Advertentie | |
|
![]() |
|
![]() |
In het droomforum van whiteshadow heb ik dit soort berichten meer gelezen. Hier zijn 5 links:
http://www.whiteshadow.nl/phpbb2/vie...leep+paralysis http://www.whiteshadow.nl/phpbb2/vie...?p=21578#21578 http://www.whiteshadow.nl/phpbb2/vie...?p=21579#21579 http://www.whiteshadow.nl/phpbb2/vie...leep+paralysis http://www.whiteshadow.nl/phpbb2/vie...leep+paralysis Dromen kunnen soms uitleg geven over die 'sleep paralysis'. Ik herinner me iemand die het meemaakte en er volgens zijn dromen vanaf kon komen door (in zijn persoonlijke geval) geen boeken over mystieke onderwerpen meer te lezen. Dat lezen had dus voor hem persoonlijk iets ongezonds. Sleep paralysis heeft ook iets van geesten (spoken) die je last geven. En 'dromen' en 'geesten' horen thuis in een mystiek of in een psychologie-forum. Op deze site staan ze beiden in het mystieke forum. Dus hoort het onderwerp in ieder geval hier thuis, vind ik. Nachtmerries en dit soort ervaringen kunnen ook liggen aan de kamer waar je slaapt. Soms beginnen ze wanneer je in een nieuwe kamer gaat slapen. Er kan een "entiteit" (=geest) in die kamer zijn blijven hangen, en dan moet je bij een helderziende zijn, die hier oplossingen voor kan geven. Je kunt voor zulke problemen (en trouwens ook voor sleep paralysis) bijvoorbeeld terecht op "Jotins paranormale forum", hij geeft je daar gratis advies, hij is helderziend en heldervoelend. Dan kan ook blijken dat het geen "negatieve entiteit" is, maar bijvoorbeeld een aardstraal in die kamer. Verder heb ik persoonlijk ook de ervaring dat ik onrustig slaap als mijn hoofd naar het oosten of zuiden gericht is, rustiger als het naar het westen gericht is en helemaal rustig als het naar het noorden gericht is. Dieren in de vrije natuur schijnen ook te slapen met het hoofd naar het noorden. Verder heb ik nog een tip: douchen vóór het slapen gaan zorgt ervoor, dat niet alleen je lichaam, maar ook je geest ontspannen is tijdens het slapen. De lichaamsreiniging begint dan meteen al. Het onder de warme douche staan stimuleert dat. Een lichaam wat van binnen schoon is, is zuiverder en je bent dan minder moe ook. Ik heb bij voor het slapen douchen minder slaap nodig, en word uitgeruster en ontspannener wakker dan als ik 's morgens douche, na het slapen. 's Morgens heeft de lichaamsreiniging minder kans, omdat je dan lichamelijk aktief wordt, en dat kost zoveel energie, dat er niets voor de lichaamsreiniging over is. Voor het slapen douchen zorgt er ook wel voor, dat je meer dromen krijgt. Zie bijv. http://www.whiteshadow.nl/phpbb2/vie...ghlight=douche |
![]() |
|
![]() |
oh ik heb wel een link gevonden
http://www.narcolepsie.nl/#narco |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
||||
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Also associated with hypnogogia is temporary paralysis. Normal sleep contains periods of REM (rapid eye movement-dream sleep) during which the brain stem inhibits, or turns off, the motor neurons in our spinal column, preventing any movement except for the eyes. Normally, this only occurs during dream sleep. The apparent reason for sleep paralysis is our safety. Without this safeguard, we would act out anything we were dreaming and most likely injure ourselves. Paralysis persists during waking dreams because the affected neurons have not been reactivated immediately as they normally should. Therefore waking dreams are in a sense a fusion of normal wakeful consciousness and the distinctive characteristics of dream sleep. We are indeed awake but the paralysis and bizarre imagery typical of dreaming have not yet loosed their hold. bron: http://www.theness.com/articles/hypnagogia-cs0102.html Slaapverlamming (slaapparalyse) Gewoonlijk begint de slaap met een non REM-slaap, gevolgd door een REM-slaap (waarin waarschijnlijk de dromen optreden). Bij narcolepsie is er een REM-slaap echter kort na het inslapen of zelfs direct bij het begin van de slaap: SOREMP (Sleep Onset REM Period). Deze plotselinge overgang naar een REM-slaap wordt ervaren als slaapverlamming. Men is zich bewust van de omgeving, maar is niet in staat zich te bewegen, hetgeen erg beangstigend of bedreigend kan zijn voor de patiënt. bron: http://www.hulpgids.nl/ziektebeelden/narcolepsie.htm Enfin, het heeft niks met dromen te maken (het kan met dromen samengaan) maar met de slaapfasen. Een ingebouwde veiligheid.
||
![]() |
Just Johan, ik heb dat van Jung ergens in zijn verzamelde werken gelezen. Weet niet meer in welk boek. Het stond niet letterlijk in die dromen, maar aan het soort beelden wat de dromen gebruikten, kon hij dit thema herkennen. Dromen kunnen verschillende typen beelden gebruiken om hetzelfde te zeggen. Hij vond deze beelden alleen bij Duitsers. Maar als je dit stuk vindt, dan zul je merken dat het een erg diepgaande waarneming is van hem, het is niet iets waarvan je zomaar kan zeggen: ik vind het ook of ik vind het niet.
Legatus, synchronisatie is iets anders, dat gaat over toevalligheden die onverklaarbaar zijn. Ziesynchronicity halverwege deze pagina: http://www.cgjungpage.org/jplexiconq2z.html Just Johan, Deze paragnoste werkt gratis, en geesten is niet de enig mogelijke diagnose. Het kan ook om 'gewone problemen' gaan, die het je heel erg moeilijk maken, om aardstralen, om een soort magnetisch gevoel enz. Ik geloof haar wel, maar dat is persoonlijk natuurlijk. Citaat:
Legatus, ik zie dromen als een soort diagnosecentrum voor problemen van lichaam en geest. Dat doen psychologen ook (droompsychologen dan). Alleen die willen het meestal niet op een paranormale manier doen en ik wel. Ik zie sleep paralysis als een doorwerken van de geest (geestelijke problemen) in het lichaam (slaap-problemen). Zoals de zenuwen van iemand die overstressed is, in iemands rug kunnen 'schieten'. Dan 'ga je door je rug'. Een soort psycho-somatische ziekte dus. Je kunt zulke rugklachten alleen lichamelijk zien (de ouderwetse dokter) en je kunt ze geestelijk bekijken, naar hun oorzaak (de psycholoog). De moderne huisartsen (en die van het GAK ook) zien het als psycho-somatische aandoening, als beide dus. Dat kun je met sleep paralysis natuurlijk ook doen... Uit de 2 voorbeelden die je geeft, zie ik dat je vooral lichamelijk-wetenschappelijk-denkend en niet mystiek georiënteerd bent als het om sleep paralysis gaat. Ik denk dat het geen zin heeft om elkaars orientatie "onzin" te noemen, want de orientaties hebben allebei hun eigen waarde. Als je het van de ene kant bekijkt, "is" het zus, en van de andere kant is het "zo". |
![]() |
|||
Citaat:
Citaat:
psycho-somatisch, je doelt dus op een ingebeeld iets. Inbeelden en dromen hebben overeenkomsten. Maar inbeelden is nou niet het woord dat jij in de mond wil nemen. Gevaarlijk voor een mystiek ingesteld persoon. Narcolepsie is een hersenafwijking. Daar is slaapverlamming een symptoom bij -- en een voorkomend iets. Geen dokter die daar een psychosomatische oorzaak aankoppelt, maar medicijnen. Ik wil ze wel zien, de bewijzen voor mensen die psychosomatisch leiden aan slaapverlamming, en dat het dan ook daadwerkelijk (zoals die rugklachten) zich manifesteerd. (Om jouw woorden te gebruiken) Ze KUNNEN ook aan iets anders leiden...
|||
Citaat:
Citaat:
Maar ik betwijfel of Jung en Freud hier mystieke conclusies uit trokken. Hij zou gewoon in hun onbewuste getapt kunnen hebben. Blijft een briljant mens.
Laatst gewijzigd op 28-08-2002 om 20:11. |
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
Hallo Nickyikke en andere geinteresseerden,
Ik leg ook dromen uit op het whiteshadowforum en in één van die dromen meen ik dat ik gevonden heb, wat sleep paralysis betekent. Het is in de droomuitleg van de droom: "de zwarte weg" van bianca, klik op: http://www.whiteshadow.nl/phpbb2/viewtopic.php?t=4723 Het is een erg lange uitleg, veel leeswerk. Maar als je de droom doorleest en dan bij de uitleg het stuk leest: "Het wakker worden" en daaronder, dan vind je die uitleg. Die komt erop neer, dat problemen die je hebt, dat je die 'begraaft' in je geest, er niet aan wilt denken en ze verdringt. Dat komt dan in onbewuste delen van je geest, en als die het niet meer aankunnen, dan begin je doodmoe wakker te worden. Tot de problemen van je onbewuste geest die er "vol" mee is, gaan overlopen in je dagelijkse bewustzijn. Je onbewuste geest dat is wat dromen laten zien, daar hoort slapen bij. Bij je bewuste geest hoort wakker worden. Op de grens van slapen en wakker worden lopen deze problemen over van je onbewuste (je dromen) naar je dag-bewustzijn. En precies ertussenin gebeurt die sleep paralysis. De problemen komen zo in je waakbewustzijn, dat het niet aankan. De schrik in je geest schiet dan door in je lichaam, en je kunt bijvoorbeeld een arm niet meer bewegen een tijdje. Ik denk dat dit is, wat sleep paralysis genoemd wordt. Dit is mijn mening tenminste. Ik ben geen dokter en ik zou mensen daar ook niet willen weghouden (ga er zelf ook heen als het nodig is). Dokters kunnen er hun medische mening over hebben. En ik bekijk dit op mijn manier. Dat doodmoe wakker worden hoort bij die sleep paralysis, is er een voorbode van volgens mij. En dat doodmoe wakker worden dat ben ik op het droomforum vaker tegengekomen als er eerst problemen waren die te groot waren om aan te kunnen, die moesten dus verdrongen worden. Zo begint dan de opbouw van stress in je geest en dan word je doodmoe wakker. Omdat die stress te groot kan worden, en een gevaar voor je geest, daarom brengen dromen deze problemen terug naar je dagelijks bewustzijn, je moet er iets aan doen, en dat gaat alleen als je weet welke problemen er in je geest aan het zieken zijn. Je moet ook voelen dat het teveel wordt, daarom komt er genoeg om je tijdelijk te ontregelen. Zodat je weet dat er echt iets aan de hand is met je. Als je geest ontregeld is, schieten de problemen dus door naar je lichaam, dus zo komt het volgens mij dat je dan soms delen van je lichaam tijdelijk niet kunt bewegen. Oorzaak zijn als je het met deze mening eens bent natuurlijk de problemen, of liever dat je er niet goed mee omgaat. In dromen die bij sleep paralysys komen (of eerder of later) zitten vaak oplossingen om anders met je problemen om te gaan. Zoals bij deze droom van de link boven in dit bericht. |
![]() |
||
Citaat:
Het moe zijn bij een slaapverlamming kan voorkomen, maar het is geen direct gevolg daarop. Slaapverlamming moet geheel los komen te staan van een psychologische oorzaak TENZIJ er kan aangetoond worden dat er geen slaapverlamming optreedt maar een angstaanval. Een slaapverlamming is GEEN angstaanval, het kan wel gepaard gaan met angst omdat je lichaam zich zelf nog geblokkeerd heeft en jij dit begrijpt. Dromen die bij een slaapverlamming hebben plaatsgevonden hebben geen extra betekenis. Slaapverlamming kan ook voorkomen als je niet hebt gedroomd (of het niet herinnerd).
|||
![]() |
Legatus schreef:
Citaat:
Legatus schreef verder: Citaat:
![]() ![]() ![]() |
![]() |
||
Citaat:
Sleep paralysis is the experience of waking up, usually following a dream, with a feeling that the muscles of the body (except those used to breathe and move the eyes) are paralyzed. These episodes are common in people with narcolepsy, but can also affect others, particularly individuals who are sleep-deprived. BRON: http://www.scrippshealth.org/54_750....%20and%20Sleep Sleep paralysis is the sensation of feeling paralyzed upon awakening, usually immediately following a dream. This is commonly associated with the loss of muscle tone during dreams, called atony. This loss of muscle tone during the dreaming stage, prevents one from acting out his or her dreams. Sleep paralysis usually happens when someone is just entering or leaving sleep, and lasts from a few seconds to a couple of minutes. Most research has linked it with REM, or rapid eye movement, sleep which indicates dreaming. When the body and brain enter REM sleep, the muscles relax and the brain blocks signals that would normally allow the limbs to move, so preventing the body from acting out its dreams. One suggestion for the cause of sleep paralysis is that the firewall between sleeping and wakefulness temporarily drops, so that some sleep phenomena, of which paralysis is one, breaks into wakefulness. 'Sleep deprivation and disruption is a fairly effective way to increase the probability of sleep paralysis.' BRON: http://www.observer.co.uk/Print/0,3858,4301356,00.html Als je slaapverlamming hebt komt dat door lichamelijke interventie, niet geestelijke. Psychologische problemen zouden kunnen leiden tot te weinig slaap waardoor deze verlammingen zouden kunnen ontstaan. Tenslotte wordt narcolepsie ook niet veroorzaakt door psychologische problemen: The main cause of Narcolepsy is unknown. It appears to be related to problems in a specific area of the central nervous system that controls sleep and wakefulness. It is not caused by psychiatric or psychological problems. BRON: http://www.evms.edu/sleep/disorders-narcolepsy.html Als je voer zoekt voor psychologische verklaringen en slaapproblemen moet je zoeken in de gebieden van SLEEP TERROR(S) en NIGHT TERROR(S): Nightmares/night terrors Nightmares can be triggered by a frightening or stressful event, a fever or illness or use of some medications or alcohol. Night terrors are most common in children but can affect adults who are experiencing emotional or psychological problems.
|||
![]() |
Legatus, je schreef op deze manier:
Citaat:
Citaat:
![]() ![]() ![]() - en ik vind ook dat je niet inziet, dat de wetenschap niet de enige manier is, om sleep paralysis te onderzoeken. (het was toch eigenlijk een mystiek forum hier?) Een feit is maar een blind feit, maar je kunt meningen hebben over blinde feiten. Maar ik ben bang, dat jij op een heel simpele manier aan het geloven bent wat je van de wetenschap leest. Omdat je dingen absoluut stelt in je berichten. Zo van: dit is zo. punt. Dat mag natuurlijk, maar je kunt ook nadenken over wat de wetenschappers schrijven, het niet meteen 'weten' en op andere (niet-wetenschappelijke) manieren ergens over na proberen te denken. Je mag zelfs respect hebben voor die andere manieren van de problemen begrijpen ![]() Het is mijn mening, dat wij mensen niet meer dan een mening kunnen hebben over iets. Feiten zeggen zelf niets, het hangt er maar van af hoe je de feiten bekijkt en dus uitlegt. Als je het zo bekijkt,dan zijn er geen feiten, er zijn alleen maar meningen over feiten. De absolute WAARHEID dat is alleen maar, wat je gelooft dat de waarheid is. En ik ga je mening echt niet bestrijden hoor, zonde van de sfeer. ![]() ![]() |
Advertentie |
|
![]() |
|||||||||
Citaat:
Citaat:
Citaat:
En ik heb wel degelijk respect voor 'andere' manieren. Ik ben er bewust van dat die soms zelfs succesvol(ler) zijn. Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Als je afgeeft op de wetenschap ben je maar een kortzichtig persoon die irrationeel hoopt op een hogere reden voor ons bestaan. Dat houdt niet in dat wij geen greintje fantasie in ons lichaam hebben. Het mystieke blijft een interessante wereld waar wij graag in onderduiken máár we kunnen niet toe zien hoe leugens onterecht worden verspreid. Houdt ook niet in dat wij de waarde van bepaalde mystieke zaken ontkennen.
Laatst gewijzigd op 03-09-2002 om 22:32. |
![]() |
|||
![]() |
Legatus,
Ik denk dat je je wel zult blijven ergeren aan mijn mening dan. Want je ziet er allerlei onzin in, terwijl ik denk dat je de dingen niet aanvoelt zoals ik ze aanvoel. Citaat:
Jij schreef: Citaat:
![]() Maar beter kortzichtig en koppig, dan jullie meningen te gaan bestrijden ![]() ![]() ![]() Laatst gewijzigd op 03-09-2002 om 23:45. |
![]() |
|
Dat lijkt me heel erg eng!
![]() Ik heb ook eens een droom gehad waarbij ik opeens van heel dichtbij het groene gezicht van een kwade heks zag, en haar rode ogen spuwden voor. Ik was helemaal verlamd, ik kon me helemaal niet meer bewegen. Dat kan best van angst zijn geweest, maar misschien was ik half wakker en had ik toen ook last van sleep paralysis. ![]() Bah! Ik vind d'r niks aan! ![]() Ripper
||||
Citaat:
![]() Tenslotte zijn er genoeg paranormale instituten waar serieus werk word verricht vauit een wetenschappelijke denkwijze. Citaat:
Zoals ik zei, ik interesseer mij ook voor paranormale zaken. De droomuitleggen waarmee jij je bezig houdt zal ik ook niet weerleggen. Alhoewel de online droomuitleggen in mijn ogen beter op persoonlijke basis behandelt kunnen worden. Tenslotte verschild elk mens en diens betekenissen in dromen. ![]() Citaat:
![]()
||
![]() |
Legatus, je schreef:
Citaat:
Ik zie dus dat je niet negatief denkt over al het mystieke/paranormale. Maar als je een paar dingen kunt begrijpen, dan kan het toch ook zijn, dat je de "onzin" ziet in andere paranormale onderwerpen, die je nog niet hebt kunnen leren kennen? Volgens mij moet je bij alle onderwerpen het koren van het kaf scheiden. Voelen (van aura's van stenen bijvoorbeeld) bestaat. Maar de gedachten daarover van een bepaald persoon 'onzin' zijn of gewoon onbegrijpelijk zoals ik het neerschrijf, zou je eerst kunnen onderzoeken voor er een oordeel over te hebben. Ook niet-wetenschappelijke uitspraken kunnen waar zijn. Ik heb trouwens wat nagedacht over de tekst die je kopieerde van wetenschappers. Ze schrijven dat sleep paralysis bij gebrek aan slaap (sleep deprivation) vaak voorkomt. Mijn gedachte daarover is, dat tijdens de slaap de indrukken verwerkt worden. Niet-slapen betekent dan: niet verwerken. Dan vind ik het niet zo gek, dat die onverwerkte indrukken terugkomen als vervelende gevoelens en angsten. Misschien blokkeren die gevoelens wel de soepele overgang van slapen/dromen naar wakker zijn. |
![]() |
|||||
Citaat:
Het blijft een lichamelijke reactie. Het kan indirect te maken hebben met die onverwerkte zaken. Als ik stress heb, weinig slaap krijg kan ik daardoor een slaapverlamming krijgen. Personen met narcolepsie hebben (zoals je in die stukken las) veel last van slaapverlamming; dat komt niet door onverwerkte zaken. Citaat:
Citaat:
Citaat:
Maar van veel beweringen krijg ik gelijk al het gevoel dat het niet klopt. Als het paranormale bestaat dan moeten er paranormale gebeurtenissen plaatsvinden. Zolang alle gebeurtenissen net zo makkelijk door een natuurlijke oorzaak plaats kunnen vinden ga ik uit van het natuurlijke.
|
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Lichaam & Gezondheid |
Soms vage dingen als ik ga slapen schoenzool | 21 | 14-01-2006 14:10 | |
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap |
Zombie's bestaan echt. Verwijderd | 21 | 01-07-2005 15:16 | |
Drugs & Alcohol |
Paranoia na stoppen met blowen RawTofu | 9 | 01-04-2004 19:59 | |