Ik zou onthouden dat jij recht hebt op emoties en op fysieke ruimte innemen. Een trui aandoen als je het koud hebt hoort niet voor kwaadheid te zorgen. Als je ouders daar een probleem hebben dan zit je in een ongezonde thuissituatie en heb je wellicht zelfs te maken met emotionele verwaarlozing. Volgens mij heb je dat zelf ook in de gaten, want je denkt dat ze niet van je houden en voelt je aangevallen. Dat vertelt mij dat je je waarschijnlijk niet helemaal veilig voelt thuis. Vervolgens zoek je die veiligheid in 't wegcijferen van je eigen behoeftes, want als je niks zegt en niks wil, dan kun je er ook niet op worden aangevallen.
Mijn advies is: cijfer jezelf niet weg, blijf letten op je behoeftes, en ga later een keertje naar de psycholoog om te kijken of je thuissituatie gezond was.
Maar je wil ander advies, volgens mij. Want je woont nou eenmaal thuis en je hebt geen zin in ruzie.
Dus misschien kun je proberen om een concrete 'familietijd' afspreken waarin jij doet wat ze willen? Bijvoorbeeld een uurtje per dag, rondom het eten. Het op die manier afkaderen zal misschien helpen met onthouden dat jij niet degene bent die fout zit. En verder zou ik gewoon zo snel mogelijk uit huis gaan. Want nogmaals, dit klinkt ongezond.
|