Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Psychologie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 22-09-2015, 20:25
sebastiaan133
sebastiaan133 is offline
Dit raakt me. Pesten moet gewoon stoppen, je weet niet hoeveel pijn je daarmee iemand kan doen, ookal houdt diegene zich sterk tegenover de buitenwereld.

http://www.libelle.nl/mensen/interviews-2/gepest
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 22-09-2015, 20:56
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
En om dit topic wat meer discussiewaarde mee te geven: wat vind jij van zo'n week van het pesten? Geloof je dat het mensen meer bewust maakt?

Ik ben in elk geval al positief verrast van alle aandacht die het krijgt.
Oud 22-09-2015, 21:54
sebastiaan133
sebastiaan133 is offline
Ik vind het een goed initiatief. Natuurlijk is er altijd wel aandacht voor, maar nu is er extra aandacht. En dat
dat kan nooit verkeerd zijn.
Met citaat reageren
Oud 23-09-2015, 10:08
Schrödinger
Schrödinger is offline
Is er nu werkelijk ook maar één pestkop die door initiatieven zoals de "week tegen pesten" stopt met pesten? Dit soort dingen zijn vooral een vehikel voor mensen die zichzelf op de borst willen kloppen en willen laten zien aan de wereld hoe erg ze het allemaal wel niet vinden.
Met citaat reageren
Oud 23-09-2015, 23:31
Verwijderd
Nee het pesten stopt niet door een promo-week, maar het maakt mensen wel weer even bewust van waar het op staat en het geeft opening voor een goed, open (klassen)gesprek erover. Het is daarbij misschien ook wel even goed voor ouders om weer even op het pesten geattendeerd te worden zodat zij ook het gesprek kunnen aangaan.
Maar je hebt wel gelijk, veel blijvende veranderingen zullen er niet ontstaan, alhoewel 1 pester die stopt met pesten natuurlijk al een zegen is
Met citaat reageren
Oud 24-09-2015, 10:16
Durian
Durian is offline
Wel fucked up man op de basisschool werd altijd 1 meisje gepest en ik deed ook weleens mee. Triest
Oud 24-09-2015, 10:24
Elin3
Elin3 is offline
Wij hebben wel eens "Over de streep" gedaan met de jeugdgroep van de kerk. Bij de vraag "Heb je wel eens iemand gepest?" stapte nog niet eens de helft van de jongens die mij gepest hadden over de streep. Ik had echt de neiging om ze over die streep te sleuren. Hoe kan je na jaren mensen pesten nog steeds dat bewustzijn van wat je aanricht missen...?
Oud 24-09-2015, 11:08
Durian
Durian is offline
Citaat:
Wij hebben wel eens "Over de streep" gedaan met de jeugdgroep van de kerk. Bij de vraag "Heb je wel eens iemand gepest?" stapte nog niet eens de helft van de jongens die mij gepest hadden over de streep. Ik had echt de neiging om ze over die streep te sleuren. Hoe kan je na jaren mensen pesten nog steeds dat bewustzijn van wat je aanricht missen...?
Ze schamen zich
Oud 24-09-2015, 11:19
Axel11
Axel11 is offline
Citaat:
Niet erg christelijk van ze

Waarom moesten ze jou zo hebben, als ik vragen mag?
Met citaat reageren
Oud 24-09-2015, 11:34
Elin3
Elin3 is offline
Citaat:
Niet erg christelijk van ze

Waarom moesten ze jou zo hebben, als ik vragen mag?
Mij en een vriendin. De vriendin werd gepest omdat ze bleek was en dun. Dus na het klassikaal kijken van een film over de Tweede Wereldoorlog leek het wat jongens grappig om haar lijk te gaan noemen. Na een jaar vonden ze het helaas nog steeds grappig.

Het pesten begon met een populair meisje dat in de kleurklassen stom tegen me ging doen, omdat ze vond dat ze alleenrecht had om omgang te hebben met een gezamenlijke vriendin. Dus met enige regelmaat mocht ik niet meespelen op het schoolplein. Dat meisje ging van school, maar mensen waren er aan gewend dat ik er niet bij hoorde. Dat namen ze mee naar de midden- en bovenbouw.
Oud 25-09-2015, 22:48
Mark52
Mark52 is offline
Zo'n week van het pesten gaat natuurlijk nauwelijks verschil maken. Maar wellicht dat het mensen kan aanzetten tot initiatieven die wel een verschil maken.
Met citaat reageren
Oud 25-09-2015, 23:01
sebastiaan133
sebastiaan133 is offline
Wat ik ergens hoop is dat er een aantal onzekere pesters bij zichzelf nagaan dat wat ze doen verkeerd is, en dat ze hun gedrag veranderen, of het ook gebeurd weet ik ook niet, het is in ieder geval dat er elk jaar stil bij wordt gestaan.
Met citaat reageren
Oud 25-09-2015, 23:03
sebastiaan133
sebastiaan133 is offline
Wat ik ook altijd wel frapant vind is dat het echte pestgedrag wordt gedaan op de basisschool, terwijl je op de middelbare eigenlijk veel meer pijn kan doen doordat je meer kennis en meer onzekerheden hebt.
Met citaat reageren
Oud 26-09-2015, 05:56
Elin3
Elin3 is offline
Citaat:
Wat ik ook altijd wel frapant vind is dat het echte pestgedrag wordt gedaan op de basisschool, terwijl je op de middelbare eigenlijk veel meer pijn kan doen doordat je meer kennis en meer onzekerheden hebt.
Op de basisschool zijn kinderen ook wel gevoelig voor "erbij horen" en vooral op het schoolplein buiten gehoorafstand van de docent is het dan makkelijk pesten. Op de basisschool hebben pesters geen reden nodig, ze kunnen pesten omdat ze populairder zijn dan hun slachtoffer. Wat ik aan pesten zag op de middelbare was anders. Daar liet ik me niet snel meer aan de kant zetten en trok ik veel sneller mijn mond open. Ik werd ook niet meer gepest met iets waar ik al onzeker over was dus ik kon me er makkelijker overheen zetten. Op de basisschool kon je er niet omheen, want met diezelfde pesters koos je teams voor gym. Op de middelbare lijken ze minder controle te hebben, klassen veranderen jaarlijks en mijn school was groot genoeg om in de pauzes van de radar te verdwijnen.
Reageren

Regels voor berichten