat er scholen waren die je profielen kunnen opleggen. Adviseren is mij bekend, maar echt bindend zijn die meestal niet. Ik vind dat eigenlijk niet kunnen, je behoort een kans te krijgen je te bewijzen. Of je moet het wel heel bont gemaakt hebben natuurlijk. Ik zou, net als wat gezegd is, gewoon voor dat extra jaartje gaan. Een jaartje (of twee) ouder wanneer je jouw eindexamen doet is totaal niet deprimerend, 3 jaar ouder kwam op mijn school regelmatig voor.
Met citaat reageren
Oud 19-07-2013, 19:07
Starbucks-
Starbucks- is offline
Jouw school mag jou absoluut geen profiel opleggen. Dat betekent dus dat je 3 jaar een profiel moet doen wat je niet wilt Ik zou maar even je ouders vragen om met de coördinator te praten, als die ook tegenstribbelt zou ik contact opnemen met de directie, het is niet de bedoeling dat jouw school dicteert wat jij wel of niet ''mag'' kiezen. Die 6.5 gemiddeld voor je NG-profielvakken is inderdaad niet denderend, maar met genoeg inzet en motivatie zeker niet onmogelijk.

Mijn school wilde ook niet dat ik N&G koos (ik stond nog lager dan jij zelfs), maar ik heb mijn ouders erbij gehaald en die hebben een verhitte discussie gehad met de coördinator waarna ik N&G mocht doen. Resultaat: dit jaar geslaagd voor mijn atheneum met N&G.
Met citaat reageren
Oud 19-07-2013, 21:05
Schrödinger
Schrödinger is offline
Citaat:
Ik wist niet eens dat er scholen waren die je profielen kunnen opleggen. Adviseren is mij bekend, maar echt bindend zijn die meestal niet. Ik vind dat eigenlijk niet kunnen, je behoort een kans te krijgen je te bewijzen. Of je moet het wel heel bont gemaakt hebben natuurlijk. Ik zou, net als wat gezegd is, gewoon voor dat extra jaartje gaan. Een jaartje (of twee) ouder wanneer je jouw eindexamen doet is totaal niet deprimerend, 3 jaar ouder kwam op mijn school regelmatig voor.
Scholen willen een zo hoog mogelijk slagingspercentage, dus dan ligt het voor de hand dat ze mensen met slechte cijfers niet meteen de hogere profielen willen laten doen. Voor zover ik weet mogen scholen zelf de overgangsnormen bepalen en dus ook bepalen of er voor verschillende profielen verschillende normen zijn.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten