Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Algemene schoolzaken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 20-06-2014, 16:16
mir888
mir888 is offline
Hallo mensen, ik zit nu in de 3e van vwo, in de eerste klas zat ik op 1 havo/vwo en ben toen naar vwo gegaan. Ik heb dit hele jaar door best wat stress gehad en vaak als ik thuis kom van school ben ik heel erg moe. Ik heb weinig tijd voor hobby's, sport, afspreken met vrienden dat soort dingen. Ik zou dit wel graag willen.
Ik heb niet het idee dat ik keihard gewerkt heb maar dat lukt me ook niet omdat ik vaak zo moe ben na school. Op school is het nog wel uit te houden maar na school ben ik erg moe.

Ik twijfel want ik wil opzich wel graag vwo doen maar ik wil ook wel ruimte overlaten voor leuke dingen. Volgend jaar ben ik wel van de vakken af waar ik het meeste stress om heb, wat deze keuze nog lastiger maakt. Ik sta er wel goed voor, gemiddeld 6,6. Ik wil zo graag weten wat er zou gebeuren als ik vwo zou blijven doen en wat als ik naar havo zou gaan.

Heeft iemand ook dit dilemma gehad en wat heb je toen gedaan? Of heeft iemand tips voor me?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 20-06-2014, 20:48
Verwijderd
Zelf zit ik in 5 vwo. Ik zat ook eerst op havo/vwo en ben toen al in het tweede jaar naar vwo geplaatst. Toen ik in 4 vwo kwam, had ik in het begin vrij slechte cijfers. Ik moest eraan wennen dat het in 1 keer, zoveel meer werk is, dan in de onderbouw. Je toetsen worden groter, dus je moet eerder beginnen met leren. Ook gaat het niveau van toetsen in 1 keer flink omhoog. Natuurlijk wen je hieraan. Het voordeel is wel, dat je natuurlijk de meeste vakken die je niet leuk vindt, niet meer hebt. Dit kan maken dat je minder stress hebt en het vwo prima zou kunnen halen. Je staat ook een 6.6, dus dat is ruim voldoende. In de vierde, zijn er ook klasgenoten geweest, die na een half jaar, naar havo zijn gegaan. Als die moeheid oorzaak is van de stress, weet je wat je aan de stress kan doen. Als je bijvoorbeeld faalangst hebt, kun je hier hulp voor krijgen.

Ik wil je niet demotiveren om het vwo te doen, ik geef alleen aan hoe het vwo zal zijn vanaf de bovenbouw. Op havo heb ik geen ervaring. Wel was er een leraar, toen hij hoorde dat een jongen naar de havo terug ging, zei hij: 'Zoveel verschil is de havo echt niet. Als je van het vwo naar de havo zou gaan, zouden al je cijfers hooguit 1 punt hoger liggen en zullen je slechte vakken, slecht blijven.'

Dus zo groot is het verschil niet. Wel in de opleiding daarna, hbo of universiteit.

Je keus moet je uiteindelijk zelf maken.
Met citaat reageren
Oud 21-06-2014, 08:41
Schrödinger
Schrödinger is offline
Je probleem is niet de werkdruk op het vwo, dus ik denk ook niet dat naar de havo gaan een oplossing is.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten