Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Levensbeschouwing & Filosofie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 17-01-2002, 16:29
Miss Bow Wow
Miss Bow Wow is offline
Ik heb eigenlijk een vraagje over de bijbel. Ik hoop wel op een serieus antwoord van iemand met bijbel kennis.

Ik wil nou wel eens weten wat er precies in de bijbel staat over sex voor het huwelijk.

Ik hoorde laatst namelijk iemand zeggen:

Sex voor het huwelijk hoort eigenlijk niet. Maar trouwen voor God is wat anders dan trouwen op papier. Als jij zeker weet dat je de ware hebt ontmoet en je wil met die gene de rest van je leven doorbrengen. Dan mag je met die gene sexen voor het huwelijk. Je mag het elkaar namelijk niet onthouden. Maar zodra je sex hebt gehad ben je in God's ogen getrouwd. Je mag dan dus ook niet meer scheiden.

Op die manier zou sex voor het huwelijk dus kunnen. Klopt dat of niet???

Ik zou wel meer meningen willen horen over sex voor het huwelijk van mensen die geloven.

Thanx
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 17-01-2002, 16:29
Miss Bow Wow
Miss Bow Wow is offline
En ook over samenwonen mag dat volgens de bijbel wel of niet?

Met citaat reageren
Oud 17-01-2002, 16:38
Miss Bow Wow
Miss Bow Wow is offline
Niemand die daar iets over te zeggen heeft?
Met citaat reageren
Oud 17-01-2002, 17:35
micha
micha is offline
ten eerste is het door God zo bedoeld dat de man en de vrouw samen zijn.
er staat in de Bijbel:
en de man zal zijn ouders verlaten en een vrouw zoeken
maar God bedoeld de sex wel in het huwelijk.
er staat bevoorbeeld in de Bijbel dat iemand
die met een maagd naar bed gaat,
verplicht is met haar te trouwen.

nu zou je kunnnen zeggen, oke ik mag dus maar met één iemand naar bed.
als ik dus al 2 jaar verkering heb en ik weet het zeker
dan kan ik al voor God trouwen.
maar dit is niet goed (IMO)
ten eerste de volgende tekst:
indien zij zich echter niet kunnen beheersen, laat zij dan trouwen.
want het is beter te trouwen dan van begeerte te branden

er staat dus duidelijk, eerst trouwen.

over samenwonen:
ik denk niet dat dit goed is.
er staat duidelijk dat de man een vrouw moet aanhechten,
maar alleen het huwelijk maakt één.
natuurlijk staat hier niet iets concreets over in de Bijbel.

maar denk als volgt.
als je het bovenstaande over sex voor het huwelijk gelooft
is het niet slim om samen te gaan wonen.
natuurlijk je hoeft niet met elkaar naar bed,
maar je maakt het je zelf wel heel moeilijk.
dus ik ben er persoonlijk tegen
Oud 17-01-2002, 17:45
Floef
Floef is offline
Kan me niet voorstellen dat het woord 'trouwen' in de Bijbel staat...
Oud 17-01-2002, 17:47
Miss Bow Wow
Miss Bow Wow is offline
Ik heb het ook niet over trouwen maar over het huwelijk...!!!

En verder thanx voor je reactie
Met citaat reageren
Oud 17-01-2002, 18:26
micha
micha is offline
alsjeblieft, en als je nog meer vragen hebt....
ga je gang
Oud 17-01-2002, 18:59
ik-ke
ik-ke is offline
even een vraagje tussendoor: uit welk bijbel gedeelte wordt dit allemaal gehaald? Ik heb hier zelf namelijk ook wat vraagjes over, maar vind er nooit een duidelijke tekst bij...groetjesssss
Met citaat reageren
Oud 17-01-2002, 19:07
Joël
Joël is offline
Citaat:
micha schreef:
en de man zal zijn ouders verlaten en een vrouw zoeken
"Daarom zal de man zijn vader en moeder verlaten en zijn vrouw aanhangen, en zij zullen tot 1 vlees zijn." - Genesis 2:24 (uit m'n hoofd, weet niet meer zeker)

Alleen dit zegt m.i. niet over sex voor of binnen het huwelijk...

Verder nog een leuke in Deutronomium 22:28,29:

"Wanneer een man een meisje ontmoet, dat nog maagd is en niet ondertrouwd, haar aangrijpt en gemeenschap met haar heeft, en zij worden betrapt - dan zal de man aan de vader van het meisje 50 zilverlingen geven, en zijn zal hem tot vrouw zijn, omdat hij haar onteerd heeft; hij zal haar niet mogen wegzenden, zolang hij leeft."

[Dit bericht is aangepast door Joël (17-01-2002).]
Oud 17-01-2002, 19:33
micha
micha is offline
en die over het beheersen is
1 kor. 7:9

Oud 17-01-2002, 21:41
Undeclinable
Undeclinable is offline
Zucht, .......gewoon weer een regel die men in de middeleeuwen bed8 heeft om oa buitenechtelijke kinderen zo veel mogelijk uit te sluiten etc.......

[voor gezeur over dat het in de bijbel staat, ja nee die is natuurlijk ook nooit aangepast in de tijd dat alleen de elite kon lezen....... ]

Zie het geloof nou een keer los van de kerk.. en ga je al zeker niet iets aantrekken van dit soort regels die in mijn ogen geen fuck met geloof te maken hebben..als jij zelf tegen sex voor het huwelijk bent, ga dan ook geen omwegen zoeken om dr toch onderuit te komen..das hypocriet.

[/me gelooft zelf niet]
Oud 18-01-2002, 07:46
micha
micha is offline
ik nsap je niet echt.
waarom kerk los van het geloof?

dit is echt uit de Bijbel te halen,
waarvan wij geloven dat het Gods Woord is.
dus niet gemaakt door de elite ofzow.
Oud 19-01-2002, 19:00
Gitty
Gitty is offline
Citaat:
Undeclinable schreef:
Zucht, .......gewoon weer een regel die men in de middeleeuwen bed8 heeft om oa buitenechtelijke kinderen zo veel mogelijk uit te sluiten etc.......

[voor gezeur over dat het in de bijbel staat, ja nee die is natuurlijk ook nooit aangepast in de tijd dat alleen de elite kon lezen....... ]

Zie het geloof nou een keer los van de kerk.. en ga je al zeker niet iets aantrekken van dit soort regels die in mijn ogen geen fuck met geloof te maken hebben..als jij zelf tegen sex voor het huwelijk bent, ga dan ook geen omwegen zoeken om dr toch onderuit te komen..das hypocriet.

[/me gelooft zelf niet]

ik ben het hier totaal mee eens... ik geloof wel dat er iets als een god is... ik bedoel hoe is de wereld er anders gekomen.. maar in de bijbel en al die shit geloof ik dus weer niet... ik bedoel wie zegt dat de bijbel niet zo'n 300 jaar geleden geschreven is door iemand die zich verveelde... maar jah das mijn mening
iedereen moet zelf weten of hij of zij wel of geen sex heeft voor het huwlijk.. (maar ja als je nooit trouwt...... dan heb je wel wat gemist natuurlijk....hahahaha)

Oud 19-01-2002, 19:12
Oen
Oen is offline
Duz als ik het goed lees mag een christen met iedereen naar bed die geen maagd meer is.
Dat is tegenwoordig toch niet meer zo lastig.
Met citaat reageren
Oud 19-01-2002, 22:34
micha
micha is offline
jajaja
nee...... volgens de Bijbel hoor je maar met 1
iemand naar bed te gaan in je leven.
(er zijn natuurlijk uitzonderingen).
daarom hoort het in het huwelijk thuis.
Oud 24-01-2002, 12:40
Dwenny
Dwenny is offline
Citaat:
micha schreef:
ik nsap je niet echt.
waarom kerk los van het geloof?

dit is echt uit de Bijbel te halen,
waarvan wij geloven dat het Gods Woord is.
dus niet gemaakt door de elite ofzow.
Aangezien de bijbel al vele malen is herschreven en aangepast is, vind ik het zeer terecht dat er werd gesteld dat het door de elite is geschreven.
Met citaat reageren
Oud 24-01-2002, 19:00
micha
micha is offline
Citaat:
Dwenny schreef:
Aangezien de bijbel al vele malen is herschreven en aangepast is, vind ik het zeer terecht dat er werd gesteld dat het door de elite is geschreven.
herschreven en aangepast? daar wil ik dan graag een bron van ofzow,
hoe kom je daar aan?
de Bijbel is vertaald, en de kerken hebben sommige boeken niet opgenomen omdat er geen geloofswaarde aanzat. maar er zijn geen woorden geschrapt of bijgeschreven.
Daarbij was het in de middeleeuwen misschien voor de elite (omdat het toen nog alleen in het latijn was) maar nu allang niet meer. Iedereen kan de Bijbel lezen en daaruit opmaken dat sex in het huwelijk hoort.
Oud 25-01-2002, 09:50
Dwenny
Dwenny is offline
Iedere koning, ik geloof in Frankrijk, weet dat niet zeker, maar daar zat de paus in die tijd, gaf opdracht om de bijbel te herschrijven. Het is niet voor niets dat d kerk niet wil dat we het oudste bekende werk (de dode zee rollen) nog zien. veel te veel veranderd.
Met citaat reageren
Oud 25-01-2002, 09:59
Verwijderd
Er zijn wel degelijk veel dingen gewijzigd, geschrapt en toegevoegd.
Maar sowieso is een boek dat 2000 jaar geleden geschreven is door enkel mannen die elkaar of Christus nooit ontmoet hebben al twijfelachtig.

Het oorspronkelijke Christendom had dan ook weinig te maken met het hedendaagse en was gebaseerd op andere overtuigingen dan de huidige.
Zo was Jezus een voorstander van leven in liefde en niet leven in angst, zoals de kerk tegenwoordig predikt.
Met citaat reageren
Oud 25-01-2002, 18:25
micha
micha is offline
Citaat:
Dwenny schreef:
Iedere koning, ik geloof in Frankrijk, weet dat niet zeker, maar daar zat de paus in die tijd, gaf opdracht om de bijbel te herschrijven. Het is niet voor niets dat d kerk niet wil dat we het oudste bekende werk (de dode zee rollen) nog zien. veel te veel veranderd.

Van die Franse koningen weet ik dan niet (zou graag een bron zien), maar bij de dode zeerollen kunnen we toch gewoon? ze zijn niet eens in handen van een kerk, maar van een museum, volgens mij.

ff tegen KontraDix:
ik weet niet welke kerk jij bedoeld, maar de mijne (ned.hervormde kerk) predikt ook de liefde net als volgens mij de evangelische kerk en de gereformeerde kerken.
Natuurlijk ieder op zijn eigen manier, maar volgens mij predikt er iig geen een de angst. Daar draait het ook niet om, het gaat zoals jij al zegt om de liefde, tot God en tot je naaste.
Oud 25-01-2002, 18:43
Mujahideen
Mujahideen is offline
Citaat:
Joël schreef:
Verder nog een leuke in Deutronomium 22:28,29:

"Wanneer een man een meisje ontmoet, dat nog maagd is en niet ondertrouwd, haar aangrijpt en gemeenschap met haar heeft, en zij worden betrapt - dan zal de man aan de vader van het meisje 50 zilverlingen geven, en zijn zal hem tot vrouw zijn, omdat hij haar onteerd heeft; hij zal haar niet mogen wegzenden, zolang hij leeft."

[Dit bericht is aangepast door Joël (17-01-2002).]
Even wat corrigeren. De vers luidt als volgt:
Deuteronomy 22:28-30 "If a man happens to meet a virgin who is not pledged to be married and RAPES her and they are discovered, he shall pay the girl's father fifty shekels of silver. He must marry the girl, for he has violated her. He can never divorce her as long as he lives."

Zie je hoe op sneaky wijze de woorden anders vertaald zijn of weggemoffeld worden.

Met citaat reageren
Oud 25-01-2002, 19:05
Rhinus
Rhinus is offline
Als je niet trouwt, dan mag je ook sexen met iedereen trouwens.. [Volgens de bijbel dan]
Met citaat reageren
Oud 26-01-2002, 07:10
BlackMystery
BlackMystery is offline
damn die regels trekken toch op niets
geen sex voor het huwelijk enz
volgens mij
als jullie al jullie pokke regeltjes zoude naleven jullie niet eens zouden leven
leer nu eens voor jezelf te denken dan 1 of ander boekje te volgen
leer denken
Met citaat reageren
Oud 26-01-2002, 08:21
micha
micha is offline
Citaat:
BlackMystery schreef:
damn die regels trekken toch op niets
geen sex voor het huwelijk enz
volgens mij
als jullie al jullie pokke regeltjes zoude naleven jullie niet eens zouden leven
leer nu eens voor jezelf te denken dan 1 of ander boekje te volgen
leer denken

Oud 27-01-2002, 18:26
Miss Bow Wow
Miss Bow Wow is offline
Okey nog een vraagje dan:

Als ik alles goed begrijp van al mijn godsdienst lessen en alles is het zo dat wij onze ziel van God hebben gekregen. Dat god onze ziel heeft gemaakt.

God heeft ook de hemel gemaakt. Een paradijs. Niemand weet hoe het daar precies is maar het schijnt daar wel goed te zijn. Verder heeft ieder daar zijn eigen mening over. Ook bepaalt God wie er wel en niet in de Hemel komen.

Nou vraag ik me af...:
Waarom stuurd God ons niet gewoon allemaal naar de hemel. Nog voor we geboren zijn... Hij maakt onze zielen waarom plaatst ie ons die daarna niet meteen in de Hemel waar alles goed is?

Waarom laat ie de meeste mensen dan eerst leiden op aarde?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 27-01-2002, 18:38
mitsj
mitsj is offline
om te kijken of de mens wel geschikt is voor de hemel en dat soort gezeur.
Gewoon een simpele gedachte die de schrijver van de bijbel erin moest zetten om alles kloppend te maken.
Met citaat reageren
Oud 28-01-2002, 07:49
micha
micha is offline
Citaat:
Miss Bow Wow schreef:
Okey nog een vraagje dan:

Als ik alles goed begrijp van al mijn godsdienst lessen en alles is het zo dat wij onze ziel van God hebben gekregen. Dat god onze ziel heeft gemaakt.

God heeft ook de hemel gemaakt. Een paradijs. Niemand weet hoe het daar precies is maar het schijnt daar wel goed te zijn. Verder heeft ieder daar zijn eigen mening over. Ook bepaalt God wie er wel en niet in de Hemel komen.

Nou vraag ik me af...:
Waarom stuurd God ons niet gewoon allemaal naar de hemel. Nog voor we geboren zijn... Hij maakt onze zielen waarom plaatst ie ons die daarna niet meteen in de Hemel waar alles goed is?

Waarom laat ie de meeste mensen dan eerst leiden op aarde?
Da kom je op het doel van de mensheid terecht. De mens is niet geschapen om in de hemel te komen, maar om God te loven en om de aarde te onderhouden.
Dus zouden wij het doel voorbij gaan, als we meteen in de hemel zouden komen.
Daarom (gezien op het doel) hebben wij een vrije wil gekregen, anders waren wij robots geweest.
Oud 29-01-2002, 12:50
Tijnnn
Tijnnn is offline
Niet echt een dieper op de bijbel ingaande info; maar eerder een mening.

Als je zeker weet dat je met de persoon waarmee je sex wilt hebben je hele leven wilt blijven, dan mag je van mij (Wat ben ik nou weer) sex hebben met deze persoon. Want trouwen is toch iets dat nogal officieel is, en de bijbel & god enzo is toch alles behalve officieel?

In ieder geval, ik ben niet gelovig (naja wel, maar niet echt specifiek in god zoals deze word afgebeeld in de bijbel etc) en heb 'die regel' dan overschreden, maar ik weet wel zeker dat ik met de persoon waar ik dit mee heb beleeft mijn hele leven wil blijven. Dat gaat toch verder dan 'tot de dood scheidt'.
Met citaat reageren
Oud 29-01-2002, 20:39
micha
micha is offline
Citaat:
Tijnnn schreef:
Niet echt een dieper op de bijbel ingaande info; maar eerder een mening.

Als je zeker weet dat je met de persoon waarmee je sex wilt hebben je hele leven wilt blijven, dan mag je van mij (Wat ben ik nou weer) sex hebben met deze persoon. Want trouwen is toch iets dat nogal officieel is, en de bijbel & god enzo is toch alles behalve officieel?

In ieder geval, ik ben niet gelovig (naja wel, maar niet echt specifiek in god zoals deze word afgebeeld in de bijbel etc) en heb 'die regel' dan overschreden, maar ik weet wel zeker dat ik met de persoon waar ik dit mee heb beleeft mijn hele leven wil blijven. Dat gaat toch verder dan 'tot de dood scheidt'.
wat ik allemaal aanhaal komt uit de Bijbel, sorry dat ik niet altijd gedeeltes erbij zet, want die weet ik niet precies, maar als je het op prijs stelt kan ik ze opzoeken. En er werd gevraagd om de Bijbel, dus vandaar.
Oud 30-01-2002, 11:05
JediJoel
JediJoel is offline
Citaat:
Floef schreef:
Kan me niet voorstellen dat het woord 'trouwen' in de Bijbel staat...
Tstaat er toch. Naja, niet in de originele versie , maar daar stond er een andere taal voor in de plaats
Oud 30-01-2002, 12:45
Verwijderd
Om er even op terug te komen.
Er is geen enkele religie die zijn basis niet vindt in angst. Ze zijn stuk voor stuk gefundeerd op het geloof in bijvoorbeeld schuld, boetedoening, zonde, zelfverloochening en zelfkastijding.

Geloof kan wel degelijk uit liefde zijn, maar dan heet het geen religie meer.
Elke religie is geinstitutionaliseerd en houdt dus beperkingen en regels in. Liefde kent geen regels of beperkingen.
Met citaat reageren
Oud 30-01-2002, 20:36
micha
micha is offline
Citaat:
KontraDix schreef:
Om er even op terug te komen.
Er is geen enkele religie die zijn basis niet vindt in angst. Ze zijn stuk voor stuk gefundeerd op het geloof in bijvoorbeeld schuld, boetedoening, zonde, zelfverloochening en zelfkastijding.

Geloof kan wel degelijk uit liefde zijn, maar dan heet het geen religie meer.
Elke religie is geinstitutionaliseerd en houdt dus beperkingen en regels in. Liefde kent geen regels of beperkingen.
Je moet het geloven zien als een relatie hebben, dat betekent (naar mijn mening) dingen laten en juist wel doen om de ander. Dit heten beperkingen, maar dat ervaar je niet zo. Zo ervaren christenen het dus ook niet.
Reageren

Regels voor berichten