Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Lichaam & Gezondheid
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 18-11-2014, 10:11
Verwijderd
Hoiiii allemaal,

Vannacht had ik een migraine-aanval. Op zich geen hele zware (ik kan alweer computeren ;p dus waar hebben we het over) (het kan wel dat ik sommige dingen raar zeg ), maar ik had allemaal stuiptrekkingen. Ik lag in bed en het voelde een beetje als een koude rilling en dan alsof ik een schok kreeg en mijn spieren samentrokken.
Ik heb migraine met allerlei dingen (bij iedere aanval is het weer een raadsel wat nu weer gaat stoppen met werken - hand, taalgevoel, tong, neus, alles kan), dus op zich zou ik misschien niet heel verbaasd moeten zijn. Welbeschouwd zijn andere symptomen een stuk erger dan een beetje stuipen. Ik heb het gegoogeld en het schijnt wel vaker voor te komen. Maar toch, ik vind het gewoon fakking eng. En dadelijk gebeurt het als er mensen bij zijn. :')

Moet ik hiermee naar de dokter? Of zegt die gewoon van 'ja kut voor je maar kunnen wij niks aan doen, ga maar in bed liggen en wacht tot het over is'? En is het een normaal symptoom van migraine of is het zeldzaam en wijst het op iets naarders?

Liefs,

Tina
Met citaat reageren
Oud 18-11-2014, 13:29
fizzle-fluffy
fizzle-fluffy is offline
Nou ben ik geen arts maar ik heb wel migraine en tourette en dusdanig heb ik me in dergelijke psychologisch-fysiologische aandoeningen enigzins verdiept. Migraine, tourette en epileptie lijken aan elkaar verwant en een vriend die epilepsie heeft beschreef eenzelfde gevoel in zijn linkeroog voor een epileptische aanval als ik voor een migraineaanval. Ook kreeg ik epilepsiemedicijnen voor mijn migraine. Ik kan me voorstellen dat, als je aanvallen steeds zo verschillend zijn, het soms wat meer op epilepsie lijkt dan op andere momenten?

Als je naar een arts gaat is het waarschijnlijk dat het een lang traject wordt met veel extreem nare medicijnen die je hele gevoels- en energieleven omgooien. Zijn de aanvallen zo vaak en zo heftig dat dat het waard is?

Succes ermee iig!
Met citaat reageren
Oud 18-11-2014, 18:35
Verwijderd
Fizzle! Dank je voor de reactie.

En, ja. Op sommige momenten is het heel migraine-achtig, op andere momenten inderdaad meer epilepsie-like.

Zo'n traject zou het me niet waard zijn, maar ik ben bang dat mijn hersenen met elke aanval een beetje beschadigd raken en dat ik uiteindelijk kwijlend eindig in een wasknijperfabriek.
Met citaat reageren
Oud 19-11-2014, 14:59
Snebbeltje
Snebbeltje is offline
Je kunt altijd naar de huisarts gaan en later alsnog beslissen om geen medicijnen te gaan slikken. Maak gewoon een afspraak en laat je informeren. Vertel waar je bang voor bent en ook dat je er wel over twijfelt of je medicijnen wil.
Oud 20-11-2014, 08:11
Verwijderd
Citaat:
Je kunt altijd naar de huisarts gaan en later alsnog beslissen om geen medicijnen te gaan slikken. Maak gewoon een afspraak en laat je informeren. Vertel waar je bang voor bent en ook dat je er wel over twijfelt of je medicijnen wil.
Ja, dit ga ik doen. Ik heb voor morgen een afspraak gemaakt en laat me informeren!
Met citaat reageren
Oud 20-11-2014, 23:21
Snebbeltje
Snebbeltje is offline
Top! Ik hoop dat ze je gerust kan stellen of een goede oplossing heeft.
Oud 21-11-2014, 13:50
Verwijderd
Ik ben bij de huisarts geweest en ben doorverwezen naar een neuroloog.
Met citaat reageren
Oud 02-12-2014, 10:40
fizzle-fluffy
fizzle-fluffy is offline
Ik denk eerlijk gezegd dat die medicijnen vaak meer kwaad doen dan zo'n kleine storing in je hersenen. Volgens Oliver Sachs beschadigt een migraineaanval je hersenen en zenuwen in het geheel niet. Maar, zo wel, vast minder dan een avondje zuipen of blowen.
Met citaat reageren
Oud 03-12-2014, 16:35
Verwijderd
Ja, ik ben er zelf ook een beetje huiverig voor.

Aan de andere kant: ik heb de laatste tijd echt wel veel aanvallen, en ook heel vaak heel korte aanvallen. Dan ben ik tien minuten heel afwezig, alles tintelt, ik kan niet uit mijn woorden komen, ik heb een metaalsmaak in mijn mond en alles flikkert. Daarna zie ik de hele dag overal lichtgevende dingen. Dus, mja, ik weet niet. Misschien is het in ieder geval de moeite waard om te onderzoeken dat er geen tumor in mijn harsens zit ofzo.
Met citaat reageren
Oud 03-12-2014, 16:41
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Heb je al een afspraak bij de neuroloog? Ik zou het gewoon voorleggen en als hij met opties komt, kan je altijd nog bespreken welke voor- en nadelen daaraan hangen en of je het wil proberen of niet. Vriendin van me heeft ook altijd veel migraine en een hoop medicijnen uitgeprobeerd maar heb haar niet gehoord over zulke heftige bijwerkingen als Fizzle noemt. Misschien is de ene persoon er ook gevoeliger voor dan de andere?
Oud 07-12-2014, 15:23
Verwijderd
Juh, ik heb morgen een afspraak.
Met citaat reageren
Oud 07-12-2014, 22:55
Snebbeltje
Snebbeltje is offline
Succes!
Oud 09-12-2014, 20:25
Verwijderd
Nou, ze zei dat ze het vreemd vond. Het deed haar denken aan zowel migraine als (een lichte vorm van) epilepsie, dus ze gaan mijn hoofd doorscannen enzo.

In de tussentijd heb ik besloten om een Echte Fijne Dame een gebalanceerd zen-mens te worden, in de hoop dat dat helpt. Ik ben er nog niet helemaal uit hoe ik dat ga doen. Misschien mediteren of zo.
Met citaat reageren
Oud 09-12-2014, 20:28
Verwijderd
Of gewoon volwassen worden.
Met citaat reageren
Oud 10-12-2014, 13:04
fizzle-fluffy
fizzle-fluffy is offline
Een hoofdpijndagboek bijhouden helpt heel erg om een beeld te krijgen trouwens!
Dus hoe laat je die dag opgestaan bent, hoelang je hebt geslapen, wat heb je gedaan, wanneer kreeg je de klachten en hoe uitten ze zich, hoe lang duurde het en wat voor medicijnen heb je ervoor genomen. Als je dat na elke aanval even opschrijft zie je soms opeens patronen
Met citaat reageren
Oud 10-12-2014, 13:27
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Periode in je cyclus en bepaald eten kan het ook triggeren, toch?
Oud 10-12-2014, 20:58
fizzle-fluffy
fizzle-fluffy is offline
Alles wat je ook maar op enige manier stimuleert (beinvloedt) kan het triggeren
Met citaat reageren
Oud 11-12-2014, 10:47
Miekje*
Miekje* is offline
Volwassen worden heeft geloof ik nog niemand geholpen met zijn gezondheid en is bovendien stom
Oud 15-12-2014, 21:21
Verwijderd
Citaat:
Dus hoe laat je die dag opgestaan bent, hoelang je hebt geslapen, wat heb je gedaan, wanneer kreeg je de klachten en hoe uitten ze zich, hoe lang duurde het en wat voor medicijnen heb je ervoor genomen. Als je dat na elke aanval even opschrijft zie je soms opeens patronen
En wat je hebt gegeten!
Met citaat reageren
Oud 30-12-2014, 11:32
Verwijderd
Citaat:
De neuroloog zei ook dat ik dit moest doen, dus dat doe ik. Ik zie inderdaad wel een soort van patronen.

Vraag: ik heb half januari een EEG. Ik heb op de site gelezen dat ze onder andere lichtflitsen op je af gaan vuren. Ik neem dus aan dat ze een aanval willen uitlokken. Zou het dan de bedoeling zijn dat ik om ze te helpen de avond ervoor mezelf de tering inzuip laat naar bed ga/niet eet/iets anders doe om de kans groter te maken dat ze 'n aanval op heterdaad betrappen? :')
Met citaat reageren
Oud 30-12-2014, 12:41
Martiño
Martiño is offline
Tijdens het EEG zul je blootgesteld worden aan een aantal vormen van prikkels, waaronder lichtflitsen. Op het EEG kan de arts dan zien hoe je hersenen daar op reageren. Hoewel die lichtflitsen inderdaad dienen om te kijken of je daar gevoelig voor bent (wat dan weer mogelijk kan wijzen op epilepsie), is het bij een standaard-EEG niet de bedoeling om een volledige epileptische aanval uit te lokken.

Het beste kun je de avond van te voren doen wat je altijd op die avond doet (plus eventuele instructies die je van de neuroloog of laborant hebt gekregen opvolgen). Als je een folder hebt gekregen, lees die dan even goed door (of kijk hier: http://jbz.nl/Publicaties/102906/Ond...-EEG-onderzoek).
Ik raad je niet aan om zelf te gaan experimenteren door niet te gaan slapen of eten om een aanval uit te lokken, dat kan de nauwkeurigheid van het onderzoek beïnvloeden.

En als je twijfelt over iets, bel gewoon even de afdeling op. Zij weten precies wat voor jouw onderzoek wel of niet moet.

Laatst gewijzigd op 30-12-2014 om 12:53.
Met citaat reageren
Oud 30-12-2014, 12:44
Martiño
Martiño is offline
Overigens worden er soms wel gericht epileptische aanvallen uitgelokt tijdens een EEG, maar dat gebeurt dan altijd gecontroleerd, en dat wordt alleen gedaan als de standaard-EEG's te weinig informatie opleveren. Voor jou nog niet aan de orde dus (en ik hoop ook dat het niet nodig is, want het lijkt me geen pretje ), en dan hadden ze het zeker weten verteld!

Laatst gewijzigd op 30-12-2014 om 12:49.
Met citaat reageren
Oud 30-12-2014, 12:47
Martiño
Martiño is offline
En veel succes trouwens!
Oud 04-03-2015, 12:21
Verwijderd
Oh ja, om dit topic te completeren: het is toch epilepsie.

Dat verklaart wel eea. En nu moet ik verder bedenken wat ik met mijn leven moet.
Met citaat reageren
Oud 11-03-2015, 10:12
Snebbeltje
Snebbeltje is offline
Mehhhhh wat kut Tina! Krijg je nu medicijnen?
Oud 11-03-2015, 11:44
Martiño
Martiño is offline
Niet leuk! Hopelijk is het met medicatie een beetje onder controle te krijgen, sterkte ermee!

Regels voor berichten