Traumatisch.
Ik ben zelf eens op een Sinterklaasfeest bij mijn schoonfamilie geweest waar een twijfelachtige, nogal beschonken Sinterklaas bij het verkeerde adres aangeklopt had. De kinderen waren verbaast en bijna viel hun droom aan stukken, maar zodra ze cadeau's kregen van de echte Sinterklaas, was alles weer koek en ei. Kinderen zijn makkelijk.
Wat ik meer zou willen zien in je verhaal is dat de lezer de kans krijgt zich in te leven in Lydia. Misschien kan je het dichterbij brengen door het in de tegenwoordige tijd te schrijven, maar beter zou nog zijn het vanuit haar ogen te beschrijven.
Deels doe je dat ook door haar gedachten in de eerste alinea (redelijk realistisch, voor zover ik koters ken) weer te geven, maar direct daarna 'zoom' je weer uit met "Het waren allemaal vragen die het 5-jarige meisje mateloos bezighielden."
Jammer, want met die afstandelijke schrijfstijl 'het meisje dit' en 'het meisje dat' werp je een barrière op tussen het meisje en de lezer.
Ik weet trouwens niet of de gedachtengang aan het einde gepast is voor een kind van vijf. Zou ze zo bereid zijn haar geloof op te geven, of denkt ze misschien dat haar ouders stiekem jarenlang Sinterklaas en Zwarte Piet zijn geweest voor heel Nederland?
Wat foutjes:
"5-jarige" - Vijfjarige.
"En wat was dat, was dat..." - Dit is niet echt mooi en je mist een vraagteken.
"doodsmoe" - Doodmoe.
Let trouwens op dat je niet te vaak begint met het onderwerp. Probeer af te wisselen.
Wel een redelijk schattig verhaal en je weet goed wat je wel en wat je niet moet zeggen. Leuk.
LUH-3417