Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Oude troep / Mystiek

Topictools Zoek in deze topic
Oud 28-09-2002, 19:04
ShoarmaSchaap
ShoarmaSchaap is offline
Wordt een beetje ziek van alle mensen die steeds toeval zeggen bij alles. Misschien bestaat toeval niet eens, zie het maar zo de kans is net zo groot dat ie klein (dat toeval bestaat)
Dus ga niet zeggen toeval, of ga niet zeggen niet toeval hou die factor er gewoon ff buiten. Anders blijven we eindeloos van mening verschillen en het lost toch niks op. Wel toeval niet toeval welles niettes etc.
Advertentie
Oud 28-09-2002, 19:58
Silver Moonfox
Silver Moonfox is offline
Wat je zegt is helemaal waar!! Maar dr is ook nog zoiets als "synchroniteit" volgens de psycholoog Jung. Daar bedoelt hij mee toeval, maar toeval dat veel betekenis heeft en daardoor eigenlijk geen toeval (meer) kan zijn.
En ik heb vaak dat als iets "toevalligs" mij gebeurt wat eigenlijk meer een soort van teken is dat er een soort van energiestootje door me heengaat. Ik denk ook dat als iets meer dan toeval voor je is, je dat zelf merkt/voelt.

Blessings
Oud 29-09-2002, 07:26
Ki Fighter
Ki Fighter is offline
Ja zodra de skeptische mensen iets niet weten te verklaren dan is het....... TOEVAL!!! Ja had je makkelijk kunnen raden.
Oud 29-09-2002, 22:17
We_Are_One
We_Are_One is offline
toeval bestaat niet.

ik weet niet pecies hoe dat zit, maar in het boek "een ongewoon gesprek met god" staat het uitgelegd dacht ik
ik vond het wel een leuke theorie
Oud 30-09-2002, 09:23
Verwijderd
En de niet-skeptische mensen roepen bij al het ongewoons 'zie je wel!'

Ik vind dat toeval wel bestaat, als je dat wilt ontkennen zul je toch met bewijzen moeten komen want anders kan ik net zo goed zeggen 'het paranormale bestaat niet' en dan kun je ook ophouden met discussiëren.
Oud 30-09-2002, 14:28
ShoarmaSchaap
ShoarmaSchaap is offline
Citaat:
Morgan schreef:
En de niet-skeptische mensen roepen bij al het ongewoons 'zie je wel!'

Ik vind dat toeval wel bestaat, als je dat wilt ontkennen zul je toch met bewijzen moeten komen want anders kan ik net zo goed zeggen 'het paranormale bestaat niet' en dan kun je ook ophouden met discussiëren.
Ten eerste toeval kan niet wel of niet bestaan want het word aangegeven met een hoeveelheid. -> Pas als iets mogelijks paranormaal veel en onregelmatig voorkomt is het oppeens geen toeval meer? Slaat nergens op vind ik, Of alles is toeval of er is geen toeval
Dan zou jij alles toeval moeten vinden.
Sinds we het niet weten is het onmogelijk om deze factor er bij te gebruiken.
Oud 30-09-2002, 15:04
Verwijderd
Citaat:
ShoarmaSchaap schreef:
Ten eerste toeval kan niet wel of niet bestaan want het word aangegeven met een hoeveelheid. -> Pas als iets mogelijks paranormaal veel en onregelmatig voorkomt is het oppeens geen toeval meer? Slaat nergens op vind ik, Of alles is toeval of er is geen toeval
Dan zou jij alles toeval moeten vinden.
Sinds we het niet weten is het onmogelijk om deze factor er bij te gebruiken.
Toeval is gewoon toeval als er geen reden achter zit.
Oud 30-09-2002, 15:25
ShoarmaSchaap
ShoarmaSchaap is offline
Citaat:
Morgan schreef:
Toeval is gewoon toeval als er geen reden achter zit.
zucht

laat maar..
Oud 30-09-2002, 16:05
Verwijderd
Citaat:
ShoarmaSchaap schreef:
zucht

laat maar..
Word je er moedeloos van?

*had net al een heel verhaal opgeschreven maar heeft het toch maar weer gewist om de reactie hierboven te plaatsen*
Oud 30-09-2002, 16:20
legatus
legatus is offline
Citaat:
Wordt een beetje ziek van alle mensen die steeds toeval zeggen bij alles. Misschien bestaat toeval niet eens, zie het maar zo de kans is net zo groot dat ie klein
Toeval is een omschrijving, geen tastbaar voorwerp

Ik geloof ook niet in toeval, alles heeft een reden. Het enige frapante zijn een aantal zaken die Jung behandelde waaruit hij zijn synchroniteit-theorie haalde.

Zoals twee mensen die bij elke ontmoeting glas horen breken op de achtergrond. ALTIJD dus, vreemde situatie.

Of het verhaal met de zwerm vogels die synchroon liepen met de dood van personen. Maar dit is een subjectief gebeuren... we synchroniseren allemaal, maar sommige synchronisaties zijn buitengewoon!
Oud 01-10-2002, 10:19
Nar'Hyarmen
Nar'Hyarmen is offline
toeval bestaat wel! denk maar na:

* als toeval bestaat dan volgen we zeg maar een draadje naar het doel, en we kunnen niet buiten dat draadje (anders bestond het toeval wel)

* Als we alleen maar langs dat draadje kunnen dan berijken we het doel ook zeker ste weten! en is het niet veel logischer om het doel meteen te krijgen als je echt voor 29387% zeker weet dat je het doel ook haalt? Ik bedoel stel dat ik nu een schoenstrik diploma zou moeten halen, dan kunnen ze me dat net zo goed meteen geven, want ik weet echt wel zeker dat ik dat haal!

* dus? het leven is toch redelijk nutteloos als je het doel haalt en je alleen maar een lijntje wat van te voren is klaargelegt volgt. toch?
Oud 01-10-2002, 11:15
Verwijderd
Citaat:
Nar'Hyarmen schreef:
Dat jou elvennaam?
Oud 01-10-2002, 13:15
legatus
legatus is offline
Citaat:
* als toeval bestaat dan volgen we zeg maar een draadje naar het doel, en we kunnen niet buiten dat draadje (anders bestond het toeval wel)

Citaat:
Ik bedoel stel dat ik nu een schoenstrik diploma zou moeten halen, dan kunnen ze me dat net zo goed meteen geven, want ik weet echt wel zeker dat ik dat haal!
Toeval duidt op het feit dat er geen 'plan' is. Een uitgestippeld plan, of niets meer dan een samenloop van omstandigheden (er hoeft niet perse een plan bij te komen).

Als ik vanmiddag zin heb om naar de bioscoop te gaan en ik bedenk me dat ik een vriend zou kunnen bellen om samen te gaan maar besluit het niet te doen, en als ik bij de bioscoop kom is hij er ook en wil ook naar de zelfde film...

Dat noemen sommige mensen toeval, ik vind dat beide personen gewoon naar de film wouden en naar die. Misschien zelfde smaak, of ze hebben er al eerder overgepraat? Toeval? Bestaat niet!
Oud 01-10-2002, 14:41
Tio
Tio is offline
Alles wat er gebeurt kan wel op de één of andere manier zonder toeval verklaart worden. En zelfs als dat betekent dat er een statistisch gezien kleine kans is dat er iets gebeurt, dan zijn er nog zoveel mensen en is het heelal nog zo groot dat zelfs zulke statistisch bijna onmogelijke dingen nog wel eens gebeuren.
Oud 01-10-2002, 19:17
Rerisen Phoenix
Rerisen Phoenix is offline
Toeval bestaat niet als een natuurkundig verschijnsel zeg maar. Toeval is gewoon hoe we een situatie omschrijven die naar ons eigen inzicht... - wacht even. Ik had dit eens in een hele mooie zin uitgedrukt...

Toeval is hoe we de situatie omschrijven waarin een van de minder waarschijnlijke mogelijke situaties zich voordoet.
En dat minder waarschijnlijk is dus subjectief, want toeval is alleen voor bepaalde personen toeval. In jouw voorbeeld, voor jou en die vriend is het toeval. Voor degene die de kaartjes verkoopt niet.

Dus simpel kansrekeningen... we neigen iets toeval, geluk, of pech te noemen als niet het waarschijnlijkste gebeurt.
Oud 01-10-2002, 19:55
ShoarmaSchaap
ShoarmaSchaap is offline
Tekening

Ik ga ervan uit dat tijd en levenslijn synchroon lopen, dus dat de tijd en ons leven gelijk lopen.

Je ziet duidelijk dat het onmogelijk is dat ons leven al uitgestippeld is, want als de tijd en onze levenslijn gelijk lopen kan het niet zo zijn dat onze acties al voorbepaald zijn als de tijd nog niet eens zo ver is.
Oud 01-10-2002, 20:43
Just Johan
Just Johan is offline
Citaat:
ShoarmaSchaap schreef:
Tekening

Ik ga ervan uit dat tijd en levenslijn synchroon lopen, dus dat de tijd en ons leven gelijk lopen.

Je ziet duidelijk dat het onmogelijk is dat ons leven al uitgestippeld is, want als de tijd en onze levenslijn gelijk lopen kan het niet zo zijn dat onze acties al voorbepaald zijn als de tijd nog niet eens zo ver is.
drogredenering
Oud 01-10-2002, 21:21
Verwijderd
Citaat:
Just Johan schreef:
drogredenering
Ok leg uit
Oud 01-10-2002, 21:40
Just Johan
Just Johan is offline
Citaat:
Morgan schreef:
Ok leg uit
okay

deze redenering, waaruit geconcludeerd wordt dat determinisme onjuist is klopt dan en slechts dan als je er op voorhand vanuit gaat dat het determinisme onjuist is.

stel dat je op tijdstip 0 begint met 0 en je telt er ieder moment het tijdstip zelf bij op dan weet je pas op tijdstip 100 dat de som die je op dat moment hebt dan 5050 is. als handige determinist zou ik dat al op tijdstip 0 kunnen voorspellen omdat (t^2 + t)/2 met t=100 gelijk is aan 5050.
Oud 02-10-2002, 14:24
Time draft
Time draft is offline
Is dat een standaard formule voor jou determinisme of heb je die bij deze tekening gemaakt?
Oud 02-10-2002, 16:06
Just Johan
Just Johan is offline
Citaat:
Time draft schreef:
Is dat een standaard formule voor jou determinisme of heb je die bij deze tekening gemaakt?
ik wilde een voorbeeld geven van iets dat geheel vast ligt zodra het gedefinieerd is; net als bij het determinisme.
Oud 02-10-2002, 20:26
Rerisen Phoenix
Rerisen Phoenix is offline
Toeval bestaat dus eigenlijk niet he? - tis iets taalkundigs meer niet.

Als je alle factoren kent dan weet je precies wat er gebeurt en kan het alleen anders zijn als je toch een factor niet wist of niet begreep.

Regels voor berichten