Vroeger zal er misschien al wel een topic over geweest zijn, maar ik vroeg me het volgende af: in welke zin zijn religieuze figuren (bv. goden, vliegende spaghettimonsters, moeder aarde, ...) "echter" dan dingen als Sinterklaas, de paashaas, de kerstman, de tandenfee, ...?
Als kind geloofde ook iedereen stellig in het bestaan van die figuren, het mag dan zijn dat bv. Sinterklaas ooit een echte persoon geweest is (net zoals ik denk dat Jezus ooit een echte persoon geweest is; maar dat hij niet volledig correct beschreven wordt in de Bijbel bv.), maar het doet weinig af aan het feit dat de werkelijkheid en het geloof niet hetzelfde voorstellen. Ondertussen weten we toch allemaal (als dat niet zo is, sorry voor het verpesten van die illusie) dat Sinterklaas, de paashaas, ... niet echt zijn.
Waarom geloven sommige volwassen mensen dan nog in goden maar niet in die andere figuren? In welke zin is "echt" anders voor een kind (die gelooft dat Sinterklaas "echt" is) of voor iemand anders (die gelooft dat god of enige andere entiteit "echt" is)?