Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Levensbeschouwing & Filosofie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 09-02-2002, 14:03
Sasbeest
Sasbeest is offline
Tja, ik weet ook niet hoe ik eraan kom dat ik me dit afvraag. Ik en een vriendin van me hebben er ooit heel hang over nagedacht. Hoe leg je een blinde uit wat nou het verschil is tussen rood en geel? Wij hadden het bedacht dat je het een beetje kon uitleggen door middel van gevoels, maar dat is ook niet echt heel duidelijk. Iemand een idee?
Oud 09-02-2002, 15:08
legatus
legatus is offline
niet.

Kleur moet je zien, het lijkt me nog vervelender als je het gaat uitleggen alsof diegene iets mist. Diegene mist niks maar omdat jullie dat gevoel van missen kunnen geven lijkt me het beter het niet uit te leggen.
Oud 09-02-2002, 15:21
Verwijderd
Citaat:
legatus schreef:
[B]niet.
[B]
Met citaat reageren
Oud 09-02-2002, 15:46
Sasbeest
Sasbeest is offline
Citaat:
legatus schreef:
niet.

Kleur moet je zien, het lijkt me nog vervelender als je het gaat uitleggen alsof diegene iets mist. Diegene mist niks maar omdat jullie dat gevoel van missen kunnen geven lijkt me het beter het niet uit te leggen.
Het is ook niet zo dat ik het in het echt aan iemand wil uitleggen ofzo, maar ik was er ineens over aan het nadenken hoe je zoiets dan zou moeten doen. (bijv. als die persoon er zelf om vraagt)

Oud 09-02-2002, 16:21
Wendy Lynn
Wendy Lynn is offline
Citaat:
legatus schreef:
niet.

Je kunt wel zeggen dat diegene niets mist maar een blinde mist juist ontelbaar dingen. Bedenk maar eens wat je allemaal niet had geweten als je blind was geweest. Je had niet geweten hoe een boom eruit zag, hoe dieren eruit zien, hoe mensen eruit zien. Je hebt alles in je hoofd zitten volgens je eigen gecreeërde beelden waar natuurlijk niets van klopt.

Ik heb er inderdaad ook wel eens over nagedacht hoe je zoiets moet uitleggen en ik ben ook tot de conclusie gekomen dat je zoiets niet uit kunt leggen en dat je dat gewoon moet zien...

Met citaat reageren
Oud 09-02-2002, 16:24
kosmos
kosmos is offline
Het begrip kleur kennen blinden niet en valt dus ook niet uit te leggen aangezien ze het nooit kunnen waarnemen.
Oud 09-02-2002, 17:15
Seneca
Seneca is offline
maar ze voelen bijv. wel of er veel mensen in een ruimte zijn en veel blinden merken verschil tussen donker en licht. Ze zijn ook veel gevoeliger voor stoffen enzo. Kleuren zijn vast wel uit te leggen: is net als met andere dingen.
Oud 09-02-2002, 17:42
kosmos
kosmos is offline
Citaat:
seneca schreef:
maar ze voelen bijv. wel of er veel mensen in een ruimte zijn en veel blinden merken verschil tussen donker en licht. Ze zijn ook veel gevoeliger voor stoffen enzo. Kleuren zijn vast wel uit te leggen: is net als met andere dingen.
Dat doen ze met andere zintuigen, die bij ons minder ontwikkeld zijn, juist doordat wij kunnen zien.
Oud 09-02-2002, 17:44
Demon of Fire
Demon of Fire is offline
Kun je niet uitleggen.

Wat moet hij zich in godsnaam voorstellen bij rood of groen en het verschil ervan?

Hij heeft het nog nooit gezien en weet niet wat het is, en kun je niet uitleggen.

Groetjes
Ben(die er niet aan moet denken niet meer te kunnen zien
Oud 09-02-2002, 17:49
Darkened Sky
Darkened Sky is offline
rood = heet
wit = wol
blauw = ijskoud water
geel = de zonneschijn (het gevoel)
groen = gras

en ga zo maar door. Vergelijk het gevoel met de kleur. Dan helpt t meestal wel een beetje.
Oud 09-02-2002, 18:03
Demon of Fire
Demon of Fire is offline
Citaat:
Darkened Sky schreef:
rood = heet
wit = wol
blauw = ijskoud water
groen = gras

en ga zo maar door. Vergelijk het gevoel met de kleur. Dan helpt t meestal wel een beetje.
Die mensen hebben nog nooit wol, water of zonneschijn gezien, hoe kunnen ze in godsnaam dan die associatie met kleur er mee hebben?

Dat is alleen mogelijk als je bekend bent met het phenomeen. En het visueel meegemaakt hebt.

Groetjes
Ben(die nooit had kunnen bedenken dat groen aan gras denkt als hij nog nooit gras had gezien
Oud 09-02-2002, 18:14
Darkened Sky
Darkened Sky is offline
natuurlijk niet zien he

VOELEN

Darkened Sky (die dacht dan ben slim was maar nu twijfelt )

[Dit bericht is aangepast door Darkened Sky (09-02-2002).]
Oud 09-02-2002, 18:20
Demon of Fire
Demon of Fire is offline
Citaat:
Darkened Sky schreef:
natuurlijk niet zien he

VOELEN

Darkened Sky (die dacht dan ben slim was maar nu twijfelt )

Ja, maar wil jij dan suggeren dat ze door middel van voelen een idee moeten krijgen van wat voor kleur iets heeft??

En zo ja, hoe moeten ze zich dat voorstellen dan??

Groetjes
Ben(die erg blond is van binnen
Oud 09-02-2002, 18:46
legatus
legatus is offline
Je koppelt gevoelens aan kleur en dat is subjectief. Rood is rood bij een persoon die het kan zenn -- wat voor inhoud diegene er aangeeft is zijn eigen zaak.

Voelen en zien zijn twee verschillende zintuigen.

En als ik BLIND was geweest had ik niks gemist omdat ik er geen kennis van had. Irritant dat sommige mensen altijd gaan lopen zeggen dat het zo 'zielig' is als ze altijd al blind of doof zijn geweest. Die mensen die kennen die zintuigen niet.

[Dit bericht is aangepast door legatus (09-02-2002).]
Oud 09-02-2002, 19:17
Darkened Sky
Darkened Sky is offline
heej ben!
sorry
keb t 1 beetje verkeerd geformuleerd
ik bedoelde dat de witte kleur 'zacht' is, ongeveer iets wat wij ook ongeveer hetzelfde denken/zien bij wolken. Maar die kan je niet aanraken, wol wel.
En netzoals rood: dat is meestal de kleur van bloed of iets roodgloeiend is.
$@$#^%
ik ben toch altijd weer zow slecht in uitleggen, zal wel door mn woordvindingsmoeilijkheden (lang wooord phhw) komen.

Darkened sky (Die toch vond dat ben t half goed had )

ik denk ook wel dat legatus gelijk heeft, iets dat je niet kent zal je ook nooit missen

tis maar dat ik er zow over denk.

Oud 09-02-2002, 19:21
legatus
legatus is offline
Bloed laten voelen of iets heets en dan weten ze wat rood is?

Wolken voelen?
Oud 09-02-2002, 19:35
Darkened Sky
Darkened Sky is offline
jeeeeeeeeeez

ik bedoelde het Figuurlijk!!! niet Letterlijk

plzzzzzz plzzzzzzzzzz plzzzzzzzzzz misbruik t nu f nie ( vind ik nie eerlijk )
Oud 09-02-2002, 21:38
Mugshot
Mugshot is offline
wat niet weet, wat niet deert
Oud 09-02-2002, 22:08
Demon of Fire
Demon of Fire is offline
Citaat:
Darkened Sky schreef:
jeeeeeeeeeez

ik bedoelde het Figuurlijk!!! niet Letterlijk

plzzzzzz plzzzzzzzzzz plzzzzzzzzzz misbruik t nu f nie ( vind ik nie eerlijk )

Maar van dat soort beeldspraak kun je niks afweten als je er nooit visueel mee in contact bent geweest.

Als de hele mensheid blind was geweest, dan hadden we nooit die 'analogie' kunnen maken.(wat ook nog cultureel is)

Zoals Legatus al zei, als iets heet is maakt het voor blinde mensen nog geen vanzelfsprekendheid dat het rood is. Want dan nog weten ze niet wat dat is.

Wit vind jij zacht, ik denk daarbij aan 'ijs' en 'koud'. Ik kan alleen die vergelijking maken omdat ik weet hoe ijs er uitziet.

Heb ik nooit ijs gekend, dan kun je tegen mij wel zeggen dat een mok dat wit is, is koud of zacht zoals jij het stelt...dan heeft hij er nog geen idee van. Want die mok is hard, en die kleur zal hij nooit kunnen zien. En dat wit bij zacht hoort? Wat moet hij daar van/bij denken?

Wat voor gedachten heeft iemand die nooit de wereld heeft gezien? Belangrijke vraag als je iets wil zeggen over het voorstellingsvermogen van een blinde.

Legatus heeft wat betreft zijn stelling wel gelijk, maar daar ging de topic niet over.

Groetjes
Ben(die het niet doet om Darkenend sky te pesten
Oud 10-02-2002, 08:53
Darkened Sky
Darkened Sky is offline
Okeej ben
tis niet zow erg hoor, k vertel alleen wat ik ervaren had vroeger op mn speciale school (voor slechthorenden, spraakproblemen & slechtzienden) en hoe we het daar deden.
Ik bedoel er nix mee hoor

Darkened Sky (die Ben toch wel OK vind )
Oud 11-02-2002, 14:27
soulless
soulless is offline
Kleur bestaat uit een dunne band elektromagnetische straling die wijk waar kunnen nemen. Het verschil zit hem in de frequentie daarvan.

Dat valt toch heel goed te vergelijken met geluid, geur (concentraties van een stof) etc?

Bovendien is mijn wedervraag, hoe maak je aan een andere ziende duidelijk hoe jij kleur ziet?
Oud 11-02-2002, 22:57
mcsun
mcsun is offline
Citaat:
soulless schreef:
Bovendien is mijn wedervraag, hoe maak je aan een andere ziende duidelijk hoe jij kleur ziet?
Ehm, door de golflengte te vermelden?
Oud 11-02-2002, 23:10
soulless
soulless is offline
Ja grappig, en daar kun jij je een echte voorstelling van maken? Je kunt toch niet echt uitleggen wat de ervaring is? Daarvoor heb je telepathie nodig, woorden zijn slechts afspraken over hoe we iets noemen...
Oud 12-02-2002, 15:00
Darkened Sky
Darkened Sky is offline
Citaat:
soulless schreef:
Daarvoor heb je telepathie nodig
Of de allernieuwste technologie
in de Telegraaf van alweer 1 tijdje geleden zeiden ze dat ze een nieuwe manier via kristallen (gemaakt in de ruimte) hadden gevonden waarbij dat kristallenlaagje op de plaats van het netvlies wordt gelegd waardoor het zicht weer hersteld kan worden.

Of bijvoorbeeeld in de hersenen het kunstmatig weer een connectie geven met de ogen en de hersens.

Dan hoef je het niet zozeer meer uit te leggen
Oud 12-02-2002, 15:08
legatus
legatus is offline
In Sillicon Valley word al jaren gewerkt aan een camera-implantaat om mensen (weer) te laten zien. Ben benieuwd hoe gevoelig deze zijn op signalen van een andere bron. Dat op RTL5 Godzilla word vertoond en gedeeltelijke informatie (wellicht opzettelijk) word opgevangen waardoor ze geloven dat Godzilla daadwerkelijk door hun woonplaats banjert. Leuk propaganda systeem.
Oud 12-02-2002, 20:41
apekop123
apekop123 is offline
Citaat:
Darkened Sky schreef:
rood = heet
wit = wol
blauw = ijskoud water
groen = gras

Ben het hier wel een beetje mee eens. Op deze manier zal een blinde niet meteen snappen wat de kleuren zijn, maar ze kunnen er wel een gevoel bij krijgen. Mensen die wel kunnen zien hebben ook bepaalde gevoelens bij bepaalde kleuren. Als je een blinde z'n hand in de buurt van vuur laat houden en je zegt dit is rood. Zal hij niet meteen snappen wat rood is, maar hij zal zich wel beter kunnen voorstellen hoe het er ongeveer uit zal zien.
Oud 12-02-2002, 21:16
Verwijderd
je moet het met geluid en geur en gevoel uitleggen alleen weet ik dan ook niet hoe.
bv Geel=fris, bloemig zacht ofzo
Met citaat reageren
Oud 12-02-2002, 22:10
Demon of Fire
Demon of Fire is offline
Citaat:
Mcadamian schreef:
je moet het met geluid en geur en gevoel uitleggen alleen weet ik dan ook niet hoe.
bv Geel=fris, bloemig zacht ofzo
Dat zegt niks over de kleur zelf.

Groetjes
Ben(die even een pauze heeft na 4,5 uur lezen
Oud 13-02-2002, 10:28
Darkened Sky
Darkened Sky is offline
Er is gewoon geen perfecte manier om 'kleuren' uit te leggen aan een blinde. Maar als je gewoon alle dingen hierboven combineert is t wel beter dan niets.
Een kleur is de 'straling' die wij kunnen zien, blinde mensen kunnen dat niet. En je zal altijd wel zien dat wij als 'zienden' altijd wel een gevoel associeeren met een kleur. We kunnen dan niet de kleur zelf uitleggen omdat de blinde niets ziet maar blinden hebben wel gevoelens. Als we de 'associatie'-gevoelens kunnen leren aan blinden is de helft al gedaan.

Its a combination of things
Oud 13-02-2002, 10:29
legatus
legatus is offline
Denk (of eigenlijk zie) als een blinde en je zult het goeie antwoord vinden.
Oud 13-02-2002, 12:34
Demon of Fire
Demon of Fire is offline
Citaat:
legatus schreef:
Denk (of eigenlijk zie) als een blinde en je zult het goeie antwoord vinden.
Wat is de gedachtengang en voorstellingsvermogen van iemand die de wereld nooit heeft gezien?

Dus wij kunnen nooit denken als een blinde.

Groetjes
Ben(die zo weer verder gaat het huiswerk
Oud 13-02-2002, 12:36
Demon of Fire
Demon of Fire is offline
Citaat:
Darkened Sky schreef:
Er is gewoon geen perfecte manier om 'kleuren' uit te leggen aan een blinde.
[/i]
Het antwoord op de stelling.

Je kunt analogieën vormen om het te proberen uit te leggen, maar kleuren zelf zullen ze nooit begrijpen of een idee van kunnen vormen.

Groetjes
Ben(die niet zou weten als hij moest kiezen of hij liever doof of blind zou zijn
Oud 13-02-2002, 12:40
schaapjes
schaapjes is offline
Blinden kunnen kleuren onderscheiden, alleen misscen ze de associatie tussen realiteit en kleur.
Met citaat reageren
Oud 13-02-2002, 12:43
Darkened Sky
Darkened Sky is offline
Citaat:
Demon of Fire schreef:
Wat is de gedachtengang en voorstellingsvermogen van iemand die de wereld nooit heeft gezien?

Dus wij kunnen nooit denken als een blinde.

Groetjes
Ben(die zo weer verder gaat het huiswerk

Ik zou nooit nooit zeggen
zullen wij nog steeds 'kleurrijk' denken als wij hier blind worden? Dat is onmogelijk. Hoe je ook kijkt als een ziende, als je dan blind wordt (ookal is t maar tijdelijk) kom je wel te weten hoe een blinde denkt en voelt.
Oud 13-02-2002, 12:48
Demon of Fire
Demon of Fire is offline
Citaat:
Darkened Sky schreef:
Ik zou nooit nooit zeggen
zullen wij nog steeds 'kleurrijk' denken als wij hier blind worden? Dat is onmogelijk. Hoe je ook kijkt als een ziende, als je dan blind wordt (ookal is t maar tijdelijk) kom je wel te weten hoe een blinde denkt en voelt.
Wij hebben nog steeds een geheugen over de wereld die wij eens gezien hebben. En kunnen ons dat dus nog steeds voorstellen.

Dus wij kunnen niet denken als iemand die nooit de wereld heeft gezien.

Groetjes
Ben(die er wel benieuwd naar is
Oud 13-02-2002, 12:48
Demon of Fire
Demon of Fire is offline
Citaat:
schaapjes schreef:
Blinden kunnen kleuren onderscheiden, alleen misscen ze de associatie tussen realiteit en kleur.
En hoe doen ze dat dan?

Groetjes
Ben(die het onwaarschijnlijk acht
Oud 13-02-2002, 13:22
Darkened Sky
Darkened Sky is offline
Heej Ben
probeer 's plz niet zo 2-dimensionaal te denken. Ik ga heeel ff helemaal off-topic:
kijk eens naar slangen, die hebben meestal een slecht zicht maar kijk eens waar ze gebruik van maken; de geuren om hen heen. Hoe pikken ze de geuren op? Niet door hun neus, maar door hun tong!
Nu weer ontopic:
Blinden hebben slecht tot geen zicht, hoe 'zien' ze dan de wereld? Door alles om hen heen te voelen en te horen. Daar krijgen ze hen eigen 'zicht' op de wereld. En hoe zet je er dan kleur erin?? Simpel: waar kan je gebruik van maken?:
gevoel?: Dat kan beter omdat iedereen daar een 'algemene' gevoel aan die kleur geeft, beter dan dat je iedere kleur geluid kan geven.
geluid?: Da's nogal moeilijk, je kan geen kleur 'horen'.
Dus waarmee ga je het beste uitleggen wat de kleuren zijn aan een blinde?
Dat waarmee je iets kan gebruiken en dat zijn die 'gevoelens'. Die manier is niet perfect maar dat is iig wel EEN mogelijkheid om uit te leggen. Beter dan hier te discussieren dat er Geen mogelijkheid bestaat over hoe zo'n blinde 'voelt en denkt' en wat je er wel en niet mee om moet gaan om zoiets uit te leggen als kleuren.
Oud 13-02-2002, 13:32
Darkened Sky
Darkened Sky is offline
Lekkere discussie trouwens

THNX
Oud 13-02-2002, 16:53
Demon of Fire
Demon of Fire is offline
Citaat:
Darkened Sky schreef:
Heej Ben
probeer 's plz niet zo 2-dimensionaal te denken. Ik ga heeel ff helemaal off-topic:
kijk eens naar slangen, die hebben meestal een slecht zicht maar kijk eens waar ze gebruik van maken; de geuren om hen heen. Hoe pikken ze de geuren op? Niet door hun neus, maar door hun tong!
Nu weer ontopic:
Blinden hebben slecht tot geen zicht, hoe 'zien' ze dan de wereld? Door alles om hen heen te voelen en te horen. Daar krijgen ze hen eigen 'zicht' op de wereld. En hoe zet je er dan kleur erin?? Simpel: waar kan je gebruik van maken?:
gevoel?: Dat kan beter omdat iedereen daar een 'algemene' gevoel aan die kleur geeft, beter dan dat je iedere kleur geluid kan geven.
geluid?: Da's nogal moeilijk, je kan geen kleur 'horen'.
Dus waarmee ga je het beste uitleggen wat de kleuren zijn aan een blinde?
Dat waarmee je iets kan gebruiken en dat zijn die 'gevoelens'. Die manier is niet perfect maar dat is iig wel EEN mogelijkheid om uit te leggen. Beter dan hier te discussieren dat er Geen mogelijkheid bestaat over hoe zo'n blinde 'voelt en denkt' en wat je er wel en niet mee om moet gaan om zoiets uit te leggen als kleuren.
Dit kan echt niet.

Smaak en reuk liggen erg dicht bijmekaar en dus veel beter te ondersteunen.

Zien lukt niet, en kun je kleur ook niet uitleggen.

De stelling luidt.

'Hoe leg je kleur uit aan een blinde.'

Dat is never nooit niet mogelijk.

Je kunt vergelijkingen maken(met reuk of gehoor of weet ik wat, maar dat is dan ook reuk of gehoor geen kleur), maar dat zegt 3 maal niks niks niks over die kleur zelf.

Het is maar een subjectieve omschrijving waar die blinde in de essentie nog niks mee kan.
Je legt iets wat met gehoor of reuk te maken heeft een andere zintuig mee uit. Maar het is een compleet andere zintuig...die hebben niks met mekaar te maken. En iemand kan zich geen kleur voorstellen als hij het nog nooit heeft gezien. Waarschijnlijk heeft hij geen voorstellingsvermogen zoals wij dat hebben, want dat is niet mogelijk als je de wereld niet gezien hebt.

Er is geen algemeen beeld van kleuren dat voor iedereen geldig is. Dat is compleet cultuur gebonden.

Iemand in Afrika associeert wit of blauw echt niet met ijs. Dat kennen ze niet eens.

Groetjes
Ben(die gelijjk zal hebben
Oud 13-02-2002, 17:05
***DKNY'ke***
***DKNY'ke*** is offline
Citaat:
Wendy Lynn schreef:
Je hebt alles in je hoofd zitten volgens je eigen gecreeërde beelden waar natuurlijk niets van klopt.

ik denk niet dat ze beelden vormen, ze weten niet eens wat beelden zijn, ze weten niet wat 'zien' betekent!! je kunt dan wel uitleggen dat je dat normaal gezien met je ogen doet enzo, maar hoe moeten zij dan in g*dsnaam weten wat hun ogen normaal doen???
Met citaat reageren
Oud 13-02-2002, 18:03
Darkened Sky
Darkened Sky is offline
Citaat:
Demon of Fire schreef:
Dit kan echt niet.

Smaak en reuk liggen erg dicht bijmekaar en dus veel beter te ondersteunen.

Zien lukt niet, en kun je kleur ook niet uitleggen.

De stelling luidt.

'Hoe leg je kleur uit aan een blinde.'

Dat is never nooit niet mogelijk.

Je kunt vergelijkingen maken(met reuk of gehoor of weet ik wat, maar dat is dan ook reuk of gehoor geen kleur), maar dat zegt 3 maal niks niks niks over die kleur zelf.

Het is maar een subjectieve omschrijving waar die blinde in de essentie nog niks mee kan.
Je legt iets wat met gehoor of reuk te maken heeft een andere zintuig mee uit. Maar het is een compleet andere zintuig...die hebben niks met mekaar te maken. En iemand kan zich geen kleur voorstellen als hij het nog nooit heeft gezien. Waarschijnlijk heeft hij geen voorstellingsvermogen zoals wij dat hebben, want dat is niet mogelijk als je de wereld niet gezien hebt.

Er is geen algemeen beeld van kleuren dat voor iedereen geldig is. Dat is compleet cultuur gebonden.

Iemand in Afrika associeert wit of blauw echt niet met ijs. Dat kennen ze niet eens.

Groetjes
Ben(die gelijjk zal hebben

Verd****
heb jij geen voorstellingsvermogen ofzo? en heb jij ook geen persoonlijke ervaringen ermee?
Dat sommige mensen blind zijn betekent niet dat ze ook STOM zijn, daar kunnen ze toch ook nix aan doen? En aan ***DKNY'ke*** : dat ze blind zijn betekent niet dat ze niet kunnen dromen, in dromen zie je ook 'beelden', als ze iets (helemaal en alles) aanraken krijgen zij in hun hoofd er ook beelden ervan. Dat vind ik nou zo idioot: meestal met iemand die een handicap heeft wordt altijd vooroordelen aan gegeven. Ze kunnen er toch ook niets aan doen of wel?

[Dit bericht is aangepast door Darkened Sky (13-02-2002).]
Oud 13-02-2002, 19:32
apekop123
apekop123 is offline
Citaat:
Darkened Sky schreef:
Verd****
heb jij geen voorstellingsvermogen ofzo? en heb jij ook geen persoonlijke ervaringen ermee?
Dat sommige mensen blind zijn betekent niet dat ze ook STOM zijn, daar kunnen ze toch ook nix aan doen? En aan ***DKNY'ke*** : dat ze blind zijn betekent niet dat ze niet kunnen dromen, in dromen zie je ook 'beelden', als ze iets (helemaal en alles) aanraken krijgen zij in hun hoofd er ook beelden ervan. Dat vind ik nou zo idioot: meestal met iemand die een handicap heeft wordt altijd vooroordelen aan gegeven. Ze kunnen er toch ook niets aan doen of wel?

dit is ff offtopic maar ik vroeg me ineens af. Als blinde mensen dromen zouden ze dan echt beelden voor zich zien? Of dromen ze alleen met geluid en gevoel? Kan het me niet echt voorstellen als je nooit in je leven hebt kunnen zien dat je je van iets een voorstelling kan maken.
Oud 13-02-2002, 20:09
Darkened Sky
Darkened Sky is offline
ook met beelden jah, een soort van 'omtrek' van datgene, moeilijk uit te leggen maar ze kunnen wel een voorstelling maken...

kspreek uit ervaring
Oud 13-02-2002, 20:10
Rhinus
Rhinus is offline
Waarom zou je een blind uit gaan leggen wat kleuren zijn? Ze kunnen er niks mee..
Met citaat reageren
Oud 13-02-2002, 20:17
Darkened Sky
Darkened Sky is offline
misschien, misschien ook niet rhinus... maar zo begrijpen ze alsnog wel beter hoe de wereld om hun heen in elkaar zit, en waarom zienende mensen 'zo' reageren op bv een bepaalde omgeving met 1 bepaalde kleur...

Oud 13-02-2002, 21:24
legatus
legatus is offline
zij moeten ons kunnen begrijpen? En wij hun dan?

Ik wil wel eens twee blinden, die nog nooit kleuren hebben gezien, zien en horen discussieeëren over elkaars ideeën over kleuren. DAT lijkt me interessant.
Oud 14-02-2002, 20:52
apekop123
apekop123 is offline
Citaat:
Darkened Sky schreef:
ook met beelden jah, een soort van 'omtrek' van datgene, moeilijk uit te leggen maar ze kunnen wel een voorstelling maken...

kspreek uit ervaring
Uit ervaring? Ben je blind dan? Volgens mij zou je dan geen tekst op je monitor kunnen lezen. Tenzij ze er een apparaatje voor hebben dat letters in braille (zal het wel fout hebben geschreven maar ik bedoel de letters die uit puntjes bestaan die je kunt voelen) kan vertalen, maar dat zal wel niet bestaan.
Oud 14-02-2002, 21:01
Demon of Fire
Demon of Fire is offline
Citaat:
Darkened Sky schreef:
Verd****

Nou, nou, rustig maar, het is niet het einde van de wereld.

Iemand die de wereld nooit heeft gezien, droomt niet in beelden. En kan ook niet denken in beelden zoals wij dat doen.

Want dat wat wij denken en dromen is een afspiegeling van de wereld.

Ik heb nooit gezegd dat blinde mensen stom zijn, dus even on-topic blijven a.u.b!!

Blinde mensen hebben vast en zeker een voorstellingsvermogen, maar die bestaan niet uit beelden. En dus ook niet uit kleur.

Je kunt wel andere zintuigen er bij gaan gebruiken om het uit te leggen, maar dat zegt nog steeds niks/weinig over die kleur zelf. En dat is wat er wordt gevraagd in de stelling

Het uitleggen van een kleur aan iemand die blind is.

Dat is onmogelijk, omdat hij er niet bekend mee is.

Je kunt een benadering proberen, maar verder kom je niet.

Groetjes
Ben(die ook niet zijn geduld verliest tijdens een discussie
Oud 14-02-2002, 21:02
Darkened Sky
Darkened Sky is offline
Kwas vroeger blind maar dat is al zo lang geleden...

gelukkig
Oud 15-02-2002, 10:30
***DKNY'ke***
***DKNY'ke*** is offline
Citaat:
Drexz schreef:
Uit ervaring? Ben je blind dan? Volgens mij zou je dan geen tekst op je monitor kunnen lezen. Tenzij ze er een apparaatje voor hebben dat letters in braille (zal het wel fout hebben geschreven maar ik bedoel de letters die uit puntjes bestaan die je kunt voelen) kan vertalen, maar dat zal wel niet bestaan.

even tussendoor : zoiets bestaat wel, mn nichtje is blind en heeft zoiets, da's zo'n regel waarop zij kan voelen wat er geschreven staat, ze chat iedere dag!! ze moet zelf gewoon typen, da kan ze perfect!!

Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten