Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Levensbeschouwing & Filosofie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 28-01-2002, 19:33
Silindistani
Silindistani is offline
Waar zou jij je leven voor geven? Wat is het volgens jou waard om met je leven te verdedigen?

Gewoon ff nieuwsgierig waar de waarden op dit forum liggen, na een amerikaans forum

Met citaat reageren
Advertentie
Oud 28-01-2002, 19:51
black_star
black_star is offline
Ik zou mijn leven voor iedereen wel geven denk ik. Het ligt er alleen aan in welke situatie...
Met citaat reageren
Oud 28-01-2002, 20:44
soulless
soulless is offline
Ehm, waar ik mijn leven voor zou geven..

Ik ga er gewoon niet van uit dat ik bewust mijn leven zou geven, ik zou altijd proberen dat wat ik wil bereiken met behoud van mijn leven te bereiken

Enige dingen die ik wel zou overwegen zijn:

Ehm , nou vooral goede vrienden en sommige familie redden, mn computer natuurlijk , vrijheid, mijn mening.

Niet voor een land of een bekend persoon ofzo. Ook niet voor enige bezittingen.
Oud 28-01-2002, 20:47
Rabbi Daniel
Rabbi Daniel is offline
Als dat voor een groter doel is, waarvan de hele wereld beter zal worden.

Als iemand waar ik van hou zou sterven (Yvet), omdat ik zonder haar ook zelfmoord zou plegen. (Beetje moeilijk uit te leggen.)
Met citaat reageren
Oud 28-01-2002, 21:33
Gitty
Gitty is offline
net wat al gezegt is voor iedereen die mij dierbaar is, maar niet voor een bekend persoon ofzo
Oud 28-01-2002, 21:48
RegaIk
RegaIk is offline
Ik geef m'n leven voor mijn geloof
Oud 28-01-2002, 21:56
soulless
soulless is offline
Zou je daar dan wel vaart mee willen maken aub? Bedankt.
Oud 28-01-2002, 22:06
Razza
Razza is offline
Citaat:
soulless schreef:
Zou je daar dan wel vaart mee willen maken aub? Bedankt.

Haha !

Met citaat reageren
Oud 28-01-2002, 22:18
kosmos
kosmos is offline
Citaat:
RegaIk schreef:
Ik geef m'n leven voor mijn geloof
Hoe kan je nou je leven geven voor je geloof. Als jij er niet meer bent is je geloof er ook niet meer.
Oud 28-01-2002, 22:24
kosmos
kosmos is offline
Citaat:
SP666 schreef:
Hij gelooft, dus is het WAAR. in zijn wereld. Ik verdenk jou ervan een aanhanger te zijn van moderne wetenschap etc, dit is ook niet meer dan een geloof, niet meer en niet minder dan christendom of wat voor religie dan ook. Het is dan wel heel erg makkelijk om even zo'n opmerking te maken (of leuk zelfs).

Als eerste ben ik iemand die niet al te positief staat tegenover wetenschap. Ten tweede wil ik geen oordeel vellen over geloof. Ik denk dat gewoon oprecht....als je dood bent, kan je toch niet meer geloven??

Oud 28-01-2002, 22:43
McMotion
McMotion is offline
Citaat:
kosmos schreef:
Hoe kan je nou je leven geven voor je geloof. Als jij er niet meer bent is je geloof er ook niet meer.
dat is met alles waar je je leven voor zou kunnen geven... als je je leven er uiteindelijk voor hebt gegeven is het er niet meer
Oud 28-01-2002, 22:50
soulless
soulless is offline
Zijn werkelijkheid is onzin

Jaja, nu ben ik bevooroordeeld en een arrogante wetenschapper, en dat zijn toch van die vervelende lui...

ROFLMAO
Oud 28-01-2002, 23:15
soulless
soulless is offline
Voor jou. Maar als jij zegt dat rood licht een golflengte heeft van 1600 nm en ik zeg dat het 800 is... En we geloven daar allebei in... Dan is dat van mij nog steeds waar en dat van jou niet
Oud 28-01-2002, 23:24
soulless
soulless is offline
Ehm ja, maar dat heet illusie. Waarheid ligt vast, je gaat wel of niet naar de hel. Die bestaat wel of niet. Niet voor de een wel of de ander niet. Dit is werkelijk het ultime Paarse beleid geloof ik
Oud 28-01-2002, 23:41
Demon of Fire
Demon of Fire is offline
Citaat:
SP666 schreef:
er ligt helemaal niets vast. er is alleen geloof (of illusie als je dat liever hebt). Maar wat ik nu schrijf is ook puur geloof. Het enige dat vast ligt is deze paradox volgens mij.
Het feit dat je tegen mij zegt, god heeft de wereld gecreeerd en het is gemaakt in 7 dagen, de aarde is 5600 jaar oud en de wereld is plat etc. En je kunt geen schrijntje bewijs leveren en wilt nog serieus genomen worden ook...is toch wel wat anders dan...

Met wetenschap hebben we een verklaring gegeven voor waarom de appel uit de boom valt, wat de zon eigenlijk is...dat de zon NIET om de aarde draait, dat de aarde niet het centrum van het universum is etc.
Dat zegt toch wel wat over het verschil in religie en wetenschap.

Want diezelfde wetenschap heeft er wel voor kunnen zorgen dat jij over een auto's, pc's, internet, sattelieten, hartbewakeningsmachines etc. beschikt.

Wat heeft religie je opgeleverd??
Kwakzalvers die je allemaal leugens verkondingen en zich schuldig hebben gemaakt aan volkerenmoord, inquisities, kruistochten, onderdrukking, slavernij etc.

En vooral je een slecht leven hebben bezord, omdat je je geld allemaal moest afstaan aan de kerk.
Jaja, dat is nu wel anders, maar tja, zo makkelijk willen ze hun macht ook niet kwijtraken...dus populariseren ze het maar.

Groetjes
Ben(die dat wel even duidelijk wou maken
Oud 29-01-2002, 08:07
kosmos
kosmos is offline
Wat ik probeerde te zeggen was: het doet er niet toe of iemands geloof nou klopt of niet. Het is gewoon een feit dat als iemand dood gaat hij of zij ophoudt met geloven. Stel hij/zij komt in de hemel en er is dus een God, dan wordt zijn/haar geloof een feit en word het dus weten.Dan hebben we het niet meer over een geloof Is er geen God dan gaat die persoon gewoon dood en is niet meer in staat om te denken laat staan geloven. Dus ik vind het nutteloos om je leven te geven voor een geloof.
Oud 29-01-2002, 08:09
kosmos
kosmos is offline
Citaat:
McMotion schreef:
dat is met alles waar je je leven voor zou kunnen geven... als je je leven er uiteindelijk voor hebt gegeven is het er niet meer
Dit is niet waar, want geloof is iets voor jezelf.....als je je leven geeft voor je vrienden of familie, dan is dat voor iemand anders. Zit een groot verschil in.
Oud 29-01-2002, 12:38
Tijnnn
Tijnnn is offline
Soulless; jouw opmerkingen slaan echt totaal nergens op; ik bedoel, probeer mensen in hun waarde te laten met hun mening, het enige wat eerlijk zou zijn vanuit jouw oogpunt is het proberen van jouw standpunt omhoog te halen zodat dit een goede invloed heeft op anderen, niet het afzeiken - daar kom je echt nogal zwak door over.

Ik geef mijn leven in zekere zin al. Als je een doel voor ogen hebt waar je écht voor wilt gaan in je leven, dan geef je je leven ervoor om dit goed te doen. Maar dat is niet wat de vraag exact zegt denk ik , in dat geval: ik zou het niet weten, ik heb er wel eens over nagedacht; maar kom niet echt ergens op uit, het enige waar ik mijn leven voor geef is voor iemand die zonder mij een rot leven krijgt.
Met citaat reageren
Oud 29-01-2002, 13:22
McMotion
McMotion is offline
Citaat:
kosmos schreef:
Dit is niet waar, want geloof is iets voor jezelf.....als je je leven geeft voor je vrienden of familie, dan is dat voor iemand anders. Zit een groot verschil in.
dat geloof is je eigen beleving van het geloof, en bij vrienden en familie gaat het ook om je eigen beleving van die vrienden en familie, en die is ook weg als je je leven beeindigt
Oud 29-01-2002, 13:28
soulless
soulless is offline
Ik geloof dat ik in deze thread nogal netjes ben geweest. Dat zal ik maar zo laten, ik heb de originele vraagstelling al beantwoord, gaat verder in een andere thread.

Oud 29-01-2002, 13:31
McMotion
McMotion is offline
je leven geven ergens voor vind ik zowieso totaal nutteloos.. alles wat je doet doe je vanuit eigenbelang.. of je dat nou op basis van gewoontes doet, of op basis van wat je denkt,.. je doet iets niet als jij (of je lichaam) er niet denkt op vooruit te gaan op wat voor manier dan ook...
als je er dan een einde aan maakt dan heb je er misschien voor het moment dat je er een einde aan maakt een goed gevoel over (en je denkt dat god of Henkie het fijn zal vinden of datgene waar je je leven voor hebt gegeven) maar je ervaart er uiteindelijk geen respect voor van omdat je dat niet meer KUNT ervaren... nutteloos dus

dat wil niet zeggen dat ik het nooit zou doen ofzo... je hebt er toch op dat moment een goed gevoel over, en hoe hard je het ook probeert te ontkennen met de waarheid, je onderbewustzijn is sterker dan je bewustzijn en die zal uiteindelijk z'n zin doordrijven
Oud 29-01-2002, 13:31
Demon of Fire
Demon of Fire is offline
Citaat:
SP666 schreef:

kernbomproeven, proefdieren etc vind jij wel beschaafd?

hier probeerde ik dus demon of fire te quoten...
[Dit bericht is aangepast door SP666 (29-01-2002).]

Kernproeven waren (misschien) noodzakelijk om meer wetenchappelijke kennis te vergaren, maar het militair gebruik ben ik falicant op tegen.

Dierproeven zijn hoe je het ook wend of keert noodzakelijk. En daarvoor verwijs ik je naar een eerdere discussie daarover.

Dus dierenproeven hebben niet veel met beschaafdheid te maken naar mijn mening.

Groetjes
Ben(die zo weer met huiswerk aan de gang gaat
Oud 29-01-2002, 14:45
kosmos
kosmos is offline
Citaat:
McMotion schreef:
dat geloof is je eigen beleving van het geloof, en bij vrienden en familie gaat het ook om je eigen beleving van die vrienden en familie, en die is ook weg als je je leven beeindigt
Als je goed leest begrijp je uit mijn verhaal dat ik bedoel dat geloof sterft met jezelf, maar je vrienden of familie sterven niet als jij sterft. Die blijven gewoon bestaan. Ook al kan je ze niet meer bereiken en kennen en bij ze zijn etc. omdat je dood bent. Zij zijn er dan praktisch nog wel en daar gaat het toch om?
Oud 29-01-2002, 16:08
McMotion
McMotion is offline
Citaat:
kosmos schreef:
Als je goed leest begrijp je uit mijn verhaal dat ik bedoel dat geloof sterft met jezelf, maar je vrienden of familie sterven niet als jij sterft. Die blijven gewoon bestaan. Ook al kan je ze niet meer bereiken en kennen en bij ze zijn etc. omdat je dood bent. Zij zijn er dan praktisch nog wel en daar gaat het toch om?
de godsdienst is er dan ook nog als je er een einde aan maakt.. alleen jouw beleving van die godsdienst niet meer
Oud 29-01-2002, 18:45
kosmos
kosmos is offline
Citaat:
McMotion schreef:
de godsdienst is er dan ook nog als je er een einde aan maakt.. alleen jouw beleving van die godsdienst niet meer
Ja, maar godsdienst bestaat hoe dan ook toch wel en word door weet ik hoeveel mensen belijd(lange ij ja!). Vrienden en familie zijn specialer dan een godsdienst, simpel door te rekenen....je hebt er minder van....dus je leven voor godsdienst geven blijft zinloos in mijn optiek.
Oud 29-01-2002, 19:42
pvm
pvm is offline
Citaat:
Wat heeft religie je opgeleverd??
Meer dan je denkt. Als je de geschiedenis wat minder selectief bekijkt zul je zien dat we dankzij die zelfde religie kunnen schrijven, rekenen. Het eerste onderwijs werd gegeven door monnikken. Zonder dat alles was geen enkele wetenschap mogelijk!
Met citaat reageren
Oud 29-01-2002, 19:54
de abt van sion
de abt van sion is offline
Ik zou mijn leven geven voor mijn kind.
Met citaat reageren
Oud 30-01-2002, 09:05
Stevill
Stevill is offline
Citaat:
Silindistani schreef:
Waar zou jij je leven voor geven? Wat is het volgens jou waard om met je leven te verdedigen?

Gewoon ff nieuwsgierig waar de waarden op dit forum liggen, na een amerikaans forum

Me Vriendin me Kind m'n Bandleden
Oud 30-01-2002, 10:44
Rhinus
Rhinus is offline
Nu komt de egoistische ik kijken.
Ik zou dus voor niemand of niets mijn leven geven.
Omdat ik mezelf het belangrijkste vind op deze aardbol.
Want als ik niet meer leef, leeft de wereld ook niet meer voor mij.
Met citaat reageren
Oud 30-01-2002, 10:53
pienie
Citaat:
Rhinus schreef:
Nu komt de egoistische ik kijken.
Ik zou dus voor niemand of niets mijn leven geven.
Omdat ik mezelf het belangrijkste vind op deze aardbol.
Want als ik niet meer leef, leeft de wereld ook niet meer voor mij.
precies...
Ik zou mijn leven denk ik ook niet zomaar AAn iemand weggeven, al zijn er een hoop die het WEL zeggen...
Maar hoe kan je zoiets zeggen, als je zoiets niet hebt meegemaakt?...
Dan pas komt het naar boven...
Met citaat reageren
Oud 30-01-2002, 12:31
Silindistani
Silindistani is offline
Me leven geef ik dus ook uitsluitend voor mezelf. Als ik dus geen plezier meer aan het leven kan beleven.

Jaja, ik ben een echte egocentrist.
Met citaat reageren
Oud 30-01-2002, 15:36
RegaIk
RegaIk is offline
soulles, ik vind je heel erg lief
ik zal je vergeven in het hiernamaals, als er wat te vergeven valt...
Oud 30-01-2002, 15:51
Rhinus
Rhinus is offline
Je leven geven voor een ander betekend. Je hart/ander orgaan afstaan aan een ander als dat nodig is.

En er zijn mensen die dat doen?
Met citaat reageren
Oud 30-01-2002, 16:33
soulless
soulless is offline
Citaat:
RegaIk schreef:
soulles, ik vind je heel erg lief
ik zal je vergeven in het hiernamaals, als er wat te vergeven valt...

Och wat kjoetie Kuuuuzzzzzzz
Oud 30-01-2002, 19:12
McMotion
McMotion is offline
Citaat:
kosmos schreef:
Ja, maar godsdienst bestaat hoe dan ook toch wel en word door weet ik hoeveel mensen belijd(lange ij ja!). Vrienden en familie zijn specialer dan een godsdienst, simpel door te rekenen....je hebt er minder van....dus je leven voor godsdienst geven blijft zinloos in mijn optiek.
heb je het nu al over het volgende onderwerp ofzo!? volgens mij wil je me niet begrijpen
Oud 30-01-2002, 19:21
pienie
Kosmos bedoelt; Dat als je overleden bent, omdat je dat voor je geloof doet, je dan in de hemel komt en het een FEIT is dus geen geloof meer...

Kom je niet in de hemelals je overleden bent, dan ben je gewoon dood je hersens werken niet meer, dus is er zowiezo geen geloof meer, snap le vous?...
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten