Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Levensbeschouwing & Filosofie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 23-12-2004, 15:19
Upke
Upke is offline
Wat is verbeelding en hoe kan het ontstaan? En hoe heeft de moderne wetenschap het bestaan ervan bewezen? Wanneer en welke personen kunnen verbeeldingn krijgen?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 23-12-2004, 15:21
JackieZ
JackieZ is offline
Verbeelding is wat er gebeurt als je niet met je hart kijkt maar met je kijken hart.
Met citaat reageren
Oud 23-12-2004, 15:22
Upke
Upke is offline
Citaat:
JackieZ schreef op 23-12-2004 @ 16:21 :
Verbeelding is wat er gebeurt als je niet met je hart kijkt maar met je kijken hart.
Wat?
Met citaat reageren
Oud 23-12-2004, 15:33
JackieZ
JackieZ is offline
Citaat:
Upke schreef op 23-12-2004 @ 16:22 :
Wat?
Dat mag iemand anders uitleggen.
Met citaat reageren
Oud 23-12-2004, 15:37
Verwijderd
ver·beel·ding (de ~ (v.), ~en, ~en)
1 verbeeldingskracht => fantasie
2 verkeerde voorstelling => inbeelding
3 verwaandheid => arrogantie
4 uitbeelding

Dus bijvoorbeeld het zien van waanbeelden, het geloven in een god. Eigenlijk over het algemeen dingen voorstellen die er niet zijn.
Met citaat reageren
Oud 23-12-2004, 15:52
JackieZ
JackieZ is offline
Citaat:
Reverend schreef op 23-12-2004 @ 16:37 :
Dus bijvoorbeeld het zien van waanbeelden, het geloven in een god.
Met citaat reageren
Oud 24-12-2004, 14:44
one.
one. is offline
Citaat:
Reverend schreef op 23-12-2004 @ 16:37 :

Dus bijvoorbeeld het zien van waanbeelden, het geloven in een god. Eigenlijk over het algemeen dingen voorstellen die er niet zijn.

Oud 24-12-2004, 14:52
=zwart wit=
=zwart wit= is offline
verbeelding is een zekere vorm van inbeelding of arrogantie. iedereen kan het krijgen en iedereen heeft het in zekere zin. het onstaan ligt denk ik niet in je omgeving, maar gewoon in je psyche. en die zit in (vrij wel ) elk mens. verbeelding is niet het tegenovergestelde van ootmoed, maar de afwezigheid van het eerstgenoemde. druk het een de kop in, en het ander komt boven.

wat is nu je doel>?
Met citaat reageren
Oud 24-12-2004, 14:57
one.
one. is offline
Citaat:
GanzenVeer schreef op 24-12-2004 @ 15:52 :
verbeelding is een zekere vorm van inbeelding of arrogantie.
Verbeelding wel, Arrogantie niet.
Je kan je ook een minderwaardigheidscomplex hebben terwijl je niet minderwaardig bent. Dan verbeeld je jouw minderwaardigheid. Je verbeeld iets negatiefs over jezelf, dat is toch geen arrogantie
Oud 24-12-2004, 16:13
=zwart wit=
=zwart wit= is offline
Citaat:
SnakeZ schreef op 24-12-2004 @ 15:57 :
Verbeelding wel, Arrogantie niet.
Je kan je ook een minderwaardigheidscomplex hebben terwijl je niet minderwaardig bent. Dan verbeeld je jouw minderwaardigheid. Je verbeeld iets negatiefs over jezelf, dat is toch geen arrogantie
ik had het over een deel van verbeelding, de arrogantietak. niet over de hele definite zelf .
Met citaat reageren
Oud 25-12-2004, 10:18
Verwijderd
Verbeelding bezit iedereen in principe. Vooral onder extremere omstandigheden verbeelden mensen zich meer dan onder minder extreme omstandigheden. Wetenschappelijk gezien heeft het te maken met een overheersende rechter hersenhelft (creatief), deze vult een behoefte uit de linkerhersenhelft aan, terwijl die behoeft in werkelijkheid niet aanwezig hoeft te zijn.
Met citaat reageren
Oud 25-12-2004, 10:23
JaJ
JaJ is offline
is verbeelding niet het proberen te faken van zintuiglijke waarnemingen?
Oud 25-12-2004, 10:23
JackieZ
JackieZ is offline
Citaat:
JackieZ schreef op 23-12-2004 @ 16:33 :
Dat mag iemand anders uitleggen.
Hmmpf.

Wat ik dus bedoelde is dat verbeelding is wat er gebeurt als je niet werkelijk kunt zien, maar als je de dingen ziet zoals je wilt dat ze zijn.

edit; je kunt je natuurlijk wel dingen verbeelden door een psychische aandoening, of drugs..
Met citaat reageren
Oud 25-12-2004, 16:13
Bloedpropje
Bloedpropje is offline
Citaat:
JaJ schreef op 25-12-2004 @ 11:23 :
is verbeelding niet het proberen te faken van zintuiglijke waarnemingen?
lijkt me een goeie definitie
Met citaat reageren
Oud 25-12-2004, 18:07
dreadmanneke
dreadmanneke is offline
Citaat:
Gespleten Geest schreef op 25-12-2004 @ 17:13 :
lijkt me een goeie definitie
Lijkt me niet echt een pakkende definitie. Verbeelding is denk ik het in staat zijn van een omeving scheppen in je bewustzijn. Zonder dat deze werkelijk bestaat. Als je zegt dat het het faken van de zintuigelijke waarneming is, kan je er andere dingen onder verstaan dan verbeelding. Zoals je afsluiten van sommige invloeden van buiten af zal dan al verbeelding zijn. Nee, verbeelding is meer een scheppend vermogen binnen in jezelf.
Oud 25-12-2004, 22:39
Bloedpropje
Bloedpropje is offline
Citaat:
dreadmanneke schreef op 25-12-2004 @ 19:07 :
Lijkt me niet echt een pakkende definitie. Verbeelding is denk ik het in staat zijn van een omeving scheppen in je bewustzijn. Zonder dat deze werkelijk bestaat. Als je zegt dat het het faken van de zintuigelijke waarneming is, kan je er andere dingen onder verstaan dan verbeelding. Zoals je afsluiten van sommige invloeden van buiten af zal dan al verbeelding zijn. Nee, verbeelding is meer een scheppend vermogen binnen in jezelf.
Faken is niet hetzelfde als negeren of jezelf ergens van afsluiten, faken is het doen alsof iets er is terwijl het er eigenlijk niet is.
Met citaat reageren
Oud 25-12-2004, 23:29
Verwijderd
Het heeft voor een groot deel ook te maken met de manier waarop je hersenen de signalen uit de ogen verwerken. Omdat het niet efficiënt is alles precies te bepalen, doen de hersenen een "educated guess" over wat er "waarschijnlijk" is (bijvoorbeeld bij de blinde vlek).
Met citaat reageren
Oud 26-12-2004, 12:28
JaJ
JaJ is offline
Citaat:
dreadmanneke schreef op 25-12-2004 @ 19:07 :
ik verbeeld me dat ik je niet gehoord heb?

anyway, ik wil wat opmerken over dat scheppend vermogen. ik weet niet meer waar ik het vandaan heb, maar ik heb ergens meegekregen dat jij in je verbeelding alleen maar waarnemingen kunt "faken" die je al eens gehad hebt. zeg maar op de volgende manier: je hebt wel eens appelsap gedronken, en je hebt ooit in een perzik gebeten, dan kun je je ook verbeelden dat je een appel eet.
ergens is dat logisch, als je bedenkt dat je van alles wat je je verbeeld in ieder geval weet wat het moet voorstellen.
het scheppende gedeelte van verbeelding wordt daar enigzins door beperkt vind ik.

Laatst gewijzigd op 26-12-2004 om 12:32.
Met citaat reageren
Oud 06-01-2005, 13:16
tirz en melis
tirz en melis is offline
HAAAAAAAAAAAAAII!!

er wordt wel gezegd dat verbeelding datgene is dat de mens denkt te zien maar wat in de werkelijkheid niet te zien is, de fantasie van de mens is dus op hol geslagen. maar er zijn veel dingen die er wel zijn, maar die je niet ziet hoe verklaar je dat dan, dat is geen verbeelding toch maar kan je dat bewijzen?
bijvoorbeeld; er gebeuren veel onverklaarbare dingen: geesten.
deze zijn er wel maar niet iedereen kan ze zien, degene die ze wel zien worden voor gek verklaard, tegen hn wordt gezegd dat ze het zich hebben verbeeld. maar hoe weet je nou wie er gelijk heeft? het geloof is ook iets, het merendeel van de wereld gelooft in een god, terwijl de meesten zeggen hem niet te kunnen zien, is dit dan verbeelding als je hem wel ziet? of zijn die mensen gewoon gek omdat het merendeel hem niet ziet. je kan niet van iets zeggen dat iets verbeelding is omdat jij het toevallig niet ziet en een ander wel.

DOOEEEIII!!!!
Met citaat reageren
Oud 06-01-2005, 13:18
Verwijderd
Citaat:
tirz en melis schreef op 06-01-2005 @ 14:16 :
[...]geesten.
deze zijn er wel [...]
Oh? Hoe weet jij dat?
Met citaat reageren
Oud 06-01-2005, 14:10
willypirate
willypirate is offline
verbeelding staat de mens in staat zich ook in andere mensen in te leven. De basis van onze ethiek.
Oud 06-01-2005, 16:10
Zut Alors!
Zut Alors! is offline
Citaat:
deadlock schreef op 06-01-2005 @ 01:00 :
Een AI die zichzelf beschermt doet dit niet door middel van een zog. rollback, maar zal eerder het proces van wijzigingen simuleren en besluiten het niet te doen omdat het schadelijk kan zijn voor zijn voortbestaan.
Fkes 'geleend' van een ander topic, omdat dit in mijn ogen alles zegt.
Ik denk dat het vooral als beschermingsmechanisme ontstaat, net zoals je als klein kind uit ervaring weet wat er gebeurd als je je hand in het vuur steekt.
Oud 07-01-2005, 14:46
=zwart wit=
=zwart wit= is offline
Citaat:
Mephostophilis schreef op 06-01-2005 @ 14:18 :
Oh? Hoe weet jij dat?
Citaat:
tirz en melis schreef op 06-01-2005 @ 14:16 :
je kan niet van iets zeggen dat iets verbeelding is omdat jij het toevallig niet ziet en een ander wel.
zelf gezien waarschijnlijk

Citaat:
DOOEEEIII!!!!
Met citaat reageren
Oud 07-01-2005, 17:17
Verwijderd
Citaat:
JackieZ schreef op 25-12-2004 @ 11:23 :
edit; je kunt je natuurlijk wel dingen verbeelden door een psychische aandoening, of drugs..
Dat is hallucineren...
Met citaat reageren
Oud 07-01-2005, 18:18
dreadmanneke
dreadmanneke is offline
Citaat:
deadlock schreef op 07-01-2005 @ 18:17 :
Dat is hallucineren...
Is dat niet je verbeelding tot "werkelijkheid" omtoveren?
Oud 07-01-2005, 19:21
Verwijderd
Kan wel zijn, maar tis toch iets anders
Met citaat reageren
Oud 07-01-2005, 19:26
dreadmanneke
dreadmanneke is offline
Citaat:
deadlock schreef op 07-01-2005 @ 20:21 :
Kan wel zijn, maar tis toch iets anders
In plaats van enkel in je hoofd speelt het zich nu ook "buiten" je hoofd af? Of je denkt het buiten je hoofd te zien? Of vind je verbeelding meer iets waar je bewust controle over hebt, iets wat je je voorstelt, en niet iets wat uit je onbewuste voortkomt?
Oud 07-01-2005, 20:56
Verwijderd
Verbeelding heb je denk ik wel degelijk meer controle over en je weet dat het niet echt is (een geestelijk gezond persoon in ieder geval).
Met citaat reageren
Oud 08-01-2005, 13:28
Fade of Light
Fade of Light is offline
Citaat:
deadlock schreef op 07-01-2005 @ 21:56 :
Verbeelding heb je denk ik wel degelijk meer controle over en je weet dat het niet echt is (een geestelijk gezond persoon in ieder geval).
Post jij niet ook op D&A? Mogelijk heb je dan wel eens hallucinerende dingen gebruikt en weet je dat het ook geestelijk gezonde personen kan overkomen .

Daarbij, soms kunnen waanbeelden alleen herkend worden door de verhalen en niet fysiek (denk ik!), dus wie is er dan 'gezond' en wie niet?
Met citaat reageren
Oud 08-01-2005, 14:09
Verwijderd
Iedereen heeft waanbeelden, aangezien onze hersenen de informatie dia via de ogen binnenkomt uitvoerig bewerken.
Met citaat reageren
Oud 09-01-2005, 14:18
JaJ
JaJ is offline
Citaat:
Mephostophilis schreef op 08-01-2005 @ 15:09 :
Iedereen heeft waanbeelden, aangezien onze hersenen de informatie dia via de ogen binnenkomt uitvoerig bewerken.
je hebt natuurlijk waanbeelden die iedereen heeft, en waanbeelden die nogal appart zijn
Oud 09-01-2005, 16:07
Verwijderd
Citaat:
JaJ schreef op 09-01-2005 @ 15:18 :
je hebt natuurlijk waanbeelden die iedereen heeft, en waanbeelden die nogal appart zijn
Dat klopt, maar wat je 'ziet' moet je eigenlijk altijd met een korrel zout nemen.
Met citaat reageren
Oud 09-01-2005, 18:24
willypirate
willypirate is offline
een waanbeeld is net iets anders als iemands perspectief. Een waanbeeld is iets zien wat er niet is. Een perspectief is iets zien vanuit een standpunt en/of interpretatie . we hebben allemaal een perspectief , maar we hebben niet allemaal waanbeelden. (zou niet echt best zijn)
Oud 09-01-2005, 18:24
Verwijderd
Citaat:
Fade of Light schreef op 08-01-2005 @ 14:28 :
Post jij niet ook op D&A? Mogelijk heb je dan wel eens hallucinerende dingen gebruikt en weet je dat het ook geestelijk gezonde personen kan overkomen .
Ik woon op D&A.
Mjah, ik heb wel eens gehallucineerd. Maar dan heb je wel hulpmiddelen nodig .

Citaat:
Daarbij, soms kunnen waanbeelden alleen herkend worden door de verhalen en niet fysiek (denk ik!), dus wie is er dan 'gezond' en wie niet?
Dat is makkelijk . Ikke wel en lullie niet .
Njah, ik denk dat het bij dergelijke waarnemingen iets is als; wat de grootste groep ziet, is zo, tenminste in de praktijk. In theorie is het een heel ander verhaal. En ik heb het nu niet over massa-hysterie of -hallucinatie
Met citaat reageren
Oud 10-01-2005, 09:21
Verwijderd
Citaat:
willypirate schreef op 09-01-2005 @ 19:24 :
een waanbeeld is net iets anders als iemands perspectief. Een waanbeeld is iets zien wat er niet is. Een perspectief is iets zien vanuit een standpunt en/of interpretatie . we hebben allemaal een perspectief , maar we hebben niet allemaal waanbeelden. (zou niet echt best zijn)
Precies. Dat wat je ziet bewerkt wordt door de hersenen heeft niets te maken met een waanbeeld, het heeft te maken met een menselijke interpretatie van de werkelijkheid. Als je iets ziet wat in werkelijkheid op geen enkele manier aanwezig is of wat niet aangetoond kan worden, dan heb je dus een waanbeeld en da's wat anders.
Met citaat reageren
Oud 10-01-2005, 13:35
Verwijderd
Citaat:
Alicia Silverstone schreef op 10-01-2005 @ 10:21 :
Precies. Dat wat je ziet bewerkt wordt door de hersenen heeft niets te maken met een waanbeeld, het heeft te maken met een menselijke interpretatie van de werkelijkheid. Als je iets ziet wat in werkelijkheid op geen enkele manier aanwezig is of wat niet aangetoond kan worden, dan heb je dus een waanbeeld en da's wat anders.
Ken je die truc met de zwarte stip op een vel papier en de blinde vlek? Als je op de goede afstand kijkt verdwijnt de stip en lijkt het alsof de stip gewoon 'wit' is.

Enig mogelijke conclusie: de mens heeft altijd waanbeelden.
Met citaat reageren
Oud 10-01-2005, 14:34
Verwijderd
Ik begrijp wat je bedoelt, maar dat is iets wat bij een gezonde werking van het menselijk lichaam hoort, bij hoe we kunnen zien. Ik zou dat geen waanbeelden noemen. Een waanbeeld is een hallucinatie, die hoort bij een afwijkende werking van het menselijk lichaam.
Het lijkt me niet juist om die 2 dingen over 1 kam te scheren.
Met citaat reageren
Oud 10-01-2005, 15:41
JaJ
JaJ is offline
Citaat:
Mephostophilis schreef op 09-01-2005 @ 17:07 :
Dat klopt, maar wat je 'ziet' moet je eigenlijk altijd met een korrel zout nemen.
oneens. de waanbeelden die de meeste mensen hebben, mogen dan wel waanbeelden zijn, we moeten ze evenzogoed wel serieus nemen. kijk, ik zie een lantarenpaal, en ik denk dat hij recht is. wie weet is ie krom, maar zolang ik me door mijn (door mijn geest helemaal verwrongen) waanbeelden laat leiden, loop ik er tenminste niet tegenaan.
Oud 10-01-2005, 16:08
Verwijderd
Ik stel alleen dát het waanbeelden zijn, zonder verder een uitspraak te doen over het nut ervan. Verder is het meer een taalkundige kwestie om onderscheid te maken tussen waanbeelden die hallicunaties zijn en waanbeelden die dat niet zijn.
Met citaat reageren
Oud 10-01-2005, 22:22
willypirate
willypirate is offline
Citaat:
Mephostophilis schreef op 10-01-2005 @ 14:35 :
Ken je die truc met de zwarte stip op een vel papier en de blinde vlek? Als je op de goede afstand kijkt verdwijnt de stip en lijkt het alsof de stip gewoon 'wit' is.

Enig mogelijke conclusie: de mens heeft altijd waanbeelden.
De mens kan dingen zien die er niet zijn , maar de mens kan ook dingen waarnemen die hij niet kan zien , maar die wel degelijk fysiek bestaan.

Conclusie : Ons perspectief is beperkt , maar bestaat niet uitsluitend uit wanen.
Oud 10-01-2005, 22:24
Verwijderd
Citaat:
willypirate schreef op 10-01-2005 @ 23:22 :
De mens kan dingen zien die er niet zijn , maar de mens kan ook dingen waarnemen die hij niet kan zien , maar die wel degelijk fysiek bestaan.

Conclusie : Ons perspectief is beperkt , maar bestaat niet uitsluitend uit wanen.
Dat beweerde ik ook niet.
Met citaat reageren
Oud 10-01-2005, 22:34
Flærynn
Flærynn is offline
Verbeelding is
Oud 12-01-2005, 15:50
=zwart wit=
=zwart wit= is offline
Citaat:
Flærynn schreef op 10-01-2005 @ 23:34 :
Verbeelding is