Advertentie | |
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
||
Citaat:
![]()
|
Verwijderd
|
Dat is altijd mooi! Zijn daar interessante conclusies uit voortgekomen?
Ik zou wel durven stellen dat het probleem dat de welwillende helpers willen oplossen vooral hun eigen slechte gevoel is, dat ze krijgen als ze denken aan dat de ander automutileert. Het gaat om henzelf, niet om de ander. Hun hulpmethode is dan ook vaak 't aanpraten van schuldgevoel, het uitstorten van hun eigen emoties en het afdwingen van beloftes om 't echtheusniet meer te doen. Het is een goed voorbeeld van hoe empathie ook heel zelfzuchtig en egoïstisch kan zijn. |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
En dan biedt je je verontschuldigingen aan paranoide aan, voor een kinderachtige reply. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
Daarnaast is denk ik bij veel mensen die automutileren een onderliggend probleem dat men zich niet gezien of erkend voelt. Dat iemand zich rot voelt en het idee heeft dat niemand hen mag. En dat dat vaak versterkt wordt door de negatieve reactie die mensen hebben op het automutileren. Met de reactie van Paranoide laat je iemand zien dat je hem/haar lief hebt, los van of diegene automutileert of niet en ik kan me voorstellen dat dat helpend is.
|||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() Citaat:
|
![]() |
||||
Verwijderd
|
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
![]() |
|
Verwijderd
|
Ik denk zelf dat de meeste mensen oppervlakkig snijden. Wel bloed en littekens maar meestal geen wonden die gehecht moeten worden.
Er zit ook een groot verschil tussen suïcidaal zijn en automutileren. Die laatste groep heeft met snijden als doel vaak niet de intentie om zichzelf een slagaderlijke bloeding toe te dienen. Ik weet ook waar ik over praat en heb psychologen onder mn beste vrienden. Niet dat dat verder enige relevantie heeft, maar goed. Verder denk ik dat je de vergelijking over ibuprofen niet goed hebt begrepen. |
![]() |
||||||||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Ik kende ook veel andere mensen die automutileerden. Daarin had je grofweg drie groepen, dezelfde als bij het ibuprofenvoorbeeld. De grootste groep houdt het oppervlakkig en licht. De meesten houden daar nauwelijks littekens aan over en raken al helemaal geen aders. Als ze wat meer grip op hun leven hebben stoppen ze vaak vanzelf. (Hun automutileerhobby bloedt uiteindelijk vanzelf dood. *badumtshh*) Degenen die dieper snijden doen dat zelden in de buurt van de polsen, want dat is moeilijker te verbergen. Bovendien snappen ze zelf ook wel dat je op je polsen niet kunt losgaan. Dit zijn de mensen die duidelijke littekens krijgen, misschien weleens een hechting nodig hebben, verslaafd kunnen worden aan de endorfine- en adrenalinekick, maar verder geen gevaar lopen. Het is de groep waar ik mijn post vooral aan richt. Een enkeling - bijna niemand - gaat diep in de vetlaag, soms zelfs tot de spier. Dat kan natuurlijk wel misgaan. Maar ook dat zijn mensen die je niet helpt met 'doe het niet'. Ze zijn al aan het verdrinken; het helpt echt niet om daar extra gewicht bovenop te leggen. Deze groep is gebaat bij goed contact met hun huisarts, therapie en acceptatie. Zelfs aan de extreemste kant van het spectrum is snijden vaak de minste van alle kwaden. Er is bijvoorbeeld een (inmiddels overleden) forumster geweest die soms heel heftig automutileerde, maar soms ook uit pure wanhoop glasscherven at. Tja, dan kun je beter het risico op een impromptu aderlading nemen. Maar goed, dan hebben we 't echt over langdurig opgenomen psychiatrisch patiënten, niet over onzekere tienermeisjes. In alle gevallen vind ik automutilatie niet kwalijk. Los hiervan - dat iets voor jou op 'n bepaalde manier werkt betekent niet dat het voor iedereen zo opgaat. Ik snap dat je wil helpen en je komt verstandig over, maar je projecteert je eigen beleving op anderen. Dat is geen goed idee. In datzelfde kader: Citaat:
Citaat:
|
![]() |
||||
Verwijderd
|
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Laatst gewijzigd op 16-08-2014 om 14:03. Reden: dat plaatje hoeft hier niet. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Je oordeelt ook nu richting mij wel weer erg snel. |
Advertentie |
|
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Psychologie |
help mijn vriendin snijdt zichzelf!!! gwenvds | 4 | 28-08-2013 22:33 | |
Liefde & Relatie |
Vriendin wil roken Jeffreylange | 12 | 29-05-2013 19:46 | |
Psychologie |
onze beste vriendin snijdt zichzelf... lynn123 | 66 | 20-07-2007 18:33 | |
Psychologie |
snijden Verwijderd | 113 | 19-02-2005 21:09 | |
Psychologie |
vriendin is depri appelsientje87 | 11 | 12-02-2003 20:47 | |
Psychologie |
weten jullie ouders... (voor degenen die zichzelf snijden) janneke16 | 24 | 10-05-2002 18:10 |