Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Lifestyle
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 13-11-2002, 19:36
rodina
rodina is offline
Je loopt op straat en komt een fiets tegen.
Keurige fiets, midden op de stoep, overduidelijk omgewaaid.

Wat nu?
Fiets rechtop zetten?
Doorlopen?

Acht op de tien mensen voelen -heel even- de drang om de fiets daadwerkelijk rechtop te zetten. Toch lopen ze door.
Soms uit onverschilligheid. Vaker uit een soort gêne.
Zet je die fiets wèl rechtop,
dan hoor je de rest van de wereld denken: 'gek geworden'.
Wie raapt er nou een fiets van een ander op?
't is raar. Er wordt geklaagd over de politiek, de overheid, de wereld, de verloedering van de maatschappij.
'En niemand die er iets aan doet'.
Maar als we zelf een onbenullig dingetje zouden kunnen bijdragen, dan worden we ineens onverschillig of krijgen we last van schaamte.
Bang om voor Lulletje Rozenwater te worden versleten.
Morgen liggen er in heel Nederland weer honderden fietsen op de stoep. Zoals gewoonlijk.
Omgevallen, omgewaaid. Als u zo'n fiets tegenkomt en hem opraapt, komt er niet plotseling een fanfare tevoorschijn.
U krijgt geen standbeeld, geen medaille.
Maar u hoort alle lezers van deze advertentie denken: ...dus toch.

oke deze tekst naar een aanleiding van een reclametekst van SIRE (de maatschappij. dat ben jij.)

Hoe zetten jullie je in voor de maatschappij, wat vinden jullie belangrijk? maken jullie je druk om kleine dingen zoals beschreven in de tekst of interreseert het jullie allemaal niet zo? Als jij iemand op straat ziet die in elkaar gemept wordt wat doe je dan? Ren je hard jankend naar mams? Of kom je er tussen staan met je Supersooker*waterpistool*?

*tis niet geheel mijn tekst, dit was een topic uit april ofzow, maar goed*
Oud 13-11-2002, 19:54
Aaaaaart..
Aaaaaart.. is offline
Ik vind dat ik wel een positieve bijdrage lever aan onze maatschappij.. Ik ben altijd vriendelijk tegen mensen, ik oordeel niet over mensen voordat ik ze ken.. Als ik 's avonds over straat loop, en ik kom iemand tegen die zn hond aan het uitlaten is, groet ik vaak.. Mn afval gooi ik altijd in de daarvoor bestemde afvalbak..

Ook ben ik behulpzaam.. Laats ging ik naar het theater en zag ik een invalide vrouw die vanuit haar autostoel haar rolstoel in wilde stappen.. Het lukte dr niet helemaal omdat het nogal stormde en de autodeur steeds dicht waaide.. Dus vriendelijk als ik ben heb ik dr even geholpen..

Ik vind dit gewoon normaal, mensen die dit niet vinden zijn niet goed opgevoed..
Met citaat reageren
Oud 13-11-2002, 20:01
Roos
Roos is offline
Citaat:
Aaaaaart.. schreef:
Ik vind dat ik wel een positieve bijdrage lever aan onze maatschappij.. Ik ben altijd vriendelijk tegen mensen, ik oordeel niet over mensen voordat ik ze ken.. Als ik 's avonds over straat loop, en ik kom iemand tegen die zn hond aan het uitlaten is, groet ik vaak.. Mn afval gooi ik altijd in de daarvoor bestemde afvalbak..

Ook ben ik behulpzaam.. Laats ging ik naar het theater en zag ik een invalide vrouw die vanuit haar autostoel haar rolstoel in wilde stappen.. Het lukte dr niet helemaal omdat het nogal stormde en de autodeur steeds dicht waaide.. Dus vriendelijk als ik ben heb ik dr even geholpen..

Ik vind dit gewoon normaal, mensen die dit niet vinden zijn niet goed opgevoed..
Dat.doe.ik.ook.altijd.echt.waar.
Ik.til.vaak.tassen.van.oude.vrouwtjes.die.de.trein.uit.moeten.
Ik.sta.altijd.op.voor.mensen.in.de.bus/trein.etc
Ik.help.moeders.met.het.tillen.van.hun.buggy.bij.trapjes.of.trein.
Ik.help.mensen.in.een.rolstoel.bij.de.supermarkt.met.het.inladen.van.h un.booschappen.

Tja.het.geeft.mij.een.goed.gevoel.en.die.ander.ook.

Die.fiets.zou.ik.niet.overeind.zetten.
Ik.zou.het.wel.doen.als.er.iemand.met.10.tassen.stond,.die.het.niet.vo or.elkaar.kreeg.
Dan.help.ik.gewoon.even.
Oud 13-11-2002, 20:05
Aaaaaart..
Aaaaaart.. is offline
Die fiets zou ik ook laten liggen, die waait anders toch weer om..
Met citaat reageren
Oud 13-11-2002, 20:08
S
S is offline
Haha, deze herrinner ik me nog.

Jazeker, als ik een fiets zie liggen zet ik hem rechtop. Veel mensen kijken me dan raar aan en dan denk ik 'waarom?'. Waaropm kijk je mij vreemd aan? Je was blij geweest als dat joúw fiets was.

Ach, veel mensen zeggen vaak dat ik té netjes ben, maar wat is nouweer té netjes?

Als ik een blikje heb hou ik het in mijn hand tot ik een vuilnisbak tegen kom.

Soms zelfs raap ik iets op als ik het laat vallen , maar dat is maar soms.

Ehm, ik weet niet wat ik zou doen als iemand in elkaar geslagen wordt... Ik zou het niet weten. Áls ik iets zou doen, zou ik het doen omdat mijn gevoel dat zegt, niet omdat ik dacht 'Nu ga ik ingrijpen'... Snap je?
Met citaat reageren
Oud 13-11-2002, 20:15
Verwijderd
Ik zou 'm laten liggen..
hadden ze 'm maar goed neer moeten zetten
Met citaat reageren
Oud 13-11-2002, 20:16
Sjied No Clue
Sjied No Clue is offline
Als ie ligt dan raap ik hem op en als ie staat gooi ik hem om.

So What..
Oud 13-11-2002, 20:41
Nuck
Nuck is offline
Ik ben altijd vriendelijk tegen onbekende mensen, help ook vaak waar ik kan helpen, sta op voor oudere mensen in de bus/trein. Ik gooi niet zomaar afval op straat, houd ook een blikje in mijn hand tot ik een prullenbak tegenkom.
Nou ja, die fiets zou ik laten liggen...waait inderdaad toch zo weer om.
Oud 13-11-2002, 20:51
RuffThugg
RuffThugg is offline
Hoe zetten jullie je in voor de maatschappij, wat vinden jullie belangrijk?
Uhm....niet elke dag bewust ofzo.

maken jullie je druk om kleine dingen zoals beschreven in de tekst of interreseert het jullie allemaal niet zo?
Nee, ik maak me er meestal niet druk om.

Als jij iemand op straat ziet die in elkaar gemept wordt wat doe je dan? Ren je hard jankend naar mams? Of kom je er tussen staan met je Supersooker*waterpistool*?

Als het een gewoon gevecht tussen 2 kerels is dan zoeken ze het zelf maar uit, als het duidelijk zinloos geweld is, dan zou ik 112 bellen en proberen met anderen het slachtoffer te ontzetten.
Maar ik ben nog nooit zo'n situatie gekomen, en het lijkt me moeilijk te beoordelen, als het echter zo is moet je ingrijpen.

Ik sta op voor ouderen, zwangere vrouwen, mensen die slecht ter been zijn, iedereen die het meer nodig heeft dan ik zeg maar.
Ik ben sociaal, als het verder geen invloed heeft op mijn leven.
Met citaat reageren
Oud 14-11-2002, 09:45
LiViNg EnD
LiViNg EnD is offline
Hoe zetten jullie je in voor de maatschappij: niet veel meer dan beleeft doen, me cola blikje in de vuilnisbak gooien en opstaan in de tram als er een wat ouder iemand wil zitten...

wat vinden jullie belangrijk? ik vind zoveel dingen belangrijk... maar vooral normen en waarden.. ik bedoel, je moet toch iemand kunnen aanspreken op datgene wat hij fout doet..? maar iedereen is bang.. want wie gaat er nou iemand aanspreken als ie een fiets omgooit..?! Niemand, want stel je voor.. straks ben je dood...

maken jullie je druk om kleine dingen zoals beschreven in de tekst of interreseert het jullie allemaal niet zo? ik irriteer me
er wel aan, maar om me nouww druk te gaan maken om een fiets.... zonde van me energie.

Als jij iemand op straat ziet die in elkaar gemept wordt wat doe je dan? Ren je hard jankend naar mams? Of kom je er tussen staan met je Supersooker*waterpistool*?
telefoon.. politie... k zou veel te bang zijn om er tussen te springen...
Met citaat reageren
Oud 14-11-2002, 09:57
F1N3
F1N3 is offline
Ik zou de fiets niet aanraken. Het is niet zo fijn als de eigenaar het ziet, aangezien de eerste gedachte zal zijn dat ik de fiets probeer te jatten.

Dat is onze maatschappij. Enjoy.
Oud 14-11-2002, 13:53
AtHell
AtHell is offline
Ik zou de fiets overeind zetten denk ik, ik heb meestal als er dat soort situaties zijn de drang om dan gewoon maar eens sosiaal te zijn.
Oud 14-11-2002, 15:46
OriginalMisfit
OriginalMisfit is offline
Nee,ik zou de fiets laten liggen ik woon in amsterdam....
Oud 14-11-2002, 16:43
punkrock-bastard
punkrock-bastard is offline
Laatst ook zo'n asociale klootzak op het station, wij stonden met zijn 3'en, en hij zat op de bank met 3 tassen naast zich, en ik vroeg aan die man "zou u uw tas even aan de kant willen halen zodat wij ook kunnen zitten?" in eerste instantie deed hij net alsof hij mij niet hoorde, toen ik mijn vraag herhaalde keek hij me echt zo aan van: "hoe durf je het te vragen?" dus ik vraag 'm nog een keer of hij misschien zijn tas aan de kant zou willen halen zegt hij: "Ik ga mijn tas ECHT niet op de grond zetten voor JULLIE hoor" ik voelde me gewoon zó boos worden, niet zozeer om het weigeren van het verplaatsen van zijn tas maar gewoon op die man zelf! Hoe haalt hij het in zijn hoofd om zo arogant te reageren, ik was echt instaat om al zijn botten in zijn lijf eruit te schoppen! Gelukkig kwam zijn trein en stapte hij snel in met een beledigd gezicht!
Hij zat er echt zo van: "ik draag bootschoenen, en polo's, en jullie lopen rond in afgeragde broeken, leren jacks, en mislukte kapsels dus ik heb hier meer rechten op deze wereld dan jij!
Iedereen loopt te kankeren op de maatschappij maar werkt er zelf ook aan mee!
Oud 14-11-2002, 17:06
S
S is offline
Citaat:
punkrock-bastard schreef:
Hij zat er echt zo van: "ik draag bootschoenen, en polo's, en jullie lopen rond in afgeragde broeken, leren jacks, en mislukte kapsels dus ik heb hier meer rechten op deze wereld dan jij!
Ja duh. Heb je dat nú pas door?

Nee, ff serieus, wat asociale gast zeg. Hoe houd was 'ie ongeveer?
Met citaat reageren
Oud 14-11-2002, 17:34
punkrock-bastard
Citaat:
S schreef:
Nee, ff serieus, wat asociale gast zeg. Hoe houd was 'ie ongeveer?
22/23 en dacht het al helemaal gemaakt te hebben in deze wereld!
Oud 14-11-2002, 19:03
RuffThugg
RuffThugg is offline
Hahaha, zo'n jongen heeft bij me in de klas gezeten op m'n vorige school.

Hij was een zogenaamde kakker, z'n vader zat bij de Rotary, hockeyde, de standaard kakker haast.
Een citaat van hem "Ik sta dus zoiezo al minstens een trede hoger dan jullie op de maatschappelijke ladder"
Een flinke discussie kwam eruit, maar hij wist zijn uitspraak verder niet te motiveren, en was de discussie dus al gauw over
Maar, hij is aardig bijgedraaid door de jaren en is nu gewoon een goede kerel en weet ook dat hij tot nu toe evenveel gepresteerd heeft dan alle anderen die bij hem in de klas zitten.
Nu is het gewoon een vriend van me geworden.
In de 1e waren we best wel vijanden, zelfde karakter alleen andere standpunten.
Met citaat reageren
Oud 14-11-2002, 19:16
S
S is offline
Citaat:
RuffThugg schreef:

Hij was een zogenaamde kakker, z'n vader zat bij de Rotary, hockeyde, de standaard kakker haast.
Een citaat van hem "Ik sta dus zoiezo al minstens een trede hoger dan jullie op de maatschappelijke ladder"
Een flinke discussie kwam eruit, maar hij wist zijn uitspraak verder niet te motiveren, en was de discussie dus al gauw over
Maar, hij is aardig bijgedraaid door de jaren en is nu gewoon een goede kerel en weet ook dat hij tot nu toe evenveel gepresteerd heeft dan alle anderen die bij hem in de klas zitten.
Ja, dat is helemaal erg.

Dan weet je gewoon dat hij het met de paplepel erin gegoten kreeg dat hij zogenaamd 'hoger op de maatschappelijke ladder' staat.

Ik sta ook hoog op die ladder.
Met citaat reageren
Oud 14-11-2002, 20:10
Verwijderd
Die fiets zou ik eerlijk gezegd ook laten liggen, maar met andere dingen ben ik wel heel sociaal. Ik heb een bijbaantje als cassiere bij een supermarkt, en wanneer ik zie dat er een bejaarde, of een gehandicapt persoon ergens hulp bij nodig heeft, zal ik diegene meteen helpen.
Ook wanneer ik op straat een moeder met 2 kleine kinderen, een fiets en 3 tassen zie, zal ik even bijspringen. Dat zijn van die kleine dingen die ieder sociaal denkend wezen even zou kunnen doen. Wanneer dat ook zou gebeuren, zou de wereld er een stuk leuker van worden
Met citaat reageren
Oud 14-11-2002, 20:12
boardbabe
boardbabe is offline
Neh, ik heb niet zo'n behoefte om hem op te pakken.
Denken mensen vast dat ik em ga jatten.
Oud 14-11-2002, 20:15
Pharmacon
Pharmacon is offline
Citaat:
boardbabe schreef:
Neh, ik heb niet zo'n behoefte om hem op te pakken.
Denken mensen vast dat ik em ga jatten.
zoiets heb ik es gehad met een vrouw die der tasje was vergeten in de bus....de volgende keer roep ik wel ipv achternabrengen
Oud 14-11-2002, 20:36
Infaustus
Infaustus is offline
als ik em zelf per ongeluk om laat vallen , pak ik em wel weer op..

maar wat voor bijdrage lever je dan aan de maatschappij?
worden de mensen rijker omdat ze minder vaak naar de fietsenmaker hoeven te gaan?
worden fietsen dan minder vaak gejat, omdat criminelen alleen fietsen jatten die op de grond liggen?

beetje vreemd topic...
Oud 14-11-2002, 20:48
a new noise
a new noise is offline
ik zou em oprapen...
Oud 14-11-2002, 21:19
Ciao Che
Ciao Che is offline
Citaat:
RuffThugg schreef:

ik zit op een school met ALLEEN MAAR van dat soort mensen, rijkelui's kindjes...aangezien ik in Den Haag woon loopt al het kroost van de ministers er rond en die arrogante houding van de meesten komt me echt mn strot uit.
maar zij gaan een stapje verder dan de hierbovengenoemde... draag je kisten, heb je dreads, heb je spikes, skateschoenen... of whatever dat geen kakkermerk heeft en er 'alternatief' uitziet, dan zien veel het als excuus om je tussen klapdeuren te smashen, armbandjes uit het raam te gooien, te slaan (!) en uit te schelden met leuzes als: "heeej gothic wanneer eet je je moeder op, ga zelfmoord plegen"
ikzelf ben niet eens extreem gekleed, halfwijde broek, skateschoenen en dreads... maar een vriendin van me loopt met spikes van 5 cm op dr tas (het LEF, serieus) dreads, spike armbanden fietskettingen aan dr broek etc. en die durft het schoolplein gewoonweg niet meer op.

vreselijk vind ik dat... die mensen zijn naïve confermisten (en veeeeeeel te rechts, maar dat terzijde)

*zum kotsen*
Oud 14-11-2002, 21:27
S
S is offline
Citaat:
Ciao Che schreef:
maar een vriendin van me loopt met spikes van 5 cm op dr tas (het LEF, serieus) dreads, spike armbanden fietskettingen aan dr broek etc. en die durft het schoolplein gewoonweg niet meer op.
Dan moet je zo er niet bij gaan lopen .

Met citaat reageren
Advertentie
Oud 14-11-2002, 21:42
Ciao Che
Ciao Che is offline
Citaat:
S schreef:
Dan moet je zo er niet bij gaan lopen .

ttsss... je een beetje gaan aanpassen
confermist... en dat heeft Che Guevara in z'n Signature...
Oud 14-11-2002, 23:45
Denise84
Denise84 is offline
doorlopen
en bij iemand die in elkaar gemept wordt zou ik er ook niet tussen springen, maar iemand halen denk ik. Ik help daarentegen wel iemand met een tas dragen bij trapjes e.d.

Laatst gewijzigd op 14-11-2002 om 23:49.
Met citaat reageren
Oud 15-11-2002, 06:02
Black Sugar
Black Sugar is offline
Ik raap die fiets niet op omdat je dan blijft oprapen. D'r liggen zoveel fietsen om. Als ik hem zie vallen of het is mijn schuld raap ik hem wel op, behalve op school.
Oud 15-11-2002, 10:14
kaleidoscope
kaleidoscope is offline
Nee die fiets raap ik niet op,Dan blijf ik bezig..hier gooit iedereen namelijk zijn fiets op de grond.
Als ik zelf een fiets omdonder zet ik m wel recht op,soms ook niet...maandag zette ik mn fiets in het fietsenrek,een beetje slordig,waarna de hele rij fietsen omdonderden.
Vervelend, maar ik ga geen 30 fietsen rechtovereind zetten.

Maar voor de rest ben ik erg behulpzaam,oude vrouwtjes met 20 boodschappen tassen en die vervolgens die helft niet mee krijgen,mensen die amper kunnen staan geef ik mijn plaats in de bus/tram.
Laatst nog een jongen geholpen die zn krantenwijk aan het lopen was maar al zn kranten liet vallen en alles waaide weg..ben van mn fiets afgestapt om hem te helpen.
Met citaat reageren
Oud 15-11-2002, 12:00
Mad^Athlete
Mad^Athlete is offline
Citaat:
Black Sugar schreef:
Ik raap die fiets niet op omdat je dan blijft oprapen. D'r liggen zoveel fietsen om. Als ik hem zie vallen of het is mijn schuld raap ik hem wel op, behalve op school.
Op school raapte ik altijd netjes fietsen op die ik lied ompleuren. En tja op straat dan blijf je bezig . . . ik zou alleen een te dure mountainbike oprapen, gewoon omdat die kwijl zijn ( ja ik heb een gekke tik mbt fietsen )

En tja hoe ik verder een bijdrage aan de maatschappij lever, ik geef trainingen (vrijwillig, dacht ik) maar ja verder . . . als ik geen pest humeur heb ben ik aardig tegen iedereen die ik tegen kom. ( maar of dat een bijdrage voor deze maatschappij is )
Denk wel dat ik tussen een vechtpartij springen, dat is echt bij mij eerst doen dan denken . . . ik weet niet maar dat soort dingen GRRRR . . . word ik redelijk pissed off van.

Maar eigenlijk lever ik geen xtra bijdragen aan deze maatschappij . . . volgens mij
Oud 15-11-2002, 14:56
boardbabe
boardbabe is offline
Citaat:
PHaRMaCoN schreef:
zoiets heb ik es gehad met een vrouw die der tasje was vergeten in de bus....de volgende keer roep ik wel ipv achternabrengen
inderdaad

..of als je gewoon aardig mensen wil helpen oid
Oud 15-11-2002, 16:13
Horror Kitty
Horror Kitty is offline
Ik zou em niet oprapen.. Waarom niet? Geen zin.. :/
Met citaat reageren
Oud 15-11-2002, 16:19
cha0s
cha0s is offline
Citaat:
punkrock-bastard schreef:
dus ik heb hier meer rechten op deze wereld dan jij!
ik had je ook niet laten zitten flapdrol
(tot morgen! )
Oud 15-11-2002, 16:33
feline
feline is offline
Paar weken terug lag er in de stad een omgewaaide fiets half op straat. Ik ben er naartoe gelopen om hem op te rapen en gelijk kwam er een man naar me toe, die dacht dat de fiets van mij was, om me te helpen. Ik bedankte hem en liep weg. Hij:"Was die fiets niet van jou?" Ik:"Nee..". Hij:"De jeugd van tegenwoordig..." Opzich wel mooi.
Als er een omgewaaide fiets staat, raap ik het op. Als er 15 omgewaaide fietsen liggen, raap ik het niet op. Een beetje teveel van het goede.
Kleine dingetjes vind ik heel erg leuk om te doen, maar ook om te zien. Dan heb ik echt het gevoel dat nederland zo slecht nog niet is. Zo fietste ik vorige week naar de stad toen ik in de verte een oud vrouwtje zag staan die een hele drukke weg over wilde steken. Aan de overkant liep een vrouw van een jaar of 25 die toen ze het vrouwtje zag staan naar de overkant liep om het vrouwtje te helpen. Ik fietste met een big smile langs, waar die jonge vrouw weer van moest lachen.
Als iemand in elkaar wordt geslagen,spring ik er niet tussen. Maar dat is simpelweg omdat ik geen gespierde superman ben. Ik zou wel hulp halen.
Wat ik echt belachelijk vind is dat sommige mensen niet eens de moeite willen doen om hun troep in de prullenbak te gooien. Dat vind ik niet meer dan normaal.

't zal wel aan mij liggen ...
Oud 15-11-2002, 16:44
Verwijderd
Citaat:
Aaaaaart.. schreef:

Zulke dingetjes doe ik ook altijd
Met citaat reageren
Oud 15-11-2002, 16:52
S
S is offline
Citaat:
Ciao Che schreef:
ttsss... je een beetje gaan aanpassen
confermist... en dat heeft Che Guevara in z'n Signature...
Conformist. Als je moeilijke woorden gaat gebruiken, moet je wel weten hoe je ze schrijft.
En nee, ik ben niet conformistisch. Al is het alleen maar omdat ik tegen de rest inga.

En Ernesto staat niet meer in mijn sig. Alleen nog maar in mijn agenda. Met een Evisu-logo op zijn muts . En mag ik geen respect hebben voor wat hij heeft gedaan? Als ik dat goed vind, wil het niet gelijk zeggen dat ik volgens zijn regels leef.
Met citaat reageren
Oud 15-11-2002, 17:19
Loesje
Loesje is offline
Ik vind dat ik zelf wel redelijk meehelp aan een betere maatschappij. Ik gooi dingen netjes weg in de prullenbak,sta voor oude mensen op in de bus en in de trein. Vandaag heb ik nog een oude vrouw geholpen met pinnen. Ik denk dat ik die fiets wel zou laten liggen, behalve als er mensen echt overheen lopen of tegen aanschoppen dan zou ik hem gewoon wel even overeind zetten. En sowieso als ik zelf een fiets om gooi raap ik hem even op.

Aan de reacties hier te lezen valt het nog best wel mee met onze normen en waarden
Oud 15-11-2002, 17:50
punkrock-bastard
Citaat:
cHa0s schreef:
ik had je ook niet laten zitten flapdrol
(tot morgen! )
Blijf jij nou 's nachts of niet? Laten we anders allemaal een slaapzak meenemen en 's nachts in het vondelpark slapen?
Oud 15-11-2002, 17:52
punkrock-bastard
Ik hoor al commentaar (MSN) oké ik slaap als ENIGE lekker warm
Oud 15-11-2002, 18:30
Ciao Che
Ciao Che is offline
Citaat:
S schreef:
Conformist. Als je moeilijke woorden gaat gebruiken, moet je wel weten hoe je ze schrijft.

whoeps.. ja je hebt gelijk, maar!! je begreep wel wat ik bedoelde

Citaat:
En mag ik geen respect hebben voor wat hij heeft gedaan? Als ik dat goed vind, wil het niet gelijk zeggen dat ik volgens zijn regels leef.
jaaawel! Ernesto is een revolutionaire held, reden genoeg om respect voor te hebben. Maar ik heb toch nooit gezegd dat je volgens zijn regels leeft?
Maar als je tegen de stroom van de massa ingaat, waarom zei je dan dat ze er niet zo bij moet lopen zodat ze die reacties voorkomt? dat is aanpassen. enfin, laat maar eigelijk

*en checkt de reactie drie keer op spelfouten*
Oud 15-11-2002, 18:34
S
S is offline
Citaat:
Ciao Che schreef:
enfin, laat maar eigelijk
Lijkt me het beste .
Met citaat reageren
Oud 16-11-2002, 12:47
Synonym
Synonym is offline
Ik vind dat ik mezelf ook wel netjes gedraag binnen de maatschappij Nee echt... Ik gooi afval niet op straat. Ik help mensen met dingen als ze iets niet lukt (bijvoorbeeld bejaarden). Ik ben niet brutaal tegen mensen. En ik sta ook altijd op in de bus of in de trein voor oudere mensen. En meestal stellen ze dat ook op prijs!

Bijv. laatst zat ik in de trein, die was heel vol. Staat er zo'n oud vrouwtje met wandelstok, die mevrouw was best slecht ter been. Zitten er een paar millitairen in die coupé (in uniform) en geen van hen staat op. (ik stond zelf ook anders was ik natuurlijk opgestaan) Dat vind ik eigenlijk best erg.

Ja, en ik raap die fiets ook wel op. Als ik geen haast heb ofzo.
Oud 16-11-2002, 13:06
Angerfist
Angerfist is offline
Citaat:
rodina schreef:
Je loopt op straat en komt een fiets tegen.
Keurige fiets, midden op de stoep, overduidelijk omgewaaid.

Wat nu?
Fiets rechtop zetten?
Doorlopen?

Acht op de tien mensen voelen -heel even- de drang om de fiets daadwerkelijk rechtop te zetten. Toch lopen ze door.
Soms uit onverschilligheid. Vaker uit een soort gêne.
Zet je die fiets wèl rechtop,
dan hoor je de rest van de wereld denken: 'gek geworden'.
Wie raapt er nou een fiets van een ander op?
't is raar. Er wordt geklaagd over de politiek, de overheid, de wereld, de verloedering van de maatschappij.
'En niemand die er iets aan doet'.
Maar als we zelf een onbenullig dingetje zouden kunnen bijdragen, dan worden we ineens onverschillig of krijgen we last van schaamte.
Bang om voor Lulletje Rozenwater te worden versleten.
Morgen liggen er in heel Nederland weer honderden fietsen op de stoep. Zoals gewoonlijk.
Omgevallen, omgewaaid. Als u zo'n fiets tegenkomt en hem opraapt, komt er niet plotseling een fanfare tevoorschijn.
U krijgt geen standbeeld, geen medaille.
Maar u hoort alle lezers van deze advertentie denken: ...dus toch.

oke deze tekst naar een aanleiding van een reclametekst van SIRE (de maatschappij. dat ben jij.)

Hoe zetten jullie je in voor de maatschappij, wat vinden jullie belangrijk? maken jullie je druk om kleine dingen zoals beschreven in de tekst of interreseert het jullie allemaal niet zo? Als jij iemand op straat ziet die in elkaar gemept wordt wat doe je dan? Ren je hard jankend naar mams? Of kom je er tussen staan met je Supersooker*waterpistool*?

*tis niet geheel mijn tekst, dit was een topic uit april ofzow, maar goed*
ik pik die fiets dan meestal ,ik bedoel boeie elek dag worden er in nederland fietsen gejat ,ik ben zelf al 4 fietsen kwijt geraakt .
Met citaat reageren
Oud 16-11-2002, 13:10
Roos
Roos is offline
Citaat:
Angerfist schreef:
ik pik die fiets dan meestal ,ik bedoel boeie elek dag worden er in nederland fietsen gejat ,ik ben zelf al 4 fietsen kwijt geraakt .
Ja en weet je door wie? Door mensen precies zoals jij, die ook zeggen "van mij zijn al 3 fietsen gejat".

Kringetje compleet.
Oud 16-11-2002, 13:32
Pan Am
Pan Am is offline
Dit zijn echt van die actie-reactie situaties. Als je zelf wordt geholpen op straat in wat voor situatie dan ook, ben je sneller geneigd om zelf ook te helpen. Ik ben in dat soort dingen wel ten positieve veranderd, vooral na Amerika. Daar is het een stuk normaler om elkaar op straat te groeten, een praatje te maken, te helpen waar nodig, etc. Een vrouw die de bus uit moet met een kinderwagen kan reken op een heel leger van behulpzame mensen Als ik ging wat leuks doen met de kinderen van mijn vrienden en de bus of metro was vol, dan stonden er meteen 5 mensen op zodat ik kon gaan zitten met de kinderen! Ik ben 20.....Ook groet ik nu inderdaad mensen op "straat" (geen compleet vreemden, maar wel als ik de wachtkamer bij de dokter kom binnenlopen, of de chauffeur als ik met het OV moet. Soms krijg je geen reactie terug, dan zie je ze echt zo kijken van: "jezus, die is gek..." Maar ik denk zelf dat als een buschauffeur op een ochtend 100 klanten krijgt van wie er 50 groeten, hij vanzelf wel wat terug gaat zeggen en daar ook plezier in krijgt. En zo ook met behulpzaamheid. Eerst denk je: "waar doe ik het ook eigenlijk voor", totdat je zelf eens hulp nodig hebt. En nee, dan heb ik het niet over hulp bij de straat oversteken Laatst had ik 's avonds laat met iemand afgesproken uit Amsterdam, maar dat liep een beetje mis. We waren elkaar compleet misgelopen. En de batterij van mijn telefoon was leeg...toen was ik dus maar wat blij dat ik met de telefoon van een van mijn medereizigers (een compleet vreemde) mocht bellen
Met citaat reageren
Oud 16-11-2002, 14:55
Yamyam
Yamyam is offline
Ik zou de fiets dus wel rechtop zetten.

Over het algemeen gezien probeer ik wel mee te doen aan het mileu ed.
Gooi alles in de prullenbak enzo.
Maar heel af en toe schiet het er wel eens bij in, ja.
Met citaat reageren
Oud 16-11-2002, 14:59
Roxy
Roxy is offline
hoe ik meehelp in de maatschappij?
zoals iedereen al zegt help ik met het tillen van boodschappentassen, kinderwagens in en uit de bus halen, op staan in de bus/trein.. dat soort dingen, ik let ook altijd op het milieu door geen rotzooi op de grond te gooien enzow... daarnaast zet ik me steeds meer in voor de dieren.. ik doneer aan proefdiervrij (koop dus ook proefdiervrij), collecteer voor de dierenbescherming nijmegen en ga als het goed is deze maand nog een aapje adopteren bij stichting aap..
Oud 16-11-2002, 20:37
Verwijderd
Ik ben wel aardig en sociaal, vooral tegen oudere mensen en buitenlanders ben ik super beleefd... ook om de jeugd van tegenwoordig een wat beter imago te geven ofzo

Fietsen omzetten doe ik alleen in mijn eigen dorp, in Amsterdam begin ik er niet aan... Mensen zijn tegenwoordig veel te gehaast om respect te hebben/ beleefd te zijn tegen anderen. Sta je in een discotheek in de rij lopen er mensen te duwen omdat ze zonodig 1 minuut eerder geholpen willen worden... ik snap dat niet hoor..

Ik ben in principe niet echt supersociaal ofzo maar als ik zie dat ik ergens kan helpen doe ik dat wel.

Tussen een gevecht inspringen zou ik wel doen als het nog niet tot vechten is gekomen... dat doe ik toch al veels te vaak volgens vrienden van me ('waarom bemoei je je daar toch in godsnaam mee') als ze echt al aan het vechten zijn weet ik denk ik niet wat ik moet doen ofzo..
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten