![]() |
|
ze zorgen dat er meer serotonine in je hersenen wordt aangemaakt, waardoor je dus lekkerder in je vel zit.
doordat je je beter voelt denk je makkelijker over dingen en vaak kom je dan wel uit die depressie maar als je stopt met die medicijnen kan de depressie inderdaad terugkomen.. [Dit bericht is aangepast door psilo (04-02-2002).]
|
![]() |
ze helpen je om de dingen te relativeren en geven je even tijd om de zaken op een rijtje te zetten en zo je problemen op te lossen of een aanpak voor te zoeken
ben er ook niet echt voor.. kheb er een tijdje genomen en als ik 1 dag ze vergat werd ik enorm triest en neerslachtig ik hield dus niet van het gegeven dat die pilletjes zover mijn gemoedstoestand controleerden ben dan ook langzaam beginnen afbouwen naar mijn idee worden anti-depressiva tegenwoordig ook veel te snel voorgeschreven fiona [Dit bericht is aangepast door toetertje (04-02-2002).] |
![]() |
|
![]() |
Er zijn verschillende soorten antidepressiva:
1) Tricyclics Tricyclische 'drugs' voorkomen dat het presynaptisch neuron serotonine/catecholamine weer opneemt na ze vrijgegeven te hebben. Hierdoor blijven de neurotransmitters langer in de synaptische 'kloof' en blijven ze de postsynaptische cel stimuleren. Echter, door gebruik van tricyclische drugs worden ook histamine- en acetylcholinereceptoren geblokkeerd. Dit resulteert in slaperigheid, een droge mond en urinatieproblemen. 2) Monoamine Oxidase Inhibitors (MAOIs) Deze antidepressiva blokkeren het enzym MAO, dat catecholamine en serotonine inactief maakt. Bij gebruik van deze medicijnen moet voedsel dat Tyramine bevat vermeden worden; de combinatie MAO/Tyramine verhoogt de bloeddruk, soms met fatale gevolgen. 3) Selective Serotonine Reuptake Inhibitors (SSRIs) De werking hiervan is gelijk aan die van Tricyclics, maar dan specifiek voor serotonine. De werking van de meeste antidepressiva berust dus op het voorkomen van vrijgeving van een enzym dat de neurotransmitters serotonine en catecholamine - stofjes waarvan je je happier gaat voelen - of op het voorkomen van heropname van deze stoffen, zodat deze gedurende een verlengde periode de synapsen blijven stimuleren. [Onderstaande ben ik niet zeker van, maar baseer ik op flarden van kennis die nog ergens in mijn hoofd rondzweven] Als een neuron aan veelvuldige stimulatie wordt blootgesteld, zal de gevoeligheid hiervoor afnemen. Dus: als je antidepressiva slikt die reuptake van neurotransmitters blokkeren, waardoor veelvuldige stimulatie van de postsynaptische cel plaatsvindt, neemt de gevoeligheid van deze cel voor de stimulerende neurotransmitter naar mijn mening af. Uiteindelijk denk ik dat je ongevoeliger wordt voor neurotransmitters die een positief gevoel 'geven' door langere tijd antidepressiva te slikken. Maar kraak me niet af als het niet zo is, ben er niet zeker van ![]() [Dit bericht is aangepast door Drizzt (05-02-2002).] |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Psychologie |
Life is lonely Chloe Siere | 18 | 10-05-2005 10:15 | |
Psychologie |
Algemeen anti-depressiva (en andere medicijnen) topic. Quiana | 499 | 16-01-2005 12:04 | |
Lichaam & Gezondheid |
anti-depressiva en alcohol llosh | 44 | 10-06-2004 09:19 | |
Lichaam & Gezondheid |
Huilbuien, alleen voelen Verwijderd | 26 | 06-05-2004 19:40 | |
Drugs & Alcohol |
Combinatie coke en antidepressiva. )Vampje( | 17 | 05-07-2003 12:22 | |
Psychologie |
Antidepresiva!? sicilion | 17 | 12-03-2003 17:02 |