Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Studeren
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 05-09-2016, 13:41
Barca1
Barca1 is offline
Hallo,

Vandaag was mijn 1e hoor college. Nou was diegene die voor de groep stond, niet echt iemand die het leuk vertelde. Hij vertelde eigenlijk de zinnen van de sheets op. Dus hij was ook in een uurtje klaar, in plaats van 2 uur.

A fijn, of ik er wat van geleerd heb weet ik niet.. Vind het sowieso lastig mijn concentratie erbij te houden op zulke momenten.

Nou weet ik, dat het niet verplicht is naar hoor colleges te gaan. En als ze allemaal zo zijn, als van bovenstaande meneer, is dit ook de enige keer denk ik.

De voordelen die ik veel lees en hoor, zijn dat je in aanraking komt met de stof. Dat is op zich een groot voordeel. En dat je dan eventueel ook vragen kan stellen. Maar je vragen kan je ook in je werk college bespreken? Op dat moment ga je met de theorie aan de slag, dus dan lijkt het me dat de desbetreffende docent dat ook kan uitleggen.

Wat ik zelf als nadeel hiervan zie, het kost veel tijd, en het staat veel op je rooster. Alles wat deze meneer had uitgelegd, staat ook op een website. De presentaties worden op een site gezet, zodat je het dan nog rustig kan terug lezen.

Mijn vraag is eigenlijk, heeft een hoor college nou echt zoveel nut? Zelf kom ik van het mbo en heb ik veel uit het boek zelf geleerd. Hbo is veelal zelfstudie. Dus als ik gewoon van de benodigde hoofdstukken een samenvatting maak, die leer, moet dat toch ook voldoende zijn?

Hopelijk kan iemand mij hier verder mee helpen.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 05-09-2016, 14:22
Axel11
Axel11 is offline
Niemand hier volgt (zeer waarschijnlijk) hetzelfde vak als jij, dus het is vooral iets wat je zelf moet ontdekken. Als je de kans ziet, praat dan eens hierover met ouderejaars die dit vak/deze colleges al gevolgd hebben. Die kunnen je veel beter advies geven over wat je moet kennen en kunnen voor een vak en hoe je dat kunt bereiken (hoe je het tentamen kunt halen).

Hoewel een hoorcollege saai en niet zo nuttig kan lijken, kan het zoals je zegt inderdaad een voordeel zijn dat je het allemaal in ieder geval een keer hoort. Het kan ook helpen de hoorcolleges te bezoeken als je niet zo veel discipline hebt als het gaat om zelfstudie (uit de boeken).

Persoonlijk zou ik een keuze om maar niet meer naar de hoorcolleges te gaan niet zo snel maken na 1 college, maar ik was er niet bij vandaag

Tot slot zijn de hoorcolleges van alle vakken en alle docenten natuurlijk niet hetzelfde.
Met citaat reageren
Oud 05-09-2016, 16:44
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Soms worden er ook wel dingen verteld die je moet weten voor het tentamen die niet in het boek of de slides staan maar dat verschilt uiteraard per studie, vak en docent.
Oud 05-09-2016, 16:58
Pluis
Pluis is offline
In mijn ervaring is een hoorcollege het handigst als je van tevoren de stof vast hebt gelezen. Dan weet je namelijk wat de belangrijkste dingen zijn die later ook op het tentamen terug komen. En je kunt vragen stellen over de stof.

En natuurlijk heeft niet iedere docent even veel presentatie talent, dus je leert vanzelf wat de nuttige colleges zijn.
Reageren

Regels voor berichten