Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Lichaam & Gezondheid
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 13-11-2002, 13:05
Verwijderd
Iemand ervaring mee? Wat doe je er aan? Helpt of hielp dat? Enz.
Met citaat reageren
Oud 13-11-2002, 13:32
Markiex
Markiex is offline
Geen ervaring mee gelukkig. Wat goed helpt is het eten van suikers en dan voornamenlijk suikers die snel in je bloed opgenomen worden, bijv. druive(n?)suiker.
Oud 13-11-2002, 13:34
Verwijderd
Citaat:
Markiex schreef:
Geen ervaring mee gelukkig. Wat goed helpt is het eten van suikers en dan voornamenlijk suikers die snel in je bloed opgenomen worden, bijv. druive(n?)suiker.
Volgens sites op inet moet je dat nou juist niet doen...
Met citaat reageren
Oud 13-11-2002, 13:40
Verwijderd
Citaat:
Leonoor schreef:
Volgens sites op inet moet je dat nou juist niet doen...
Volgens mij ook niet...
maar wat je er wel aan kan doen weet ik echt niet, sorry voor deze nutteloze reply...
Met citaat reageren
Oud 13-11-2002, 14:39
Quiana
Quiana is offline
Is toch het tegenover gestelde van suikerziekte?
Ze dachten een tijd terug dat mn zus dat had.
(was niet zo gelukkig)
Ik geloof dat je dan ontzettend op
moet passen met je eten,
omdat een veel te lage bloedsuikerspiegel tot
coma oid zou kunnen leiden..
Kweenie, volgens mij krijg je dan
een speciaal eetpatroon
en medicijnen..
Staat er niet meer op inet over?
Of bij je dokter oid?
Oud 13-11-2002, 14:52
Verwijderd
Citaat:
Betamethason schreef:
Is toch het tegenover gestelde van suikerziekte?
Bij hypoglycemie heb je een sterk wisselende bloedsuikerspiegel (tis een bloedsuikerstoornis)...hij is vaak veel te laag ed...

Citaat:
Ik geloof dat je dan ontzettend op
moet passen met je eten,
omdat een veel te lage bloedsuikerspiegel tot
coma oid zou kunnen leiden..
Kweenie, volgens mij krijg je dan
een speciaal eetpatroon
en medicijnen..
Staat er niet meer op inet over?
Of bij je dokter oid?
D'r staat wel aardig wat op inet, maar weinig eigen ervaringen van mensen ed. Je mag dan geen suikers en nog een aantal dingen niet of in mindere mate...ik weet nog niet of ik het echt heb, deed gister een test en ik had 127 punten (boven de 120 was het gevaarlijk en moest je langs de dokter Ik geloof nooit zo in dat soort testjes, maar goed. Ik moest toch weer eens langs de dietiste (dieet werkt niet echt super), dus ga ik vragen of het dit zou kunnen zijn). Dan ga ik ook gelijk informatie vragen. Maar voordat ik dingen vraag, wil ik er altijd graag eerst meer van weten, dus vandaar.
Met citaat reageren
Oud 13-11-2002, 15:11
Markiex
Markiex is offline
hypoglycemie is geen ziekte maar een symptoom. Hypoglycemie houdt in dat je bloedsuikerspiegel te laag is, dit kan voorkomen bij mensen met (slecht gereguleerde) diabetes. Aangezien je bloedsuiker te laag is zal je er dus voor moeten zorgen dat er weer suiker in je bloed komt. Dit kan je dus doen door suiker te eten.
Een hypoglycemie treedt ook op als een diabeticus teveel insuline spuit, door het teveel aan insuline schiet de bloedsuiker omlaag met als gevolg een "hypo" (zweten, duizelig (kan tot coma leiden)enz.). Als tegenactie kan je dus suikers tot je nemen of glucagon spuiten (heeft tegenovergestelde werking van insuline).
Oud 13-11-2002, 15:16
Verwijderd
Citaat:
Markiex schreef:
hypoglycemie is geen ziekte maar een symptoom.
Hypoglycemie is buiten een symptoom bij bv. diabetes ook een ziekte.
Met citaat reageren
Oud 13-11-2002, 15:21
Verwijderd
wat er op internet staat is het juist een soort omgekeerde diabetes....

Er staat " de alvleesklier maakt teveel insuline, waardoor het bloedsuikergehalte te laag is blabla...
Er wordt dus te weinig glucagon gemaakt, maar dat heb je ook bij diabetes.
Met citaat reageren
Oud 13-11-2002, 17:32
N*A*Shezbaernon.temp
N*A*Shezbaernon.temp is offline
Citaat:
Leonoor schreef:
Klopt ... of een ziekte op zichzelf, dan heeft het met die hormonengehalte te maken ( teveel aan insuline of tekort aan glucagon ), of een symptoom bij bvb. diabetes, maar ook eetstoornissen ( het lichaam krijgt gewoon te weinig voedingstoffen binnen om de glucosegehalte op peil te kunnen houden ).

Wat IK gehoord heb is dat je inderdaad er voor moet zorgen dat de bloedsuikerspiegel omhoog gaat, door iets waar suiker in zit te eten / drinken ... alleen moet je het VOOR de hypoglycemische shock doen, want als je hele lichaam verkrampt, ben je niet echt meer in staat iets er aan te doen. Kan tot een coma en dood leiden.
Oud 13-11-2002, 18:48
Cat
Cat is offline
Citaat:
N*A*Shezbaernon schreef:
Klopt ... of een ziekte op zichzelf, dan heeft het met die hormonengehalte te maken ( teveel aan insuline of tekort aan glucagon ), of een symptoom bij bvb. diabetes, maar ook eetstoornissen ( het lichaam krijgt gewoon te weinig voedingstoffen binnen om de glucosegehalte op peil te kunnen houden ).

Wat IK gehoord heb is dat je inderdaad er voor moet zorgen dat de bloedsuikerspiegel omhoog gaat, door iets waar suiker in zit te eten / drinken ... alleen moet je het VOOR de hypoglycemische shock doen, want als je hele lichaam verkrampt, ben je niet echt meer in staat iets er aan te doen. Kan tot een coma en dood leiden.
Als men al in coma is moet men een inspuiting glucagon geven, anders is suiker vereist.
Met citaat reageren
Oud 13-11-2002, 19:17
Verwijderd
Zoals Leonoor zelf al zei, er staat op internet dat je dus geen snelwerkende (of hoe dat ook alweer heette ) suikers zoals druivensuiker moet nemen, want daar krijg je allerlei schommelingen in je bloedsuikergehalte van en dat is nogal slecht.
Stel je suikergehalte is superlaag en je eet een dextro ofzo...dan schiet het ineens omhoog! Maar aangezien je bij hypoglycemie teveel insuline maakt zal het ook weer heel snel dalen. Dus zou je weer zo'n dextro moeten nemen en gebeurt hetzelfde.
Volgens zo'n site moet je dus langzaamwerkende (als dat zo heet) suikers nemen, wat dat in vredesnaam zijn weet ik niet...
Maar zoveel weet ik er ook niet van.

Hierboven praten mensen al over coma's enzo, terwijl we het nu toch gewoon over dieten hebben...
Met citaat reageren
Oud 13-11-2002, 19:34
Verwijderd
Citaat:
Alicia Silverstone schreef:
Volgens zo'n site moet je dus langzaamwerkende (als dat zo heet) suikers nemen, wat dat in vredesnaam zijn weet ik niet...
Brood, volgens mij...dat doe ik iig altijd...boterhammen met jam...maar of dat goed is weet ik niet...'t helpt wel een beetje iig.
Met citaat reageren
Oud 13-11-2002, 19:34
Andora
Andora is offline
ik gloof dat je dan een speciaal dieet moet hebben enzow.
ik heb er geen ervaring mee, maar heb zelf diabetes en volgens mij stond ut wel een keertje in zo'n blad (DiaBC)
Met citaat reageren
Oud 13-11-2002, 19:47
Choke
Choke is offline
Citaat:
Leonoor schreef:
Iemand ervaring mee? Wat doe je er aan? Helpt of hielp dat? Enz.
ik heb dat gehad, wat je eraan kan doen? je moet gewoon lang geen suiker meer eten.. of je kan naar een speciaal iemand gaan, kweet ff niet hoe ze heten, maar die helpt je er vanaf, maar als ik ga uitleggen hoe, kan ik beter naar mystiek gaan, maar je kan er wel vanaf komen..
Oud 14-11-2002, 07:33
Verwijderd
Citaat:
Choke schreef:
ik heb dat gehad, wat je eraan kan doen? je moet gewoon lang geen suiker meer eten.. of je kan naar een speciaal iemand gaan, kweet ff niet hoe ze heten, maar die helpt je er vanaf, maar als ik ga uitleggen hoe, kan ik beter naar mystiek gaan, maar je kan er wel vanaf komen..
Ik eet al een jaar of 3 geen suiker meer, maar nog wel zoetstoffen en fructose, en dat mag dan ook niet meer, als ik me nite vergis. Ik denk wel dat je hier uit mag leggen hoe diegene je er vanaf helpt. Als je wilt dan.
Met citaat reageren
Oud 14-11-2002, 11:03
Markiex
Markiex is offline
Citaat:
Alicia Silverstone schreef:
Zoals Leonoor zelf al zei, er staat op internet dat je dus geen snelwerkende (of hoe dat ook alweer heette ) suikers zoals druivensuiker moet nemen, want daar krijg je allerlei schommelingen in je bloedsuikergehalte van en dat is nogal slecht.
Stel je suikergehalte is superlaag en je eet een dextro ofzo...dan schiet het ineens omhoog! Maar aangezien je bij hypoglycemie teveel insuline maakt zal het ook weer heel snel dalen. Dus zou je weer zo'n dextro moeten nemen en gebeurt hetzelfde.
Maar zoveel weet ik er ook niet van.

Hierboven praten mensen al over coma's enzo, terwijl we het nu toch gewoon over dieten hebben...
Het lijkt mij dat je juist wel suiker moet nemen, en het liefst iets dat snel wordt opgenomen in je bloed, want een hypoglycemie moet niet te lang duren. Dat je bloedsuikers dan omhoog schieten en een beetje schommelen op dat ene moment is niet zo erg dan dat je in je hypoglycemie blijft.
Met langzaam werkende suikers worden suikers bedoeld die er een poosje over doen om via de darm in het bloed te komen en dus zodoende de bloedsuikerspiegel te verhogen.
Oud 14-11-2002, 11:06
Markiex
Markiex is offline
Citaat:
Leonoor schreef:
Nou dat ben ik niet met je eens. Hypoglycemie betekent dus letterlijk een laag suiker gehalte in je bloed en dat heeft een oorzaak, en dat is een ziekte.
Als je alvleesklier teveel insuline maakt (dus omgekeerde van diabetes (simpel gezegd) dan heet dat hyperinsulinemie en dat kan bijvoorbeeld door een tumortje komen die teveel insuline produceerd zonder te worden geremd door de hoeveelheid suiker in het bloed en/of het glucagon.
Oud 14-11-2002, 11:57
Verwijderd
Citaat:
Leonoor schreef:
...deed gister een test en ik had 127 punten (boven de 120 was het gevaarlijk en moest je langs de dokter...
waar stond die test?
Met citaat reageren
Oud 14-11-2002, 13:31
xlesjuhx
xlesjuhx is offline
Ik heb/had dat ook, maar dokters geloven er vaak niet echt in.
(= mijn ervaring)
Het is meer iets alternatiefs.Ik weet ook niet precies wat ik er van moet denken,om eerlijk te zijn.Maar als je denkt dat je dat hebt, kun je denk ik het beste naar een alternatieve arts gaan. Als je dat dan hebt, krijg je supplementen zoals chroom.

Je moet dan iniedergeval GEEN suikers eten,weinig koffie, alles volkoren enzo. en geen gewone thee,maar kruidenthee.
Je moet je bloedsuikerspiegel laag houden.
Want als je suiker eet, vliegt je suikerspiegel omhoog en dan weer heel snel omlaag, waardoor je ziek wordt.

En als ik die tests van internet moet geloven, heb ik alle ziektes bijna

Laatst gewijzigd op 14-11-2002 om 13:35.
Met citaat reageren
Oud 14-11-2002, 14:12
Verwijderd
Citaat:
Markiex schreef:
Nou dat ben ik niet met je eens. Hypoglycemie betekent dus letterlijk een laag suiker gehalte in je bloed en dat heeft een oorzaak, en dat is een ziekte.
Ben ik even blij dat er wel doktoren zijn die het met me eens zijn.

Zoek op inet, en je zult op elke site over dit ow zien staan dat je geen suikers mag/moet nemen, omdat dat dus niet goed is. Dat zuig ik echt niet zomaar uit m'n duim.
Met citaat reageren
Oud 14-11-2002, 14:16
Markiex
Markiex is offline
Citaat:
Leonoor schreef:
Ben ik even blij dat er wel doktoren zijn die het met me eens zijn.

Zoek op inet, en je zult op elke site over dit ow zien staan dat je geen suikers mag/moet nemen, omdat dat dus niet goed is. Dat zuig ik echt niet zomaar uit m'n duim.
Tsja, ik geloof ook wel dat je niet zomaar iets aan het vertellen ben maar zo heb ik het nu eenmaal geleerd (vertel heus geen onzin hoor ). Zal ook wel eens op internet kijken...
Oud 14-11-2002, 14:20
Verwijderd
Een hypoglycemie patiënt heeft aanhoudend een te lage bloedsuikerspiegel. De alvleesklier doet het té goed, hij maakt te veel insuline zodat de bloedsuikerspiegel daalt. De bijnier die dit normaal gesproken zou moeten compenseren door glucose vrij te maken is, zou je kunnen zeggen, een beetje in slaap gesukkeld en werkt te traag. Alvleesklier en bijnier werken niet goed (meer) samen, zijn niet goed op elkaar afgestemd.

http://www.kruidenvrouwtje.nl/ziekte...poglycemie.htm

'Een hypoglycemie patiënt', dat lees ik als 'een griep patiënt', dus als iemand die een bepaalde ziekte heeft.

Snoepen is echter geen oplossing. De eerste paar minuten lijk je er van op te knappen – je bloedsuikerspiegel stijgt weer snel – maar daarna komt de volgende dip des te harder aan. Je bloedsuikerspiegel is dan flink gekelderd. Met twee ongesuikerde dadels kun je jezelf al uit een dipje eten: laat die zak drop dus maar in de bureaula.

En

Vermijd alle soorten suiker en stroop. Dus ook de snoepjes en koekjes waarin deze zijn verwerkt. Rietsuiker, honing en dergelijke zijn voor de bloedsuikerspiegel even slecht als gewone witte suiker.

http://www.planet.nl/living/0,1233,7...2_2855,00.html

Hypoglykemie betekent letterlijk "een te lage bloedsuikerspiegel".
Normaal gesproken zorgt een ingewikkeld samenspel van hormonen voor een vrij constante glucoseconcentratie in het bloed. Wanneer er iets mis is in de hormoonhuishouding kan er een te hoge glucoseconcentratie (hyperglykemie = diabetes) of een te lage glucoseconcentratie (hypoglykemie) ontstaan. Als er sprake is van een te lage glucosespiegel of van te sterke schommelingen gedurende de dag, kunnen er allerlei klachten ontstaan.

http://lightning.prohosting.com/~hypoglyc/stichting/

Nog meer 'feiten':
http://utopia.knoware.nl/users/veldman/support/hypo.htm (goede site btw!)
http://www.dietistonline.nl/hypo.htm
http://www.walthers.nl/hypogly.html

De test:
http://www.lilith.demon.nl/div/hypoglykemietest.html

@Markiex: Geloof je me nu?

Laatst gewijzigd op 14-11-2002 om 14:23.
Met citaat reageren
Oud 14-11-2002, 14:25
Verwijderd
Citaat:
Markiex schreef:
Tsja, ik geloof ook wel dat je niet zomaar iets aan het vertellen ben maar zo heb ik het nu eenmaal geleerd (vertel heus geen onzin hoor ). Zal ook wel eens op internet kijken...
Zie mijn bovenstaande post.
Met citaat reageren
Oud 14-11-2002, 14:41
Markiex
Markiex is offline
Zo ff snel op internet gekeken: hopelijk heb je niet de site van het kruidenvrouwtje bekeken, daar staat maar de halve waarheid in.
Dit stukje vond ik bij diabetes.nl

Behandeling (hypoglycemie)
Hypoglycemie vereist over het algemeen snel ingrijpen. Daarnaast moet altijd bekeken worden wat de oorzaak geweest is van de hypo, eventueel gevolgd door aanpassingen van het insulinebeleid.

De meest hypo's kunnen effectief worden verholpen door het innemen van glucose of koolhydraat-houdende dranken. In principe is 20 gram glucose voldoende om de glucosespiegel zover te doen stijgen dat het gevaar geweken is, bv. in de vorm van druivesuiker, enkele suikerklontjes, of een glas suikerhoudende limonade.

Wanneer iemand niet bij machte is zelf glucose tot zich te nemen dan is de toediening van glucagon door derden het middel van keuze. Het toedienen van koolhydraat-houdende dranken bij een (bijna) bewusteloos persoon moet worden ontraden in verband met het gevaar op verslikking. Glucagon wordt toegediend met behulp van een injectie in de spier of onder de huid. Hiervoor zijn speciale verpakkingen met spuit, naald en al in de handel (Glucagen aquaject). Het werkt snel en is effectief tenzij men al een lange tijd niet gegeten heeft. Bovendien kunnen sommige patiënten gaan braken na toediening van glucagon. Indien een persoon met diabetes, na het gebruik van glucagon, na 10 minuten nog niet bij bewustzijn is moet de dosis glucagon worden herhaald. Indien de reactie ook hierop onvoldoende is, moet zo spoedig mogelijk glucose via een sonde of rechtstreeks in de bloedbaan worden toegediend. Waarschuw dus altijd een arts, wanneer en sprake is van een ernstige hypo.

een gelijksoortige behandeling staat hier: www.emerbel.org/brevet/documenten/ Knockaert%20D%20-%20Endocriene%20urgenties.pdf

Ik ben dan ook erg benieuwd waar jij je info vandaan hebt...(toch niet van pillie willie he?)
Oud 14-11-2002, 14:47
Verwijderd
Citaat:
Markiex schreef:
Ik ben dan ook erg benieuwd waar jij je info vandaan hebt...(toch niet van pillie willie he?)
Ik heb gezocht op google + net links gepost dus. Wat is er mis met Pillie Willie? En volgens mij is dat lage ed bij diabetes toch wat anders. In de viva van vorige week stond ook een stuk over hypoglycemie en ook daarin stond dat je dan geen suiker, zoetstoffen enz mag. En dat is bij de ziekte hypoglycemie ook het gene wat ik tot nog toe altijd gehoord en gelezen heb. Maar goed, ik ga morgen naar de dietiste en het vrage, 'k zal het wel posten als ik iets weet.
Met citaat reageren
Oud 14-11-2002, 14:58
Markiex
Markiex is offline
Citaat:
Leonoor schreef:
Ik heb gezocht op google + net links gepost dus. Wat is er mis met Pillie Willie? En volgens mij is dat lage ed bij diabetes toch wat anders. In de viva van vorige week stond ook een stuk over hypoglycemie en ook daarin stond dat je dan geen suiker, zoetstoffen enz mag. En dat is bij de ziekte hypoglycemie ook het gene wat ik tot nog toe altijd gehoord en gelezen heb. Maar goed, ik ga morgen naar de dietiste en het vrage, 'k zal het wel posten als ik iets weet.
Die site van PW vertelt helaas ook een boel onzin, het is daardoor lastig om in te schatten wat er nu wel en niet waar is, maar dat terzijde.
Hypoglycemie houdt dus in dat je bloedsuiker te laag is, of dat nu door teveel insuline komt of doordat je een paar dagen niet eet en dan een marathon probeert te lopen. Feit is dat je bloed weer suiker nodig heeft en dat kan je dus bewerkstelligen door suikers tot je te nemen.
Oud 14-11-2002, 15:58
Verwijderd
Citaat:
Markiex schreef:
Die site van PW vertelt helaas ook een boel onzin, het is daardoor lastig om in te schatten wat er nu wel en niet waar is, maar dat terzijde.
Hypoglycemie houdt dus in dat je bloedsuiker te laag is, of dat nu door teveel insuline komt of doordat je een paar dagen niet eet en dan een marathon probeert te lopen. Feit is dat je bloed weer suiker nodig heeft en dat kan je dus bewerkstelligen door suikers tot je te nemen.
Feit is dat dat bij hypoglycemie dus niet helpt, wel tijdelijk, maar het op langere termijn alleen maar verergerd. Ik geloof doktoren en artikelen daarin toch wel. Je moet het verhogen door langzaam werkende suikers, niet door de snelwerkende. Plus dat je er voor moet zorgen dat het constant blijft en dat blijft het dus niet wanneer je snelwerkende suikers binnen krijgt. Maar goed, zoals ik al zei, ik zal het morgen allemaal aan de dietiste vragen (als het er toe doet, wat wil zeggen, als zij denkt dat ik het zou kunnen hebben). En haar geloof ik zonder meer.
Met citaat reageren
Oud 14-11-2002, 16:30
Boogie
Boogie is offline
Mensen met suikerziekte die een hypoglycemie (afgekort: hypo) hebben, moeten zo snel mogelijk druivensuiker of iets anders met veel koolhydraten gaan eten. Dan is het in 10 minuten weer over. Als je dat niet doet, kan je bewusteloos en zelfs in coma raken.

Als je geen diabetes hebt, weet ik het niet, maar het lijkt me dezelfde situatie. Hypoglycemie betekent zoiets als: te lage suikerspiegel, dus moet je dat aanvullen. Maar dat weet ik niet zeker...
Oud 14-11-2002, 16:58
Verwijderd
Met hypoglycemie mag je dus geen suikers ed...je moet een suikervrij dieet volgen enz... Lijkt me dan dus niet dat suikers ed goed voor je zullen zijn, je mag zelfs geen zoetstoffen...
Met citaat reageren
Oud 14-11-2002, 16:59
Verwijderd
Oorzaken van Hypoglycemie
Hypoglycemie kan onstaan onder invloed van stress, langdurig medicijn gebruik, eenzijdige voeding of lichamelijk letsel.
Ook erfelijkheid kan een rol spelen.
In ieder geval is suiker de bekendste risicofactor. Alle produkten waar geraffineerde suiker (de bekende witte suiker) in zit, zoals koekjes en snoep, moeten met mate gegeten worden en bij mensen met hypoglycemie het liefst vermeden worden. Suikers aanwezig in groente en fruit zijn prima.
Tevens van belang is het eten van koolhydraten met eiwitten en vetten. Verstandig is om tussendoor een (bruine) boterham te eten met bijv. vleeswaren. Een portie fruit of een schaaltje (magere) yoghurt is ook prima voor tussendoor.

http://www.dietistonline.nl/hypo.htm bv

En

De behandeling bestaat voornamelijk uit dieetadviezen:

* Geen suiker en witmeelprodukten, omdat deze direct worden opgenomen in het bloed met als gevolg belasting van de regulatiehormonen.
* Alleen samengesteld-ongeraffineerde koolhydraten zijn toegestaan (zie tabel 2). Enkelvoudig-ongeraffineerde koolhydraten zijn beperkt toegestaan en vruchten met 15% of meer koolhydraten niet (tabel 3).
* Meermalen per dag kleine maaltijden gebruiken. Bij een schema van 7 maaltijden zijn de etenstijden dan bijvoorbeeld: acht uur, half elf, een uur, half vier, zes uur, half negen en elf uur ' s avonds.
* Geen genotmiddelen zoals koffie, zwarte thee, alcohol en nicotine.
* Vooral ongekookt mais/rijstmeel, peulvruchten en zilvervliesrijst.
* Tarwekiemen, granen, rauwkost en lijnolie in verband met , Zink, Chroom, Magnesium en Selenium.
* Lever versterken:wortelsap, grapefruit, witlof, andijvie, radijs, lecithine, vetbeperking
* Zonodig kunnen voedingssupplementen worden gebruikt zoals vit. C, vit. B complex, vit. B5, Chroom, Zink, Magnesium, Mangaan, Kalium.

http://www.orthokliniek.nl/Vragenlij...poglycemie.txt

Hoe suiker kan leiden tot hypoglycemie en/of suikerziekte.

De mens van tegenwoordig eet een grote hoeveelheid suiker.

Een z.g.slankmakende vruchtenyoghurt bevat ongeveer 24 gram suiker.
Een klein flesje cola 36 gram suiker.
Tomatenketchup en appelmoes bestaan voor 24% uit suiker

Suiker zit bijna overal in, we krijgen er dus een grote hoeveelheid van binnen.
Suiker is een koolhydraat (zoals ook groenten, vruchten, aardappelen ), maar van de slechtste soort.
Normaal gesproken verteren de koolhydraten langzaam in het maagdarmkanaal alvorens ze in het bloed in de vorm van glucose opgenomen worden.
Een dergelijke trage afgifte noodzaakt het lichaam niet tot het nemen van allerlei noodmaatregelen.
Bij de geraffineerde koolhydraten (zoals suiker) verschijnt de glucose plotseling in grote hoeveelheid in het bloed.
Deze hoge suikerconcentratie in het bloed is gevaarlijk en het lichaam reageert erop door insuline
af te scheiden (v.d.alvleesklier), waardoor de bloedsuikerspiegel weer daalt.
Bij konstante suikertoevoer raakt de alvleesklier overprikkeld en scheidt bij de minste suikertoevoer insuline af.

Zodra de suikerspiegel daalt voelen wij ons moe en hongerig. Wij eten wat suiker en onmiddellijk voelen wij ons weer goed.
Ja, gedurende een half uur, want onmiddellijk begint de alvleesklier weer insuline af te scheiden en de suikerspiegel daalt weer, waarna wij ons weer vermoeid en hongerig voelen.
De cirkel waarin wij zitten: we voelen ons niet lekker en eten iets van suiker. Hierdoor stijgt ons bloedsuikerniveau
en voelen we ons weer even goed. De alvleesklier doet dit weer dalen en we voelen ons weer niet lekker en moeten opnieuw suiker eten.
Dit stadium noemen we nu hypoglycemie.

Tenslotte raakt de alvleesklier overwerkt en stopt met de produktie van insuline. Het gevolg is een te hoge suikerspiegel en dat noemen we dan hyperglycemie of te wel suikerziekte.

http://www.angelfire.com/empire/atki...l#hypoglycemie <-- dan kies ik toch liever voor geen suiker ed

Laatst gewijzigd op 14-11-2002 om 17:02.
Met citaat reageren
Oud 14-11-2002, 18:08
Markiex
Markiex is offline
Tsja, in al die verhalen zitten toch wel wat redeneringen waar ik mijn vraagtekens bij zet. Bij het vluchtig doorlezen viel me ook op dat er een aantal zaken aan elkaar gekoppeld werden die eigenlijk op zichzelf staan.
Lijkt me best leuk om hierover verder te babbelen Leonoor maar heb eigenlijk geen zin om dit via dit forum te doen (beetje onhandig). MSN een ideetje?
Overigens wel interessante materie!
groeten!
Oud 15-11-2002, 12:10
xlesjuhx
xlesjuhx is offline
Citaat:
Boogie schreef:
Mensen met suikerziekte die een hypoglycemie (afgekort: hypo) hebben, moeten zo snel mogelijk druivensuiker of iets anders met veel koolhydraten gaan eten. Dan is het in 10 minuten weer over. Als je dat niet doet, kan je bewusteloos en zelfs in coma raken.

Als je geen diabetes hebt, weet ik het niet, maar het lijkt me dezelfde situatie. Hypoglycemie betekent zoiets als: te lage suikerspiegel, dus moet je dat aanvullen. Maar dat weet ik niet zeker...
FOUT!

Dat denken mensen altijd, maar dat is dus niet zo!
Als je altijd hypoglycemie hebt, moet je je suikerspiegel laag houden<En dus GEEN suiker nemen> anders wordt je ziek.
Met citaat reageren
Oud 15-11-2002, 12:34
Markiex
Markiex is offline
Citaat:
xlesjuhx schreef:
FOUT!

Dat denken mensen altijd, maar dat is dus niet zo!
Als je altijd hypoglycemie hebt, moet je je suikerspiegel laag houden<En dus GEEN suiker nemen> anders wordt je ziek.
ik begin toch zo langzamerhand te denken dat er hier iets anders bedoeld wordt met hypoglycemie dan wat de medische wereld in het algemeen bedoeld met hypoglycemie..... (misschien heeft het wel dezelfde naam maar dat is dan wel erg verwarrend)
Oud 15-11-2002, 17:39
Verwijderd
Citaat:
Markiex schreef:
ik begin toch zo langzamerhand te denken dat er hier iets anders bedoeld wordt met hypoglycemie dan wat de medische wereld in het algemeen bedoeld met hypoglycemie..... (misschien heeft het wel dezelfde naam maar dat is dan wel erg verwarrend)
Volgens mijn dietiste is het dieet dat ik nu volg (en dat is oa suikervrij) ook geschikt wanneer ik hypoglycemie zou hebben. Ik kan/mag me laten testen, maar zij heeft zo iets van 'eet maar regelmatig en de goede dingen' (wat ik dus al doe, maar goed). Fructose, honing ed mogen wel, maar beperkt en verspreidt over de dag...nou wordt ik ook daar ziek van, maar goed (eet ik dus ook niet).
Met citaat reageren
Oud 15-11-2002, 18:12
mathfreak
mathfreak is offline
Citaat:
Markiex schreef:
Het is mogelijk dat sommigen hier hyperglykemie (een te hoge bloedsuikerspiegel) in plaats van hypoglykemie (een te lage bloedsuikerspiegel) bedoelen, waardoor er een spraakverwarring gaande is. Mensen met hypoglykemie moeten in ieder geval altijd iets suikerhudends gebruiken om zo hun bloedsuikergehalte te verhogen. Mensen die daarentegen last hebben van hyperglykemie dienen suikerhoudende produkten te vermijden om op die manier te voorkomen dat hun bloedsuikerspiegel nog verder stijgt.
Even nog de verschillen:
- het voorvoegsel hyper- betekent "te hoog", dus hyperglykemie duidt op een te hoge bloedsuikerspiegel
- - het voorvoegsel hypo- betekent "te laag", dus hypoglykemie duidt op een te lage bloedsuikerspiegel.
Oud 15-11-2002, 18:21
Verwijderd
Citaat:
mathfreak schreef:
Het is mogelijk dat sommigen hier hyperglykemie (een te hoge bloedsuikerspiegel) in plaats van hypoglykemie (een te lage bloedsuikerspiegel) bedoelen, waardoor er een spraakverwarring gaande is. Mensen met hypoglykemie moeten in ieder geval altijd iets suikerhudends gebruiken om zo hun bloedsuikergehalte te verhogen. Mensen die daarentegen last hebben van hyperglykemie dienen suikerhoudende produkten te vermijden om op die manier te voorkomen dat hun bloedsuikerspiegel nog verder stijgt.
Even nog de verschillen:
- het voorvoegsel hyper- betekent "te hoog", dus hyperglykemie duidt op een te hoge bloedsuikerspiegel
- - het voorvoegsel hypo- betekent "te laag", dus hypoglykemie duidt op een te lage bloedsuikerspiegel.
Ik bedoel hypoglycemie (ik kom ook niet uit een ei) en ik moet geen suiker eten. En als dat niet klopt, vertel dat dan aan de dietiste van het ziekenhuis (die overigens ook niet uit een ei komt).
Met citaat reageren
Oud 15-11-2002, 18:33
mathfreak
mathfreak is offline
Citaat:
Leonoor schreef:
Ik bedoel hypoglycemie (ik kom ook niet uit een ei) en ik moet geen suiker eten. En als dat niet klopt, vertel dat dan aan de dietiste van het ziekenhuis (die overigens ook niet uit een ei komt).
Niet meteen zo negatief alsjeblieft. Ik probeer hier alleen een onderscheid weer te geven tussen twee medische termen die, doordat ze qua schrijfwijze veel op elkaar lijken, aanleiding tot misverstanden zouden kunnen geven, en meer niet, dus jij, noch je diëtiste hoeven zich in geen enkel opzicht aangevallen te voelen. Het is overigens heel goed mogelijk dat je het advies om geen suiker te eten hebt gekregen om te verhinderen dat je hypoglykemie in een hyperglykemie om zou kunnen slaan, maar dat is niet meer dan een veronderstelling van me. Laat ik je in ieder geval verzekeren dat ik niet twijfel aan de adviezen van je diëtiste, voor het geval je dat misschien mocht denken.

Laatst gewijzigd op 15-11-2002 om 19:10.
Met citaat reageren
Oud 15-11-2002, 19:37
Verwijderd
Citaat:
mathfreak schreef:
Het is overigens heel goed mogelijk dat je het advies om geen suiker te eten hebt gekregen om te verhinderen dat je hypoglykemie in een hyperglykemie om zou kunnen slaan, maar dat is niet meer dan een veronderstelling van me. Laat ik je in ieder geval verzekeren dat ik niet twijfel aan de adviezen van je diëtiste, voor het geval je dat misschien mocht denken.
Dank je.

Hypoglycemie kan overgaan in diabetes, ik denk dat dat ook mee speelt. Plus dat door suiker je bloedsuikergehalte in één keer enorm omhoog schiet, om daarna weer enorm te dalen, waardoor je je dus nog rotter voelt. Ga je weer suiker eten, weer omhoog, weer omlaag enz. Het is dus beter om het gewoon een beetje constant proberen te houden en dat gaat het beste met langzaam werkende suikers (als in zetmeel bv.).

Het dieet dat ik volg is btw niet voor hypoglycemie, ik volgde het al langer.
Met citaat reageren
Oud 15-11-2002, 19:40
Verwijderd
ja logisch dat het over kan gaan in diabetes.

Als je suiker gaat eten moet je alvleesklier NOG meer insuline maken en het maakte al teveel. Uiteindelijk is dat natuurlijk hartstikke slecht.

Maar je bovenstaande heeeele lange verhaal klopt gewoon dus t lijkt me nou duidelijk.
Met citaat reageren
Oud 16-11-2002, 11:08
Markiex
Markiex is offline
ik blijf het nog steeds een beetje een vreemd verhaal vinden en vraag me ook af of die hypoglycemie die jij bedoeld over kan gaan in diabetes...

Regels voor berichten