Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Psychologie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 13-09-2002, 21:03
20marianne12
20marianne12 is offline
Wanneer volg je je gevoel en wanneer je verstand? ''Wint'' je gevoel ook wel eens van je verstand of je verstand van je gevoel?? (bij mij soms namelijk wel en dan krijg je k*t situaties...)
Oud 13-09-2002, 21:21
EvilSmiley
EvilSmiley is offline
alleen als ik iets geestverruimends heb genomen.

maar het vaakst overwint het verstand
-standaart eigenlijk-

behalve bij de keuze welk vrouwtje ik leuk vind

Laatst gewijzigd op 13-09-2002 om 21:25.
Met citaat reageren
Oud 13-09-2002, 21:54
Ilsje
Ilsje is offline
Bij mij overheerst me gevoel meestal.
Met citaat reageren
Oud 14-09-2002, 01:06
Vice
Vice is offline
meestal me verstand
met sommige dingen me gevoel
Oud 14-09-2002, 07:22
Verwijderd
Gevoel wordt grotendeels bepaald door verstand. Tenzij er iets lichamelijks aan de hand is.
Met citaat reageren
Oud 14-09-2002, 07:23
Verwijderd
Snijden goed voorbeeld
Van m'n verstand mag het niet
Maar m'n gevoel zegt dat het moet
En m'n gevoel wint normaal gesproken

Kwaad worden op de tennisbaan..
Het gevoel roept van binnen: KUT man wat ben jij SLEcht man echt kut wat gaat het slecht je kan nix blaaaat
En het verstand zegt dat ik dit niet moet zeggen/roepen maar dan wint het gevoel zeg maar ook wel altijd

Mijn verstand is niet zo'n doorzetter dus
Met citaat reageren
Oud 14-09-2002, 08:43
Quiana
Quiana is offline
Ik ben het met Lovegirl eens, vaak is mn verstand niet zown doorzetter..
Ik ben iemand die eerst doet, daarna pas denken.
Alles wat in mn kop komt, moèt ik uitvoeren, of flap ik er gelijk uit..
(positief en negatief)
Als iemand bijv. een hele mooie broek aanheeft, roep ik al snel dat die broek mooi is, maar dus ook andersom,wat nogal lastig is soms..
De laatste tijd word dat wel minder, dat probeer ik iig
Oud 14-09-2002, 08:58
Swidge
Swidge is offline
ik merk vaak genoeg bij mezelf dat emoties (gevoel dus) de overhand nemen, en dat is meestal helemaal niet goed... maar jaah, je kan natuurlijk ook verstandig met je gevoel om gaan, als iets niet goed aanvoelt, wees dan 'verstandig' en ga er niet meej verder, indien mogelijk, ...
Oud 14-09-2002, 12:13
Miracle
Miracle is offline
Ik probeer meestal op m'n verstand af te gaan. dat lukt ook vaak wel. alleen weet ik soms niet of dat verstand wel klopt Nja en in sommige situaties wint m'n gevoel ook wel. al kan ik me vaak redelijk inhouden
Kuzzz
Oud 14-09-2002, 20:28
Rerisen Phoenix
Rerisen Phoenix is offline
Verstand... denk ik

Nu ik meer dan een jaar het verstand de totale macht te laten overnemen zie ik pas hoe sterk en geniepig emoties kunnen zijn. Ze hebben vaak macht zonder dat je het merkt.

Maar toch is die macht beperkt als je er alles aan doet verstand te laten winnen. ==> Verstand
Oud 15-09-2002, 10:17
Unexplained
Unexplained is offline
Lang leven het ARBEG-model

Actie -> Relatie -> Betekenis -> Emotie -> Gedrag

Mensen die op basis van 'verstand' handelen, bepalen zelf hun betekenis van een situatie. Daaruit vloeit dan weer de emotie voort.

Verstand en gevoel zijn geen tegengestelden van elkaar, maar een gevolg van elkaar.
Oud 15-09-2002, 11:03
Verwijderd
Ik heb nog ergens een artikel gelezen hierover:

Waartoe dienen emoties?

Gary en Mary Jane Chauncey hadden zich volledig gewijd aan hun elfjarige dochter Andrea, die door spastische verlamming aan een rolstoel was gekluisterd. De trein waarin de familie zat, stortte in het moerasgebied van Louisiana in een rivier; de spoorbrug was verzwakt doordat er een boot tegenaan was gevaren. Hun eerste gedachte gold hun dochter en terwijl het water de zinkende trein in stroomde, deden ze hun uiterste best haar te redden; op de een of andere manier slaagden ze erin Andrea door een raam te duwen in handen van een reddingsploeg. Vervolgens zonk de wagon en kwamen ze om.
Andrea's verhaal, waarin ouders als laatste heroische daad het overleven van hun kind veilig stellen, geeft een moemnt weer van bijna mythische moed. Ongetwijfeld hebben zulkee incidenten, waarbij ouders zich opofferen voo rhun nageslacht, ontelbare malen plaatsgehad in de geschiedenis van de mens, en nog eens ontelbare malen meer in het grotere geheel van de evolutie van onze soort. Voor evolutiebiologen staat zo'n ouderlijke zelfopoffering in dienst van 'reproductief succes' bij het doorgeven van de eigen genen aan toekomstige generaties. Maar een ouder die in een moemnt van crisis een wanhopige beslissing neemt, voelt alleen liefde.
Om het doel en de kracht van emoties te begrijpen, getuigt deze voorbeeldige daad van ouderlijke heldhaftigheid van de rol die altruistische liefde speelt in het menselijk leven - net als elke andere emotie die we voelen. Deze daad suggereert dat onze diepste gevoelens, onze passies en verlangens, onze belangrijkste gidsen zijn en dat onze soort een groot deel van zijn bestaan dankt aan hun macht over menselijke aangelegenheden. die macht is buitengewoon: alleen sterke liefde (de noodzaak om een bemind kind te redden) kan een ouder ertoe brengen de impuls tot eigen overleven te overwinnen. Vanuit verstandelijk oogpunt was hun zelfopoffering aantoonbaar irrationeel; geizen vanuit het hart was het de enige mogelijke keuze.
Wanneer sociobiologen speculeren over de vraag waarom de evolutie emotie zo'n centrale rol in de menselijke psyche heeft toegekend, wijzen ze op de voorrang van het hart obven het hoofd op zulke cruciale momenten. Onze emoties, zeggen ze, dienen als leidraad wanneer we oog in oog staan met problemen en taken die te belangrijk zijn om alleen aan het intellect over te laten: gevaar, een pijlijk verlies, het blijven nastrevenvan een doel ondanks teleurstellingen, partnerkeuze, gezinsvorming. Iedere emotie biedt een kenmerkende bereidheid tot actie; iedere emotie wijst ons in een richting die goed heeft gewerkt om de steeds terugkerende moeilijkheden van het menselijk leven het hoofd te bieden. Daar deze eeuwige situaties zich gedurende onze evolutionaire geschiedenis steeds maar weer herhaalden, wer de overlevingswaard van ons emotionele repertoire vastgelegd; het werd in onze zenuwen gegrieft als aangeboren en automatische neigingen van het menselijk hart.
Een visie op de menselijke natuur die geen rekening houdt met de kracht van emoties is bedroevend kortzichtig. Alleen al de naam Homo sapiens, de denkende soort, is misleidend in het licht van de nieuwe erkenning van en visie op de plaats van emoties in ons leven. Als het erop aankomt beslissingen te nemen en daden te stellen, telt het voelen minstens even zwaar als het denken, zoals we allemaal bij ervaring weten. We hebben lange tijd te veel nadruk gelegd op de waarde en het belang van het zuiver rationele in het menselijk leven, op wat gemeten wordt met het IQ. Hoe dan ook, intelligentie kan niets uitrichten als de emoties de baas zijn.

D. Goleman, Emotionele intelligentie.

Laatst gewijzigd op 15-09-2002 om 14:50.
Met citaat reageren
Oud 15-09-2002, 11:47
Isa
Isa is offline
Citaat:
20marianne12 schreef:
Wanneer volg je je gevoel en wanneer je verstand? ''Wint'' je gevoel ook wel eens van je verstand of je verstand van je gevoel?? (bij mij soms namelijk wel en dan krijg je k*t situaties...)
ik heb nauwelijks gevoelens.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten