Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Levensbeschouwing & Filosofie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 08-03-2002, 21:15
legatus
legatus is offline

Scientists investigating the effect of the meditative state on Buddhist monk's brains have found that portions of the organ previously active become quiet, whilst pacified areas become stimulated.

"Perhaps that [spiritual] sense of reality is more accurate than our scientific everyday sense of reality"

Dr Newberg
Andrew Newberg, a radiologist at the University of Pennsylvania, US, told BBC World Service's Discovery programme: "I think we are poised at a wonderful time in our history to be able to explore religion and spirituality in a way which was never thought possible."

Using a brain imaging technique, Newberg and his team studied a group of Tibetan Buddhist monks as they meditated for approximately one hour.

When they reached a transcendental high, they were asked to pull a kite string to their right, releasing an injection of a radioactive tracer. By injecting a tiny amount of radioactive marker into the bloodstream of a deep meditator, the scientists soon saw how the dye moved to active parts of the brain.

Verder lezen? http://news.bbc.co.uk/hi/english/sci...00/1847442.stm
Oud 08-03-2002, 21:24
^AmArU^
^AmArU^ is offline
Ja dat is voor die wetenschappers een verrassing
Met citaat reageren
Oud 08-03-2002, 21:28
Demon of Fire
Demon of Fire is offline
Er zal vast en zeker een kern van waarheid in zitten, maar ze moeten wat minder vaak van die subjectieve populistische uitspraken gebruiken.

Dus zoals ze het verwoorden is alleen maar bedoeld om aandacht te krijgen en op die manier geld los te troggelen voor onderzoek.

Net als 'we hebben de lichtsnelheid' gebroken, naja, het is maar net hoe je het interpeteert.

Groetjes
Ben(die wel wil geloven dat er andere hersenactiviteit is, maar dat nog niet koppeld met het bovennatuurlijke maar eerder een zelf realiseerbare hallucinatie
Oud 08-03-2002, 21:31
legatus
legatus is offline
die uitspraak 'more accurate than our scientific everday sense of reality' is ook een banale uitspraak in mijn mening.

Dit valt lekker te verdraaien voor mensen die in hogere machten of mysterieuze dimensies willen geloven

[Dit bericht is aangepast door legatus (08-03-2002).]
Oud 09-03-2002, 13:45
Isa
Isa is offline
Citaat:
legatus schreef:
die uitspraak 'more accurate than our scientific everday sense of reality' is ook een banale uitspraak in mijn mening.

en naar mijn mening niet.
door meditatie op die manier word je je veel bewuster van je omgeving. ik heb ergens anders gelezen dat de hersengolven van die monniken golven zijn die veel harmonischer zijn dan die van ons. dus waarom zou onze manier van de waarneming beter zijn dan die van hun.

Dit valt lekker te verdraaien voor mensen die in hogere machten of mysterieuze dimensies willen geloven

[Dit bericht is aangepast door legatus (08-03-2002).]
kan, hoeft niet dus die uitspraak slaat nergens op.
Met citaat reageren
Oud 09-03-2002, 18:07
legatus
legatus is offline
Scientific door meditatie. Dat je helder van geest zult zijn, oke.

Hoezo bewuster van je omgeving? Worden ze dat ook daadwerkelijk of is er een andere staat van bewustzijn, een soort kalmere? En als je de omgeving sterker ervaart is het dan ook daadwerkelijk intenser en beter of gewoon een staat van bewustzijn?

Waarom zou hun manier vanwaarneming beter zijn dan die van ons?
Oud 09-03-2002, 20:12
Oen
Oen is offline
Ik geloof nog steeds dat de meeste ontdekkingen bij toeval worden ontdekt, en maar enkele puur en alleen door goed na te denken. Maar ja laat ze maar, mij lukt het toch niet om heel lang aan niks te denken, heb het vroeger vaak genoeg geprobeerd maar viel altijd in slaap.
Met citaat reageren
Oud 10-03-2002, 16:53
L Boksha
L Boksha is offline
Citaat:
Kenny McCormick schreef:
legatus schreef:

en naar mijn mening niet.
door meditatie op die manier word je je veel bewuster van je omgeving. ik heb ergens anders gelezen dat de hersengolven van die monniken golven zijn die veel harmonischer zijn dan die van ons. dus waarom zou onze manier van de waarneming beter zijn dan die van hun.
Het is WEL een banale uitspraak, en dat is geen mening maar een feit.
Citaat:
ik heb ergens anders gelezen dat de hersengolven van die monniken golven zijn die veel harmonischer zijn dan die van ons
Waar heb je dat nou weer gelezen? In de Kruidenthee Krant ofzo? Zo'n opmerking heeft dus echt niemand wat aan. Ik begrijp eruit dat de golven van die monniken perfecte sinusen zijn. Is dat goed? Nah, alleen simpeler.
Reageren

Regels voor berichten