Gnothi seauton!
Ik heb recent heel veel over mezelf geleerd, deels herleerd misschien. En ik ben er nog druk mee bezig ook.
Het is lastig om er iets in het bijzonder uit te pikken. Maar iets wat al een tijdje gaande is, is dat ik misschien wel behoorlijk extroverter ben dan ik mezelf heel lang heb voorgehouden. Al wist ik wel al lang dat het erg van het gezelschap afhangt. Niet dat ik super extravert zal worden, maar misschien wel aan de extraverte kant van gemiddeld. Dus ik moet over sommige dingen niet zo moeilijk doen, en me niet gedragen naar hoe ik denk dat ik ben, maar gewoon doen waar ik me goed bij voel?
Verder had ik pas geleden het inzicht dat ik eerlijker, emotioneel verstandiger en opener ben tegen anderen dan tegen mezelf. Als in, ik kan een vriend advies geven om het verstandige te doen in een bepaalde situatie, maar zelf dat inzicht missen in dezelfde situatie. Of pas beseffen hoe ik me ergens over voel als iemand me er heel direct naar vraagt en ik het in woorden moet uitdrukken. Dus de slechte eigenschap die daarachter zit is waarschijnlijk het ontwijken of wegstoppen van problemen waar ik niet over na wil denken. Aan de andere kant spreekt het ook van wat ik zie als een goede kant dat ik wel een grote behoefte heb aan communicatie en openheid en delen.