Advertentie | |
|
![]() |
|
Oh sorry... Oke, ik tiep even het verhaal over uit het boek.
Wankele maatlat Benodigdheden: Maatlat, gewichtensetje Onderzoeksvraag: Hoe maak je recht wat krom is? Met 'grafiek' wordt bedoeld de lijn langs de meetpunten, met 'diagram' wordt bedoeld het geheel van grafiek, meetpunten, raster en assen met tekst. Voorbereiding Als je een maatlat op tafel neerlegt zoals hierboven aangegeven (meetalt ligt over de helft met gewichtjes erop), dan hoot bij elk aantal gewichtjes met gezamenlijke massa m een afstand van z waabrij de maatlat gaat wankelen. Als je dan in een diagram z uitzet tegen m krijg je een kromme grafiek. Het theoretische verband tussen z en m blijkt te kunnen worden geschreven als: Code:
1/z = a × m + b 'Wat moet tegen wat' worden uitgezet om als grafiek een rechte te krijgen? (Deze rechte zal overigens niet door de oorsprong gaan!) Ga na wat de massa van de gewichtjes is --> zie eerste post. Uitvoering Leg de maatlat op tafel met een heel stuk over de tafelrand en de gewichtjes op het einde dat op de tafel ligt. Daarna zet je op een van de uiteinden een gewichtje. Vervolgens schuif je de maatlat zo ver over de rand van het tafelblad dat hij nog nét niet kantelt. De bijbehorende afstand z lees je dan af op de maatlat. Door nu gewichtjes met een totale massa m op te stapelen, kun je op deze manier z als functie van m meten. Ze je meetresultaat in een tabel (zie hierboven). Maar nu is dus de vraag: Wat zet ik tegen wat uit om een kaarsrechte grafiek te krijgen? Bvd voor de hulp. Sander |
![]() |
||
Citaat:
@Sander: stel dat je 2 grootheden A en B hebt en dat de verhouding tussen die 2 constant is, dan zal de grafiek waarbij A tegen B is uitgezet een rechte lijn zijn door de oorsprong. Als je goed kijkt naar de formule 1/z = a × m + b en als je b nul stelt zie je dat de verhouding tussen 1/z en m constant is (de waarde van die constante is a), en dat de grafiek waarbij 1/z tegen m is uitgezet in dat geval door de oorsprong gaat. Voor b niet nul krijg je, als je eveneens 1/z tegen m uitzet, een rechte lijn die door (0,b) gaat. Controleer het maar eens door een tabel van z, 1/z en m te maken en 1/z tegen m in een grafiek uit te zetten.
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Studeren |
Studiekeuze sector Economie of Zorg help mij aub verdwaaldmeisje | 3 | 07-03-2014 11:59 | |
Huiswerkvragen: Exacte vakken |
[NA] Natuurkunde HELP ME havo3student | 7 | 17-11-2011 07:23 | |
[NA] Natuurkunde hulp!!! Dringend!!! Erphon | 3 | 08-10-2008 21:56 | |
natuurkunde help!! Gigli | 2 | 04-07-2004 16:53 | |
Natuurkundigen... Help mij! S | 10 | 13-09-2002 15:13 | |
:( :( :( help mij, antwoorden mavo 4 mix natuurkunde!!! heliojois | 1 | 25-08-2002 12:20 |