Advertentie | |
|
![]() |
||||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() Citaat:
Ik noem het H3O+ omdat ie niet als HCl voor zou komen in water. De naam zoutzuur geldt volgens mij alleen voor HCl in water en dan geldt het bovenstaande. Citaat:
![]() |
![]() |
||
Citaat:
||
Citaat:
![]() de naam zoutzuur geldt voor alles aangeduid met HCl (het gas dus ook); zoutzuur opgelost in water is HCl opgelost in water WAARMEE WE BEDOELEN: H+aq en Cl-aq
|
![]() |
Hoi mensen! tnx voor jullie hulp
![]() ![]() Liefs m
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() Ik vind het gewoon nogal raar om HCl te schrijven als het in die hele oplossing niet als zodanig voorkomt. |
![]() |
||
Citaat:
||
Verwijderd
|
Citaat:
Is de natriumthiosulfaat opgelost of vast? Maakt niet zoveel uit, alleen voor de notatie...Ik ga ervanuit dat het vast is. H(aq) + Cl(aq) + Na(SO3)2(S) --> tsja...en nou afmaken ![]() ![]() |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
H+aq en Cl-aq is een aanduiding die je gebruikt bij redoxreacties, daar ga je met die H+ zitten kloten of snap ik het nou helemaal niet meer....... |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Zoutzuur is het zout HCl opgelost in water, dus H+ (aq) + Cl- (aq). Vaak wordt zoutzuur als H3O+ (aq) + Cl- (aq) geschreven, dit doet men omdat de H+ zich 'aangetrokken tot het water voelt'. Echter, H3O+ (aq) + Cl- (aq) is streng gezien geen zoutzuur. Zoutzuur is immers het zout HCl opgelost in water, dus alleen HCl. Het is opgelost in water, maar het is niet het water. De notatie H3O+ (aq) + Cl- (aq) geeft ook water aan, dus geen zoutzuur, want zoutzuur is alleen het zout. dus: zoutzuur = het zout HCl opgelost in water = H+ (aq) + Cl- (aq) zoutzuur + water = het zout HCl opgelost in water met water erbij = H3O+ (aq) + Cl- (aq) HCl + water = het zout HCl + H2O (HCl hoeft niet perse opgelost te zijn) |
![]() |
||
Citaat:
HCl(g) + H2O(l)->H3O+(aq) + Cl-(aq), waarbij het hydromiumion H3O+ als het geconjugeerde zuur van water fungeert. Toen ik in 1984 mijn h.a.v.o.- examens deed maakte de theorie van het hydromiumion als onderdeel van de theorie over zuren en basen nog deel uit van de scheikundestof voor het h.a.v.o., maar inmiddels is een groot deel van de stof geschrapt.
||
Citaat:
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() Met mijn stageopdracht ben ik met zouten bezig, misschien dat ik het daardoor per ongeluk een zout noemde ![]() Maar het blijft een feit dat zoutzuur geen water bevat, het is slechts alleen het gas, OPGELOST in water. Laatst gewijzigd op 16-11-2002 om 16:05. |
![]() |
|
![]() |
Oke! Hartstikke bedankt allemaal! ik heb mijn verslag ingeleverd en ben benieuwd wat ik er voor heb
![]() ![]() en ik wil niet wer zakken dit jaar ![]() dankjewel! liefs maaike
||
Citaat:
graag gedaan, en als je nog vragen hebt, je weet de weg naar het forum he. Eva (die ook niet weer wil zakken dit jaar)
||
![]() |
Citaat:
![]() ![]() ![]() Waar ben jij op gezakt? lfs m
||
Citaat:
||
![]() |
Citaat:
![]() liefs maaike
|
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Huiswerkvragen: Exacte vakken |
[SK] Reactievergelijking Goigoi | 1 | 09-04-2013 19:34 | |
[SK] Scheikunde - Koolstofverbinden en Reactievergelijkingen ScholierAccount | 14 | 22-06-2011 09:24 | |
[SK] reactievergelijking kloppend maken Selimmm | 3 | 05-01-2011 19:15 | |
[SK] Reactievergelijkingen Johnny14 | 5 | 04-02-2010 08:20 | |
[SK] Reactievergelijkingen bij metalen/cokes/ertsen etc. Chris-Verhoeckx | 4 | 10-05-2008 01:45 | |
[SK] Reactievergelijking waterstof Kurogane | 6 | 16-03-2005 16:57 |