Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Lichaam & Gezondheid
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 01-02-2005, 10:42
Verwijderd
De laatste tijd drink ik echt ontzettend veel, soms wel 6 of 7 liter op een dag. Ik heb eens gehoord dat het slecht (of in elk geval niet zo heel goed) is om zo veel te drinken, maar vanaf hoeveel liter is het slecht? En wat is het slechte eraan?
Ik drink trouwens vrijwel alleen kruidenthee en verder wat water en heb ook de hele tijd dorst.
Met citaat reageren
Oud 01-02-2005, 10:43
Verwijderd
Ik weet niet vanaf hoeveel drinken schadelijk is, maar als je zo veel drinkt en toch de hele tijd dorst hebt, moet je daar misschien eens mee naar een dokter
Met citaat reageren
Oud 01-02-2005, 10:44
HoloDoc
HoloDoc is offline
veel drinken is op zich niet slecht . maar als je altijd dorst hebt moet je je eens op diabetes ( suikerziekte) laten testen
Met citaat reageren
Oud 01-02-2005, 10:59
Lorelei
Lorelei is offline
Ik geloof dat het vanaf 10 liter levensgevaarlijk wordt. Ik weet dit dus niet zeker maar dat meen ik me te herinneren van de biologieles. Verder ben ik het met Sarah eens: ->dokter.
Met citaat reageren
Oud 01-02-2005, 11:01
Verwijderd
Ik weet niet precies of het nog verschilt per theesoort, maar iig kan thee ervoor zorgen dat je meer moet plassen. Ik zou iig wat minder van die thee drinken, probeer het eens te vervangen door water.
Maar alsnog is het natuurlijk vreemd dat je zo'n ontzettende dorst blijft houden, zelfs als je al 6 of 7 liter drinkt, want dat is echt hartstikke veel! Ik zou idd eens een afspraak bij de dokter maken om je te laten testen op suikerziekte.
Met citaat reageren
Oud 01-02-2005, 11:01
Verwijderd
Och, er zijn ooit wel nutcases geweest die beweerden dat je zelfmoord kon plegen door minstens twintig liter water te drinken. Vroeger deed men dat overigens ook wel eens met heksen, maar die overleden dan vaak door water in de longen en niet door een verandering in de zoutbalans van de lichaamscellen (en zoiets werd wel eens op internet beweerd).

Daarvan staat natuurlijk los dat enorme dorst inderdaad wel op andere dingen kan wijzen, maar daarvoor kun je het beste gewoon even met je huisarts bellen. Kleine moeite lijkt me.
Met citaat reageren
Oud 01-02-2005, 14:50
ekki
ekki is offline
Ik denk dat je niet meer dan drie liter op een dag moet drinken. Dat is echt genoeg, hoor.

Dit stukje heb ik jaren geleden al eerder gepost:

Citaat:
Ok, heb je biologie?
Ervan uitgaande dat je dat niet hebt, zal ik het proberen zo duidelijk mogelijk uit te leggen.

Het zit als volgt:
Je cellen zitten in een bepaald milieu. Dit milieu probeert je lichaam zo constant mogelijk te houden. Dus bijvoorbeeld de pH (zuurgraad), de temperatuur, de osmotische waarde (hoeveelheid opgeloste deeltjes in en om je cellen), enz.

Die laatste daar gaat het in dit geval om. Je cellen willen de concentratie in en buiten de cellen ongeveer gelijk houden. Dus buiten de cellen moet de concentratie opgeloste deeltjes (denk aan bijv. glucose, maar er is veel meer) even groot zijn als binnen de cellen.
Dit regelt je lichaam door diffusie: het passief doorlaten van water van binnen naar buiten de cel of andersom. Als dus de concentratie deeltjes in je cel hoger is dan buiten de cel, gaat je cel water 'opslurpen', net zolang tot die concentratie (de osmotische waarde) even hoog is. Andersom, als de concentratie deeltjes in je cel lager is dan erbuiten (dus buiten je cel is een hogere concentratie), dan gaat er water van binnen je cel naar buiten.

Als je heel erg VEEL water drinkt, wordt de concentratie opgeloste deeltjes buiten je cellen VEEL lager dan binnenin je cellen. Oftewel de concenctratie deeltjes (osmotische waarde) in je cel is VEEL hoger dan erbuiten. Hierdoor gaan je cellen ook VEEL water opnemen. Hoe meer water ze opnemen, hoe meer ze zwellen. Als ze TE VEEL water opnemen, gaan ze stuk. En dit is uiteindelijk erg slecht. Kijk, één cel stuk is niet zo erg (dat gebeurt zo vaak), maar te veel is niet goed.

Ik hoop dat je het begrijpt.

Bovendien zei iemand anders nog (en dat is denk ik ook wel waar) dat je hart al dat water rond moet pompen en dat dat eigenlijk best wel zwaar is zeg maar.
Oud 01-02-2005, 15:19
Envy
Envy is offline
Citaat:
ekki schreef op 01-02-2005 @ 15:50 :
Ik denk dat je niet meer dan drie liter op een dag moet drinken. Dat is echt genoeg, hoor.

Dit stukje heb ik jaren geleden al eerder gepost:
Is het serieus zo dat er (op grote schaal) osmose kan gaan plaatsvinden als je teveel drinkt?

OT: Ik denk dat het gewoon gewenning is. Je bent geleidelijk aan steeds meer gaan drinken, waardoor je eraan gewend raakte. Kwestie van minderen lijkt me. 7 liter lijkt me namelijk niet bijster gezond.
Oud 01-02-2005, 15:37
Lorelei
Lorelei is offline
Citaat:
Envy schreef op 01-02-2005 @ 16:19 :
Is het serieus zo dat er (op grote schaal) osmose kan gaan plaatsvinden als je teveel drinkt?

Ja.. dat heb ik iig wel geleerd.
Met citaat reageren
Oud 02-02-2005, 15:37
Hulk
Hulk is offline
gewoon zorgen dat je de osmotische waarde optijd aanvult met wat zoute koekjes ofzo. sportdrankjes zijn ook goed.
Oud 02-02-2005, 15:54
KiMZz
KiMZz is offline
Ik drink nog geen liter op een dag.. Meer krijg ik echt niet weggespoeld iig..
Oud 02-02-2005, 18:01
Verwijderd
Misschien is dit stukje interessant om te lezen?

Te veel drinken is ook niet goed
Waterintoxicatie kan sporters de dood in jagen

Vroeger kregen sporters er één vuistregel ingeramd: drink tijdens een extra zware prestatie water, water en nog eens water. Om uitdroging te lijf te gaan. Na enkele incidenten met dodelijke afloop hebben wetenschappers er een andere kijk op gekregen: te veel water leidt tot waterintoxicatie of dorstwaanzin.

De term waterintoxicatiesyndroom is niet nieuw. In 1906 werd hij al wetenschappelijk vermeld. De gevolgen waren toen ook al bekend: trillende spieren, migraine, diarree, troebel zicht, stuipen, coma.

Toch duurde het nog tot in de jaren '70 alvorens het fenomeen ernstig werd bestudeerd. Bij een uitputtend lange mars van Zuid-Afrikaanse en Australische soldaten, in een extreem warm klimaat, waren enkele doden gevallen. Doodsoorzaak: overmatig drinken. Enkele halve Iron Man-wedstrijden en fatale vrouwenmarathons later werd een nieuwe regel van kracht: wees matig met water. Van sommige slachtoffers was gebleken dat ze tot 9 liter water zonder zout hadden binnengekieperd.

,,Waterintoxicatie kan alleen optreden tijdens sportmanifestaties van minstens 3 uur serieuze inspanning, en dan nog alleen in zeer warme omstandigheden. Het komt voor als de atleet zich beperkt tot het drinken van zoutloos water'', zegt Peter Hespel, inspanningsfysioloog aan de KU Leuven.

,,Voor wie terugvalt op moderne dorstlessers, is er geen probleem. Aan die drankjes is voldoende zout toegevoegd. Geen dorstlesser bij de hand? Neem dan water met een hoog zoutgehalte. Die gegevens staan duidelijk op het etiket vermeld. Het zoutgehalte bij Vichy ligt bijvoorbeeld stukken hoger dan bij Spa Reine.''

Zoutgehalte

Te weinig zout leidt tot een daling van de zoutconcentratie in het bloedplasma. ,,Net van die concentratie zijn alle elektrische processen afhankelijk. Gevolg: een verstoring over bijna heel de lijn. Er kunnen spierspasmen optreden en hartritmestoornissen die een plotse dood niet uitsluiten.''

Hoeveel water een sporter dan wel behoeft, hangt af van de omstandigheden en ook van persoon tot persoon. ,,Een knap getrainde atleet tijdens een olympische marathon komt makkelijk aan 4,4 liter water per uur wedstrijd'', weet Hespel. ,,Hij loopt daarmee geen enkel risico. Dat volstaat om het zweetverlies te compenseren. Minder goed getrainde atleten die amper 1,5 liter zweet afscheiden en daarbij 2 liter water gaan drinken, zoeken wel de moeilijkheden op. Voor een recreant die de 42 kilometer niet klein krijgt in minder dan 3 uur, is 3 tot 4 liter water uit den boze.''

Organisatoren van enkele Amerikaanse marathons zijn van plan om het aantal bevoorradingsposten drastisch in te krimpen. ,,Dat is larie'', vindt Hespel. ,,In dat geval vallen er ook slachtoffers, ditmaal wegens een tekort aan suikers en vocht. Die drogen meteen uit.''

Tim Noakes, een expert inzake waterintoxicatie van de universiteit van Kaapstad in Zuid-Afrika, geeft de raad ,,alleen te drinken bij dorst en nooit meer dan wordt uitgezweet''. Het lichaam weet instinctief wanneer het nood heeft aan water, zegt hij. De Amerikaanse Running Association raadt de atleten aan ,,voor de wedstrijd zoutkoekjes te eten'' terwijl andere sportartsen adviseren niet meer dan één bekertje water om de 20 minuten te drinken.

En mij is inderdaad ook verteld op school dat wanneer je overdreven veel water drinkt / binnenkrijgt er osmose (op grote schaal) kan gaan optreden.
Met citaat reageren
Oud 03-02-2005, 16:53
Eazy E
Eazy E is offline
6/7 liter??? damnn dat is echt ontzettend veel, 30 a 35 glaasjes, hoe krijg je het voor elkaar? het lijkt me inderdaad niet zo gezond.. ik geloof dat 1.5 tot 3 liter gezond voor je is.. misschien beter naar dokter? die dorst heb je niet zomaar toch?
Met citaat reageren
Oud 03-02-2005, 16:56
Yab-Yum
Yab-Yum is offline
Zit je tegen de suikerziekte aan.
Heb ik ook gehad.
Ben toen van de gepasteuriseerde vruchtensapjes afgestapt en toen is het na een tijdje weer normaal gegaan.
Maar als ik door was gegaan (ik kon 2 pakken sinaasappelsap achter elkaar drinken) had ik nu suikerziekte gehad.

Regels voor berichten