![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Mijn vriend heeft het dus, COPD als in chronische bronchitis en astma, vrij erg ook, al vanaf zijn geboorte. Vroeger kon hij vaak de trap niet eens oplopen, veel te benauwd... Ik ben een paar keer ook vreselijk geschrokken, liepen we naar huis van de bioscoop, ging het helemaal mis... Kon hij bijna niet meer lopen en moest ik hem echt naar huis helpen, door hem telkens gerust te stellen en te zeggen dat we bijna thuis waren etc etc.. nooit gedacht dat mij zoiets zou lukken, naderhand viel ik wel jankend op de grond, maar goed... |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() Allergisch voor stof is idd niet altijd astma (voor zover ik weet dan). En met mogelijk zijn door je leefstijl zie ik iets anders als dat je leefstijl het (heeft) veroorzaakt. Ik heb dan meer iets voor me als 'is het door je leefstijl mogelijk gezond te eten' ofzo, dat je er voor kiest, voor astma/COPD kies je niet, lmd. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() |
![]() |
|
De benaming CARA wordt nog steeds gebruikt, COPD is exact hetzelfde maar dan een vertaling in het Engels.
Cara is een verzamelnaam voor drie ziekten: asthma bronchiale, chronische bronchitis en emfyseem. Centraal bij deze ziektebeelden staat "bronchiale hyperactiviteit" (overdreven werking van de luchtwegen). Toch zijn er grote verschillen tussen deze ziektebeelden onderling. I Astmha bronchiale Asthma wordt typisch gekenmerkt door een hyperreactiviteit van de luchtwegen, met een omkeerbare obstructie (deze verdwijnt spontaan of door behandeling en met een ontsteking van het epitheel van de luchtwegen. Uitlokkende factoren: 1 Genetische predispositie (voorbeschiktheid) 2 Aspecifieke prikkels: Deze zijn dus van niet-allergische aard zoals luchtverontreiniging, vochtigheid, mist, koude lucht, tabaksrook(!), inspanningen waarbij de ademhaling sterk aangesproken wordt (bijvoorbeeld bij sporten) 3 Allergenen: door herhaald contact met een allergeen wordt een mastcel geactiveerd (op mastcellen zitten antilichamen van het type IgE). Bij een volgend contact van het allergeen met het IgE gaat de mastcel korrels vrijlaten en komen er biologische actieve mediatoren (bv. histamine) vrij. Allergenen betrokken bij asthma: - pollen (van bomen, grassen en kruiden): zei veroorzaken een seizoensgebonden allergie (de beuk in april, de grasachtigen in juni); allergie voor pollen uit zich vooral doorlast van de ogen; weersomstandigheden spelen hierbij een belangrijke rol (warm, droog weer met veel wind) - uitwerpselen van de huisstofmijt - epitheel (huidschilfers) en haar van dieren - schimmelsporen (in oude vochtige huizen) - bijen- en wespegif - infecties (virussen bij zuigelingen) - voedingsfactoren - geneesmiddelen zoals acetylsalicilzuur (aspirine) - beroepsgebonden asthma ontstaat door beroepshalve contact met stoffen die allergisch werken Preventieve maatregelen: Deze houden uiteraard verband met de uitlokkende factoren. Stoppen met roken en rokerige plaatsen vermijden Bij inspanningsasthma kan men best niet sporten bij koud weer Bij allergisch asthma dient men zich af te schermen tegen allergenen (plaatsten met grote pollen concentraties vermijden). Besluit: Astmha kan aangeboren zijn maar het kan evengoed ontstaan later in het leven. II Chronische bronchitis Chronische bronchitis is een aandoening die zeer langzaam evolueert en die lange tijd zeer goed verdragen wordt. Hoofdsymptoom is het ophoesten van wit-glazig sputum. Behandeling: - absoluut rookverbod - medicatie - kinesist leert deze mensen efficiënter te ademen - jaarlijks griepvaccinatie Emfyseem Langdurige inwerking van irriterende prikkels, zoals bij langdurig CARA, trekt witte bloedcellen naar de longblaasjes. Die witte bloedcellen produceren elastase en collagenase. Deze enzymen tasten het elastineskelet en het steunweefsel van de longblaastussenschotten aan. Hierdoor verliest de long haar elasticiteit en verdwijnen de qanden van de longblaasjes. Met als gevolg dat er een verminderde gasopname gebeurt naar het bloed. Bovendien stijgt de druk in de longbloedvaten en dit leidt tot overbelasting van het rechterhart (cor pulmonale) Oorzaken Ontstaat ten gevolge van langdurige CARA. Het is het eindstadium van chronische bronchitis op oudere leeftijd. Emfyseem kan aangeboren zijn door een aangeboren tekort (of defect) aan alfa-1-chymotrypsine |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
|
Verwijderd
|
Een nieuwe naam
Astma, longemfyseem en chronische bronchitis werden vaak met één naam aangeduid: CARA. Ze hebben allemaal te maken met ontstekingen van de luchtwegen. Maar de ontsteking bij astma heeft een andere oorzaak dan die bij chronische bronchitis en longemfyseem. Ook de behandeling is anders. Vandaar dat nu wordt gesproken over astma en COPD. COPD is de nieuwe naam voor chronische bronchitis en longemfyseem. Bij COPD is roken de belangrijkste oorzaak. Chronische bronchitis komt bij kinderen niet voor. Wanneer kinderen bronchitis hebben, komt dat meestal door een virusinfectie. http://www.astmafonds.nl/ |
![]() |
|
Sorry, ik maakte een vergissing.
COPD (Chronic Obstructive Pulmonary Disease) omvat inderdaad enkel chronische bronchitis en emfyseem. Toch spreekt men nog steeds van CARA, dat dus ook asthma bronchiale omvat. Alleen is de betekenis wat veranderd. Vroeger dacht men dat de drie ziektebeelden elkaar grotendeels overlappen: bij elk van de ziektebeelden staat namelijk de bronchiale hyperactiviteit centraal in het ziekteproces. Hoewel dit laatste nog steeds geldt, ziet men toch dat in de drie ziektebeelden die hyperactiviteit niet dezelfde rol heeft en dat er tussen hen verschillen bestaan. Emfyseem kan ontstaan door CARA maar ook op andere manieren (zie boven). Chronische bronchitis kan ook ontstaan door roken maar er zijn ook andere oorzaken. Je kan dus niet zomaar stellen dat roken de voornaamste oorzaak is van COPD, het zal er wel invloed op hebben. Ook mag je oorzaak en gevolg niet verwarren: Een asthma-aanval is niet de ontsteking. Door een ontsteking van het epitheel van de luchtwegen ontstaat er hyperreactiviteit van de luchtwegen dat de symptomen bij de aanval veroorzaakt. Door éénmalige of herhaalde ontstekingen en de daarbij aanwezige irritaties onstaat dus asthma bronchiale, chronische bronchitits en emfyseem, kortweg CARA. CARA zijn Chronische Aspecifieke Respiratoire Aandoeningen. Het centrale begrip is bronchiale hyperreactiviteit en dus niet ontsteking. |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Lichaam & Gezondheid |
Copd Badschuim | 6 | 21-03-2004 14:32 | |
Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen |
Spaans liedje Arachne | 2 | 29-11-2002 21:48 | |
Lichaam & Gezondheid |
Benauwd en gevoel van slijm in mn keel. D@mien | 8 | 29-11-2002 16:29 | |
Lifestyle |
Het Grote Waar-Vind-Ik....-Topic deel II Roos | 198 | 14-10-2002 19:07 | |
Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen |
De-Hoe-Vertaal-Ik-Een-Latijnse-Zin-Tutorial(-Deel-1?) John-17 | 3 | 31-12-2001 18:51 |