Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Algemene schoolzaken
Bekijk resultaten poll: Op wat voor soort basisschool heb jij gezeten?
Openbaar 50 28.74%
Prot. Christelijk 42 24.14%
(rooms) Katholiek 44 25.29%
Joodse 4 2.30%
Islamitische 2 1.15%
Jenaplan 12 6.90%
Montesorri 16 9.20%
Anders, nl. 4 2.30%
Aantal stemmers: 174. Je mag niet stemmen in deze poll

Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 23-09-2005, 15:05
koelieboelie
koelieboelie is offline
en als je nu mocht kiezen, zou je het zelfde gekozen hebben? en waarom?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 23-09-2005, 15:09
Vaat
Vaat is offline
Ik zat op een Rooms Katholieke bassischool, en ik zou dezelfde kiezen als ik nu mocht kiezen. Er werd niet veel aan het geloof gedaan, in de zin van indoctrinatie. Wel werden ons altijd 'normen en waarden' geleerd, of er werd over gepraat. Vooral over dat je voor elkaar op moet komen en elkaar moet helpen. En het was gewoon een hele gezellige school.
Met citaat reageren
Oud 23-09-2005, 15:10
WishfulDreaming
WishfulDreaming is offline
ik heb serieus geen flauw idee en ik heb er op twee gezeten trouwens, meerdere opties mogelijk zou dus fijn zijn.
Met citaat reageren
Oud 23-09-2005, 15:10
Wawl
Wawl is offline
Openbare basisschool. Als ik nu zou moeten kiezen dan zou liever naar een Katholieke school zijn gegaan.
Oud 23-09-2005, 15:12
MieX
MieX is offline
Citaat:
Vaat schreef op 23-09-2005 @ 16:09 :
Ik zat op een Rooms Katholieke bassischool, en ik zou dezelfde kiezen als ik nu mocht kiezen. Er werd niet veel aan het geloof gedaan, in de zin van indoctrinatie. Wel werden ons altijd 'normen en waarden' geleerd, of er werd over gepraat. Vooral over dat je voor elkaar op moet komen en elkaar moet helpen. En het was gewoon een hele gezellige school.
Met citaat reageren
Oud 23-09-2005, 15:13
Verwijderd
Groep 1 t/m 5: Christelijke basisschool (was de enige in de buurt)
Groep 5 t/m 8: Openbare basisschool

Als ik weer had mogen kiezen was ik weer naar een openbare gegaan
Met citaat reageren
Oud 23-09-2005, 15:14
Verwijderd
Openbare Jenaplanschool. Vond ik wel oke.
Met citaat reageren
Oud 23-09-2005, 15:16
poetic_tragedy
poetic_tragedy is offline
openbare school.
Met citaat reageren
Oud 23-09-2005, 15:19
Verwijderd
Een openbare, was een nette school Dus: ja ik had dezelfde gekozen, omdat het een nette school was.

Laatst gewijzigd op 23-09-2005 om 15:22.
Met citaat reageren
Oud 23-09-2005, 15:20
koelieboelie
koelieboelie is offline
Citaat:
koelieboelie schreef op 23-09-2005 @ 16:05 :
en als je nu mocht kiezen, zou je het zelfde gekozen hebben? en waarom?
Met citaat reageren
Oud 23-09-2005, 15:23
koelieboelie
koelieboelie is offline
Ikzelf zat op een Prot. Christelijke en dat zou ik nu ook weer kiezen, het was gewoon een leuke en nette school en hij was dichtbij En niet te veel geloof, we moesten alleen elke vrijdag de bijbel lezen met z,n allen.. Maar heb ik in ieder geval wel kennis over de bijbel nu.
Met citaat reageren
Oud 23-09-2005, 15:29
Nona
Nona is offline
OBS. En als ik mocht kiezen zou ik weer voor een openbare school gaan, maar niet dezelfde openbare school, want er zaten me toch een paar prutsers in het lerarenteam... En de grootste prutser heb ik drie jaar als leraar gehad.
Oud 23-09-2005, 15:38
Verwijderd
Rooms-katholiek (overigens ook een rooms-katholieke middelbare school en een katholieke universiteit). Ik zou het zeker weer doen en wil ook mijn eventuele kinderen later op een rooms-katholieke school doen. Op een christelijke school loopt veel minder raar volk rond dan op een openbare school. Het klimaat is er anders, men gaat anders met elkaar om en de kans is groter dat je gelijkgestelde ouders tegenkomt (lees: ouders die ook niet willen dat hun kind bij allerlei raar volk op school komt).

Een protestants-christelijke school is overigens ook prima. Mijn broer heeft bijvoorbeeld op een protestants-christelijke middelbare school gezeten. Een zelfstandig gymnasium is ook prima ongeacht de signatuur. In elk geval alles behalve een openbare school.
Met citaat reageren
Oud 23-09-2005, 15:59
MightyMarcel
MightyMarcel is offline
t/m groep 5 op een openbare school. het gehucht waar pa en ma toen woonden, en ik dus ook, telde twee scholen : een openbare en een gereformeerde. een gereformeerde school leek ze niks, dus t werd de openbare. daar zou ik dus echt niet opnieuw naartoe willen, zelden op zo'n kutschool gezeten.

daarna, nadat pa en ma verstand kregen en naar een plaats met meer dan 1 supermarkt verhuisden, ging ik naar een Rooms Katholieke Jenaplanschool. En daar heb ik een hoop geleerd; meer dan alleen maar taal en rekenen, er was ook aandacht voor essentiele dingen als sociale vaardigheden. Als ik nu zou moeten kiezen zou ik weer naar een jenaplanschool gaan, hoewel die niet per se katholiek hoeft te zijn.

hoewel mn kinderen wel naar een christelijke school zouden gaan; ik heb het liefst dat ze (in mijn ogen) normale waarden aangeleerd wordt. (dus niet dat je zesjarig grut aan je vraag 'pa, wanneer ga jij je laten euthaniseren' of 'waarom ben je niet met een man getrouwd', als je begrijpt wat ik bedoel.)
Oud 23-09-2005, 16:06
wizkid
wizkid is offline
Ik heb op een Katholieke basisschool gezeten en ik denk niet dat ik iets anders zou hebben gedaan.
Met citaat reageren
Oud 23-09-2005, 16:06
Vice
Vice is offline
een verschrikkelijk slechte
Oud 23-09-2005, 16:07
Verwijderd
Citaat:
MightyMarcel schreef op 23-09-2005 @ 16:59 :
hoewel mn kinderen wel naar een christelijke school zouden gaan; ik heb het liefst dat ze (in mijn ogen) normale waarden aangeleerd wordt. (dus niet dat je zesjarig grut aan je vraag 'pa, wanneer ga jij je laten euthaniseren' of 'waarom ben je niet met een man getrouwd', als je begrijpt wat ik bedoel.)
Met citaat reageren
Oud 23-09-2005, 16:09
wizkid
wizkid is offline
Citaat:

Kinderen die niet op een Christelijke school hebben gezeten hebben ook echt geen waarden en vragen ook echt dat soort dingen aan hun ouders. Geloof je dat nou zelf?
Met citaat reageren
Oud 23-09-2005, 16:10
Vice
Vice is offline
Citaat:
Wat is daar erg aan.
Oud 23-09-2005, 16:21
Balance
Balance is offline
Citaat:
je denkt dat onderwerpen als euthanasie en het homohuwelijk op een christelijke school niet aan bod komen?

Ontopic: ik heb op een Rooms-katholieke basisschool gezeten en dat vind ik een hele goede keuze van m'n ouders (oftewel, ja ik zou hetzelfde hebben gekozen).
Oud 23-09-2005, 16:40
Verwijderd
rooms katholieke
Met citaat reageren
Oud 23-09-2005, 16:43
Morri
Morri is offline
Ik heb op een openbare basisschool gezeten. Ik zou nu denk ik niet voor dezelfde school gekozen hebben, maar dat heeft er niets mee te maken dat het een openbare school is. Ik heb het er ook geweldig naar mijn zin gehad, maar ik vind dat de kwaliteit te wensen overlaat. Nu zit ik trouwens op een rooms-katholieke middelbareschool, maar ik merk geen verschil. Ik zou nooit voor een school kiezen waar het geloof héél belangrijk is, verder maakt het me niet zoveel uit, is ook per school verschillend.

@MightyMarcel: op een openbare basisschool kreeg ik ook gewoon normen en waarden hoor, maar dat weerhieldt me er niet van om vragen te stellen.
Met citaat reageren
Oud 23-09-2005, 16:46
moisture
moisture is offline
jenaplan
Met citaat reageren
Oud 23-09-2005, 16:51
Pinksterhaas
Pinksterhaas is offline
Ik heb op een Christelijke basisschool gezeten. Het was een prima school. De locatie lag voor de hand. Of ik dezelfde keuze had gemaakt weet ik niet. Het was niet zo dat de school streng Christelijk was, maar je merkte het wel. Vrijdag en maandag moest je met z'n alle zingen, iedere dag werd er in de klas gebeden. Het is niet echt mijn idee om mijn kind vanaf zijn vierde (?) min of meer verplicht die kant op te sturen. Ik zou nu voor een openbare basisschool gekozen hebben.
Oud 23-09-2005, 17:00
I love stars
I love stars is offline
Andere school heb niet zo leuke basischool tijd gehad. Ik denk montesorry achtig of zoiets (weet niet precies). Zat op openbare.
Oud 23-09-2005, 17:11
MightyMarcel
MightyMarcel is offline
Citaat:
wizkid schreef op 23-09-2005 @ 17:09 :
Kinderen die niet op een Christelijke school hebben gezeten hebben ook echt geen waarden en vragen ook echt dat soort dingen aan hun ouders. Geloof je dat nou zelf?
je denkt ook echt dat ik letterlijk alles meen wat ik zeg... christus, moet je dat ook weer gaan uitleggen. feit blijft dat op een christelijke school er anders omgegaan wordt met vragen van kinderen dan op een openbare. op een openbare school zal er eerder de neiginh zijn 'politiek correcte' antwoorden te geven. en ja, dan krijg je dus dat de juf tegen je zoontje zegt dat het 'heeeel normaal' is dat twee mannen trouwen. (als je beweert dat dat niet normaal is, dan is dat weer discriminatie). Ik ga ervanuit dat op een christelijke school dat soort vragen wat anders beantwoord worden.

maar goed, t volgende commentaar van willekeurig wie mij quote zal wel zijn 'heb je wat tegen homo's'.
Oud 23-09-2005, 17:14
BrunetJuh
BrunetJuh is offline
Een christelijke en als ik had mogen kiezen was ik daar niet naartoe gegaan. Ik had wel een leuke klas, maar de school zelf was 10 keer niks! Je mocht bijvoorbeeld je haar niet verven, nagels lakken en nog meer van die stomme dingetjes.
Oud 23-09-2005, 17:15
MightyMarcel
MightyMarcel is offline
Citaat:
BrunetJuh schreef op 23-09-2005 @ 18:14 :
Een christelijke en als ik had mogen kiezen was ik daar niet naartoe gegaan. Ik had wel een leuke klas, maar de school zelf was 10 keer niks! Je mocht bijvoorbeeld je haar niet verven, nagels lakken en nog meer van die stomme dingetjes.
was dat omdat het een christelijke school was, of omdat ze dat liever niet hadden bij kinderen ? (ik vind t sowieso vreemd dat t niet mocht, vandaar dat ik me afvroeg waarom dan ?)
Oud 23-09-2005, 17:16
Nyawa
Openbaar. Ik zou weer hetzelfde gekozen hebben. Ik vind het wel leuk, al die verschillende mensen.
Met citaat reageren
Oud 23-09-2005, 17:20
Sparkle.
Sparkle. is offline
Ik ben naar een R.K-basisschool gegaan, voornamelijk omdat dat voor de hand lag:
Het was de enige school in ons dorpje, en daarbij ging iedereen daarnaartoe.
Ik heb de tijd daar als zeer prettig ervaren, en later zal ik mijn kinderen waarschijnlijk ook naar een dergelijke school sturen.
Van het Katholieke karakter heb ik niet heel veel gemerkt, behalve dan dat we in groep 1t/m4 voor aanvang een wees-gegroetje opdreunden, en dat de school ons voorbereidde op de "katholieke feesten". (Communie en Vormsel).

En zoals al eerder is gezegd, het klimaat op dergelijke school is erg fijn. Men gaat rustig, respectvol en vriendschappelijk met elkaar om, en heeft respect voor docenten..
Iets waarvan ik merk dat dat op openbare scholen minder is (En nee, ik val nu niemand persoonlijk aan, maar dat is gewoon mijn ervaring)
Oud 23-09-2005, 17:25
Goede Fee
Goede Fee is offline
Citaat:
Sparkle. schreef op 23-09-2005 @ 18:20 :
Ik ben naar een R.K-basisschool gegaan, voornamelijk omdat dat voor de hand lag:
Het was de enige school in ons dorpje, en daarbij ging iedereen daarnaartoe.
Van het Katholieke karakter heb ik niet heel veel gemerkt, behalve dan dat we in groep 1t/m4 voor aanvang een wees-gegroetje opdreunden, en dat de school ons voorbereidde op de "katholieke feesten". (Communie en Vormsel).
Dat dus. Verder zou ik mijn kinderen nooit naar een R.K.-school sturen. Gewoon een Openbare school.
Oud 23-09-2005, 17:26
Verwijderd
Ik heb eerst een jaar op een openbare school gezeten en daarna zeven jaar op een openbare Jenaplanschool (je hebt die dingen nl ook in combinatie met een geloof). Mbt de Jenaplanschool: als ik zelf had mogen kiezen dan had ik iig een betere school gekozen. Qua theoretische kennis mis ik gewoon vrij veel (ondertussen wel aardig ingehaald, maar toch), bovendien heb ik er nooit leren leren. 't was verder wel erg gezellig en ik heb wel een hoop andere dingen geleerd.

Ik denk nu niet meer zo in 'wat zou ik zelf willen', wel 'wat zou ik voor mijn kinderen willen'. En dat is een school waar zowel de 'schooldingen' (het leren en leren-leren dus) als 'andere dingen' (als zelfstandig werken, de sociaal-emotionele ontwikkeling, creatieve dingen, enz.) belangrijk zijn en waar voor beide kanten aandacht is. Ik neig erg naar een rooms-katholieke Montessorischool (niet omdat ik rooms katholiek ben, wel omdat ik de sfeer daar vaak beter vindt en er vaak veel aandacht is voor de omgang met elkaar ed (ik zeg bewust vaak, dus niet altijd))...als ik daar later bij in de buurt woon en de school en de sfeer zijn goed, dan denk ik dat ik voor die school zou kiezen.

Laatst gewijzigd op 23-09-2005 om 17:38.
Met citaat reageren
Oud 23-09-2005, 17:28
Konijn
Konijn is offline
Ik heb op een openbare school gezeten, zou dat weer willen.
Alleen omdat ik me altijd veel verveelde, zou ik eventueel naar een school hebben gewild waar je er sneller over kan doen of betere of meer stof krijgt als het je allemaal makkelijk afgaat (heb er niet zoveel verstand van, jenaplan of montesori ofzo?).
Oud 23-09-2005, 17:33
Babette
Babette is offline
Openbare basisschool, had t zelfde gekozen, kheb absoluut niks met geloof!! Dus ben blij dat k op openbare heb gezeten..
Oud 23-09-2005, 17:42
Chloe Siere
Chloe Siere is offline
Ik heb op een R-K basisschool gezeten, maar ben verder niet gelovig opgevoed. Ben wel blij met deze keuze en zou het zo weer doen. Als ik hoor wat voor een onzin ze allemaal krijgen op een openbare basisschool (over de Islam ed) en hoeveel allochtonen daar zitten Sorry, ik hou daar gewoon niet van.
Met citaat reageren
Oud 23-09-2005, 18:01
PV
PV is offline
Citaat:
Babette schreef op 23-09-2005 @ 18:33 :
Openbare basisschool, had t zelfde gekozen, kheb absoluut niks met geloof!! Dus ben blij dat k op openbare heb gezeten..
't zelfde. Onzin over de islam heb ik nooit iets van gemerkt. Bij ons was het vaak wel een komen en gaan van kinderen met buitenlandse ouders (van Bosnisch tot Jamaicaans), maar dat lijkt me juist wel goed, dat je als kind in contact komt met kinderen die niet Nederlands zijn. Een school met alleen maar witte Nederlandse kindjes, brrr.
Met citaat reageren
Oud 23-09-2005, 18:03
*sunrise1986*
*sunrise1986* is offline
Ik heb op een openbare basisschool gezeten. Ik heb het er prima naar mijn zin gehad, maar elke school heeft zijn nadelen. Mijn ouders hebben mij bewust naar een openbare basisschool laten gaan, terwijl de christelijke dichterbij was. Het enige jammere vindt ik (maar dat ligt niet zo zeer aan het openbare maar meer aan de school) dat ik nooit iets van goddienst heb gehad. Een christelijke school was daar geen oplossing geweest omdat de verhalen daar toch vanuit het christelijke perspectief verteld worden. Ik vindt het iets is dat bij je algemene opvoeding hoort, en nu weet ik er eigenlijk helemaal niets van (zelf de bijbel gaan lezen trekt me ook niet ).

Wat betreft de allochtonen, die zaten er ja, maar ik zie dat alleen als een groot pluspunt. Overigens is het vaak zo dat op particuliere witte scholen de kinderen juist heel vervelend zijn. Mijn moeder werkt op een zwarte (niet geheel maar een groot gedeelte van de kinderen zijn van buitenlandse afkomst) en daar kunnen de kinderen kunnen voor onderwijs over de islam en arabisch enzo, terwijl de rest van de kinderen knutselen. Maar ik kreeg vroeger ook altijd op maandagmiddag HVO les (humanistische vorming), dus ik zie daar geen kwaad in.
Met citaat reageren
Oud 23-09-2005, 18:06
Verwijderd
Op de meeste christelijke scholen wordt helemaal niet zoveel aandacht besteed aan het christelijke geloof, hoor. Bij ons was het alleen het onzevader elke ochtend en middag voor en na schooltijd, maar er werd helemaal niet moeilijk over gedaan als je niet mee wilde doen. Natuurlijk de vieringen hadden wel een duidelijk katholiek karakter en er werd redelijk wat uit de bijbel voorgelezen, maar verder niets. Er werd echt niet gedaan alsof we allemaal domme gelovige creationisten moesten worden.

En dat je op een katholieke school in tegenstelling tot een openbare school niets over de islam zou krijgen ben ik niet met je eens. Op mijn katholieke middelbare school had het vak godsdienst in de hogere klassen van het VWO meer het karakter van filosofie en levensbeschouwing, dus meer vergelijkingen trekken tussen verschillende religies (jodendom en islam maar ook boeddisme etc.) en vergelijkingen tussen religie en filosofie.

Ik ben het wel met je eens dat er gewoon minder allochtonen op een christelijke basisschool zitten. Wij beschouwden de leerlingen van de openbare stedelijke scholengemeenschap in onze stad ook altijd als 'tuig' omdat ze altijd met hun scooters, brommers en vervelende hiphop voor onze school kwamen hangen als er bij ons een schoolfeest was
Met citaat reageren
Oud 23-09-2005, 18:06
Miracle
Miracle is offline
Montessori. Ik zou het denk ik wel weer opnieuw gekozen hebben. Het is me prima bevallen en sindsdien ben ik ook echt een montessori-kind zoals men dat zegt.
Op m'n vorige school (middelbare - niet montessori) deden altijd mensen van de montessori-basisschool speciale dingen. Ze zaten in de MR, leerlingenraad, feestcommissie of vielen op een andere manier op. Net of die leerlingen meer betrokken zijn bij het onderwijs. Heel typisch.
Oud 23-09-2005, 18:08
Verwijderd
Citaat:
PV schreef op 23-09-2005 @ 19:01 :
't zelfde. Onzin over de islam heb ik nooit iets van gemerkt. Bij ons was het vaak wel een komen en gaan van kinderen met buitenlandse ouders (van Bosnisch tot Jamaicaans), maar dat lijkt me juist wel goed, dat je als kind in contact komt met kinderen die niet Nederlands zijn. Een school met alleen maar witte Nederlandse kindjes, brrr.
Wat voor concreet voordeel heeft het dan dat een kind in aanraking komt met allochtone kinderen?
Met citaat reageren
Oud 23-09-2005, 18:08
Barry K
Barry K is offline
Ik heb op een montessori basisschool gezeten, en dat is me goed bevallen.

Op dit moment zou ik er absoluut weer voor kiezen:
- leuke tijd gehad
- goede leermethoden
- goede omgang leraren/leerlingen
- je kan op je eigen tempo werken.. wat mij een jaar overslaan heeft opgeleverd

Echt alles beviel eraan...
Oud 23-09-2005, 18:12
*sunrise1986*
*sunrise1986* is offline
Citaat:
nare man schreef op 23-09-2005 @ 19:06 :
Op de meeste christelijke scholen wordt helemaal niet zoveel aandacht besteed aan het christelijke geloof, hoor. Bij ons was het alleen het onzevader elke ochtend en middag voor en na schooltijd, maar er werd helemaal niet moeilijk over gedaan als je niet mee wilde doen. Natuurlijk de vieringen hadden wel een duidelijk katholiek karakter en er werd redelijk wat uit de bijbel voorgelezen, maar verder niets. Er werd echt niet gedaan alsof we allemaal domme gelovige creationisten moesten worden.
Maar je werd, als ik het goed begrijp, wel op een dag minstens vier keer "geconfroneert" met het geloof. En dat vanaf je vierde jaar, tot je 12de, laat dat zeker wel zijn sporen achter. Vroeger had ik veel vrienden die wel naar de christelijke middelbare school gingen en als ik hun dan paasliedjes hoorde zingen, of kerstliedjes . Is verder niets mis mee, en je wordt er zeker zelf ook niet gelovig van, maar het is wel duidelijk aanwezig.
Met citaat reageren
Oud 23-09-2005, 18:13
Miracle
Miracle is offline
Op mijn middelbare school (Katholiek) leert iedereen in klas 1 t/m 3 over de verschillende godsdiensten. Islam, Boedisme, Hindoeisme, Jodendom en natuurlijk ook over Christenen etc. Dat lijkt me toch wel iets van basisvorming en het zou op andere scholen ook gegeven moeten worden (alhoewel ik blij ben dat ik het zelf niet heb gehad, momenteel interesseert het me niet zo). In de tweede fase kreeg vwo veel meer levensbeschouwing/filosofie en werd dus de geleerde kennis toegepast. Havo kreeg dat ook, maar dan wat oppervlakkiger (en van een slechtere leraar).
Oud 23-09-2005, 18:20
Verwijderd
Citaat:
nare man schreef op 23-09-2005 @ 19:08 :
Wat voor concreet voordeel heeft het dan dat een kind in aanraking komt met allochtone kinderen?
Dat het daar mee om leert gaan en het normaal vindt dat de samenleving niet uit alleen maar autochtonen bestaat enz.?

(Er zijn echt mensen die dat niet kunnen... (Ik zeg niet dat ieder kind die in aanraking komt met allochtone kinderen het leert, maar het zal eerder gebeuren dan wanneer het er niet mee in aanraking komt.)
Met citaat reageren
Oud 23-09-2005, 18:20
Verwijderd
Een protestants christelijke basisschool (de middelbare overigens ook). Het was een redelijk bijbelvaste school, elke ochtend wel bidden (hing een beetje van de docent af) en met name rond pasen en kerst veel bijbelverhalen. Dan ook naar de kerk met de hele school ed. In groep 8 moesten we ook wel met behulp van een bijbel elke week iets van 15-20 vragen beantwoorden die je moest opzoeken.

Nu heb ik absoluut niets meer met geloof, maar ik kan niet ontkennen dat ik er heel veel aan heb gehad op de middelbare school. Daarnaast werd er voor de rest gewoon erg goed onderwijs gegeven, in tegenstelling tot wat anderen scholen hier in de buurt. Ik zou dan waarschijnlijk er weer voor kiezen, dat geloof vond ik best kut, maar het onderwijs was gewoon erg goed.
Met citaat reageren
Oud 23-09-2005, 18:21
ecrivaine
ecrivaine is offline
peuterklas/kleuterklas: Vrije School
eind kleuterklas t/m groep 4: Katholieke School
groep 5 t/m 8: Openbare School.

De keus is nooit gemaakt vanwege het geloof daar. Ik ging naar een Vrije School omdat mn ouders onder andere het creatieve erg waardeerden en omdat je daar als kleuter niet al allerlei rare testjes hoeft te doen; je kunt nog lekker spelen. Daar ben ik uiteindelijk weggegaan omdat mijn juf niet kon accepteren dat ik als kleuter al kon lezen. Bovendien lag het docentencorps met elkaar overhoop.
Vervolgens katholieke school. Was absoluut niet streng. Ook niet bidden ofzo. We zijn één keer met de klas naar de kerk geweest, toen (maar een paar) leerlingen hun eerste heilige communie hadden. Op die school zaten wel veel crimineeltjes in spé. Ben er net op tijd weggegaan .
Toen weer naar een nieuwe school, omdat we verhuisden. Deze keer een openbare. Prima school, erg gezellig wel. Laatste twee jaar waren kut, omdat de klas toch niet zo leuk was . Overigens zaten er op die katholieke school veel meer allochtonen dan op mijn openbare school. Maar dat heeft waarschijnlijk met het deel van het land te maken (resp. west en oost).
Mijn middelbare school ten slotte, is een openbaar zelfstandig gymnasium. Hele fijne school, leuke sfeer en kleinschalig. Jammergenoeg toch wel 'select', aangezien er nauwelijks allochtonen zijn.
Oud 23-09-2005, 18:26
PV
PV is offline
Citaat:
nare man schreef op 23-09-2005 @ 19:08 :
Dan leer je spelenderwijs al dat er meer mensen op de wereld leven dan de doorsnee Nederlander. Als je tot je 12de (of misschien zelfs 18de) alleen maar met witte Nederlanders omgaat, moet je alles maar uit boeken en van televisie halen en ontstaat er (denk ik) een ander, verkeerd beeld dan wanneer je er mee opgroeit.
Met citaat reageren
Oud 23-09-2005, 18:32
Verwijderd
Citaat:
PV schreef op 23-09-2005 @ 19:26 :
Dan leer je spelenderwijs al dat er meer mensen op de wereld leven dan de doorsnee Nederlander. Als je tot je 12de (of misschien zelfs 18de) alleen maar met witte Nederlanders omgaat, moet je alles maar uit boeken en van televisie halen en ontstaat er (denk ik) een ander, verkeerd beeld dan wanneer je er mee opgroeit.
Ja, maar wat maakt dat uit? Daarom vroeg ik ook, wat heeft een kind in concreto aan de kennis dat er meer mensen op de wereld leven dan alleen witte Nederlanders?
Met citaat reageren
Oud 23-09-2005, 18:36
Verwijderd
Citaat:
*sunrise1986* schreef op 23-09-2005 @ 19:12 :
Maar je werd, als ik het goed begrijp, wel op een dag minstens vier keer "geconfroneert" met het geloof. En dat vanaf je vierde jaar, tot je 12de, laat dat zeker wel zijn sporen achter.
Dat valt wel mee. Ik zag het als vanzelfsprekend dat je bad voor je aan tafel ging, maar verder niets. Overigens werd mij thuis verteld dat het helemaal niet hoefde en ook op de school zelf werd er niet moeilijk over gedaan als je tijdens het gebed gewoon je handen over elkaar deed en niet meebad.

Het katholieke karakter van mijn scholen - ik zit zelfs nu nog op een katholieke school - heeft mij nooit gestoord. Dat ik nu zo'n gruwelijke hekel heb aan geloof en gelovigen komt ook niet zozeer door het feit dat ik heb gezien hoe geloof in de praktijk werkt, maar doordat ik op dit forum alleen maar in aanraking kom met een heel irritant soort gelovigen.
Met citaat reageren
Oud 23-09-2005, 18:40
Verwijderd
Citaat:
Leonoor schreef op 23-09-2005 @ 19:20 :
Dat het daar mee om leert gaan en het normaal vindt dat de samenleving niet uit alleen maar autochtonen bestaat enz.?

(Er zijn echt mensen die dat niet kunnen... (Ik zeg niet dat ieder kind die in aanraking komt met allochtone kinderen het leert, maar het zal eerder gebeuren dan wanneer het er niet mee in aanraking komt.)
Dat gaat uit van de veronderstelling dat als een kind niet in aanraking komt met allochtonen, het waarschijnlijk 'slecht' of 'anders' met allochtonen zal omgaan. Die mening deel ik niet. Een beetje verstandig kind komt vanzelf wel in aanraking met anderen en zal dan overeenkomstig handelen, daarvoor hoef je echt niet opgegroeid te zijn tussen de allochtonen.

Maar los daarvan, waarom wordt het als minder goed of als onwenselijk gezien dat je gewoon wilt dat je kind opgroeit tussen zoveel mogelijk mensen 'van je eigen soort', mensen met dezelfde manieren, dezelfde mores, hetzelfde taalgebruik, et cetera? De meeste kinderen die naar een gymnasium gaan en later werk naar dat niveau gaan doen komen sowieso niet dikwijls in aanraking met allochtonen.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten