Registreer FAQ Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Nieuws, Achtergronden & Wetenschap
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 05-11-2002, 15:06
wittea
wittea is offline
Hoi,

Er ligt momenteel veel blad op de rails en daardoor slijten de wielen van de trein onregelmatig. Er vallen daardoor momenteel veel treinen uit.

Ik heb een mooie annimatie gezien op t.v. Op zich allemaal logisch want bij het optrekken slippen de wielen en bij het remmen blokkeren ze waardoor de wielen dus onregelmatig slijten. Ik snap dat allemaal.

Maar wat ik dus niet snap: Het is toch ieder jaar herfst! En ieder jaar vallen er toch blaadjes op de rails? Maar nu is het plotseling een probleem! Ik heb nooit eerder van het bladprobleem gehoort.

Wie heeft daar een goede verklaring voor??

Groetjes,

André
__________________
André de Witte
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 05-11-2002, 15:18
Manus J. van Alles
Avatar van Manus J. van Alles
Manus J. van Alles is offline
Tja...volgens NS Reizigers et alii zijn er bij die storm laatst erg veel blaadjes tegelijk gevallen, wat normaal in 2 maanden oid valt.
__________________
Daedalus:GlobalNode:Scholieren//FORUM//RESTRICTED//923.128.6430/Login
Met citaat reageren
Oud 05-11-2002, 15:21
Conan the Librarian
Conan the Librarian is offline
Is ieder jaar zo wel in enige mate, voor zover ik mij kan herinneren.

En het in Nederland meer dan in de omringende landen, omdat de treinen hier een boel meer afstand per trein per dag afleggen dan daar, en omdat de oudere treinstellen hier geen blaadjeswegblaasdingen ofzo hebben, zoals ze in bijv. Duitsland of Frankrijk wel hebben. (Zoiets heb ik iig uit de krant van een tijdje terug begrepen. Maar dat was uit een interview met een NS-figuur. )
Met citaat reageren
Oud 05-11-2002, 15:22
Dr. Oetker
Avatar van Dr. Oetker
Dr. Oetker is offline
1. door de storm vallen opeens heel veel blaadjes waardoor de rails opeens heel glad worden.
2. er vielen op veel plaatsen veel blaadjes waardoor van veel treinen de wielen kapot gaan.

Ik vind het raar dat de ns daar geen rekening mee houdt. En het gebeurt elk jaar, vorig jaar had ik ook al eens vertraging vanwege gladde sporen.

Ik heb er trouwens de afgelopen twee weken op gelet maar zo veel bomen staan er niet langs de ijzeren wegen in ons land.
Alleen in het oosten bij utrecht, hengelo en zwolle.
En in limburg en bij Nijmegen en Arnhem.
Maar volgens mij is in heel de randstad en het noorden geen boom te bekennen
__________________
De man die bakt
Met citaat reageren
Oud 05-11-2002, 15:38
wittea
wittea is offline
Gedeeltelijk zal het misschien zo zijn maar de verklaringen zijn tot nu toe niet erg overtuigend voor mij! Inderdaad, zoveel trajecten met bomen zijn er nu ook weer niet!

Volgens mij stopt de NS nu ineens voor het gemak al haar problemen onder het kopje: blaadjesprobleem.


Groetjes,

André
__________________
André de Witte
Met citaat reageren
Oud 05-11-2002, 15:54
waaromniet?
waaromniet? is offline
Dit heb ik de afgelopen 2/3 jaar ofzo elk jaar gehoord, dus echt vernieuwend is het niet. Verder lijkt die storm me inderdaad een factor...
__________________
A friend in need's a friend indeed, a friend with weed is better
Met citaat reageren
Oud 05-11-2002, 16:34
UnknoWn EntiTy
Avatar van UnknoWn EntiTy
UnknoWn EntiTy is offline
Ook hebben ze 6 "geltreinen" die normaal de sporen stroef houden door er een of ander gaar goedje op te gooien. Door de storm moesten alle sporen echter ineens tegelijk overnieuw, wat natuurlijk niet mogelijk was. Dus: meer gladde sporen, meer beschadigingen.

Zoiets stond ook in de krant :/
__________________
En toen was er het internet, en konden alle onzekere pubers met puisten ineens grote stoere helden zijn
Met citaat reageren
Oud 05-11-2002, 16:47
REIE
Avatar van REIE
REIE is offline
Citaat:
wittea schreef:
Ik heb nooit eerder van het bladprobleem gehoort.
Wie heeft daar een goede verklaring voor??
Je bent wereldvreemd

Trouwens, in Engeland hebben ze een methode ontwikkeld waarbij een wagom met lasers die bladlaag van de rails afbrandt tegen 40 mph!!! Dat gaat een stuk sneller dan die gelwagons van de NS.
Een mogelijke oorzaak is mischien de toegenomen begrouing rondom de spoorbanen, vroeger mocht dit niet wegens brangevaar van voorbijrijdende stoomlocs. Nu wordt begroeing als geluidswal geplaatst, waardoor meer blad op de rails komt. Verder worden in steden steeds meer groen geplant, en dat kan, denk ik- ook een oorzaak zijn van de toegenomen bladeren op de rails. Ik blijf het echter vaag vinden dat die bladeren precies op de spoorstaven blijven liggen.

REIE

Voor de conspiracy thinkers: De NS maskert zelfmoordpogingen van mensen met een najaarsdepressie door ze op te geven als blaadjesprobleem.
__________________
Nu zal ik doden u beide, Elegast u ende uw paard. Ten zi dat gi ter vaart, Nederbeet optie moude: Zo mag uw ors t lijf behouden.
Met citaat reageren
Oud 05-11-2002, 19:17
Manus J. van Alles
Avatar van Manus J. van Alles
Manus J. van Alles is offline
Citaat:
REIE schreef:
Voor de conspiracy thinkers: De NS maskert zelfmoordpogingen van mensen met een najaarsdepressie door ze op te geven als blaadjesprobleem.


Overigens heeft men ergens een psychiatrische inrichting langs het spoor gebouwd
__________________
Daedalus:GlobalNode:Scholieren//FORUM//RESTRICTED//923.128.6430/Login
Met citaat reageren
Oud 05-11-2002, 20:34
BBEM
BBEM is offline
volgens mij heeft de ns nu ook op sommige treinen oudere onderstellen eronder gezet waarbij de rem op het wiel zelf gedrukt word waardoor de bladeren er automatisch af worden gehaald ik weet niet of dit express gedaan is. by the way het was de trein op het traject Hoorn-Den Haag en normaal hebben deze treinen andere onderstellen waar de remmen op een speciale schijf zitten die aan de wielas vast zit.
__________________
/ 4AGE POWER \
Met citaat reageren
Oud 05-11-2002, 20:50
Ieke
Avatar van Ieke
Ieke is offline
Gewoon ook slecht onderhoud wat men zo probeert te verdoezelen. Het kan door de blaatjes wel erger worden, maar dit is overdereven.
__________________
Al is de reiziger nog zo snel, de ns vertraagt hem wel.
Met citaat reageren
Oud 05-11-2002, 21:11
Verwijderd
Citaat:
ieke schreef:
Gewoon ook slecht onderhoud wat men zo probeert te verdoezelen. Het kan door de blaatjes wel erger worden, maar dit is overdereven.
En dan alsnog durven de prijzen met 9 (?) % omhoog te gooien..

Lang leve de privatisering :/
Met citaat reageren
Oud 05-11-2002, 22:00
Verwijderd
Citaat:
Manus J. van Alles schreef:
Overigens heeft men ergens een psychiatrische inrichting langs het spoor gebouwd
Zijn er zelfs meerdere: de bekendste zijn die bij Cuijk op het traject Nijmegen-Boxmeer en die bij Wolfheze, op het traject Ede-Wagingen - Driebergen-Zeist...
Met citaat reageren
Oud 06-11-2002, 08:31
shiver inside
Avatar van shiver inside
shiver inside is offline
Citaat:
nare man schreef:
Zijn er zelfs meerdere: de bekendste zijn die bij Cuijk op het traject Nijmegen-Boxmeer en die bij Wolfheze, op het traject Ede-Wagingen - Driebergen-Zeist...
Bij Station Lage Zwaluwe is ook zo'n centrum, vlak langs het spoor. Nadat de trein waar ik in zat afgelopen maandag iemand had aangereden, dacht iedereen dus ook aan een zelfmoord van zo'n persoon. Het bleek een 13 jarige scholier te zijn die we geschept hadden.
Bron: Artikel van nu.nl

Vanwege de storm liggen er extreem veel blaadjes en stuff op de rails, maar om dat nou weer de reden van beperktere dienstverlening te geven... het zijn altijd weer smoesjes van de ns. Volgens mij kan je dat bladprobleem aardig oplossen door wat staalborstels aan de voorkant van treinen te bevestigen, zodat die de rails schoont veegt.
__________________
Been dead before. Didn't much cotton to it. Tell you what chickenshit. You do your worst. We'll settle up after.
Met citaat reageren
Oud 06-11-2002, 12:32
Boogie
Avatar van Boogie
Boogie is offline
Citaat:
shiver inside schreef:
Bij Station Lage Zwaluwe is ook zo'n centrum, vlak langs het spoor. Nadat de trein waar ik in zat afgelopen maandag iemand had aangereden, dacht iedereen dus ook aan een zelfmoord van zo'n persoon. Het bleek een 13 jarige scholier te zijn die we geschept hadden.
Bron: Artikel van nu.nl
Daardoor moest ik omrijden via 's Hertogenbosch

Citaat:
shiver inside schreef:

Vanwege de storm liggen er extreem veel blaadjes en stuff op de rails, maar om dat nou weer de reden van beperktere dienstverlening te geven... het zijn altijd weer smoesjes van de ns. Volgens mij kan je dat bladprobleem aardig oplossen door wat staalborstels aan de voorkant van treinen te bevestigen, zodat die de rails schoont veegt.
Het heeft helemaal niets te maken met dat er nu blaadjes liggen, maar omdat die er vorige week lagen, zijn een groot aantal treinen kapot gegaan omdat de wielen slipten. Daarom zijn er nu minder treinen inzetbaar.
__________________
Maar dat geheel ter zijde.
Met citaat reageren
Oud 07-11-2002, 10:27
Ieke
Avatar van Ieke
Ieke is offline
We hadden trouwens met natuurkunde een goed idee: een soort bezemwagen voor de rais uit te vinden die voor ieder trein geplaatst kan worden en daar goud geld mee verdienen. Alleen worden de prijzen dan nog hoger.
__________________
Al is de reiziger nog zo snel, de ns vertraagt hem wel.
Met citaat reageren
Oud 07-11-2002, 16:38
REIE
Avatar van REIE
REIE is offline
Citaat:
Manus J. van Alles schreef:

Overigens heeft men ergens een psychiatrische inrichting langs het spoor gebouwd
Haha, je avater past er wel bij!
Overigens worden in de Brusselse metro zelfmoordgevallen ook als technische problemen vermeld

Citaat:
ieke schreef:
We hadden trouwens met natuurkunde een goed idee: een soort bezemwagen voor de rails die voor ieder trein geplaatst kan worden en daar goud geld mee verdienen. Alleen worden de prijzen dan nog hoger.
Succes met je project, hopelijk werkt het.

REIE
__________________
Nu zal ik doden u beide, Elegast u ende uw paard. Ten zi dat gi ter vaart, Nederbeet optie moude: Zo mag uw ors t lijf behouden.

Laatst gewijzigd op 07-11-2002 om 16:43.
Met citaat reageren
Oud 07-11-2002, 17:42
Dr. Oetker
Avatar van Dr. Oetker
Dr. Oetker is offline
Citaat:
ieke schreef:
We hadden trouwens met natuurkunde een goed idee: een soort bezemwagen voor de rais uit te vinden die voor ieder trein geplaatst kan worden en daar goud geld mee verdienen. Alleen worden de prijzen dan nog hoger.

zorg je wel dat de bezem niet wegbrand?

[edit]aan de rand van nijmegen staat er ook nog een kliniek 300 m van het spoor naar den bosch[/edit]
__________________
De man die bakt
Met citaat reageren
Oud 07-11-2002, 20:04
wilco984
Avatar van wilco984
wilco984 is offline
Goede grap heh van de NS!!!!
ik moes er ook erg hard om lachen
NIET!!!!!!!!
__________________
It's gonna be one of those days (24)
Met citaat reageren
Oud 07-11-2002, 21:55
Joostje
Avatar van Joostje
Joostje is offline
wel mooi, als ik nou te laat kom zeg ik gewoon tja het is herfst he, blaadjes...
__________________
Gatara was here! De W van stampot!
Met citaat reageren
Oud 08-11-2002, 08:38
Verwijderd
Waarom pakken ze niet gewoon een karretje met een paar borstels die de rails schoonveegt? Dat hoeft overigens alleen bij stations en 'treinstoplichten'(of hoe die dingen ook heten), dus op de plaatsen waar opgetroken of geremd moet worden.
Op het grootste gedeelte hoeft niet geveegd te worden, want daar rijdt een trein vrijwel eenparig, dus gaan de wielen toch al nauwelijks slippen. Met de stukken die wel geveegd moeten worden ben je dus zo klaar want dat zijn er niet zo heel veel
Met citaat reageren
Oud 08-11-2002, 10:25
MissCzechMeOut
Avatar van MissCzechMeOut
MissCzechMeOut is offline
Citaat:
FlorisvdB schreef:
Waarom pakken ze niet gewoon een karretje met een paar borstels die de rails schoonveegt? Dat hoeft overigens alleen bij stations en 'treinstoplichten'(of hoe die dingen ook heten), dus op de plaatsen waar opgetroken of geremd moet worden.
Op het grootste gedeelte hoeft niet geveegd te worden, want daar rijdt een trein vrijwel eenparig, dus gaan de wielen toch al nauwelijks slippen. Met de stukken die wel geveegd moeten worden ben je dus zo klaar want dat zijn er niet zo heel veel
nee dat zijn er zeker niet zoveel
Ga jij het doen dan. weet je hoeveel stations, wissel en "stoplichten" er zijn, das echt een hoop werk hoor.
__________________
Všude dobře doma nejlíp
Met citaat reageren
Oud 09-11-2002, 16:12
REIE
Avatar van REIE
REIE is offline
Ik las laatst (in de krant) dat die blaadjes op de rails zo glad zijn door de remmen van de trein! Vroeger hadden de treinen blokremmen, dus remmen op het loopvlak. Hierdoor schaafden de remblokken automatisch de blaadjes eraf, en de minder ronde wielen hielden de rails ruwer, zodat er meer grip was.
Nu hebben alle treinen schijfremmen, die op de as zitten. Deze remmen zorgen voor minder geluidshinder, en houden het loopvlak intact waat het comfort ten goede komt, maar de blaadjes die op de wielen zitten vallen er niet af.
Als zo'n trein eenmaal remt en slipt stokt het wiel, maar de trein glijd verder omdat het geen grip heeft. Hierdoor slijt de wielband enorm, zodat het wiel niet meer mooi rond is. Dit zorgt dan weer voor schade aan de rails, dus moet zo'n as gereviseerd worden.

REIE
__________________
Nu zal ik doden u beide, Elegast u ende uw paard. Ten zi dat gi ter vaart, Nederbeet optie moude: Zo mag uw ors t lijf behouden.
Met citaat reageren
Oud 09-11-2002, 18:48
Manus J. van Alles
Avatar van Manus J. van Alles
Manus J. van Alles is offline
Waarschijnlijk heeft men voor schijfremmen gekozen omdat "de omwonenden" gingen zeiken
__________________
Daedalus:GlobalNode:Scholieren//FORUM//RESTRICTED//923.128.6430/Login
Met citaat reageren
Oud 18-11-2002, 15:02
Innocent_goblin
Avatar van Innocent_goblin
Innocent_goblin is offline
Citaat:
REIE schreef:
Ik las laatst (in de krant) dat die blaadjes op de rails zo glad zijn door de remmen van de trein! Vroeger hadden de treinen blokremmen, dus remmen op het loopvlak. Hierdoor schaafden de remblokken automatisch de blaadjes eraf, en de minder ronde wielen hielden de rails ruwer, zodat er meer grip was.
Nu hebben alle treinen schijfremmen, die op de as zitten. Deze remmen zorgen voor minder geluidshinder, en houden het loopvlak intact waat het comfort ten goede komt, maar de blaadjes die op de wielen zitten vallen er niet af.
Als zo'n trein eenmaal remt en slipt stokt het wiel, maar de trein glijd verder omdat het geen grip heeft. Hierdoor slijt de wielband enorm, zodat het wiel niet meer mooi rond is. Dit zorgt dan weer voor schade aan de rails, dus moet zo'n as gereviseerd worden.

REIE
dat is waar ja in duitsland en belgie hebben ze hier schijnbaar iets anders op gevonden maarja in nederland willen ze alleen maar besparen de sukkels
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 18-11-2002, 15:04
cottoncandy
Avatar van cottoncandy
cottoncandy is offline
Bleh.
__________________
met melk meer mans
Met citaat reageren
Oud 18-11-2002, 15:10
Innocent_goblin
Avatar van Innocent_goblin
Innocent_goblin is offline
Citaat:
cottoncandy schreef:
Bleh.
ja dat jah

maar de ns zeurt gewoon ze kunnen makkelijk wat uitvinden daarvoor maar ze willen altijd maar bezuinigen en die prijs opvoeren stelletje lozerz
Met citaat reageren
Oud 18-11-2002, 15:34
cottoncandy
Avatar van cottoncandy
cottoncandy is offline
Citaat:
Innocent_goblin schreef:
ja dat jah
stil es.
__________________
met melk meer mans
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:44.