Advertentie | |
|
![]() |
|
Thuiskomst van de kinderen
Als grote bloemen komen zij uit ’t blauwe duister. Vergelijking : zij (kinderen) - grote bloemen. Beide brengen voor een ouder (moeder!) geluk. Metafoor: 't blauwe: hemel denk ik. duisternis: dit verraadt al onheil. (zie verder.) Onder de frisheid van de avondlucht De ''Avond'' is het einde van de dag. Ook het einde van het leven? Frisheid: het kind is pas geboren. Nog jong dus. waarmee hun haren en hun wangen hun = kinderen licht zijn omhangen, Ambigu: licht: kleur/gewicht zijn zij zo warm. Gevangen Opvallende enjambement: 'gevangen' creëert spanning. door ’t sterke klemmen van hun zachte armen, Sterk tegenover zacht zie ik de volle schaduwloze liefde, schaduwloze liefde: zonder de figuurlijke donkere kant. Vol: het (= de liefde) wordt intens beleefd. die op de bodem van hun diep-doorzichtige ogen leeft. 'Bodem' en 'diep-doorzichtige' klinken fatalistisch of zelfs luguber. Vanaf het woord 'gevangen' begint de spanning tussen onvoorwaardelijke liefde en helaas ook de realiteit/ het lot/ de werkelijkheid. Nog onvermengd met menselijk erbarmen, Dit duidt er nog sterker op dat er iets is fout gegaan met het kind. Gestorven vrees ik. Te kort was/waren het kind/de kinderen op de wereld om de onvoorwaardelijke liefde te krijgen van de ik-persoon. dat later komt - en redenen en grenzen heeft. Als de ik-persoon dood is, is ze "aan de andere kant''/ de hemel/ het blauwe. Dan kan ze haar kind(eren) wel de liefde geven die ze had willen geven. Er zijn dus redenen dat het later komt: kind is dood. Grenzen: de moeder/ik-persoon wil het liefst nu meteen liefde geven, maar ze moet wachten tot zij ook in de hemel is. M. Vasalis M. Vasalis verloor haar zoon Dicky op jonge leeftijd: http://www.trouw.nl/tr/nl/4468/Schri...nterecht.dhtml Ik denk dat die gebeurtenis mee heeft gespeeld in dit gedicht.
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen |
Hulp bij analyse gedicht. Tunechi'Ye274 | 3 | 04-12-2012 21:46 | |
Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen |
HELP: analyse gedicht phoebe | 2 | 19-03-2005 19:44 | |
Algemene schoolzaken |
Help!!ME!!PLZ!!!!!! gedichten Analyse tupac | 1 | 04-01-2002 18:25 | |
Verhalen & Gedichten |