![]() |
||
Citaat:
OT: Ik denk dat het gewoon gewenning is. Je bent geleidelijk aan steeds meer gaan drinken, waardoor je eraan gewend raakte. Kwestie van minderen lijkt me. 7 liter lijkt me namelijk niet bijster gezond.
||
Citaat:
|
![]() |
|
Verwijderd
|
Misschien is dit stukje interessant om te lezen?
Te veel drinken is ook niet goed Waterintoxicatie kan sporters de dood in jagen Vroeger kregen sporters er één vuistregel ingeramd: drink tijdens een extra zware prestatie water, water en nog eens water. Om uitdroging te lijf te gaan. Na enkele incidenten met dodelijke afloop hebben wetenschappers er een andere kijk op gekregen: te veel water leidt tot waterintoxicatie of dorstwaanzin. De term waterintoxicatiesyndroom is niet nieuw. In 1906 werd hij al wetenschappelijk vermeld. De gevolgen waren toen ook al bekend: trillende spieren, migraine, diarree, troebel zicht, stuipen, coma. Toch duurde het nog tot in de jaren '70 alvorens het fenomeen ernstig werd bestudeerd. Bij een uitputtend lange mars van Zuid-Afrikaanse en Australische soldaten, in een extreem warm klimaat, waren enkele doden gevallen. Doodsoorzaak: overmatig drinken. Enkele halve Iron Man-wedstrijden en fatale vrouwenmarathons later werd een nieuwe regel van kracht: wees matig met water. Van sommige slachtoffers was gebleken dat ze tot 9 liter water zonder zout hadden binnengekieperd. ,,Waterintoxicatie kan alleen optreden tijdens sportmanifestaties van minstens 3 uur serieuze inspanning, en dan nog alleen in zeer warme omstandigheden. Het komt voor als de atleet zich beperkt tot het drinken van zoutloos water'', zegt Peter Hespel, inspanningsfysioloog aan de KU Leuven. ,,Voor wie terugvalt op moderne dorstlessers, is er geen probleem. Aan die drankjes is voldoende zout toegevoegd. Geen dorstlesser bij de hand? Neem dan water met een hoog zoutgehalte. Die gegevens staan duidelijk op het etiket vermeld. Het zoutgehalte bij Vichy ligt bijvoorbeeld stukken hoger dan bij Spa Reine.'' Zoutgehalte Te weinig zout leidt tot een daling van de zoutconcentratie in het bloedplasma. ,,Net van die concentratie zijn alle elektrische processen afhankelijk. Gevolg: een verstoring over bijna heel de lijn. Er kunnen spierspasmen optreden en hartritmestoornissen die een plotse dood niet uitsluiten.'' Hoeveel water een sporter dan wel behoeft, hangt af van de omstandigheden en ook van persoon tot persoon. ,,Een knap getrainde atleet tijdens een olympische marathon komt makkelijk aan 4,4 liter water per uur wedstrijd'', weet Hespel. ,,Hij loopt daarmee geen enkel risico. Dat volstaat om het zweetverlies te compenseren. Minder goed getrainde atleten die amper 1,5 liter zweet afscheiden en daarbij 2 liter water gaan drinken, zoeken wel de moeilijkheden op. Voor een recreant die de 42 kilometer niet klein krijgt in minder dan 3 uur, is 3 tot 4 liter water uit den boze.'' Organisatoren van enkele Amerikaanse marathons zijn van plan om het aantal bevoorradingsposten drastisch in te krimpen. ,,Dat is larie'', vindt Hespel. ,,In dat geval vallen er ook slachtoffers, ditmaal wegens een tekort aan suikers en vocht. Die drogen meteen uit.'' Tim Noakes, een expert inzake waterintoxicatie van de universiteit van Kaapstad in Zuid-Afrika, geeft de raad ,,alleen te drinken bij dorst en nooit meer dan wordt uitgezweet''. Het lichaam weet instinctief wanneer het nood heeft aan water, zegt hij. De Amerikaanse Running Association raadt de atleten aan ,,voor de wedstrijd zoutkoekjes te eten'' terwijl andere sportartsen adviseren niet meer dan één bekertje water om de 20 minuten te drinken. En mij is inderdaad ook verteld op school dat wanneer je overdreven veel water drinkt / binnenkrijgt er osmose (op grote schaal) kan gaan optreden. |
![]() |
|
Zit je tegen de suikerziekte aan.
Heb ik ook gehad. Ben toen van de gepasteuriseerde vruchtensapjes afgestapt en toen is het na een tijdje weer normaal gegaan. Maar als ik door was gegaan (ik kon 2 pakken sinaasappelsap achter elkaar drinken) had ik nu suikerziekte gehad. ![]()
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Drugs & Alcohol |
Te veel gedronken :s alles vergeten stefan215 | 5 | 21-12-2015 10:08 | |
Drugs & Alcohol |
Te veel drinken TV-programma | 10 | 13-01-2011 10:35 | |
Drugs & Alcohol |
Interview alcohol!!! svdzee | 32 | 14-11-2009 23:16 | |
Drugs & Alcohol |