Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Levensbeschouwing & Filosofie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 05-02-2002, 14:41
CraigDavid
CraigDavid is offline
denk je dat ooit je hersens vol kunne raken
als er nou egt iemand is die dag en nacht leert
dat hij dan na een tijdje nix meer kan leren?
Oud 05-02-2002, 14:46
^AmArU^
^AmArU^ is offline
hmm
ik denk niet dat dat kan
volgens mij gebruiken wij een zeer groot van onze hersencapaciteit niet of met onnuttige informatie
volgens mij worden de details dan na een tijd verdrongen voor de veel geleerde shit...
Met citaat reageren
Oud 05-02-2002, 14:48
Not for Sale
Not for Sale is offline
heb eens gelezen ('2001:a space odyssey' boeken)dat de theoretische maximale capaciteit rond de 10 terabyte (= 10.240 GB) Maar ik denk dat je hersenen informatie enorm kunnen comprimeren dus dat er nooit iemand in een situatie komt waar er voor elke bit informatie die er in komt, eentje uitgaat.
Oud 05-02-2002, 14:48
Anaxagoras
Anaxagoras is offline
Nee dat is niet mogelijk, je moet toch ook nog andere functies uitvoeren met de hersenen...

Je zult altijd kunnen blijven leren...theoretische beperking, maar je leert 70% in je ie 10 jaar ofzo...en vervolgens leer je maar kleine beetjes, want wat je leert op school lijkt veel, maar is zeer klein...uiteindelijk zul je 10% van je hersencapaciteit gebruiken...

In je 1e 10 jaar vul je dus zo'n 7 procent daarvan...zelfs als je dat met een evenredige stijging zou door trekken, dan zul je ouder dan 140 moeten worden...

Maar aangezien dit niet het geval is, zul je dit waarschijnlijk nooit bereiken.
Oud 05-02-2002, 14:50
CraigDavid
CraigDavid is offline
en what about die japanse student
die de pi met 40.000 decimalen achter de komma heeft geleerd
Oud 05-02-2002, 15:15
Anaxagoras
Anaxagoras is offline
Citaat:
CraigDavid schreef:
Die verveelde zich vast, maar die heeft ook nog steeds genoeg hersencapaciteit over

Oud 05-02-2002, 16:06
Demon of Fire
Demon of Fire is offline
Hoeveel kan het geheugen bevatten?

De hersenen bevatten 100 biljoen schakelingen die miljarden neuronen met elkaar verbinden; iedere verbinding kan deel uitmaken van een herinnering. Dus de geheugencapaciteit van de menselijke hersenen is in feite oneindig groot, vooropgesteld dat het op de juiste manier wordt volgeplakt.
Het menselijk geheugen verschilt van dat van de computer, doordat het selectief is. Belangrijke onderwerpen - die uiteindelijk van belang zijn voor het overleven - worden onthouden dan zaken die geen overlevingswaarde hebben. Dus persoonlijke en belangrijke herinneringen kunnen tot in het oneindige worden bewaard, terwijl dorre feiten die je leert op school misschien snel wegzakken.
De hersenen werken ook via koppelingen. ALs je iets niet kunt onthouden, moet je het koppelen aan een belangrijke herinnering en deze laaste gebruiken om de eerste te onthouden. Dat vormt de basis van alle ezelbruggetjes. Sommige mensen zijn in staat om enorme hoeveelheden informatie - bijvoorbeeld hele telefoongidsen - te onthouden en door gebruik te maken van verschillende mnemotechnische foefjes. Sommige schijnen dat zelfs vanzelf te kunnen.

Bron: Brein in Kaart (Uitgever Natuur & Techniek)

Groetjes
Ben(die dit boek nog moet lezen
Oud 06-02-2002, 08:53
The Chameleon
The Chameleon is offline
overigens... het verhaal dat je maar 10 of 20% van je hersencapaciteit gebruikt is onzin... je gebruikt ze alleen nooit allemaal tegelijk.
Met citaat reageren
Oud 06-02-2002, 09:30
Verwijderd
En hersenen zijn ook selectief in hun informatieopslag.
Elke dag doe je een gigantische shitload aan informatie op qua beeldmateriaal, geluid, indrukken, ervaringen, etc, etc..
Het punt is dat je van al die dagen maar een gedeelte, vaak schijnbaar willekeurig, onthoudt.
Met citaat reageren
Oud 06-02-2002, 16:35
Rollo Tomasi
Rollo Tomasi is offline
Oud 08-03-2002, 13:05
Vlooienband
Vlooienband is offline
Tuurlijk niet, het kan natuurlijk wel dat je na een dag leren ofzo het even zat bent en echt ff niks meer wilt leren, dan neem je een uurtje pauze en dan gaat het leren weer snel en fris.
Oud 08-03-2002, 13:26
Not for Sale
Not for Sale is offline
scimmia diz nogal oud

demon of fire, '100 biljoen' moet 100 miljard zijn (slechte vertaling uit het engels )
Oud 08-03-2002, 13:40
I_GenesisII
I_GenesisII is offline
De twee hersenhelften werken als twee spiegels, tegenover elkaar gezet.

Als je dat doet heb je dus een oneindigheid gemaakt, zo ook met de hersencapaciteit.

Waarom is de een slimmer dan de ander? Omdat de een misschien de gave heeft om verder in de spiegels te kijken en of een helderder beeld kwijgt. Ofzo. Zelf bedachtr allemaal dus neem er maar niets van aan maar een vaag spiegel, ik bedoel, hersenspinsel
Oud 08-03-2002, 16:02
tacidvs
tacidvs is offline
Ja, lekker, Genesis II. Echt waar.

Ik had ergens op tv, in verschillende programma's gezien/gehoord dat je hersenen wel veel onthouden, maar dat ze ook zéér goed zijn in het opvullen van gaten. Als je van een gebeurtenis het eerste en laatste gedeelte onthoudt, bedenken je hersenen de meest logische invulling van de tussenliggende tijdsspanne. Daar is ook een onderzoek van. Studenten kregen foto's te zien van 1: een pyramide blikjes soep, 2: een vrouw met haar hand aan het onderste blikje. Een tijdje daarna kregen ze een foto te zien van een (andere) 3: omgevallen pyramide soepblikjes. Bijbehorende vraag: 'Heb je deze foto (3) al eens eerder gezien?' Iets van 80% antwoordde met 'ja'.

Zoiets was het, weet het niet meer precies, bovenstaande slaat vast ook op mijn geheugen, ik ben te lui om het artikel op te zoeken.

gr,
Oud 08-03-2002, 20:01
Not for Sale
Not for Sale is offline
genesis 2 je metafoor klopt niet want hoewel die spiegels oneindig herhalen kan je er maar beperkte informatie op schrijven..
Oud 08-03-2002, 21:30
Demon of Fire
Demon of Fire is offline
Citaat:
Coolkast schreef:
scimmia diz nogal oud

demon of fire, '100 biljoen' moet 100 miljard zijn (slechte vertaling uit het engels )

Uhmm...het is niet eens een vertaling

Groetjes
Ben(die dat nu pas las
Oud 09-03-2002, 09:00
Koningin van de Nijl
Koningin van de Nijl is offline
waarom zouden de hersneen alles onthouden? Je hebben het wel over de fysieke capaciteit van de hersnene, amar er is geen nut alles te onthouden. De meest essentiele dingen weten wij allemaal ( eten drinken, basisbeginselen taal etc) maar de opbouw van kennis gaat al wat moeilijker.

Hersenen kunnen veel opslaan, hersencellen in overvloed. maar als de informatie niet gebruikt wordt, sterft het weg, of beter gezecht, komt het in het onbewuste. De informatie is wel herkenbaar, maar niet actief op te roepen.

Op hersenen zit geen limiet, maar mensen vergeten, en gebruiken niet.
Met citaat reageren
Oud 09-03-2002, 12:37
tacidvs
tacidvs is offline
Citaat:
Op hersenen zit geen limiet, maar mensen vergeten, en gebruiken niet.
Géén oneindige capaciteit, zou ik denken!
Oud 09-03-2002, 12:58
Demon of Fire
Demon of Fire is offline
Citaat:
tacidvs schreef:
Géén oneindige capaciteit, zou ik denken!
Hoeveel kan het geheugen bevatten?
De hersenen bevatten 100 biljoen schakelingen die miljarden neuronen met elkaar verbinden; iedere verbinding kan deel uitmaken van een herinnering. Dus de geheugencapaciteit van de menselijke hersenen is in feite oneindig groot, vooropgesteld dat het op de juiste manier wordt volgeplakt.
Het menselijk geheugen verschilt van dat van de computer, doordat het selectief is. Belangrijke onderwerpen - die uiteindelijk van belang zijn voor het overleven - worden onthouden dan zaken die geen overlevingswaarde hebben. Dus persoonlijke en belangrijke herinneringen kunnen tot in het oneindige worden bewaard, terwijl dorre feiten die je leert op school misschien snel wegzakken.
De hersenen werken ook via koppelingen. ALs je iets niet kunt onthouden, moet je het koppelen aan een belangrijke herinnering en deze laaste gebruiken om de eerste te onthouden. Dat vormt de basis van alle ezelbruggetjes. Sommige mensen zijn in staat om enorme hoeveelheden informatie - bijvoorbeeld hele telefoongidsen - te onthouden en door gebruik te maken van verschillende mnemotechnische foefjes. Sommige schijnen dat zelfs vanzelf te kunnen.

Bron: Brein in Kaart (Uitgever Natuur & Techniek)

Groetjes
Ben(die dat niet verwonderlijk lijkt
Oud 09-03-2002, 14:56
Not for Sale
Not for Sale is offline
Citaat:
Demon of Fire schreef:
Uhmm...het is niet eens een vertaling

Groetjes
Ben(die dat nu pas las

hoe weet je dat nou. ik heb ook wel gezien datje bron natuur&techniek was, maar dan kan die schrijver wel engelse bronnen hebben gebruikt.

Ik weet zeker dat je plusmin 100 miljard neuronen hebt.. net zoveel als er sterren zijn in de Melkweg.

Oud 11-03-2002, 19:49
I_GenesisII
I_GenesisII is offline
Citaat:
Coolkast schreef:
genesis 2 je metafoor klopt niet want hoewel die spiegels oneindig herhalen kan je er maar beperkte informatie op schrijven..

Verdikkeme ja....stom van me
Verder denken !

Oud 11-03-2002, 23:40
Demon of Fire
Demon of Fire is offline
Citaat:
Coolkast schreef:
hoe weet je dat nou. ik heb ook wel gezien datje bron natuur&techniek was, maar dan kan die schrijver wel engelse bronnen hebben gebruikt.

Ik weet zeker dat je plusmin 100 miljard neuronen hebt.. net zoveel als er sterren zijn in de Melkweg.

Ik denk toch dat het boek eerder gelijk heeft.

Daarnaast liggen de voorspellingen voor het aantal sterren in onze melkweg tussen de 400 en 200 miljard, dus dan is 100 miljard nog aan de lage kant.

Groetjes
Ben(die het niet onmogelijk acht dat het fout is, maar in dit geval wel waarschijnlijk acht dat het klopt
Oud 12-03-2002, 10:20
Not for Sale
Not for Sale is offline
ach met 100 miljard bedoel ik de orde van grootte.. 10^11. ik zal maar eens gaan zoeken..
Oud 12-03-2002, 10:22
Not for Sale
Not for Sale is offline
kijk HIER maar. De google-cache ervan, dus 100 milard neuronen is aangestreept

en idem HIER voor 100 miljard sterren.

[Dit bericht is aangepast door Coolkast (12-03-2002).]
Oud 14-03-2002, 08:53
Not for Sale
Not for Sale is offline
&lt;up&gt;
denken jullie dat je over x jaar extra geheugen aan je hoofd kan hangen?
Oud 14-03-2002, 08:56
PrackaH
PrackaH is offline
Ik had eens ergens gehoord dat als je 24 uur per dag je hele leven lang zou kunnen leren, dat je hersens dan aan het eind maar voor 3% 'gevuld' zijn, ben ik dus niet echt bang voor nee...
Oud 14-03-2002, 08:58
PrackaH
PrackaH is offline
Citaat:
CraigDavid schreef:
Hoezo? Wou hij bewijzen dat je brains wel vol kunnen raken, is niet echt slim van 'm...er zijn toch wel belangrijkere dingen in life?
Oud 14-03-2002, 11:32
Demon of Fire
Demon of Fire is offline
Een hedendaags mens slaat meer informatie op in 1 jaar, dan een middeleeuws mens in zijn hele leven. Dus ze raken nog lang niet vol.

Ik denk wel dat er gebruik gemaakt gaat worden van technologie om onze inzicht, geheugen etc. te verbeteren.

Als we moeten wachten op de evolutie, dan duurt dat te lang.

Groetjes
Ben(die niet of hij dat ook zou willen
Oud 14-03-2002, 18:05
Rollo Tomasi
Rollo Tomasi is offline
Citaat:
Coolkast schreef:

Spreek voor jezelf.

Citaat:
Demon of Fire schreef:
Een hedendaags mens slaat meer informatie op in 1 jaar, dan een middeleeuws mens in zijn hele leven.
Dat lijkt me sterk. Ze slaan waarschijnlijk evenveel informatie op, alleen doen wij er tegenwoordig meer mee.
Oud 14-03-2002, 20:50
Demon of Fire
Demon of Fire is offline
Citaat:
Rollo Tomasi schreef:
Dat lijkt me sterk. Ze slaan waarschijnlijk evenveel informatie op, alleen doen wij er tegenwoordig meer mee.

Nope is echt zo.

En heel erg logisch. Je kijkt t.v. ziet overal reclame, Kranten, tijdschriften, gebruiksaanwijzingen, rapporten van het werk, je moet met apparatuur om kunnen gaan, dus t.v. radio, computers, gasfornuis, magnetron, afstandbediening en zo kun je nog wel even doorgaan., je moet zoveel meer leren vergeleken met de middeleeuwen.

Zo verwonderlijk is het dus niet. We leven in een informatie-maatschappij en dat is te merken vergeleken met toen.

Stel jezelf maar eens in de middeleeuwen voor...zonder al die dingen die informatieverschaffen en alles (ook de voor ons overkomende onbenullige/vanzelfsprekende dingen) moet leren.

Groetjes
Ben(die nog geen informatie-overdosis heeft
Reageren

Regels voor berichten