Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Algemene schoolzaken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 22-08-2002, 18:18
SummerRose
SummerRose is offline
Wat denk je, ga ik eens studeren (eindelijk), krijg ik nog geen ov omdat ik in juli geboren ben! En dan blijkt dat je m een maand later krijgt (oktober dus)...wat is dat nou weer voor een beleid? Kan ik een hele maand gaan betalen aan de bus en trein! T lijkt wel discriminatie! Wie heeft hier ook last van en heeft misschien wat oplossingen?? Groetjes Roos
Oud 22-08-2002, 18:26
Dwarfie
Dwarfie is offline
Ja, hier heb ik ook last van.
Oplossing:

Maandtrajectkaart kopen (scheelt VEEL geld als je dagelijks heen en weer moet reizen).
In de stad waar je gaat studeren op kamers gaan wonen.
Een tegemoetkoming aanvragen bij de ib-groep, ik denk alleen dat je daar nu wel te laat mee bent. Dit is niet zo'n ramp, dat is toch maar een klein bedrag.
Oud 22-08-2002, 18:27
PV
PV is offline
had dat vorig jaar.. omdat k nog geen 18 was (ben) kreeg ik ook pas vanaf oktober m'n OV. Was daardoor zo'n 200 gulden kwijt aan reiskosten... tja. Ik heb geen oplossing, sorry.
Met citaat reageren
Oud 22-08-2002, 20:38
Verwijderd
Op de fiets naar school
Met citaat reageren
Oud 22-08-2002, 20:45
Yolcu
Yolcu is offline
Ja iedereen die nog geen 18 is en HBO of uni gaat doen, heeft daar last van, ik dus ook

Oplossing: jeugdmaandtrajectkaart kopen, die kost ongeveer evenveel als 14 dagretours. Voor mij komt dit neer op zo'n 175 euro. Tsja, het is niet anders he.
Oud 23-08-2002, 00:11
Thor
Thor is offline
Inderdaad. Zelf zit ik niet met een dergelijk probleem, omdat ik al geruime tijd 18 jaar ben.

Het is wel een belachelijke regel. De eerste beste MBO'er heeft voor z'n 18e al een OV, terwijl hij/zij doorgaans weinig hoeft te reizen daar ROC's verspreid zijn over het hele land.

Maar wanneer een vroege WO'er ver van huis gaat studeren, moet hij/zij de eerste periode de reiskosten zelf betalen, aangezien de IBG vindt dat pas vanaf het eerste kwartaal na je 18e verjaardag recht hebt op een OV...
Oud 23-08-2002, 01:12
Conan the Librarian
Conan the Librarian is offline
Ik snap het ook niet helemaal. :/

*heeft zelfde situatie*
Met citaat reageren
Oud 23-08-2002, 01:35
Tampert
Tampert is offline
hmm dit onderwerp is zeker eerder geweest hiero. En ik ken ook dat sort mensen ja... (had je maar een late leerling moeten zijn ).

Het zat geloof ik zo dat je het wel kon aanvragen maar alleen ver van tevoren... o.i.d. en het HBO is weer anders geregeld dan de uni
Oud 23-08-2002, 09:30
Jozzy
Jozzy is offline
Heb ik ook dit jaar, ik (oke, mijn ouders) moet(en) dus zo'n €230 (=500 gulden!) aan reiskosten betalen: een maandtrajectkaart plus nog een stukje met de bus.....
Met citaat reageren
Oud 23-08-2002, 10:11
Yolcu
Yolcu is offline
Citaat:
Thor schreef:
Inderdaad. Zelf zit ik niet met een dergelijk probleem, omdat ik al geruime tijd 18 jaar ben.

Het is wel een belachelijke regel. De eerste beste MBO'er heeft voor z'n 18e al een OV, terwijl hij/zij doorgaans weinig hoeft te reizen daar ROC's verspreid zijn over het hele land.
MBO'ers krijgen pas een ov als ze 18 zijn....

Citaat:
Maar wanneer een vroege WO'er ver van huis gaat studeren, moet hij/zij de eerste periode de reiskosten zelf betalen, aangezien de IBG vindt dat pas vanaf het eerste kwartaal na je 18e verjaardag recht hebt op een OV...
Ook dit klopt volgens mij niet, ik word pas in juni 18 en krijg toch in oktober een ov. Ze hebben mij uitgelegd dat mensen die 18 zijn bij het ingaan van een schooljaar, als eerst hun ov krijgen. Een maand later volgt de rest, die dus nog geen 18 is.
Oud 23-08-2002, 11:20
Nomen-nescio
Nomen-nescio is offline
zo serieus? das wel klote.. dan ben ik ook dus ook de lul...
Oud 23-08-2002, 12:00
Verwijderd
Ik krijg ook pas een maand na het begin van 't HBO m'n OV-jaarkaart. Even ter illustratie: een maandtrajectkaart Enschede-Zwolle kost €253,-. Da's een aardig bedrag...
Met citaat reageren
Oud 23-08-2002, 12:03
Verwijderd
Misschien stom vraagje, maar kan je dat bedrag niet terugvorderen? Ik heb ongeveer een jaar lang elke dag met de taxi naar school gemoeten en weer terug, kon het hele bedrag dat ik (of mijn ouders in dit geval) daaraan hadden uitgegeven, terugkrijgen via de verzekering. ..
In dit geval zal het wel anders zijn natuurlijk, maar je moet toch naar school?
Met citaat reageren
Oud 24-08-2002, 14:10
Rabbi Daniel
Rabbi Daniel is offline
Citaat:
Thor schreef:

Ik doe MBO, ja.

Maar... de opleiding die ik doe kan je op 4 plaatsen in het hele land doen.
Is dus vrij zeldzaam.

Ik moet er 50 km. voor reizen, maar sommigen in mijn klas wel 80-100km... Evenveel als een gemiddelde reisafstand naar een uni, dus. Er zijn meer uni's/HBO's dan zeevaartscholen.
Met citaat reageren
Oud 24-08-2002, 18:14
jnieuwelaar
jnieuwelaar is offline
Ben blij dat je geen 2 jaar op je kaart moet wachten.
Oud 25-08-2002, 20:06
Jozzy
Jozzy is offline
Citaat:
jnieuwelaar schreef:
Ben blij dat je geen 2 jaar op je kaart moet wachten.
Hoezo moeten we daar blij om zijn? Zo'n ding bestaat, dus waarom krijgen we 'm niet al in september? Lijkt me nou niet echt veel moeilijker dan alles in oktober uit te delen..... Kost me verdomme € 246!!

Btw, het traject Zwijndrecht - Utrecht Centraal is €21,50 dúúrder dan het traject Dordrecht - Utrecht Lunetten, terwijl de laaste een stukje langer is. Erg vaag... Ik bedoel maar: als je het traject voor je (jeugd)maandtrajectkaart gaat bepalen, let dan ook even op de omringende stations, dat kan je een hele zak met geld schelen!! Het heeft mij dus €21,50 gescheeld, dat is bijna 50 gulden!! Nou, mooi meegenomen lijkt me.....
Met citaat reageren
Oud 09-09-2002, 07:53
AirRaid
AirRaid is offline
had ik ook ben in januarie geboren en kreeg hem ook pas in april, is nu eenmaal omdat er vroeger veel misbruik van gemaakt werd (vrij reizen als ze uitgingen) da ze o.a. deze maatregel hebben meten treffen
Oud 09-09-2002, 09:59
Verwijderd
Het geld voor de maandkaart is helaas niet terug te vorderen. Je bent het gewoon kwijt...
Met citaat reageren
Oud 09-09-2002, 12:01
MissKiss1985
MissKiss1985 is offline
Citaat:
Thor schreef:

Dit is niet waar ik zit nu in me 2de jaar van MBO en ik heb echt geen OV hoor die krijg ik pas als ik 18 ben
Met citaat reageren
Oud 10-09-2002, 17:01
Rabbi Daniel
Rabbi Daniel is offline
Citaat:
Unique schreef:
Ja iedereen die nog geen 18 is en HBO of uni gaat doen, heeft daar last van, ik dus ook

Oplossing: jeugdmaandtrajectkaart kopen, die kost ongeveer evenveel als 14 dagretours. Voor mij komt dit neer op zo'n 175 euro. Tsja, het is niet anders he.
Met MBO krijg je ook niets.

Citaat:
Thor schreef:
Fout.
Bij het MBO krijg je pas als je 18 bent een OV, eerder niet.

En míjn opleiding is op 6 plaatsen in het hele land te doen.

Delfzijl
Harlingen
Zwolle
IJmuiden
Rotterdam
Vlissingen

MBO Maritiem Officier.

Ben nu dus €180 per maand kwijt aan reiskosten... dat valt dan nog mee, want ik woon maar 50km van school af (Zutphen-Zwolle).

Dus man, l*l niet uit je nek als je niet weet waar je over praat!

Overigens, dit topic gaat dicht.

http://forum.scholieren.com/showthre...hreadid=208616
Met citaat reageren
Oud 19-09-2002, 14:27
Schatje2000
Schatje2000 is offline
Citaat:
SummerRose schreef:
Wat denk je, ga ik eens studeren (eindelijk), krijg ik nog geen ov omdat ik in juli geboren ben! En dan blijkt dat je m een maand later krijgt (oktober dus)...wat is dat nou weer voor een beleid? Kan ik een hele maand gaan betalen aan de bus en trein! T lijkt wel discriminatie! Wie heeft hier ook last van en heeft misschien wat oplossingen?? Groetjes Roos

Ik heb mijn OV net opgehaald en ik ben ook in JULI geboren. dus je zou hem ongetwijfeld snel mogen halen...

Groetjessss
Oud 22-09-2002, 20:16
ron
ron is offline
Nou Schatje2000 dan hoop ik voor je dat de IB-groep zo aardig voor je is om je geen boete van € 68,= uit te schrijven omdat je je OV te vroeg hebt opgehaald... (Per halve maand dat de OV "onrechtmatig" in je bezit hebt, betaal je € 68,=)
Met citaat reageren
Oud 22-09-2002, 20:29
Thompie
Thompie is offline
Citaat:
SummerRose schreef:
Ik ben ook in juli jarig, heb daar ook last van nu GVD , maja loop nu toch eerst stage vlakbij, dus zo hard heb ik em nou ook weer nie nodig
Met citaat reageren
Oud 22-09-2002, 21:00
Demeter
Demeter is offline
OV heb ik ook al niet.. Ik snap ook niet waarom je geen OV krijgt als je begint met studeren (ongeacht je leeftijd). Dat is toch veel logischer?? Want nu krijgt een 17 jarige geen OV !!!! Terwijl hij/zij wel aan een HBO of Universiteit studeert.... Leeftijdsdiscriminatie!!

MENSEN MIJN VOORSTEL: BEGIN EEN HANDTEKENINGENACTIE!
Oud 24-09-2002, 09:31
mylene
mylene is offline
Citaat:
ron schreef:
Nou Schatje2000 dan hoop ik voor je dat de IB-groep zo aardig voor je is om je geen boete van € 68,= uit te schrijven omdat je je OV te vroeg hebt opgehaald... (Per halve maand dat de OV "onrechtmatig" in je bezit hebt, betaal je € 68,=)
wie weet hier meer van?
het zou trouwens eigenlijk nergens op slaan dat ze je een boete geven voor "te voreg" ophalen, want als ze goed zouden controleren in de treinen en bussen zou je die kaart nie eens kunnen gebruiken...Maar goed, ik heb m dus ook al opgehaald...en mag m pas oktober gebruiken, ik vroeg het nog op het postkantoor...maar daar zeiden ze dat je hem gewoon op kon halen... maar weet iemand nou hoe het echt zit????
Oud 24-09-2002, 11:13
marlies
marlies is offline
Citaat:
Conan the Librarian schreef:
Ik snap het ook niet helemaal. :/

*heeft zelfde situatie*
Oud 24-09-2002, 11:15
marlies
marlies is offline
Citaat:
ron schreef:
Tuurlijk niet! Je krijgt een ophaaldkaart opgestuurd om je OV op te halen. Hij is pas vanaf 1 okt. geldig..

Dus wat lul je over een boete..Je krijgt zelf een afhaalbericht dat je hem mag gaan ophalen dus dan moet je dat ook gaan doen
Oud 24-09-2002, 13:21
Schatje2000
Schatje2000 is offline
Citaat:
marlies schreef:
Tuurlijk niet! Je krijgt een ophaaldkaart opgestuurd om je OV op te halen. Hij is pas vanaf 1 okt. geldig..

Dus wat lul je over een boete..Je krijgt zelf een afhaalbericht dat je hem mag gaan ophalen dus dan moet je dat ook gaan doen

Ja precies....
En ze kunnen geen boete uitschrijven voor iets dat ze je zelf hebben op laten halen.... afhaalkaart stond op afhalen vanaf 12 sepetember.... en de kaart is van oktober tot December geldig en dan in het nieuwe jar net voordat je studie weer begint mag je de nieuwe ophalen en dat elke 4 maanden.
Ik heb gevraagd waarom dat was?? en dat was omdat er veel mensen tussentijds mee stopte vroeger en nog wel het hele jaar gebruikt maakte van de OV...

Boete laat maar komen, gaat hun meer geld kosten dan mij.... want hun hebben mij de kaat toegezegd.

Oud 24-09-2002, 14:59
Nomen-nescio
Nomen-nescio is offline
Citaat:
Demeter schreef:
OV heb ik ook al niet.. Ik snap ook niet waarom je geen OV krijgt als je begint met studeren (ongeacht je leeftijd). Dat is toch veel logischer?? Want nu krijgt een 17 jarige geen OV !!!! Terwijl hij/zij wel aan een HBO of Universiteit studeert.... Leeftijdsdiscriminatie!!

MENSEN MIJN VOORSTEL: BEGIN EEN HANDTEKENINGENACTIE!
*zucht* een 17 jarige krijgt WEL een ov. .
Oud 24-09-2002, 15:00
Nomen-nescio
Nomen-nescio is offline
Citaat:
marlies schreef:

Oud 24-09-2002, 15:06
Jozzy
Jozzy is offline
Citaat:
Nomen-nescio schreef:
*zucht* een 17 jarige krijgt WEL een ov. .
Wel bijzonder prettig dat je dit ook nog eventjes beargumenteert...
Met citaat reageren
Oud 24-09-2002, 15:17
Nomen-nescio
Nomen-nescio is offline
Citaat:
ModuM schreef:
Wel bijzonder prettig dat je dit ook nog eventjes beargumenteert...
Sorry voor mijn gevoel is dat echt al honderd keer gezegd..
Er valt niet echt veel te beargumenteren want het is gewoon zo? Ongeacht je leeftijd, je krijgt een OV als je met een hbo studie begint, of universiteit.. je krijgt em alleen pas in oktober als je jonger bent dan 18 jaar of als je in het 3e kwartaal 18 bent geworden..
Oud 25-09-2002, 11:10
ron
ron is offline
Sorry voor mijn contributie, ik was in de veronderstelling dat de IBG je ook een boete zou uitschrijven als je te vroeg was. In principe is dat immers ook een vorm van "onrechtmatig bezit".
Ik dacht dan dat het betreffende postkantoor de IBG zou doorgeven wanneer de OV afgehaald was, en dat deze instantie dan op haar beurt mooi even zou concluderen dat je de kaart onrechtmatig in je bezit hebt. Tegenwoordig draait alles om geld, zelfs universiteiten (voor iedere student die al vroeg afvalt vangen ze wel flink wat collegegeld, maar hoeven ze niets meer tegenover te stellen, lucratief dus, 1400 euro per student), dus waarom de IBG niet?

Sorry voor de ontstane tja... ongemakken?
Met citaat reageren
Oud 04-10-2002, 09:50
Schatje1984
Schatje1984 is offline
heeej ik heb even mijn ov erbij gepakt en er staat wle iets over een boete en wel dit staat er precies :

inleveren: uiterlijk de vijfde werkdag nadat het recht op studiefinanciering is beeindigd. Lever je de kaart later in, dan ben je per halve maand of een gedeelte ervan € 68 verschuldigd.

het is dus bij te laat inleveren en niet bij te vroeg ophalen

Greetzzzzzzz
Reageren

Regels voor berichten