Advertentie | |
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Ook met mijn dyslexie was het zo iets. Ik 'deed mijn best niet', 'ik voerde niks uit' enz enz enz. Terwijl ik mijn best juist wel deed. Heel erg zelfs. Het lukte alleen niet. Nu weet ik waardoor het komt. Das voor mezelf fijn, het ligt dus niet aan dat ik niks doe ed. Plus dat het door anderen (en dan met name school) geaccepteerd wordt ed. Al weten ze het nu niet eens. ![]() |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Maar waarom zijn die termen voor de maatschappij toch zo belangrijk? Waarom wordt je pas gelooft als het een naam heeft, en wordt er niet op je woord vertrouwd dat er iets mis is? |
![]() |
|
als het bv de naam dyslexie krijgt, dan weten de mensen dat die persoon wel écht zijn best doet, het wel écht probeert, maar dat het gewoon niet lukt om andere redenen.
er zijn meer mensen waar het niet lukt omdat ze niet goed hun best doen dan omdat er iets anders aan de hand is.. dus is het aannemelijker om eerst aan te nemen dat er niks aan de hand is. (je best doen is een relatief begrip, de een vind na een uurtje proberen dat hij/zij zn best heeft gedaan, de ander pas na 3 uur, dus wanneer kan je zeggen dat iemand niet goed zn best doet?)
||
Citaat:
|
Verwijderd
|
Een term is gewoon een soort 'snelkoppeling' om een bepaalde verzameling symptomen en ziektebeeld(en) aan te geven. Wanneer iets een naam heeft, wordt het erkend door de medische wetenschap, is er meer over bekend. Het is gewoon uit oogpunt van efficiëntie dat er termen bestaan.
|
![]() |
|||
Verwijderd
|
Citaat:
Citaat:
Laatst gewijzigd op 12-09-2002 om 08:27. |
![]() |
|
![]() |
Toen ik in het eerste jaar van mijn studie las over ADHD - ik had er daarvoor wel van gehoord, maar wist niet precies wat het was - herkende ik daar heel veel in en dan wil je toch weten of je het hebt, althans op dat moment. Het geeft dan gewoon antwoord op heel veel vragen van 'Waarom ben ik zo?', ik had net een heel moeilijke periode achter de rug en het hielp me om dingen te begrijpen over mezelf. Er verandert inderdaad eigenlijk niks aan je situatie, maar toch kun je dan bepaalde dingen voor jezelf verklaren.
Ik zou het in elk geval nooit als een excuus gebruiken. Ik weet van mezelf dat ik me heel goed kan aanpassen en dat wil ik ook. Ik vertel ook helemaal niet aan veel mensen dat ik ADHD heb, het is ook geen geheim, maar het is niet dat ik er te pas en te onpas over begin te praten of dat ik het aan iedereen die ik kende heb verteld. Als het ter sprake komt vertel ik het wel eens, verder niet. Ik heb er ook wel een tijdje problemen mee gehad, ik wilde mezelf toen heel erg bewijzen. Ik was strenger voor mezelf dan mensen die geen ADHD hadden, ik vond het stom van mezelf dat ik geen twéé studies kon doen, ik kon (kan) immers heel goed leren, alleen heb ik daar de concentratie niet voor en vind ik het moeilijk te regelen - ik heb ook veel tijd nodig voor mezelf. Achteraf denk ik: ik mag blij zijn dat ik gewoon één studie kan doen op de universiteit, genoeg mensen met ADHD kunnen niet eens het normale onderwijstraject doorlopen, laat staan studeren. Maar toch wilde ik op de een of andere manier iets compenseren of laten zien dat ik niet onder deed voor anderen en daarin draafde ik wel eens door, als ik iets niet goed genoeg deed kon ik verschrikkelijk kwaad zijn op mezelf. Ik heb ook een tijd gehad waarin ik dacht: had ik het eigenlijk wel zo nodig moeten onderzoeken? Ik heb overigens een officiële diagnose gehad, het onderzoek heeft een paar maanden geduurd, het is niet iets wat je zomaar even te horen krijgt. Op dit moment doe ik er eigenlijk weinig mee, ik ben er niet zo mee bezig. Ik ben nu op een punt aangekomen waarop ik denk: ik weet van mezelf hoe ik ben en wat ik kan, ik maak er het allerbeste van en er komt eigenlijk heel wat van terecht als ik het zo bekijk, ik ben heel tevreden met mezelf en heel vaak nog best kritisch, maar dat kan geen kwaad. Ik denk dat weten wat je hebt op een bepaald moment gewoon fijn is omdat er dan dingen op z'n plaats vallen - en voor mensen die er in ernstigere mate last van hebben is het sowieso prettig omdat ze dan een passende behandeling (eventueel met medicatie) kunnen vinden. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Een voorbeeld. 2 meisjes vorig jaar in de examenklas. Beiden psychische problemen. Bij de een had het echter de naam anorexia, maar bij de ander was er geen definitieve diagnose. Degene met anorexia heeft haar eindexamen kunnen doordat zij vanwege die term een verzacht programma kon volgen en er allerlei verzachtende omstandigheden waren voor haar. De ander zit nu bij mij in de klas omdat ze helemaal geen examen heeft kunnen doen want dat kon ze toen niet aan, en de verzachtende dingen konden voor haar niet gelden aangezien het geen term had. Dat is toch belachelijk? Het was overduidelijk dat er problemen zijn bij dat meisje, alleen was er geen dergelijke diagnose die het probleem echt benoemd en dan kan het ineens niet gelden als probleem? Ik snap dat het zo vastgelegd moet worden voor de wet omdat er anders misbruik van gemaakt zou worden, maar als het toch zo overduidelijk is, waarom kan het dan niet onder het mom van psychische problemen. Je kan dan daarbij ook wel een doktersverklaring en dergelijke krijgen.. Nou ja, ik vind het af en toe raar hoe er aan termen wordt vastgehouden. (Zo was mn franse lerares ineens poeslief en hield ze superveel rekening met me toen er pfeiffer geconstateerd was, maar als ik zeg dat het persoonlijk even niet goed gaat is dat niet goed genoeg en is ze superbot..) |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
mja |
Advertentie |
|
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Eindexamens 2013 |
[ALG] Duidelijkheid over N-Term TheHunter | 3 | 25-05-2013 10:47 | |
Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen |
grammaticale term Pienie864 | 4 | 17-09-2006 19:08 | |
Vrije tijd |
Helpp..... sport termen diamondvoodoo | 25 | 10-04-2003 21:48 | |
Huiswerkvragen: Exacte vakken |
algemene term van een rij oepsie | 6 | 07-06-2002 20:05 | |
Liefde & Relatie |
Kunnen we ook anders denken dna in termen van 'vriendje''vriendschap 'ex'? Koningin van de Nijl | 3 | 15-03-2002 12:43 |