Advertentie | |
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
![]() Ik geloof ook niet in toeval, alles heeft een reden. Het enige frapante zijn een aantal zaken die Jung behandelde waaruit hij zijn synchroniteit-theorie haalde. Zoals twee mensen die bij elke ontmoeting glas horen breken op de achtergrond. ALTIJD dus, vreemde situatie. Of het verhaal met de zwerm vogels die synchroon liepen met de dood van personen. Maar dit is een subjectief gebeuren... we synchroniseren allemaal, maar sommige synchronisaties zijn buitengewoon!
|
toeval bestaat wel! denk maar na:
* als toeval bestaat dan volgen we zeg maar een draadje naar het doel, en we kunnen niet buiten dat draadje (anders bestond het toeval wel) * Als we alleen maar langs dat draadje kunnen dan berijken we het doel ook zeker ste weten! en is het niet veel logischer om het doel meteen te krijgen als je echt voor 29387% zeker weet dat je het doel ook haalt? Ik bedoel stel dat ik nu een schoenstrik diploma zou moeten halen, dan kunnen ze me dat net zo goed meteen geven, want ik weet echt wel zeker dat ik dat haal! * dus? het leven is toch redelijk nutteloos als je het doel haalt en je alleen maar een lijntje wat van te voren is klaargelegt volgt. toch?
|||
Citaat:
![]() Citaat:
Als ik vanmiddag zin heb om naar de bioscoop te gaan en ik bedenk me dat ik een vriend zou kunnen bellen om samen te gaan maar besluit het niet te doen, en als ik bij de bioscoop kom is hij er ook en wil ook naar de zelfde film... Dat noemen sommige mensen toeval, ik vind dat beide personen gewoon naar de film wouden en naar die. Misschien zelfde smaak, of ze hebben er al eerder overgepraat? Toeval? Bestaat niet!
|
Alles wat er gebeurt kan wel op de één of andere manier zonder toeval verklaart worden. En zelfs als dat betekent dat er een statistisch gezien kleine kans is dat er iets gebeurt, dan zijn er nog zoveel mensen en is het heelal nog zo groot dat zelfs zulke statistisch bijna onmogelijke dingen nog wel eens gebeuren.
|
Toeval bestaat niet als een natuurkundig verschijnsel zeg maar. Toeval is gewoon hoe we een situatie omschrijven die naar ons eigen inzicht... - wacht even. Ik had dit eens in een hele mooie zin uitgedrukt...
Toeval is hoe we de situatie omschrijven waarin een van de minder waarschijnlijke mogelijke situaties zich voordoet. En dat minder waarschijnlijk is dus subjectief, want toeval is alleen voor bepaalde personen toeval. In jouw voorbeeld, voor jou en die vriend is het toeval. Voor degene die de kaartjes verkoopt niet. Dus simpel kansrekeningen... we neigen iets toeval, geluk, of pech te noemen als niet het waarschijnlijkste gebeurt.
|
Tekening
Ik ga ervan uit dat tijd en levenslijn synchroon lopen, dus dat de tijd en ons leven gelijk lopen. Je ziet duidelijk dat het onmogelijk is dat ons leven al uitgestippeld is, want als de tijd en onze levenslijn gelijk lopen kan het niet zo zijn dat onze acties al voorbepaald zijn als de tijd nog niet eens zo ver is. |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
![]() deze redenering, waaruit geconcludeerd wordt dat determinisme onjuist is klopt dan en slechts dan als je er op voorhand vanuit gaat dat het determinisme onjuist is. stel dat je op tijdstip 0 begint met 0 en je telt er ieder moment het tijdstip zelf bij op dan weet je pas op tijdstip 100 dat de som die je op dat moment hebt dan 5050 is. als handige determinist zou ik dat al op tijdstip 0 kunnen voorspellen omdat (t^2 + t)/2 met t=100 gelijk is aan 5050. |
![]() |
|
Toeval bestaat dus eigenlijk niet he? - tis iets taalkundigs meer niet.
Als je alle factoren kent dan weet je precies wat er gebeurt en kan het alleen anders zijn als je toch een factor niet wist of niet begreep.
|
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Liefde & Relatie |
Hoe voel je je op relationeel gebied # 92 Thee Muts | 500 | 29-10-2008 14:01 | |
Liefde & Relatie |
zucht, wat te doen met schoonouders? Kapoen | 40 | 19-07-2006 19:18 | |
Verhalen & Gedichten |
[Vervolg]Achter de gele deur #2 Eend | 166 | 20-06-2006 20:32 | |
Verhalen & Gedichten |
[verhaal] ik zie, ik zie... wat jullie niet wíllen zien Verwijderd | 2 | 01-08-2003 18:39 | |
Films, TV & Radio |
Buffy-topic #2 x-spekkie-x | 500 | 14-07-2003 13:37 | |
Levensbeschouwing & Filosofie |
Schepsels van god of.. PFP | 28 | 12-04-2002 17:58 |