Advertentie | |
|
![]() |
|
![]() |
Ik heb dit ook al heel vaak gehad. Vroeger wist ik niet wat het was; ik dacht dat het epilepsie was (dokter dacht dat ik overspannen was
![]() Sleep Paralysis is een verschijnsel op het grensvlak tussen slapen en waken. Het ene gedeelte van je hersenen slaapt, het andere is wakker. Dat je je niet kan bewegen hoort bij de rem-slaap; anders zou je je dromen niet alleen dromen maar ook echt 'uitvoeren'. Je bent dus gevangen in je eigen lichaam. Je weet dat je in zo'n aanval zit en dat je moet proberen wakker te worden, maar dat is heel moeilijk. Het is bij mij net alsof ik een soort vacuum moet doorbreken als ik m'n ogen probeer open te doen. SP komt vooral voor als je heel moe bent, vooral bij een onregelmatig slaappatroon. Het moment dat jij het had is dus heel erg typisch voor SP. Meestal krijg je een aanval als je op je rug ligt. Je kan dus het beste op je zij slapen. Voor meer info moet je maar 's op www.about.com kijken en dan zoeken op sleep paralysis. Doorgaans heb ik het eigenlijk altijd alleen bij het inslapen en dan voel ik het duidelijk aankomen, een soort zwart gat waarin je gezogen wordt. Nu ik weet wat het is blijf ik rustig en kom ik er ook na ongeveer 15 sec. weer uit. Sleep Paralysis kan ook een kenmerk zijn van narcolepsie. Maar het kan, zoals bij ons, ook bij gezonde mensen voorkomen. Het is een normaal verschijnsel en het grootste gedeelte van de mensen zal het vroeg of laat eens meemaken in zijn/haar leven. Laatst gewijzigd op 04-11-2002 om 16:44. |
Advertentie |
|
![]() |
|
|