Zelf zit ik in 5 vwo. Ik zat ook eerst op havo/vwo en ben toen al in het tweede jaar naar vwo geplaatst. Toen ik in 4 vwo kwam, had ik in het begin vrij slechte cijfers. Ik moest eraan wennen dat het in 1 keer, zoveel meer werk is, dan in de onderbouw. Je toetsen worden groter, dus je moet eerder beginnen met leren. Ook gaat het niveau van toetsen in 1 keer flink omhoog. Natuurlijk wen je hieraan. Het voordeel is wel, dat je natuurlijk de meeste vakken die je niet leuk vindt, niet meer hebt. Dit kan maken dat je minder stress hebt en het vwo prima zou kunnen halen. Je staat ook een 6.6, dus dat is ruim voldoende. In de vierde, zijn er ook klasgenoten geweest, die na een half jaar, naar havo zijn gegaan. Als die moeheid oorzaak is van de stress, weet je wat je aan de stress kan doen. Als je bijvoorbeeld faalangst hebt, kun je hier hulp voor krijgen.
Ik wil je niet demotiveren om het vwo te doen, ik geef alleen aan hoe het vwo zal zijn vanaf de bovenbouw. Op havo heb ik geen ervaring. Wel was er een leraar, toen hij hoorde dat een jongen naar de havo terug ging, zei hij: 'Zoveel verschil is de havo echt niet. Als je van het vwo naar de havo zou gaan, zouden al je cijfers hooguit 1 punt hoger liggen en zullen je slechte vakken, slecht blijven.'
Dus zo groot is het verschil niet. Wel in de opleiding daarna, hbo of universiteit.
Je keus moet je uiteindelijk zelf maken.
|