Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Technologie / Software & Hardware
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 18-01-2014, 23:36
Gambokkur
Gambokkur is offline
In deze tijden stelt privacy weinig meer voor.
Zo ook op internet. Het is bekend dat internetproviders een hele tijd de surfgegevens van hun klanten moeten bijhouden. Maar ik vroeg me af : slaan ze ook de inhoud van ingevulde forms op ? Bvb dit bericht dat ik net getypt heb ?

De privacy kan beschermd worden met behulp van TOR, maar hoe slaat de internetprovider dat op ? gewoon het IP-adres van de 1e hub die genomen wordt ?
Alle informatie die via TOR verstuurd wordt passeert via mijn internetprovider, dus deze kan dat opslaan, doet de provider dat dan ook ? bvb zoekopdrachten via TOR, en weet de provider uberhaupt welke website ik dan bezocht heb ?
Oud 19-01-2014, 00:03
freyk
freyk is offline
Wanneer ik wikipedia artikel Wet bewaarplicht telecommunicatiegegevens mag geloven, worden alleen je internet-connectie gegevens bewaard.
Wat ik heb begrepen van TOR is dat je surfgegevens versleuteld worden.

Mocht je internet service provider of andere mensen met je mee willen kijken, dan hebben ze niet zoveel aan de versleutelde data.
(tenzij zij zin/tijd hebben om jaren lang de versleutelde bewaarde data te ontsleutelen).

Daarnaast is de vraag:
Ben jij voor de (wereldwijde) justitie/leger/geheime diensten interessant genoeg om te volgen?

Laatst gewijzigd op 19-01-2014 om 00:15.
Met citaat reageren
Oud 19-01-2014, 10:42
freyk
freyk is offline
Precies, wat de sites me je data doen, is altijd de vraag.

En om te kunnen zien wat je internet provider ziet, bekijk je netwerk data pakketjes met bv wireshark.

Laatst gewijzigd op 19-01-2014 om 11:04.
Met citaat reageren
Oud 20-01-2014, 00:45
Gambokkur
Gambokkur is offline
Bedankt voor de antwoorden.
TOR biedt dus meer voordelen dan ik dacht, maar in de praktijk gebruik ik het niet, wegens te traag.

Freyk, ik ben idd niet interessant voor de geheime diensten, maar bedrijven zoals Google en Facebook weten veel over ons, gecombineerd met gegevens over ons surfgedrag, betekent dat dat ze een volledig profiel van ons kunnen opstellen, en hoe we eruit zien weten ze ook, wat als ze die informatie verkopen aan winkelketens met camerabewaking die ons herkennen en zo gericht kunnen adverteren en meer van dat fraais

Daarom dat ik op FB soms valse foto's upload, van 1 of andere amerikaan.
Oud 20-01-2014, 05:26
freyk
freyk is offline
Heb jij dan al gemerkt dat mensen van jouw gecombineerde informatie gebruik maken?
Ik niet.

Wel van losse informatie, dat je ze onbewust geeft.
Leuk voorbeeld:
Een vriend had last van persoonlijk gerichte advertenties van google.
En hij vertelde mij wat je net poste.
Als snelle oplossing aan raadde ik hem toen aan om zijn browser cache (lokaal op geslaagde Internet surfgegevens) te legen.
Dat hielp.
(Er zijn nog wel meer oplossingen voor dat probleem)

Laatst gewijzigd op 20-01-2014 om 06:22.
Met citaat reageren
Oud 20-01-2014, 08:32
Megatron
Megatron is offline
TOR kan anonimiteit bieden wanneer je voldoende clue hebt en dat staat ironisch genoeg een beetje haaks op de vaak heersende gedachte dat wanneer men "op TOR zit" anoniem is. Interessant leesvoer, wellicht.
Oud 20-01-2014, 14:38
Dark Phoenix
Dark Phoenix is offline
Citaat:
Precies, wat de sites me je data doen, is altijd de vraag.

En om te kunnen zien wat je internet provider ziet, bekijk je netwerk data pakketjes met bv wireshark.
Deep Packet Inspection is voor providers in Nederland verboden te gebruiken, dus Wireshark laat (aanzienlijk) meer informatie zien dan wat de providers kunnen zien.

Daarnaast is wat de meeste werknemers binnen een provider kunnen zien behoorlijk gelimiteerd, afhankelijk van hun functie.

Citaat:
Bedankt voor de antwoorden.
TOR biedt dus meer voordelen dan ik dacht, maar in de praktijk gebruik ik het niet, wegens te traag.

Freyk, ik ben idd niet interessant voor de geheime diensten, maar bedrijven zoals Google en Facebook weten veel over ons, gecombineerd met gegevens over ons surfgedrag, betekent dat dat ze een volledig profiel van ons kunnen opstellen, en hoe we eruit zien weten ze ook, wat als ze die informatie verkopen aan winkelketens met camerabewaking die ons herkennen en zo gericht kunnen adverteren en meer van dat fraais

Daarom dat ik op FB soms valse foto's upload, van 1 of andere amerikaan.
Wat denk je van betalingen die je doet, websites die je bezoekt, reizen die je maakt met de OV chipkaart en je mobiele telefoon die je 24 uur per dag bij je hebt?
Oud 21-01-2014, 09:36
hookee
hookee is offline
Ik heb Ghostery als add-on geïnstalleerd, alle beetjes helpen...
Met citaat reageren
Oud 21-01-2014, 14:13
freyk
freyk is offline
Handige extensie, hookee.
Maar je kan bij bepaalde browsers zo instellen dat hij automatisch je cookies leegt, wanneer jij je browser sluit.
Wel moet je dan overal weer inloggen en worden je cookies tijdens je surfsessie bewaard.

Laatst gewijzigd op 21-01-2014 om 14:19.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten