Registreer FAQ Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 26-03-2014, 14:01
Geitje12
Hallo,

Ik moet voor school een gedicht analyseren.
Het gaat om dit gedicht:

Thuiskomst van de kinderen

Als grote bloemen komen zij uit ’t blauwe duister.
Onder de frisheid van de avondlucht
waarmee hun haren en hun wangen
licht zijn omhangen,
zijn zij zo warm. Gevangen
door ’t sterke klemmen van hun zachte armen,
zie ik de volle schaduwloze liefde,
die op de bodem van hun diep-doorzichtige ogen leeft.
Nog onvermengd met menselijk erbarmen,
dat later komt - en redenen en grenzen heeft.

M. Vasalis

Ik haal hieruit dat kinderen terugkomen uit het duister, ik neem aan een slechte plaats, maar weet niet wat er mee bedoelt wordt.
De frisheid vormt dan een contract met 'zij zijn zo warm'.
Ze houden elkaar vast, waarschijnlijk zijn het broers/zussen, waar de moeder over nadenkt terwijl ze thuiskomen.
En ze krijgen nog geen medelijden, wat op zich niet zo erg is, maar wel redenen en grenzen heeft.

Ik snap de essentie dus niet helemaal, heeft iemand een idee?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 26-03-2014, 14:46
Frankrijk
Avatar van Frankrijk
Frankrijk is offline
Thuiskomst van de kinderen

Als grote bloemen komen zij uit ’t blauwe duister.

Vergelijking : zij (kinderen) - grote bloemen. Beide brengen voor een ouder (moeder!) geluk.
Metafoor: 't blauwe: hemel denk ik.
duisternis: dit verraadt al onheil. (zie verder.)

Onder de frisheid van de avondlucht
De ''Avond'' is het einde van de dag. Ook het einde van het leven?
Frisheid: het kind is pas geboren. Nog jong dus.

waarmee hun haren en hun wangen

hun = kinderen

licht zijn omhangen,
Ambigu: licht: kleur/gewicht

zijn zij zo warm. Gevangen
Opvallende enjambement: 'gevangen' creëert spanning.

door ’t sterke klemmen van hun zachte armen,
Sterk tegenover zacht

zie ik de volle schaduwloze liefde,
schaduwloze liefde: zonder de figuurlijke donkere kant.
Vol: het (= de liefde) wordt intens beleefd.

die op de bodem van hun diep-doorzichtige ogen leeft.
'Bodem' en 'diep-doorzichtige' klinken fatalistisch of zelfs luguber. Vanaf het woord 'gevangen' begint de spanning tussen onvoorwaardelijke liefde en helaas ook de realiteit/ het lot/ de werkelijkheid.

Nog onvermengd met menselijk erbarmen,
Dit duidt er nog sterker op dat er iets is fout gegaan met het kind. Gestorven vrees ik. Te kort was/waren het kind/de kinderen op de wereld om de onvoorwaardelijke liefde te krijgen van de ik-persoon.

dat later komt - en redenen en grenzen heeft.
Als de ik-persoon dood is, is ze "aan de andere kant''/ de hemel/ het blauwe. Dan kan ze haar kind(eren) wel de liefde geven die ze had willen geven.
Er zijn dus redenen dat het later komt: kind is dood.
Grenzen: de moeder/ik-persoon wil het liefst nu meteen liefde geven, maar ze moet wachten tot zij ook in de hemel is.

M. Vasalis


M. Vasalis verloor haar zoon Dicky op jonge leeftijd: http://www.trouw.nl/tr/nl/4468/Schri...nterecht.dhtml
Ik denk dat die gebeurtenis mee heeft gespeeld in dit gedicht.
__________________
Montaigne: ''Que sais-je?''
Met citaat reageren
Oud 26-03-2014, 15:59
Frankrijk
Avatar van Frankrijk
Frankrijk is offline
Die titel is trouwens ook wel behoorlijk dubbel. Volgens mijn interpretatie gaan de kinderen dood. Die thuiskomst is dan de terugkeer naar de hemel, terug naar God.
__________________
Montaigne: ''Que sais-je?''
Met citaat reageren
Oud 26-03-2014, 18:04
Frankrijk
Avatar van Frankrijk
Frankrijk is offline
Citaat:
Ik haal hieruit dat kinderen terugkomen uit het duister, ik neem aan een slechte plaats, maar weet niet wat er mee bedoelt wordt.
De frisheid vormt dan een contract met 'zij zijn zo warm'.
Ze houden elkaar vast, waarschijnlijk zijn het broers/zussen, waar de moeder over nadenkt terwijl ze thuiskomen.
En ze krijgen nog geen medelijden, wat op zich niet zo erg is, maar wel redenen en grenzen heeft.

Ik snap de essentie dus niet helemaal, heeft iemand een idee?
Dit gedicht blijft me intrigeren. Een 2e interpretatie:

Als je het letterlijker wil lezen, zoals jij doet, dan komen kinderen inderdaad `s avonds laat thuis. De frisheid van de lucht t.o.v. de warme kinderen is opmerkelijk. Wellicht zijn de kinderen gelukkig. Ze houden elkaars handen vast: klemmen. Uit de klemmende handen leidt de spreker (ik blijf erbij dat dit de moeder is) af dat ze blij zijn. Het is schaduwloos, omdat ze niet weten dat er iets vreselijks is gebeurd... Ze zijn onvermengd met menselijk erbarmen, omdat ze nog geen figuurlijke duisternis hebben meegemaakt. Dat zal later wel komen, want de moeder moet ze uitleggen dat haar zoon en dus hun broer is overleden. Er zijn dus zeker redenen dat die pijn later wel komt. Ze weten het nog niet. Het heeft ook grenzen. Het leven gaat verder. Ze moeten verder leven zonder hun broer.
__________________
Montaigne: ''Que sais-je?''
Met citaat reageren
Oud 26-03-2014, 21:02
Geitje12
Heel erg bedankt voor de duidelijke uitleg!
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen Hulp bij analyse gedicht.
Tunechi'Ye274
3 04-12-2012 21:46
Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen HELP: analyse gedicht
phoebe
2 19-03-2005 19:44
Algemene schoolzaken Help!!ME!!PLZ!!!!!! gedichten Analyse
tupac
1 04-01-2002 18:25
Verhalen & Gedichten Gedichten Analyse!!!!!!!!!!
tupac
5 04-01-2002 14:16
Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen Help!!ME!!PLZ!!!!!! gedichten Analyse
tupac
0 04-01-2002 13:31
Verhalen & Gedichten Gedichten Analyse
tupac
1 03-01-2002 21:56


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:50.