Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Werk, Geld & Recht
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 28-12-2015, 17:56
flix425
flix425 is offline
Hallo,

Ik ben 19 Jaar en wil graag werken bij de Marechaussee.

Maar ik heb geen flauw idee hoe je er komt? Moet je gewoon solliciteren en dan word je automatisch opgeleid? Waar word je opgeleid? Hoelang duurt het?

Ik kan nergens goeie informatie vinden, dus dacht dan maar via deze manier.

Bedankt alvast

Flix
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 28-12-2015, 18:19
Axel11
Axel11 is offline
Dat zou kunnen komen doordat er op dit moment vooral mensen die al werken bij Defensie worden toegelaten tot de opleiding. Alleen mensen met een vwo-diploma kunnen op dit moment direct solliciteren voor de opleiding.

Zie https://werkenbijdefensie.nl/vacatures/marechaussee/
Met citaat reageren
Oud 28-12-2015, 18:22
Axel11
Axel11 is offline
Als je geen vwo-diploma hebt, kun je natuurlijk wel solliciteren voor een andere baan/opleiding bij Defensie. Wellicht kun je later dan de overstap maken naar de Marechaussee.

Of als je vooral de politietaken van de Marechaussee het leukste vindt: kijk dan eens naar de mogelijkheden bij de politie.
Met citaat reageren
Oud 28-12-2015, 18:37
flix425
flix425 is offline
Citaat:
Dat zou kunnen komen doordat er op dit moment vooral mensen die al werken bij Defensie worden toegelaten tot de opleiding. Alleen mensen met een vwo-diploma kunnen op dit moment direct solliciteren voor de opleiding.

Zie https://werkenbijdefensie.nl/vacatures/marechaussee/
Er staat bij de vacature: Minimale vooropleiding VMBO-TL
Met citaat reageren
Oud 28-12-2015, 18:58
Axel11
Axel11 is offline
Citaat:
Er staat bij de vacature: Minimale vooropleiding VMBO-TL
Ja, bij Defensie werken ook mensen met een lagere opleiding dan vmbo-tl

In nog grotere letters staat erbij:

Citaat:
LET OP: deze vacature is alleen toegankelijk voor militairen in dienst van Defensie en in het bezit van FPS aanstelling!
Met citaat reageren
Oud 28-12-2015, 19:27
Durian
Durian is offline
Bezoek eens een Infodag van de Marechaussee of iets dergelijks. Militair worden betekent ook zelfstandig kunnen zijn en verder kijken dan je neus lang is.
Oud 30-12-2015, 07:52
feniks
feniks is offline
Citaat:
Ja, bij Defensie werken ook mensen met een lagere opleiding dan vmbo-tl

In nog grotere letters staat erbij:
Die aankondigingen veranderen zowat wekelijks.
Medewerker BSB is inderdaad een functie voor mensen die hun opleiding tot marechaussee/beveiliger hebben afgerond. Maar als ik kijk naar de hoeveelheden beedigingen die we doen, zou ik haast vermoeden dat het toch mogelijk zou moeten zijn om te solliciteren. Van binnenuit naar de KMar zou namelijk geen beediging hoeven....

Als je VWO hebt, kun je naar de KMA. Dan word je opgeleid tot officier. Hou rekening met veel exacte vakken die van je geeist worden.

Anders ga je naar het OTC in apeldoorn, en daar word je met havo/mbo opgeleid tot wachtmeester (onderofficier) of tot marechaussee/beveiliger (manschap/korporaal).

Het is geen kwestie van 'eventjes' solliciteren en opgeleid worden. Je krijgt een behoorlijke fysieke en psychische keuring (ik geloof dat dat nog steeds in Amsterdam is, alhoewel die marinebasis afgestoten gaat worden) en pas dan ga je naar KMA of OTC. En ook die opleidingen zijn niet haalbaar met je vingers in je neus.

Hou rekening met het volgende: een baan bij de KMar (en heel defensie, for that matter) is geen baan meer voor het leven, en zomaar van marechaussee naar wachtmeester doorgroeien is geen vanzelfsprekendheid. Dat is zelfs een bijna onmogelijke opgave. Je krijgt bij aanstelling een fase 1 contract, dat betekent ik geloof een looptijd van 4 of 8 jaar in rang. Je kunt dus 4 (of 8) jaar werken, en dan moet je zien dat je solliciteert op een hogere functie, waarna je daarna voor die functie wordt opgeleid.
De meesten komen daarvoor niet in aanmerking, en moeten dus met hun ervaring de burgermaatschappij weer in. (Op zich de opleiding tot marechaussee/beveiliger, wachtmeester en officier, geven best wel wat aardige referenties naar werk in de burgermaatschappij).

Handig is om even contact te zoeken met het OTC in Apeldoorn. Zij kunnen je melden of er plekken zijn in de opleiding tot marechaussee/beveiliger of wachtmeester. En zij kunnen je ook melden wat je moet doen om te solliciteren, en hoelang je zou moeten wachten tot er weer opleidingsplaatsen zijn. Maar met de huidige bezuinigingen zou je best wel eens geduld moeten hebben.
Met citaat reageren
Oud 30-12-2015, 11:02
Axel11
Axel11 is offline
Citaat:
Die aankondigingen veranderen zowat wekelijks.
Medewerker BSB is inderdaad een functie voor mensen die hun opleiding tot marechaussee/beveiliger hebben afgerond. Maar als ik kijk naar de hoeveelheden beedigingen die we doen, zou ik haast vermoeden dat het toch mogelijk zou moeten zijn om te solliciteren. Van binnenuit naar de KMar zou namelijk geen beediging hoeven....
Als ik het goed heb verschilt de eed/belofte voor de KMar van die van de rest van Defensie. Voor de KMar geldt (ook) de eed/belofte voor politieambtenaren, die luidt anders dan die voor overig Defensie-personeel.
Met citaat reageren
Oud 30-12-2015, 13:09
feniks
feniks is offline
Citaat:
Als ik het goed heb verschilt de eed/belofte voor de KMar van die van de rest van Defensie. Voor de KMar geldt (ook) de eed/belofte voor politieambtenaren, die luidt anders dan die voor overig Defensie-personeel.
De beediging is volgens mij gewoon gelijk. Als militairen van andere krijgsmachtdelen overstappen naar de KMar, worden ze wel opgeleid, en volgen ze hetzelfde traject als mensen die van buiten instromen, maar opnieuw beedigd worden ze niet. Dit geldt overigens alleen als de militair in kwestie bij zijn vorige krijgsmachtonderdeel al beedigd was. Als hij voor die beediging overstapt, wordt hij alsnog bij de KMar beedigd. Ten minste, zo staat het in DP 20-10.
Met citaat reageren
Oud 30-12-2015, 17:02
Axel11
Axel11 is offline
Citaat:
De beediging is volgens mij gewoon gelijk. Als militairen van andere krijgsmachtdelen overstappen naar de KMar, worden ze wel opgeleid, en volgen ze hetzelfde traject als mensen die van buiten instromen, maar opnieuw beedigd worden ze niet. Dit geldt overigens alleen als de militair in kwestie bij zijn vorige krijgsmachtonderdeel al beedigd was. Als hij voor die beediging overstapt, wordt hij alsnog bij de KMar beedigd. Ten minste, zo staat het in DP 20-10.
Hm ok, merkwaardig ;p
Met citaat reageren
Oud 31-12-2015, 06:26
feniks
feniks is offline
Citaat:
Hm ok, merkwaardig ;p
Ach, zoals een oude luchtmacht sergeant mij ooit leerde: "defensie, gaat verder waar de logica ophoudt."
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten