Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Exacte vakken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 10-11-2002, 14:39
Orifice
Orifice is offline
vaak als ik m'n best doe en oefen word ik toch nog verrast bij het maken van de toets.. een zeer onaangename verrassing ..
doordat dit vaker gebeurt verlies ik ook m'n zelfvertrouwen voor die toetsen en raak ik dan helemaal in de problemen, vooral als ik tijdgebrek heb.

ik vraag me af hoe jullie je voorbereid(d)en op een toets van een willekeurig exact vak.. misschien hebben ik/andere forumgenoten er nog wat aan..
Oud 10-11-2002, 14:59
sgoku01
sgoku01 is offline
Ik probeer alles gewoon te begrijpen.
Wanneer ik een onderdeel moeilijker vind, dan neem ik nog wat opdrachten door en probeer ik zelf wat voorbeelden te verzinnen.
Met citaat reageren
Oud 10-11-2002, 15:24
azitoga
azitoga is offline
ik heb hetzelfde probleem
Oud 10-11-2002, 15:33
sgoku01
sgoku01 is offline
maar wat is het probleem eigenlijk: vind je het moeilijk, snap je het niet?
Met citaat reageren
Oud 10-11-2002, 17:05
mathfreak
mathfreak is offline
Een goede aanpak is de volgende: neem het desbetreffende hoofdstuk aandachtig door en besteed daarbij extra aandacht aan die onderdelen waar je moeite mee hebt. Maak vervolgens over de stof een aantal oefenopgaven om zo te kijken of je de stof inderdaad beheerst. Het is misschien ook een goed idee om samen met iemand anders het desbetreffende hoofdstuk door te nemen en elkaar daarbij vragen te stellen over de stof. Op die manier kom je er, als je de stof aan een ander moet uitleggen, vanzelf achter welke onderdelen nog niet helemaal duidelijk zijn en dus nader moeten worden bekeken.
Oud 10-11-2002, 17:59
azitoga
azitoga is offline
Citaat:
maar wat is het probleem eigenlijk: vind je het moeilijk, snap je het niet?
het probleem heet faalangst...
heeft er dus niet veel mee te maken dat je het niet snapt of moeilijk vindt, je raakt gewoon in paniek (door tijdsgebrek bv.) en kan dan gewoon niet meer normaal nadenken, begint dingen door elkaar te halen...

Het kan dus goed zijn dat je het thuis goed kan en alles snapt, maar op je test er niets van bakt
Oud 10-11-2002, 18:23
Orifice
Orifice is offline
ik denk dat het gedeeltelijk aan m'n voorbereiding ligt..
maar ik herken ook dat faalangst gedeelte..

hoe zou ik daar vanaf kunnen komen?
Oud 10-11-2002, 18:46
mathfreak
mathfreak is offline
Citaat:
Orifice schreef:
ik denk dat het gedeeltelijk aan m'n voorbereiding ligt..
maar ik herken ook dat faalangst gedeelte..

hoe zou ik daar vanaf kunnen komen?
Faalangst kan ontstaan doordat je het overzicht kwijtraakt, dus ligt het voor de hand om er voor te zorgen dat dat niet gebeurt. Stel een tijdschema voor jezelf op waarin je precies aangeeft wanneer je wat gaat doen en hoe je dat moet doen. Een hulpmiddel dat zonder meer geschikt is, is het boekje Leren leren van Tessa Erkes dat voor slechts 45 eurocent bij de Bruna boekhandels te verkrijgen is en veel waardevolle tips bevat over alles wat met leren te maken heeft. Informeer ook eens of er bij jouw op school toevallig cursussen over omgaan met faalangst worden gegeven of kijk eens of je in de bibliotheek in je woonplaats informatie hierover kunt vinden.
Oud 10-11-2002, 19:13
Orifice
Orifice is offline
zal ik zeker doen

thnx voor tips iedereen
Oud 10-11-2002, 20:48
MacArt
MacArt is offline
ik heb dat ook wel eens dat ik een opgaeve heb waarvan ik geen idee heb wat ik er mee moet. (komt waarschijnlijk omdat ik nooit iets voorbereid...)
als ik het na even denken nog niet weet, dan maak ik eerst een paar ander opgaven en kijk dan nog eens naar het probleem. Dit voorkomt ook dat je te veel tijd aan één opgave besteeds waardoor je punten mist op opgave die wel goed te doen zijn.

Het is ook handig om bij zo'm opgave eerst eens alles wat je er aan kan brereken op te schrijven en evt te berekenen, soms kan dat je op een oplossign brengen.
Oud 14-11-2002, 16:48
Main
Main is offline
Heb ook hetzelfde probleem. Ik zorg dat ik m`n huiswerk af heb en trek aan de bel als ik het niet snap. Meestal snap ik alles wel maar dan krijg ik de toets voor m`n neus en raak ik helemaal de draad kwijt. Alles wordt dan door elkaar gevraagd. Maar een goede oefening hiervoor is de D-toets maken. Wij hebben methode Getal & Ruimte, bij elk hoofdstuk zit een D-toets. De opgaven daarvan probeer ik altijd door elkaar te maken....Suc-6
Met citaat reageren
Oud 14-11-2002, 20:30
damaetas
damaetas is offline
theorie nbtje lezen zodat je alles begrijpt => OEFENINGEN MAKEN (gewoon nalezen helpt niet) => theorie leren (ga na wat voor theorievragen je leerkracht normaal stelt, dat kan je aan hem/haar ook vragen, ze helpen je wel)

veel succes!
Oud 16-11-2002, 13:48
Verwijderd
Citaat:
Main schreef:
Heb ook hetzelfde probleem. Ik zorg dat ik m`n huiswerk af heb en trek aan de bel als ik het niet snap. Meestal snap ik alles wel maar dan krijg ik de toets voor m`n neus en raak ik helemaal de draad kwijt. Alles wordt dan door elkaar gevraagd. Maar een goede oefening hiervoor is de D-toets maken. Wij hebben methode Getal & Ruimte, bij elk hoofdstuk zit een D-toets. De opgaven daarvan probeer ik altijd door elkaar te maken....Suc-6
Ik gebruik ook getal en ruimte, maar ik ben erachter gekomen dat de algemene herhaling meer het tentamennivo is. De d-toets maak ik dus nooit meer, en bekijk alleen de gemengde opgaven van een hoofdstuk en de algemene herhaling
Met citaat reageren
Oud 16-11-2002, 16:35
Miess
Miess is offline
Citaat:
FlorisvdB schreef:
Ik gebruik ook getal en ruimte, maar ik ben erachter gekomen dat de algemene herhaling meer het tentamennivo is. De d-toets maak ik dus nooit meer, en bekijk alleen de gemengde opgaven van een hoofdstuk en de algemene herhaling
Die D-toetsen stellen echt niks voor, algemene herhaling is inderdaad meer op tentamenniveau. Ik heb bij de vorige tentamens mijn leerlingen ook een extra oefententamen gegeven (niet dat iemand het gemaakt heeft, dit is dan ook te merken aan de resultaten dus voor de volgende keer maken ze het vast wel). Verder moet je ervoor zorgen dat je echt ALLES snapt dus trek optijd aan de bel als je iets niet snapt. Ik geef zelf les uit getal en ruimte en vind het een heel erg goed boek, het is alleen jammer dat de echte tentamenopgaven pas aan bod komen in de algemene herhaling.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten