Advertentie | |
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
Ik heb er inderdaad ook wel eens over nagedacht hoe je zoiets moet uitleggen en ik ben ook tot de conclusie gekomen dat je zoiets niet uit kunt leggen en dat je dat gewoon moet zien... |
![]() |
|
![]() |
maar ze voelen bijv. wel of er veel mensen in een ruimte zijn en veel blinden merken verschil tussen donker en licht. Ze zijn ook veel gevoeliger voor stoffen enzo. Kleuren zijn vast wel uit te leggen: is net als met andere dingen.
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
Kun je niet uitleggen.
Wat moet hij zich in godsnaam voorstellen bij rood of groen en het verschil ervan? Hij heeft het nog nooit gezien en weet niet wat het is, en kun je niet uitleggen. Groetjes Ben(die er niet aan moet denken niet meer te kunnen zien ![]()
||
![]() |
Citaat:
Dat is alleen mogelijk als je bekend bent met het phenomeen. En het visueel meegemaakt hebt. Groetjes Ben(die nooit had kunnen bedenken dat groen aan gras denkt als hij nog nooit gras had gezien ![]()
||
![]() |
Citaat:
En zo ja, hoe moeten ze zich dat voorstellen dan?? Groetjes Ben(die erg blond is van binnen ![]()
|
Je koppelt gevoelens aan kleur en dat is subjectief. Rood is rood bij een persoon die het kan zenn -- wat voor inhoud diegene er aangeeft is zijn eigen zaak.
Voelen en zien zijn twee verschillende zintuigen. En als ik BLIND was geweest had ik niks gemist omdat ik er geen kennis van had. Irritant dat sommige mensen altijd gaan lopen zeggen dat het zo 'zielig' is als ze altijd al blind of doof zijn geweest. Die mensen die kennen die zintuigen niet. [Dit bericht is aangepast door legatus (09-02-2002).]
|
heej ben!
sorry keb t 1 beetje verkeerd geformuleerd ![]() ik bedoelde dat de witte kleur 'zacht' is, ongeveer iets wat wij ook ongeveer hetzelfde denken/zien bij wolken. Maar die kan je niet aanraken, wol wel. En netzoals rood: dat is meestal de kleur van bloed of iets roodgloeiend is. $@$#^% ik ben toch altijd weer zow slecht in uitleggen, zal wel door mn woordvindingsmoeilijkheden (lang wooord phhw) komen. Darkened sky (Die toch vond dat ben t half ![]() ![]() ik denk ook wel dat legatus gelijk heeft, iets dat je niet kent zal je ook nooit missen tis maar dat ik er zow over denk. [Dit bericht is aangepast door Darkened Sky (09-02-2002).]
||
![]() |
Citaat:
Maar van dat soort beeldspraak kun je niks afweten als je er nooit visueel mee in contact bent geweest. Als de hele mensheid blind was geweest, dan hadden we nooit die 'analogie' kunnen maken.(wat ook nog cultureel is) Zoals Legatus al zei, als iets heet is maakt het voor blinde mensen nog geen vanzelfsprekendheid dat het rood is. Want dan nog weten ze niet wat dat is. Wit vind jij zacht, ik denk daarbij aan 'ijs' en 'koud'. Ik kan alleen die vergelijking maken omdat ik weet hoe ijs er uitziet. Heb ik nooit ijs gekend, dan kun je tegen mij wel zeggen dat een mok dat wit is, is koud of zacht zoals jij het stelt...dan heeft hij er nog geen idee van. Want die mok is hard, en die kleur zal hij nooit kunnen zien. En dat wit bij zacht hoort? Wat moet hij daar van/bij denken? Wat voor gedachten heeft iemand die nooit de wereld heeft gezien? Belangrijke vraag als je iets wil zeggen over het voorstellingsvermogen van een blinde. Legatus heeft wat betreft zijn stelling wel gelijk, maar daar ging de topic niet over. ![]() Groetjes Ben(die het niet doet om Darkenend sky te pesten ![]() ![]()
|
Okeej ben
![]() tis niet zow erg hoor, k vertel alleen wat ik ervaren had vroeger op mn speciale school (voor slechthorenden, spraakproblemen & slechtzienden) en hoe we het daar deden. Ik bedoel er nix mee hoor ![]() Darkened Sky (die Ben toch wel OK vind ![]()
|
![]() |
Kleur bestaat uit een dunne band elektromagnetische straling die wijk waar kunnen nemen. Het verschil zit hem in de frequentie daarvan.
Dat valt toch heel goed te vergelijken met geluid, geur (concentraties van een stof) etc? Bovendien is mijn wedervraag, hoe maak je aan een andere ziende duidelijk hoe jij kleur ziet? ![]()
|
![]() |
Ja grappig, en daar kun jij je een echte voorstelling van maken? Je kunt toch niet echt uitleggen wat de ervaring is? Daarvoor heb je telepathie nodig, woorden zijn slechts afspraken over hoe we iets noemen...
||
Citaat:
![]() in de Telegraaf van alweer 1 tijdje geleden zeiden ze dat ze een nieuwe manier via kristallen (gemaakt in de ruimte) hadden gevonden waarbij dat kristallenlaagje op de plaats van het netvlies wordt gelegd waardoor het zicht weer hersteld kan worden. Of bijvoorbeeeld in de hersenen het kunstmatig weer een connectie geven met de ogen en de hersens. Dan hoef je het niet zozeer meer uit te leggen ![]()
|
In Sillicon Valley word al jaren gewerkt aan een camera-implantaat om mensen (weer) te laten zien. Ben benieuwd hoe gevoelig deze zijn op signalen van een andere bron. Dat op RTL5 Godzilla word vertoond en gedeeltelijke informatie (wellicht opzettelijk) word opgevangen waardoor ze geloven dat Godzilla daadwerkelijk door hun woonplaats banjert. Leuk propaganda systeem.
|
![]() |
||
Citaat:
||
![]() |
Citaat:
Groetjes Ben(die even een pauze heeft na 4,5 uur lezen ![]()
|
Er is gewoon geen perfecte manier om 'kleuren' uit te leggen aan een blinde. Maar als je gewoon alle dingen hierboven combineert is t wel beter dan niets.
Een kleur is de 'straling' die wij kunnen zien, blinde mensen kunnen dat niet. En je zal altijd wel zien dat wij als 'zienden' altijd wel een gevoel associeeren met een kleur. We kunnen dan niet de kleur zelf uitleggen omdat de blinde niets ziet maar blinden hebben wel gevoelens. Als we de 'associatie'-gevoelens kunnen leren aan blinden is de helft al gedaan. Its a combination of things
||
![]() |
Citaat:
Dus wij kunnen nooit denken als een blinde. Groetjes Ben(die zo weer verder gaat het huiswerk ![]()
||
![]() |
Citaat:
Je kunt analogieën vormen om het te proberen uit te leggen, maar kleuren zelf zullen ze nooit begrijpen of een idee van kunnen vormen. Groetjes Ben(die niet zou weten als hij moest kiezen of hij liever doof of blind zou zijn ![]()
||
Citaat:
zullen wij nog steeds 'kleurrijk' denken als wij hier blind worden? Dat is onmogelijk. Hoe je ook kijkt als een ziende, als je dan blind wordt (ookal is t maar tijdelijk) kom je wel te weten hoe een blinde denkt en voelt.
||
![]() |
Citaat:
Dus wij kunnen niet denken als iemand die nooit de wereld heeft gezien. Groetjes Ben(die er wel benieuwd naar is ![]()
||
![]() |
Citaat:
Groetjes Ben(die het onwaarschijnlijk acht ![]()
|
Heej Ben
probeer 's plz niet zo 2-dimensionaal te denken. Ik ga heeel ff helemaal off-topic: kijk eens naar slangen, die hebben meestal een slecht zicht maar kijk eens waar ze gebruik van maken; de geuren om hen heen. Hoe pikken ze de geuren op? Niet door hun neus, maar door hun tong! Nu weer ontopic: Blinden hebben slecht tot geen zicht, hoe 'zien' ze dan de wereld? Door alles om hen heen te voelen en te horen. Daar krijgen ze hen eigen 'zicht' op de wereld. En hoe zet je er dan kleur erin?? Simpel: waar kan je gebruik van maken?: gevoel?: Dat kan beter ![]() geluid?: Da's nogal moeilijk, je kan geen kleur 'horen'. Dus waarmee ga je het beste uitleggen wat de kleuren zijn aan een blinde? Dat waarmee je iets kan gebruiken en dat zijn die 'gevoelens'. Die manier is niet perfect maar dat is iig wel EEN mogelijkheid om uit te leggen. Beter dan hier te discussieren dat er Geen mogelijkheid bestaat over hoe zo'n blinde 'voelt en denkt' en wat je er wel en niet mee om moet gaan om zoiets uit te leggen als kleuren.
||
![]() |
Citaat:
Smaak en reuk liggen erg dicht bijmekaar en dus veel beter te ondersteunen. Zien lukt niet, en kun je kleur ook niet uitleggen. De stelling luidt. 'Hoe leg je kleur uit aan een blinde.' Dat is never nooit niet mogelijk. Je kunt vergelijkingen maken(met reuk of gehoor of weet ik wat, maar dat is dan ook reuk of gehoor geen kleur), maar dat zegt 3 maal niks niks niks over die kleur zelf. ![]() Het is maar een subjectieve omschrijving waar die blinde in de essentie nog niks mee kan. Je legt iets wat met gehoor of reuk te maken heeft een andere zintuig mee uit. Maar het is een compleet andere zintuig...die hebben niks met mekaar te maken. En iemand kan zich geen kleur voorstellen als hij het nog nooit heeft gezien. Waarschijnlijk heeft hij geen voorstellingsvermogen zoals wij dat hebben, want dat is niet mogelijk als je de wereld niet gezien hebt. Er is geen algemeen beeld van kleuren dat voor iedereen geldig is. Dat is compleet cultuur gebonden. Iemand in Afrika associeert wit of blauw echt niet met ijs. Dat kennen ze niet eens. Groetjes Ben(die gelijjk zal hebben ![]() ![]()
||
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
heb jij geen voorstellingsvermogen ofzo? en heb jij ook geen persoonlijke ervaringen ermee? Dat sommige mensen blind zijn betekent niet dat ze ook STOM zijn, daar kunnen ze toch ook nix aan doen? En aan ***DKNY'ke*** : dat ze blind zijn betekent niet dat ze niet kunnen dromen, in dromen zie je ook 'beelden', als ze iets (helemaal en alles) aanraken krijgen zij in hun hoofd er ook beelden ervan. Dat vind ik nou zo idioot: meestal met iemand die een handicap heeft wordt altijd vooroordelen aan gegeven. Ze kunnen er toch ook niets aan doen of wel? [Dit bericht is aangepast door Darkened Sky (13-02-2002).]
||
Citaat:
|
misschien, misschien ook niet rhinus... maar zo begrijpen ze alsnog wel beter hoe de wereld om hun heen in elkaar zit, en waarom zienende mensen 'zo' reageren op bv een bepaalde omgeving met 1 bepaalde kleur...
[Dit bericht is aangepast door Darkened Sky (13-02-2002).]
|
zij moeten ons kunnen begrijpen? En wij hun dan?
Ik wil wel eens twee blinden, die nog nooit kleuren hebben gezien, zien en horen discussieeëren over elkaars ideeën over kleuren. DAT lijkt me interessant.
||
Citaat:
||
![]() |
Citaat:
Nou, nou, rustig maar, het is niet het einde van de wereld. Iemand die de wereld nooit heeft gezien, droomt niet in beelden. En kan ook niet denken in beelden zoals wij dat doen. Want dat wat wij denken en dromen is een afspiegeling van de wereld. Ik heb nooit gezegd dat blinde mensen stom zijn, dus even on-topic blijven a.u.b!! ![]() Blinde mensen hebben vast en zeker een voorstellingsvermogen, maar die bestaan niet uit beelden. En dus ook niet uit kleur. Je kunt wel andere zintuigen er bij gaan gebruiken om het uit te leggen, maar dat zegt nog steeds niks/weinig over die kleur zelf. En dat is wat er wordt gevraagd in de stelling Het uitleggen van een kleur aan iemand die blind is. Dat is onmogelijk, omdat hij er niet bekend mee is. Je kunt een benadering proberen, maar verder kom je niet. Groetjes Ben(die ook niet zijn geduld verliest tijdens een discussie ![]()
||
Citaat:
|
Advertentie |
|
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Verhalen & Gedichten |
Wedstrijd-poll: thema kleur xineof | 99 | 31-03-2005 08:50 | |
Levensbeschouwing & Filosofie |
Heeft god ons gemaakt of wij hem? Blues | 100 | 01-01-2005 04:49 | |
Levensbeschouwing & Filosofie |
Andere kijk op het geloof Moonlight fairy | 5 | 26-12-2004 09:44 | |
Verhalen & Gedichten |
Weten jullie nog... Vlooienband | 146 | 02-12-2004 13:50 | |
Verhalen & Gedichten |
verhaal/dagboekfragment van een anorexiapatient littlegurl | 17 | 01-07-2004 23:43 | |
Liefde & Relatie |
Wil je dit lezen? aan niemand in het bijzonder Rufus | 7 | 05-01-2003 16:03 |