Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Levensbeschouwing & Filosofie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 13-01-2003, 13:10
Just Johan
Just Johan is offline
Citaat:
Noorderlicht:
Papier vergaat, net als magneetbanden, en ook chips gaan geen eeuwigheid mee. Wie zijn archief echt wil bewaren, moet de gegevens regelmatig op nieuw materiaal kopiëren. Daarom proberen Amerikaanse onderzoekers bacteriën te veranderen in levende databanken, die met elke deling de in hen opgeslagen gegevens vanzelf meekopiëren.

Bacterie onthoudt liedje
DNA slaat teksten op

donderdag 9 januari 2003

Het klinkt geheimzinnig, maar Pak Chung Wong is nuchter. “Met de enorme hoeveelheid informatie die elke dag opnieuw geproduceerd wordt, werd het tijd om een nieuw opslagmedium te ontwikkelen,” stelt de Amerikaanse informaticus. “Met digitale technieken kun je heel veel gegevens op een betrekkelijk klein cd-schijfje wegschrijven, maar dat heeft een groot nadeel: verlies je dat schijfje, of raakt het beschadigd, dan ben je meteen ook heel veel kwijt. En dan zwijg ik nog over het feit dat zo’n schijfje door veranderende technieken onleesbaar wordt. Ik bedoel: wie kan er nu nog die grote, 5¼-inch computerschijven draaien die standaard waren in de eerste PC’s?” ... <volledig artikel>
Wordt dit de opslagmethode van de toekomst? Of blijft de evolutie van de betreffende bacteriën een onoverkomelijk probleem?

(edit: irritante spelfout)

Laatst gewijzigd op 13-01-2003 om 19:32.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 13-01-2003, 18:06
Not for Sale
Not for Sale is offline
mutaties, voeding voor de bacteriën.. mij lijken er wel bezwaren te kleven aan deze methode...
Oud 14-01-2003, 16:59
Manus J. van Alles
Manus J. van Alles is offline
Idd - en alle belangrijke info op die 5.25" dingen is echt wel tijdig overgezet op 3.5" en later CD, lijkt me
Oud 15-01-2003, 15:45
Not for Sale
Not for Sale is offline
Citaat:
Manus J. van Alles schreef:
Idd - en alle belangrijke info op die 5.25" dingen is echt wel tijdig overgezet op 3.5" en later CD, lijkt me
Ja, en hoe lang gaan cd's nog mee...?
Oud 18-01-2003, 16:54
CraigDavid
CraigDavid is offline
en hoe moet ik me foking oordopjes op een bacterie aansluiten?
gewoon in zijn mond douwen of zo?

geef mij maar een minidisc
Oud 18-01-2003, 17:11
Ki Fighter
Ki Fighter is offline
En gaan bacterien dan wel soms eeuwig mee? En trouwens mij lijkt het me helemaal niks. Moet je weer aan bepaalde temperaturen houden.
Oud 18-01-2003, 21:50
NielZ
NielZ is offline
Klinkt goed, maar ik denk eerst dat er een garantie moet komen dat de Bacteriën onze MP3'tjes voor minstens 20 jaar bewaard blijven...
Dat klinkt kort, maar het schijnt dat een gebrand CeeDeetje al na een jaartje of 10 de geest geeft, soms zelfs sneller... (heb dit nog niet kunnen testen - mijn oudste CDRtje is 2 jaar oud ).
Daarnaast (ik heb het artikel niet zeer intensiev gelezen, misschien heb ik dat gemist ), ze spreken nu over enkele regeltjes tekst, in computerland zo'n 50 byte dus. Een beetje DivX is al snel 7,34 ? 10^8 byte. Nu kan ik me voorstellen dat ze dat éne zinnetje nog wel in een molecuul kunnen proppen, maar met een grotere hoeveelheid wordt dat een probleem. Als ze het dan over meerdere bacteriën verdelen heb je het probleem dat die beestjes allemaal door elkaar krioelen, en dat de boel dus door elkaar komt. En dat is natuurlijk niet zo bevordelijk voor de kwaliteit van je film...
Oud 02-02-2003, 16:02
Retinite
Retinite is offline
heb je een bepaald bestand, upload je in een bacterie, zijn dna verandert, en muteert zo dat je een dodelijke bacterie maak dat de mensheid uitoeit ,

maar als een bacterie deelt, is je bstand wel mooi gekopieerd
Oud 04-02-2003, 09:21
Yohst
Yohst is offline
Hier heb ik ook een stuk over gelezen op tweakers.net

http://www.tweakers.net/nieuws/25028...light=bacterie
Oud 05-02-2003, 16:25
Isa
Isa is offline
WTF? hoe werkt dit?
Met citaat reageren
Oud 05-02-2003, 19:24
Verwijderd
Citaat:
NielZ schreef:
Klinkt goed, maar ik denk eerst dat er een garantie moet komen dat de Bacteriën onze MP3'tjes voor minstens 20 jaar bewaard blijven...
Ach, tegen die tijd zijn de cd's al weer achterhaald. Kijk maar eens naar het verleden.

Citaat:
Ki Fighter schreef:
En gaan bacterien dan wel soms eeuwig mee? En trouwens mij lijkt het me helemaal niks. Moet je weer aan bepaalde temperaturen houden.
Schimmels zijn toch beter bestand tegen koude temperaturen? Hun sporen dan, de schimmel zelf niet.

Citaat:
Manus J. van Alles schreef:
niet dus. daar is laatst nog een artikel over geweest in Natuur en Techniek. Er is een heleboel onderzoek gedaan naar dat soort dingen.
En wat als je data heel lang kan bewaren? Tegen die tijd is het onbruikbaar omdat er weer een andere standaard is voor het opslaan. Ook dit werd bediscuseerd in het blad.
Met citaat reageren
Oud 08-02-2003, 21:37
Rabbi Daniel
Rabbi Daniel is offline
Citaat:
Kenny McCormick schreef:
WTF? hoe werkt dit?
Met citaat reageren
Oud 08-02-2003, 22:37
Just Johan
Just Johan is offline
Citaat:
Kenny McCormick schreef:
WTF? hoe werkt dit?
Wat begrijp je niet?
Met citaat reageren
Oud 09-02-2003, 17:04
Isa
Isa is offline
Citaat:
Just Johan schreef:
Wat begrijp je niet?
hoe een biologisch wezen een liedje kan opslaan dat door siliciumcomputers word gelezen als data. volgens mij werken computers en bacterien toch met een ietwat andere informatie-opslagmanier.
Met citaat reageren
Oud 09-02-2003, 17:28
Just Johan
Just Johan is offline
Citaat:
Kenny McCormick schreef:
hoe een biologisch wezen een liedje kan opslaan dat door siliciumcomputers word gelezen als data. volgens mij werken computers en bacterien toch met een ietwat andere informatie-opslagmanier.
Oh zo, ik weet niet hoe ze het doen.
Met citaat reageren
Oud 11-02-2003, 21:43
Hans Olo
Hans Olo is offline
lijkt me erg de moeite waard om te ontwikkelen. Als je alleen al kijkt naar de gigantische hoeveelheid informatie die in een enkele menselijke dna streng is opgeslagen!
Oud 12-02-2003, 10:21
Violence Fetishist
Violence Fetishist is offline
Citaat:
Kenny McCormick schreef:
WTF? hoe werkt dit?
agreed
Reageren

Regels voor berichten