Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Exacte vakken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 12-11-2002, 16:42
maaike0
maaike0 is offline
ik kom er echt niet uit: wat is de reactievergelijking wanneer je natriumthiosulfaat en zoutzuur bij elkaar voegt........

????iemand van jullie een idee???

tnx alvast!

liefs!
Oud 12-11-2002, 17:11
Verwijderd
Nou als thiosulfaat een base is zal deze 1 of meer H+ ionen opnemen.

zoutzuur is namelijk H3O+ en kan een H+ ion afstaan, waarbij H20 weer vrijkomt.
Met citaat reageren
Oud 12-11-2002, 18:01
damaetas
damaetas is offline
Citaat:
Alicia Silverstone schreef:
Nou als thiosulfaat een base is zal deze 1 of meer H+ ionen opnemen.

zoutzuur is namelijk H3O+ en kan een H+ ion afstaan, waarbij H20 weer vrijkomt.
tis geen base, tis een zout.
even wachten ik ga ff kijken of ik em kan

...

(zoutzuur is toch HCl he?)

...

Na2S2O3 en HCl dus (allebei opgelost in water)

...

nou omdat H2S2O3 een zwak zuur is geldt de regel: "een sterk zuur verdrijft een zwak zuur uit haar zouten":

Na2S2O3 + 2 HCl -> 2 NaCl + H2S2O3

H2S2O3 is onstabiel en ontbindt zo:

H2S2O3 -> H2O + S + SO2 (S: neerslag en SO2: gas)

***ik denk dat het zo is, ik heb niet gekeken of er een redoxreactie gebeurt.

vraag aan de rest: is dit nbtje goed? (HCl is wel ferm vluchtig he, zal wel geen aflopende reactie zijn )
Oud 12-11-2002, 18:53
Verwijderd
Citaat:
damaetas schreef:
jij laat 'm reageren als een base, dat bedoelde ik dus.

Citaat:

Nee...
Ik noem het H3O+ omdat ie niet als HCl voor zou komen in water.
De naam zoutzuur geldt volgens mij alleen voor HCl in water en dan geldt het bovenstaande.
Citaat:
Opgelost in water is het dus geen HCl
Met citaat reageren
Oud 12-11-2002, 19:07
mathfreak
mathfreak is offline
Citaat:
damaetas schreef:

...

...

...

nou omdat H2S2O3 een zwak zuur is geldt de regel: "een sterk zuur verdrijft een zwak zuur uit haar zouten":

***ik denk dat het zo is, ik heb niet gekeken of er een redoxreactie gebeurt.

vraag aan de rest: is dit nbtje goed? (HCl is wel ferm vluchtig he, zal wel geen aflopende reactie zijn )
Voor zover ik het kan beoordelen is de reactie inderdaad corect. Ik herinner me van een demonstratieproef op de middelbare school inderdaad dat er bij de reactie tussen een natriumthiosulfaat- en een zoutzuuroplossing zwavel neerslaat. Natriumthiosulfaat is inderdaad een zout, maar wel een neutraal zout.
Oud 13-11-2002, 11:35
damaetas
damaetas is offline
Citaat:
Ik noem het H3O+ omdat ie niet als HCl voor zou komen in water.
De naam zoutzuur geldt volgens mij alleen voor HCl in water en dan geldt het bovenstaande.
zucht

de naam zoutzuur geldt voor alles aangeduid met HCl (het gas dus ook); zoutzuur opgelost in water is HCl opgelost in water WAARMEE WE BEDOELEN: H+aq en Cl-aq
Oud 13-11-2002, 11:38
damaetas
damaetas is offline
Citaat:
jij laat 'm reageren als een base, dat bedoelde ik dus.
niet als base, thiosulfaat in water is een hydrolysereactie
Oud 13-11-2002, 15:43
maaike0
maaike0 is offline
Hoi mensen! tnx voor jullie hulp ik zal er proberen wat van te maken, tis voor een verslag dat we in moeten leveren, ik heb net vorige week en 8,5 voor scheikunde examentoets gehaald, maar dit snap ik dan weer niet haha! best slecht wel maar hartstiukke bedankt voor jullie hulp!

Liefs m
Oud 13-11-2002, 16:08
Verwijderd
Citaat:
damaetas schreef:
zucht

de naam zoutzuur geldt voor alles aangeduid met HCl (het gas dus ook); zoutzuur opgelost in water is HCl opgelost in water WAARMEE WE BEDOELEN: H+aq en Cl-aq
Je hoeft niet meteen te rolleyen

Ik vind het gewoon nogal raar om HCl te schrijven als het in die hele oplossing niet als zodanig voorkomt.
Met citaat reageren
Oud 13-11-2002, 16:17
damaetas
damaetas is offline
Citaat:
Je hoeft niet meteen te rolleyen

Ik vind het gewoon nogal raar om HCl te schrijven als het in die hele oplossing niet als zodanig voorkomt.
sorry

anders wordt het zo warrig allemaal
Oud 13-11-2002, 17:28
mathfreak
mathfreak is offline
Citaat:
damaetas schreef:
de naam zoutzuur geldt voor alles aangeduid met HCl (het gas dus ook)
Hier moet ik je helaas tegenspreken. Onder zoutzuur verstaan we uitsluitend een oplossing van het gas HCl in water en niet het gas HCl zelf. Je zou dit overigens wel met de naam zoutzuurgas aan kunnen geven als je dat zou willen.
Oud 14-11-2002, 15:48
Verwijderd
Citaat:
maaike0 schreef:
ik kom er echt niet uit: wat is de reactievergelijking wanneer je natriumthiosulfaat en zoutzuur bij elkaar voegt........

????iemand van jullie een idee???

tnx alvast!

liefs!
zoutzuur en natriumthiosulfaat --> ...

Is de natriumthiosulfaat opgelost of vast? Maakt niet zoveel uit, alleen voor de notatie...Ik ga ervanuit dat het vast is.

H(aq) + Cl(aq) + Na(SO3)2(S) --> tsja...en nou afmaken Misschien dat ik hier morgen nog even naar kijk. Nou wil ik graga mijn trein halen
Met citaat reageren
Oud 16-11-2002, 09:31
Verwijderd
Citaat:
damaetas schreef:

zoutzuur opgelost in water is HCl opgelost in water
Zoutzuur is de oplossing van HCl in water. Je kan geen zoutzuur oplossen, omdat het een oplossing is
Met citaat reageren
Oud 16-11-2002, 13:10
Verwijderd
Citaat:
damaetas schreef:
zucht

Zoutzuur is volgens mij H3O+(aq) + Cl-(aq)
H+aq en Cl-aq is een aanduiding die je gebruikt bij redoxreacties, daar ga je met die H+ zitten kloten
of snap ik het nou helemaal niet meer.......
Met citaat reageren
Oud 16-11-2002, 14:12
Verwijderd
Citaat:
FlorisvdB schreef:
Zoutzuur is volgens mij H3O+(aq) + Cl-(aq)
H+aq en Cl-aq is een aanduiding die je gebruikt bij redoxreacties, daar ga je met die H+ zitten kloten
of snap ik het nou helemaal niet meer.......
Zo moeilijk is het niet...

Zoutzuur is het zout HCl opgelost in water, dus H+ (aq) + Cl- (aq). Vaak wordt zoutzuur als H3O+ (aq) + Cl- (aq) geschreven, dit doet men omdat de H+ zich 'aangetrokken tot het water voelt'. Echter, H3O+ (aq) + Cl- (aq) is streng gezien geen zoutzuur. Zoutzuur is immers het zout HCl opgelost in water, dus alleen HCl. Het is opgelost in water, maar het is niet het water. De notatie H3O+ (aq) + Cl- (aq) geeft ook water aan, dus geen zoutzuur, want zoutzuur is alleen het zout.

dus:
zoutzuur = het zout HCl opgelost in water = H+ (aq) + Cl- (aq)
zoutzuur + water = het zout HCl opgelost in water met water erbij = H3O+ (aq) + Cl- (aq)
HCl + water = het zout HCl + H2O (HCl hoeft niet perse opgelost te zijn)
Met citaat reageren
Oud 16-11-2002, 15:44
mathfreak
mathfreak is offline
Citaat:
Ik schreef:
Zo moeilijk is het niet...

Zoutzuur is het zout HCl opgelost in water, dus H+ (aq) + Cl- (aq). Vaak wordt zoutzuur als H3O+ (aq) + Cl- (aq) geschreven, dit doet men omdat de H+ zich 'aangetrokken tot het water voelt'. Echter, H3O+ (aq) + Cl- (aq) is streng gezien geen zoutzuur. Zoutzuur is immers het zout HCl opgelost in water, dus alleen HCl. Het is opgelost in water, maar het is niet het water. De notatie H3O+ (aq) + Cl- (aq) geeft ook water aan, dus geen zoutzuur, want zoutzuur is alleen het zout.

dus:
zoutzuur = het zout HCl opgelost in water = H+ (aq) + Cl- (aq)
zoutzuur + water = het zout HCl opgelost in water met water erbij = H3O+ (aq) + Cl- (aq)
HCl + water = het zout HCl + H2O (HCl hoeft niet perse opgelost te zijn)
Even een correctie: HCl is een gas en geen zout. Oo het h.a.v.o. beschouwt men inmiddels alleen de oplosreactie HCl(g)->H+(aq) + Cl-(aq). Op het v.w.o. beschouwt men de reactie
HCl(g) + H2O(l)->H3O+(aq) + Cl-(aq), waarbij het hydromiumion H3O+ als het geconjugeerde zuur van water fungeert. Toen ik in 1984 mijn h.a.v.o.- examens deed maakte de theorie van het hydromiumion als onderdeel van de theorie over zuren en basen nog deel uit van de scheikundestof voor het h.a.v.o., maar inmiddels is een groot deel van de stof geschrapt.
Oud 16-11-2002, 15:50
damaetas
damaetas is offline
Citaat:
damaetas schreef:

hijs goed, ik zie hem hier net staan in mn chemie-cursus.
Oud 16-11-2002, 16:01
Verwijderd
Citaat:
mathfreak schreef:
Even een correctie: HCl is een gas en geen zout. Oo het h.a.v.o. beschouwt men inmiddels alleen de oplosreactie HCl(g)->H+(aq) + Cl-(aq). Op het v.w.o. beschouwt men de reactie
HCl(g) + H2O(l)->H3O+(aq) + Cl-(aq), waarbij het hydromiumion H3O+ als het geconjugeerde zuur van water fungeert. Toen ik in 1984 mijn h.a.v.o.- examens deed maakte de theorie van het hydromiumion als onderdeel van de theorie over zuren en basen nog deel uit van de scheikundestof voor het h.a.v.o., maar inmiddels is een groot deel van de stof geschrapt.
ehm...ja, dat bedoelde ik ook...een gas

Met mijn stageopdracht ben ik met zouten bezig, misschien dat ik het daardoor per ongeluk een zout noemde

Maar het blijft een feit dat zoutzuur geen water bevat, het is slechts alleen het gas, OPGELOST in water.

Laatst gewijzigd op 16-11-2002 om 16:05.
Met citaat reageren
Oud 17-11-2002, 14:07
maaike0
maaike0 is offline
Oke! Hartstikke bedankt allemaal! ik heb mijn verslag ingeleverd en ben benieuwd wat ik er voor heb het kan een onvoldoende zijn, een voldoende of een goed.....op zich stelt zo'n verslag dus weinig voor, maar goed het scheelt wel of je zes onvoldoendes hebt staan of ze goedjes

en ik wil niet wer zakken dit jaar

dankjewel!

liefs maaike
Oud 17-11-2002, 17:04
damaetas
damaetas is offline
Citaat:
maaike0 schreef:
en ik wil niet wer zakken dit jaar

dankjewel!

liefs maaike
goed voornemen! (ik doe mee)

graag gedaan, en als je nog vragen hebt, je weet de weg naar het forum he.

Eva (die ook niet weer wil zakken dit jaar)
Oud 18-11-2002, 14:17
maaike0
maaike0 is offline
Citaat:
damaetas schreef:
goed voornemen! (ik doe mee)

graag gedaan, en als je nog vragen hebt, je weet de weg naar het forum he.

Eva (die ook niet weer wil zakken dit jaar)
hi hmmm balen he zakken! ik ben wel niet gezakt op sk, maar toch...zie het zo gebeuren dat ik daar dit jaar op zak al heb ik nooit echte onvoldoendes gehaald

Waar ben jij op gezakt?

lfs m
Oud 18-11-2002, 15:21
damaetas
damaetas is offline
Citaat:
maaike0 schreef:
hi hmmm balen he zakken! ik ben wel niet gezakt op sk, maar toch...zie het zo gebeuren dat ik daar dit jaar op zak al heb ik nooit echte onvoldoendes gehaald

Waar ben jij op gezakt?

lfs m
systeem is nbtje anders hier. ik moet 2 vakken Chemie, 2 vakken Fysica , 2 vakken Wiskunde en plantkunde opnieuw. (7 van de 10 vakken van vorig jaar)
Oud 18-11-2002, 18:06
maaike0
maaike0 is offline
Citaat:
damaetas schreef:
systeem is nbtje anders hier. ik moet 2 vakken Chemie, 2 vakken Fysica , 2 vakken Wiskunde en plantkunde opnieuw. (7 van de 10 vakken van vorig jaar)
aja ik vat hem! ik moet nederlands, engels, management en organisatie, biologie, wiskunde, scheikunde en natuurkunde overnieuw

liefs maaike
Reageren

Regels voor berichten