Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Oude troep / Mystiek

Topictools Zoek in deze topic
Oud 21-09-2002, 20:00
Apomes
Apomes is offline
hoi, Wel voordat ik dit zeg wil ik eerst ff dit kwijt: Ik verzin dit niet en wil meningen die serieus zijn merci lol

Deze ochtend toen ik goed waker was(of ik krijg reacties van je was niet genoeg wakker ) zag ik eeen 2€ munstuk liggen van griekenland! Ik dacht ow gaaf Ik nam dat ding dus op en opeens kreeg ik voor een paar seconden een beeld over een keizer die op een plein aan het wandelen was in het oude athene! Die oudere man had iet blauw aan en deed zijn handen in de lucht alsof hij zei:"dit is allemaal van mij" daarom denk ik dat het ene keizer was maarja het kon ook de dorpsgek zijn hoor lol maarja kan iemand dit mss verklaren?
thanks
Oud 21-09-2002, 21:41
pe
pe is offline
Hallo charmedboy,

Wat een flashback is weet ik niet precies. Ik dacht dat het een beeld was wat terugkwam, dus een beeld over iets wat je al eens meegemaakt hebt. Ik behandel dit beeld net alsof het een droom is.

Man ( /vrouw): In de symboliek staan mannen staan symbool voor gedachtes, inzicht, wijsheid, en vrouwen voor gevoel.
Oud (/middelbare leeftijd of volwassenheid/jong): jong staat voor onervaren, onontwikkeld bewustzijn, (als kinderen); middelbare leeftijd voor volwassen bewustzijn (als volwassenen) en oud voor wijs bewustzijn, ervaren en ontwikkeld bewustzijn (als oude mensen).
Een oude man staat dus voor ervaren en ontwikkeld bewustzijn. Ik denk dat het om een deel van jezelf gaat, “de oude wijzere man in je”, “het wijzere inzicht, begrip in je”.

Keizer: Ik weet niet of je nu eigenlijk ‘wist’ dat het een keizer was, (vanuit het beeld zelf) of dat je het (maar) bent gaan denken vanwege die handen en die houding van: dat is van mij. Ik zal er maar van uitgaan, dat je het bent gaan denken, dat het dus om een oude man gaat eigenlijk. Als dit niet klopt moet je het zeggen, dan moet de uitleg veranderd worden. Het idee “keizer” laat ik dus zitten voorlopig.

Die man wandelde op een plein in het oude Athene. Een plein is vaak een symbool van ‘een plaats waar mensen samenkomen’, dus ook voor: ‘samenkomen’, en vandaar voor: cultuur. Want als mensen samenkomen, ontstaat er een cultuur. Het plein in het oude Athene gaat dus denk ik om de cultuur van het oude Athene.

Wandelen: dat is zo’n manier van voortbewegen, dat je alles om je heen rustig kunt bekijken, en in opnemen. Het staat meestal voor zo’n toestand van je geest, dat je alles om je heen kunt bekijken, in je opnemen en begrijpen. (op een snel paard zou je minder zien, maar wel ‘snel’ denken en voelen, en over van alles heen denken, je kunt het dan toch niet bijhouden).

Blauw: blauw is de kleur van idealisme (de kleur van de blauwe hemel, het hoogste deel van onze aarde, geocentrisch bekeken dus). Blauw hoort (als je hier iets mee kunt tenminste) bij het getal 9, het hoogste basisgetal in de getallenkunde. Bij het 9e sterrenbeeld (van de idealistische) boogschutter en de 9e tarotkaart (de heremiet/kluizenaar). Het gaat om idealisme wat boven het aardse (huisje, boompje, beestje) uitkomt, het is het hoogst bereikbare idealisme wat op aarde te vinden is. Het is: idealisme waarin je niet aan jezelf denkt. Zie ook: http://www.geocities.com/pe100nl/kleuren_in_dromen.html .

Kleding: Kleding staat voor een sfeer, die heel dicht tegen jezelf aanzit. Zoals kleding heel dicht tegen je aanzit. Voor je (‘intieme’) persoonlijke sfeer dus. Die persoonlijke sfeer van de oude man is dus een idealistische. De oude man staat dus voor het deel van je bewustzijn, wat meer ervaren en ontwikkeld is, en wat hoge idealen heeft. Voor “het wijzere idealistische begrip en inzicht in je”. Voor een deel van je bewustzijn, wat zo is dus.

Handen in de lucht doen alsof hij zei: “dit is allemaal van mij”: Dit is een gebaar, het is dé handeling in dit beeld, het wandelen is een deel van het gebeuren, maar hier is actie in het beeld, de boodschap, dat wat het beeld je te zeggen heeft. Zoals de oude man leek te willen zeggen, dat het hele plein van hem was, zo wil het beeld je zeggen, dat die hele oud-Griekse cultuur "van" jou kan zijn (als je wilt); er vóór jou kan zijn. Dat wijzere deel van je bewustzijn wordt dus zó uitgebeeld, dat de oude cultuur en wat er aan waarden inzit, “van dat wijzere deel zelf” is. Met andere woorden: het kan er deel aan hebben. Dus: als je wilt, kun je hoge idealen en wijze inzichten halen uit de oude Griekse cultuur. Dat is denk ik de boodschap van dit beeld.

Als je nu een type zou zijn, wat meer van voetballen en zo houdt dan van idealen en oude filosofische teksten, dan zal deze uitleg niet kloppen. Maar ga eens na of dit bij je passen kan. Of de cultuur, het gedachtengoed, van de klassieke wereld je iets te zeggen kan hebben. Of het beeld kan kloppen dus. Dit is in ieder geval wat ik denk dat het betekent, met de informatie die ik nu heb over het beeld en over jezelf. En met het idee keizer als een gedachte van jou, niet als waarheid van het beeld zelf.

Groetjes, pe.
Oud 21-09-2002, 22:06
Apomes
Apomes is offline
1) Heel fel bedankt

2)Ben er zeker van dat het een keizer was

3) Neeje ik hou ni van voetabal

4) Kan wel kloppen want ben geintresseerd in de griekse mytholgy laten we zeggen ENORM en ik voel me ENORM aangetrokken to het land griekenland
Oud 21-09-2002, 22:55
pe
pe is offline
Hallo Charmedboy,

Ik was nog vergeten te zeggen dat wat je flashback noemt normaal gesproken een visioen heet. Dat is eigenlijk een droom of droombeeld, wat je overdag hebt.

---

Je schreef: “Kan wel kloppen want ben geintresseerd in de griekse mytholgy laten we zeggen ENORM en ik voel me ENORM aangetrokken to het land griekenland”.

Mooi, dan zit ik er niet naast. Het beeld laat dingen zien naar aanleiding van een muntstuk van deze tijd. Dan zegt het visioen dus eigenlijk: Wat je in je handen hebt, is een symbool van het Griekenland van deze tijd. Maar je met Griekenland bezig bent: Er is ook een Griekenland van de oude tijd, met een cultuur en een gedachtegoed. En dan komt het visioen. Het gaat in het visioen dus om het oude Griekenland, wat interessant is voor je. Het zal belangrijk voor je zijn, om hier meer mee te doen. Je krijgt zo’n visioen niet voor niets.

---

Als je er zeker van bent, dat het een keizer is, dan moeten we van de betekenis van een keizer uitgaan.
Keizer past in het onderscheid wereldlijk-geestelijk. Je hebt geestelijke en wereldlijke functies in de maatschappij. Zeg maar de geestelijk ingestelde mensen en de anderen.
Het geestelijke deel van de maatschappij dat zijn niet alleen de priesters van de verschillende godsdiensten, maar ook mensen als plato, socrates enz, de stoïcijnen in het oude Rome. Die hebben wel geen officiële geestelijke functie, maar ze zijn wel met geestelijke dingen bezig.
Het wereldlijke deel van de maatschappij dat zijn de mensen die níet met het geestelijke bezig zijn. De politici, ambtenaren en zo. En de meeste gewone mensen.

Een keizer is in deze 2-deling een symbool voor het wereldlijke deel. In oude culturen zijn er verhalen over koningen, die bij een wijze mannen om raad (wijsheid) gaan vragen. Die verhalen vind je in de oude bijbel, maar ook in oosterse verhalen. Hierin is dit onderscheid duidelijk te zien. De wijze staat voor het geestelijke en de koning voor het wereldlijke deel. In het wereldlijke deel heb je koningen en keizers. Een keizer is dacht ik een koning van de koningen.

De oude man is dus een keizer, een koning van koningen. Dat wil zeggen: (een symbool voor) het hoogste wereldlijke bewustzijn wat er te vinden is in jou. Koning en keizer zijn archetypes, oer-denkbeelden. Een Nederlandse minister-president of een president van de Ver. Staten bijvoorbeeld, zijn dat niet. In visioenen en dromen komen vaker oer-denkbeelden voor dan gewone huis-, tuin en keukenideeën zoals het presidentschap van tegenwoordig. Een oerdenkbeeld als symbool heeft meer waarde dan een gewoon beeld.

Als we alle componenten van het beeld van de keizer optellen: oud, man, blauwe kleding, keizer, wandelen, dan krijgen we deze betekenis dus uiteindelijk: De oudere keizer staat dus voor het deel van je bewustzijn, wat wereldlijk (= niet geestelijk) is, voor het hoogste wereldlijk georiënteerde bewustzijn, inzicht en begrip wat in je te vinden is, wat ook meer ervaren en ontwikkeld is, en wat hoge idealen heeft. Voor “het wijzere wereldlijke en idealistische begrip en inzicht in je”. Voor een deel van je bewustzijn, wat zo is dus. Nu is de “definitie” compleet dus. Zo zegt het visioen, om welk bewustzijnsdeel van jou het gaat. Dat deel zal iets aan de oud-Griekse cultuur hebben.

Groetjes, pe. (trouwens, mooie avatar heb je vind ik)
Oud 21-09-2002, 23:57
Apomes
Apomes is offline
thanks pe ge typt wel graag he lol

ma eigenlijk om een lang verhaal kort te maken! Was dat visioen er voor een reden...MMMM kan me al voorstellen wat het is maar ga ik hier nief ff zeggen of ze sturen me naar een instelling voor gestoorde lol

once again thanks
Oud 22-09-2002, 00:53
Yora
Bedoel je dat het een vorig leven van je kon zijn?? dacht dat tenminste toen je het over je flashback had
Oud 22-09-2002, 08:01
Apomes
Apomes is offline
hahahha nee dacht ik niet zou wel cool zijn
Oud 22-09-2002, 20:05
pe
pe is offline
De reden is denk ik dat je OF hier geen notie van had dat dit goed voor je is, OF bijv. dat dit je meer zekerheid geeft over wat jij zelf al vond. Het kan ook bijv. zijn, dat je vlak voor het visioen besloten had dat het toch maar niks was.

Om achter de reden te komen moet je erover nadenken, of je er mee bezig geweest bent de dag of paar dagen voordat je het visioen kreeg. Dan kan het visioen een antwoord zijn op je gedachten of gevoelens erover. En als je er niet mee bezig was, dan zal het dit willen benadrukken. Misschien doe je niet genoeg met dat je t interessant vindt?

Je kunt vertalingen gaan lezen van filosofen of schrijvers die je interessant vindt, er tijd in steken. Dat kan er ook achter zitten dat je dat niet genoeg doet of zo.
Oud 25-09-2002, 13:25
Yora
Citaat:
charmedboy schreef:
hahahha nee dacht ik niet zou wel cool zijn
Jaaah inderdaad

Uhms (gaat ff raden) nu ben ik echt benieuwd hoor

* uh dat je een andere dimensie zag ofzow (heb zelf beetje gevoel van niet maaja straks is het het dus wel zucht)

* hmmz heb echt geen idee snik*

Maargoe just like pe said wat meer tijd in steken als je daar zelf wel zin in hebt that is en misschien is wat jij denkt wel waar als het bij jouw helemaal juist voelt dan weet je het al he.

mucho succes @)-----
Advertentie

Regels voor berichten