Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Drugs & Alcohol
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 18-11-2002, 06:57
knights
knights is offline
Ik sloeg vandaag de krant open:

" D66 wil softdrugs legaliseren "
Er staat dat Cannabis een vrij ontschuldig iets is in vergelijking met tabak en alcohol, ik wil graag van jullie horen wat er nu inzit.
Hoe slecht is het voor je longen, en je hersenen ?

ben benieuwd wat jullie denken!
Oud 18-11-2002, 07:22
Ringmaster
Ringmaster is offline
Wat zit er in?

Het bestanddeel waar het om gaat, wordt kortweg ‘THC’ genoemd (voluit: delta-9-tetrahydrocannabinol). Hoe warmer het klimaat waarin de hennep groeit, hoe meer THC er in zit. Ook Nederlandse ‘wiet’ die onder vrijwel ideale omstandigheden in kassen is gekweekt, bevat vaak veel THC. Hasjolie kan zelfs voor meer dan de helft uit THC bestaan.

Hoe wordt het gebruikt?

Hasj en weed worden meestal vermengd met tabak en dan met één of meer vloeitjes tot een sjekkie gerold. Dat heet dan een ‘stickie’ of ‘joint’. Het roken heet ‘blowen’. Er zijn ook mensen die het in eten verwerken, meestal een taart of zogenaamde ‘space-cake’. Een stickie of joint werkt al na een paar minuten, 2 tot 4 uur later is het effect weg. Hasj en weed in het eten begint vaak pas na een uur te werken (wat risico’s met zich meebrengt).

Wat voelt de gebruiker van hasj of weed?

De werkzame stof in hasj en weed (THC) versterkt de stemming. Wie zich niet zo gelukkig voelt, kan zich er nog rotter door voelen. Bij iemand die zich goed voelt, valt het meestal prettig. Hij wordt er ‘high’ van. Het woord ‘stoned’ wordt gebruikt vanwege het zwaar aanvoelen van met name armen en benen. THC beïnvloedt ook de waarneming. Kleuren worden intenser ervaren, muziek wordt intenser beleefd. Het gevoel voor ruimte en tijd verandert, de fantasie slaat op hol. Sommige mensen krijgen ineens zin om veel te eten (‘vreetkick’), anderen de slappe lach. Vanwege de verdovende werking wordt het ook gebruikt om te ontspannen.
Aan de andere kant kun je door angst overvallen worden. THC verslapt de spieren, maakt de mond droog, de ogen rood, verwijdt de pupillen en versnelt de hartslag.

Wat zijn de risico's?

Wie niet lekker in zijn vel zit, kan beter helemaal geen hasj of weed gebruiken: de kans is groot dat het er alleen maar erger van wordt.

Een te hoge dosis kan heftige angstgevoelens of neerslachtigheid veroorzaken. Lichamelijk kan het heel onbehaaglijke gevoelens veroorzaken (duizeligheid, misselijkheid), tot paniek en flauwvallen toe. Dit wordt ‘flippen’ genoemd. Wachten tot het over gaat, is het enige wat diegene dan kan doen. Wel kan een ander proberen te kalmeren.
Het ‘flippen’ door een te grote dosis komt vooral voor bij onervaren gebruikers (jongeren, buitenlandse toeristen, e.d.). Dit risico is een stuk groter wanneer hasj gegeten wordt, omdat de gebruiker dan minder goed in de gaten heeft hoeveel hij binnen heeft gekregen.
THC vermindert het concentratievermogen, het reactievermogen en het kortetermijn geheugen. Logisch nadenken wordt moeilijker, de draad van een gesprek wordt uit het oog verloren. THC en werken, huiswerk maken of studeren gaan dan ook niet samen. Deelname aan het verkeer onder invloed van THC is gevaarlijk en daarom verboden.
Mensen die veel en vaak THC gebruiken, kunnen geremd worden in hun ontwikkeling. In plaats van problemen op te lossen en daarvan te leren, ‘blowen’ ze hun problemen en onvrede weg. Ze lopen bovendien het risico in een sociaal isolement terecht te komen.
Mensen die kampen met onderliggende psychische problemen of die aanleg hebben voor psychotische stoornissen vormen een risicogroep. Het gebruik van hasj kan deze problemen verergeren en wordt daarom afgeraden.
De rook van joints en stickies wordt doorgaans diep geïnhaleerd en lang in de longen vastgehouden. Die rook bevat meer kankerverwekkende stoffen dan die van alleen tabak. Op langere termijn kan hierdoor schade optreden aan de luchtwegen.
THC is aangetoond in moedermelk. Voor hasj en weed geldt hetzelfde als voor alcohol, tabak en andere drugs: gebruik tijdens de zwangerschap en borstvoeding is af te raden. De meeste wetenschappers achten het niet bewezen dat langdurig gebruik leidt tot blijvende invloed op de hersenen en het immuunsysteem.

Kun je er verslaafd aan raken?

Je kunt onderscheid maken tussen lichamelijke afhankelijkheid en geestelijke afhankelijkheid. We spreken van lichamelijke afhankelijkheid, als het lichaam protesteert wanneer met gebruik van een middel wordt gestopt (ontwenningsverschijnselen). Bij het gebruik van hasj en weed treedt dit niet op.
Ook heeft de gebruiker niet steeds meer nodig om hetzelfde effect te bereiken. Tenslotte leidt het gebruik niet automatisch tot een behoefte aan zwaardere drugs.
Geestelijke afhankelijkheid houdt in dat de gebruiker steeds sterker naar het middel verlangt en zich eigenlijk niet meer prettig kan voelen zonder. Bij een deel van de gebruikers is dit het geval, met name bij degenen die vaak gebruiken (bijvoorbeeld elke dag). Dit geldt nog sterker wanneer gebruikt wordt om de werkelijkheid te ontvluchten, bijvoorbeeld uit verveling of gebrek aan toekomstperspectief. Voor deze gebruikers kan de situatie ontstaan dat alleen hasj of weed nog belangrijk zijn, de rest is niet interessant.

Lijkt me voorlopig voldoende.

bron:
http://www.drugsinfo.nl

Wat ik zelf denk: geniet nooit met mate.
Oud 18-11-2002, 11:31
mood indigow
mood indigow is offline
Citaat:
Ringmaster schreef:

whaha
idd
Met citaat reageren
Oud 18-11-2002, 11:42
ESCO
ESCO is offline
Het is slechter dan sigaretten de tip zit er niet voor niks omdat een joint vier keer heter is dan een sigaret.
In wiet zit meer teer in dan een sigaret,samen met een sigaret vermeerderd het teer dat je rookt
Het is altijd beter om puur te roken dan in combinatie.
De rook die door long blaassjes komen zijn 90 graden waardoor je haartjes op je longen verbranden.
Als ze eenmaal verbrand zijn groeien ze niet meer.

Maak je niet druk hoeveel denk je dat een normalen roker rookt veel meer sigaretten dan iemand die af en toe een joint rookt.
Oud 18-11-2002, 12:52
Blenderhead
Blenderhead is offline
Citaat:
ESCO schreef:

Maak je niet druk hoeveel denk je dat een normalen roker rookt veel meer sigaretten dan iemand die af en toe een joint rookt.
wat is af en toe??
Oud 18-11-2002, 13:18
Verwijderd
Citaat:
ESCO schreef:
Het is slechter dan sigaretten de tip zit er niet voor niks omdat een joint vier keer heter is dan een sigaret.
In wiet zit meer teer in dan een sigaret,samen met een sigaret vermeerderd het teer dat je rookt
Het is altijd beter om puur te roken dan in combinatie.
De rook die door long blaassjes komen zijn 90 graden waardoor je haartjes op je longen verbranden.
Als ze eenmaal verbrand zijn groeien ze niet meer.

hee... en als je nou de rook zou "koelen" he? wat dan? stuk minder slecht toch?
daarom doe ik bijna altijd puur in een waterpijp
Met citaat reageren
Oud 19-11-2002, 00:59
Copeland
Copeland is offline

ik denk dat ik zoiets ga kopen want waterpijp roken is rulerend
Oud 19-11-2002, 11:46
Verwijderd
Citaat:
Copeland schreef:

die heb ik!!!!
die vind ik zoo chill
als je zo er aan zuigt... en je stopt en luistert, hoor je het "knetteren" kep em ook een naam gegeven:
Sparkle
Met citaat reageren
Oud 19-11-2002, 14:21
apekop123
apekop123 is offline
Citaat:
Copeland schreef:

kewl daar heb ik al heeel vaak mee gesmoked en die pijp is echt rlx

S-P-A-R-K-L-E
Oud 20-11-2002, 18:31
Copeland
Copeland is offline
meesterlijk!!! dan ga ik die kopen

maarre maakt ie ook veel lawaai?! want ik maak die dingen vaak zelf en dan zijn ze erg luidruchtig!
Oud 20-11-2002, 18:48
Verwijderd
Citaat:
Copeland schreef:
meesterlijk!!! dan ga ik die kopen

maarre maakt ie ook veel lawaai?! want ik maak die dingen vaak zelf en dan zijn ze erg luidruchtig!
mwah... hij sparkelt
maar echt veel lawaai is het niet...
je moet btw wel smokescreens hebben... kwee nie of je die erbij krijgt...
Met citaat reageren
Oud 20-11-2002, 18:49
Boogie
Boogie is offline
Ik heb gehoord dat een joint 4x zo slecht is wat betreft teer als een sigaret.
Oud 20-11-2002, 18:52
Günther
Günther is offline
haha die bong hebik oowk
Oud 20-11-2002, 19:26
K-Cobain
K-Cobain is offline
Citaat:
Ringmaster schreef:

De werkzame stof in hasj en weed (THC) versterkt de stemming. Wie zich niet zo gelukkig voelt, kan zich er nog rotter door voelen. Bij iemand die zich goed voelt, valt het meestal prettig. Hij wordt er ‘high’ van. Het woord ‘stoned’ wordt gebruikt vanwege het zwaar aanvoelen van met name armen en benen. THC beïnvloedt ook de waarneming. Kleuren worden intenser ervaren, muziek wordt intenser beleefd. Het gevoel voor ruimte en tijd verandert, de fantasie slaat op hol. Sommige mensen krijgen ineens zin om veel te eten (‘vreetkick’), anderen de slappe lach. Vanwege de verdovende werking wordt het ook gebruikt om te ontspannen.
Aan de andere kant kun je door angst overvallen worden. THC verslapt de spieren, maakt de mond droog, de ogen rood, verwijdt de pupillen en versnelt de hartslag.
Ik lees steeds meer dat je 'deze drug beter niet kunt gebruiken als je je al niet goed voelt'. Welke drugs zorgen ervoor dat je je lekker voelt als je je juist wel kut voelt?

*** ALGEMENE STELREGEL : GEBRUIK ALLEEN ALS JE JE GOED VOELT !!!

Wie een van de volgende gevoelens bij zichzelf herkent, moet niet met entheogene middelen experimenteren: agressiviteit, angst, boosheid, droefheid, gedeprimeerdheid, gefrustreerdheid, jaloezie, labiliteit, ongelukkige verliefdheid, gevoel van ondergewaardeerd worden, rouw, somberheid, suicidaliteit. ***

Laatst gewijzigd op 20-11-2002 om 19:42.
Met citaat reageren
Oud 20-11-2002, 19:44
Verwijderd
Citaat:
black angel schreef:
haha die bong hebik oowk
hijs chill he?
heb je em ook een naam gegeven of niet?
Met citaat reageren
Oud 20-11-2002, 20:39
Artemis
Artemis is offline
Citaat:
K-Cobain schreef:
Ik lees steeds meer dat je 'deze drug beter niet kunt gebruiken als je je al niet goed voelt'. Welke drugs zorgen ervoor dat je je lekker voelt als je je juist wel kut voelt?

*** ALGEMENE STELREGEL : GEBRUIK ALLEEN ALS JE JE GOED VOELT !!!

Wie een van de volgende gevoelens bij zichzelf herkent, moet niet met entheogene middelen experimenteren: agressiviteit, angst, boosheid, droefheid, gedeprimeerdheid, gefrustreerdheid, jaloezie, labiliteit, ongelukkige verliefdheid, gevoel van ondergewaardeerd worden, rouw, somberheid, suicidaliteit. ***
persoonlijk vind ik t best onzin
ik ben een tijd depressief geweest en blowde iedere dag en voelde me daardoor BETER
sowieso voel ik me niet altijd even optimaal (tegenwoordig eigenlijk wel ) maar ik heb me dr nooit slechter door gevoeld

volgens mij ligt het aan de instelling waarmee je blowt, voel je je goed, dan versterkt t dat effect, voel je je klote, dan blow je met de intentie je wat beter te voelen en dan werkt het zo

althans.. works for me

ik vinnut altijd amar onzin die voerdreven waarschuwingen, er zijn zo weinig mensen die zich 100% goed voelen, bijna iedereen heeft wel last van 1 van de bovenstaande (gequote) euhm 'dingen'

dus fuck it, BLOWEN!
Oud 20-11-2002, 21:20
Günther
Günther is offline
Citaat:
SecreT-JunkY schreef:
hijs chill he?
heb je em ook een naam gegeven of niet?
iss idd wel relaxed, neej dat niet, ik gebruik liever meer exclusieve bongs (zelfgemaakte, waar je tijdje mee bezig bent geweest, geeft altijd goed gevoel )
Oud 21-11-2002, 12:41
Isa
Isa is offline
Citaat:
knights schreef:
Ik sloeg vandaag de krant open:

" D66 wil softdrugs legaliseren "
Er staat dat Cannabis een vrij ontschuldig iets is in vergelijking met tabak en alcohol, ik wil graag van jullie horen wat er nu inzit.
Hoe slecht is het voor je longen, en je hersenen ?

ben benieuwd wat jullie denken!
welke krant was dat wel niet???
Met citaat reageren
Oud 21-11-2002, 14:40
Angerfist
Angerfist is offline
weed is gewoon goed voor je ,maar alleen puur dan ,ook goed voor spieren ,doe fitness en ontspant lekker met weed
Met citaat reageren
Oud 21-11-2002, 15:32
Copeland
Copeland is offline
ik heb ook een waterpijp zelfgemaakt, en wel van de volgende materialen:
-Puch Maxi 19mm spruitstuk
-pijpsleutel 14 + 15
-stukje fietsband
-tape
-lege fles zonnebloemolie ofzo
-mooiste van alles: de behuizing is van K'NEX (je weet wel een soort lego maar dan anders)

echt een te ziek ding, ontworpen met een vriend van me toen we al knetter waren maar nog weed over hadden ...
Oud 22-11-2002, 00:53
Zappa
Zappa is offline
Hoe slecht is het?

Er zijn mensen doodgegaan aan vanalles, van een broodje kaas, tot een allergische reactie van verschillende soorten noten, een wespensteek, en zelfs aan een overdosis WATER! (ja, als je 17 liter water binnen een uur drinkt ga je dood)

Aantal doden aan wiet tot nu toe:
0,00000
in de hele geschiedenis in het hele universum
en ook niet aan longkanker ten gevolge van wiet.

het is ongeveer het veiligste middel dat er is, ook omdat het mede helpt agressie tegen te gaan

in tegendeel, wiet is een van de grootste, belangrijkste, effectievste en oudste geneesmiddelen die de mensheid kent.

en even voor de duidelijkheid: wiet is zeker NIET slechter als tabakrook voor je!
Met citaat reageren
Oud 22-11-2002, 13:26
Zappa
Zappa is offline
Dus nu weet je het
Met citaat reageren
Oud 22-11-2002, 14:05
Verwijderd
maar het kan gevaarlijk zijn (soms, en niet bij iedereen)
je kan als je joints rookt verslaafd eraan raken (nicotine, dit is vooral als je niet ook nog rookt) en sommige mensen verliezen de grip op de wereld, ze blijven stil staan...
maar voord de rest... i luv smoking
Met citaat reageren
Oud 22-11-2002, 16:20
ESCO
ESCO is offline
Citaat:
en even voor de duidelijkheid: wiet is zeker NIET slechter als tabakrook voor je!
Nee niet zeker waar dacht je dat wiet vandaant van een plant.
Waar komen drugs vandaan van plant Bier,sigaretten,coke,opium.
Waar komt wiet vandaan van de henne plant daar zit dus zeker weten wel meer teer in dan een sigaret.
Als je van een sigaret kanker kan krijgen kan je dit van een joint ook,ook als is tie puur.
Oud 23-11-2002, 13:49
Angerfist
Angerfist is offline
Citaat:
ESCO schreef:
Nee niet zeker waar dacht je dat wiet vandaant van een plant.
Waar komen drugs vandaan van plant Bier,sigaretten,coke,opium.
Waar komt wiet vandaan van de henne plant daar zit dus zeker weten wel meer teer in dan een sigaret.
Als je van een sigaret kanker kan krijgen kan je dit van een joint ook,ook als is tie puur.
HENNEPLANT -> weed = 100 % NATURAL MEDICINE
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 23-11-2002, 15:40
Verwijderd
als je de wiet verdampt, is het helemaal niet meer slecht voor je longen
Met citaat reageren
Oud 24-11-2002, 08:49
AtHell
AtHell is offline
Citaat:
Ringmaster schreef:
*blup*

Lijkt me voorlopig voldoende.

bron:
http://www.drugsinfo.nl

echte bron: http://home-3.worldonline.nl/~thijel...20een%20ander? -> zoek -> wiet -> bovenste van de 2 links

bij drugsinfo.nl krijg je alleen maar te horen dat mimoen het maar niets vindt dat 'blowen'

Oud 24-11-2002, 09:14
Ringmaster
Ringmaster is offline
Citaat:
Kenny McCormick schreef:
welke krant was dat wel niet???
Ongetwijfeld 't Reformatorisch Dagblad'
Reageren

Regels voor berichten