Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Ontspanning / Onzin
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 29-10-2015, 14:47
Verwijderd
Ik zit met een probleem(pje). Als ik een ets druk, doe ik dat op vochtig papier. De drukken moeten naderhand drogen, maar liefst natuurlijk niet gebobbeld.

Nu heb ik een reeks droog-papieren waar ik ze tussen leg. Deze papieren liggen tussen twee houten platen, op de bovenste plaat leg ik een gewicht. Tussen die papieren leg ik mijn drukken neer. Nu zag ik vanmiddag, toen ik ging kijken, dat mijn droog-papieren (inclusief drukken) gebobbeld waren en mijn drukken dus ook. Dat is niet de bedoeling!

Op de academie gebruikten we dikke droogkartons, maar die zijn niet zo goed te vinden. Dikke kartons nemen natuurlijk meer vocht op, waardoor ze niet zo snel bobbelen. Nu ben ik een beetje aan het brainstormen naar een alternatief en dacht, waarom niet gewoon tussen houten platen? Die gaan over het algemeen niet kreukelen en als ik ze, wanneer ik ze niet gebruik, omhoog zet zodat ze kunnen drogen zullen ze vast niet gaan schimmelen/rotten?Of neemt hout misschien niet zoveel vocht op?

Wat denken jullie? Als iemand een ander briljant idee heeft hoor ik dat natuurlijk ook graag!
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 29-10-2015, 14:49
Verwijderd
Ahja, en heeft iemand ook verstand van zuur-vrij gebeuren? Mijn etsen zijn op zuurvrij papier gedrukt, als ik ze dan tussen zuur bevattend materiaal leg, komen ze daar alsnog mee in aanraking denk ik?
Met citaat reageren
Oud 29-10-2015, 14:50
Verwijderd
En welke houtsoort kan ik dan het beste nemen, als ik dat idee zou uitvoeren?
Met citaat reageren
Oud 29-10-2015, 14:59
zeehond23
zeehond23 is offline
Waarom gebruik je geen zinkplaat?
Oud 29-10-2015, 15:04
Regenboog
Regenboog is offline
vilt neemt veel vocht op. Vilt tussen 2 houten platen?
Oud 29-10-2015, 16:08
bloodyb
bloodyb is offline
Balsahout is erg zacht maar ik weet niet of dat goed vocht opneemt. Mss kan je dat eens proberen. Je moet dan wel voor grotere oppervlakken stukken aan elkaar lijmen want is geloof ik alle te krijgen in planken van 10 cm breed. En dan zou ik een dikte nemen van 5 á10 mm.
Oud 29-10-2015, 16:38
zoef de haas
zoef de haas is offline
Ik had vroeger een unit om bloemen mee te drogen, dat waren 2 stevige stukken hout steenachtig materiaal, en daartussen dun karton waar je dan je bloemen tussen deed, en op elke hoek een bout en een moer waarmee je ze dan kon aandraaien.
Oud 29-10-2015, 16:39
Miekje*
Miekje* is offline
Hout neemt wel vocht op, maar heel langzaam. Hoeveel vocht het opneemt, hangt af van de dichtheid van het hout, maar verder weet ik er het fijne niet van.

Ik denk dat vilt ook een goede optie is
Oud 29-10-2015, 16:57
Carn
Carn is offline
mdf?
Oud 29-10-2015, 19:37
ecnelis
ecnelis is offline
Bobbelen ze ook als je ze gewoon niet tussen twee platen droogt? Ik legde etsen altijd gewoon in een droogrek en heb echt nooit dat ze gebobbeld opdrogen? Misschien moet je er gewoon juist geen druk op zetten?
Met citaat reageren
Oud 29-10-2015, 19:39
Verwijderd
Ik vind bobbelen een heel fijn woord. Groetjes.
Met citaat reageren
Oud 29-10-2015, 21:52
Dekaloog
Dekaloog is offline
Citaat:
Bobbelen ze ook als je ze gewoon niet tussen twee platen droogt? Ik legde etsen altijd gewoon in een droogrek en heb echt nooit dat ze gebobbeld opdrogen? Misschien moet je er gewoon juist geen druk op zetten?
Dit, ja! Zelfs m'n A1-formaat-ets bleef op die manier recht.
Met citaat reageren
Oud 30-10-2015, 06:17
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Filtreerpapier erop en dan iets zwaars of trekt de verf/inkt van je ets dan ook in het filtreerpapier?
Oud 30-10-2015, 08:53
Regenboog
Regenboog is offline
Ik zat me af te vragen waar ik nogmeer vilt in een pers had gezien, maar dat was in t papieratelier waar ik een tijdje dingen deed
Oud 30-10-2015, 09:32
rensend
rensend is offline
Hout gaar vaak bol staan als het vocht op neemt
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten