Advertentie | |
|
![]() |
|
Nee, alle kleuren kennen we wel, maar misschien niet alle soorten straling. Bijvoorbeeld: rontenstraling kunnen we niet zien met ons blote oog, misschien is er nog wel zo'n soort straling, die altijd al bestaan heeft, maar die we nog nooit ontdekt hebben.
||
Citaat:
zouden er manieren zijn in de hersenen om ook die andere soorten em-strtaling als kleuren waar te nemen? ik denk van wel, tenslotte kunnen dieren ook infrarrood of ultraviolet zien. |
![]() |
||
Citaat:
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
![]() |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
![]() grappig jij ![]() ![]() ook andere straling kan dodelijk zijn... (UV bijv) ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
|
we (her)kennen alleen de kleuren die binnen het spectrum liggen dat het menselijke oog kan waarnemen. Er zijn er vast nog veel meer, maar omdat wij ze niet kunnen zien, zullen we ook wel nooit weten hoe ze eruit zien.
||
![]() |
Citaat:
![]()
||
![]() |
Citaat:
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
Rontgenstraling is, net zoals gamma straling, gevaarlijk in 'grote' hoeveelheden. Je moet er zeker niet te veel van krijgen, maar je bent altijd blootgesteld aan straling. |
![]() |
||
Citaat:
|
Advertentie |
|
![]() |
||
Citaat:
Een menselijk oog heeft op de achterwand zowel kegeltjes als staafjes. De staafjes zijn erg gevoelig voor licht, maar kunnen geen kleuren waarnemen. De kegeltjes zijn een stuk minder gevoelig, maar kunnen wél kleuren waarnemen. Dit is ook de reden dat je in het donker geen kleuren ziet. Idem bij een kleurenblinde, daar werken de kegeltjes gewoon niet goed.
||
Citaat:
De golflengte van de fotonen wordt waargenomen door onze ogen. Deze zetten dat weer om in een elektrisch signaal dat naar ons brein gaat. De elektrische signalen die de ogen afgeven, zijn bij ieder persoon ongeveer gelijk.
||
![]() |
Citaat:
dat heeft dus niets te maken met je ogen, maar wat er met die signalen in je hersenen afspeelt. maargoed, je hebt gelijk, het is nogal vergezocht en buitengewoon onlogisch ![]() |
![]() |
||
Citaat:
Ik zei: Bijvoorbeeld: rontenstraling kunnen we niet zien met ons blote oog, misschien is er nog wel zo'n soort straling, die altijd al bestaan heeft, maar die we nog nooit ontdekt hebben. Tja, het lijkt me duidelijk genoeg wat ik bedoel eigenlijk.
|
Voor ons zijn dat totaal nieuwe kleuren.
Infrarood kan niet worden gezien door ons netvlies, UV wel. Maar helaas, als UV op ons netvlies zou komen zouden we in 3 minuten blind zijn. Dat alle dieren UV zien is bullshit. Alleen sommige roofvogels en slangen zien dat en die vervangen constant hun netvlies. UV wordt tegengehouden door iets in het hoornvlies. Maar, het zou me ergens toch wel leuk lijken om 10 seconden lang UV te zien... zie je de wereld gewoon ff heel anders. Totaal nieuwe kleuren...
||
![]() |
Citaat:
het oppervlak heeft eigenschappen dat bepaalde straling terugkaatst.. en ander straling niet.. .. bij een wit oppervlak wordt alles weggekaatst... en bij zwart wordt alles opgenomen waardoor je nix ziet.. al dat straling(=energie) wordt opgenomen.. daarom wordt dat oppervlak ook warmer.. |
![]() |
|
kleur bestaat bij de gratie van het zien ervan. Ik snap dus niet helemaal waar je heen wilt als je het hebt over kleuren die we niet kennen. Dat zou dan een kleur zijn die nog niemand ooit heeft gezien, maar die wél als zodanig gedefinieerd wordt. En volgens mij zit daaar nu net het knelpunt. Als nog niemand het heeft gezien is het ook geen kleur.
Misschien bestaan er kleuren die we niet kennen, ik heb alleen geen idee waar we die vandaan zouden moeten halen.
|
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Verhalen & Gedichten |
[Verhalenwedstrijd] Een Duik in het Verleden flyaway | 0 | 30-05-2009 20:49 | |
Verhalen & Gedichten |
Een treinbrief ( beetje lang weer ) Verwijderd | 14 | 15-09-2004 14:45 | |
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap |
Een indrukwekkende correspondentie tussen Ayaan Hirsi Ali en Job Cohen Gatara | 174 | 27-03-2004 21:52 | |
Psychologie |
homosexualiteit is een geestelijke ziekte Verwijderd | 266 | 11-04-2003 13:46 | |
Levensbeschouwing & Filosofie |
Is liefde eeuwig/kan liefde eeuwig zijn? TMLWKY | 23 | 16-08-2002 22:43 | |
Liefde & Relatie |
contact leggen met een leuke meid Dotcom | 13 | 05-03-2002 16:14 |